مزدا ۳ نیو تیپ ۴ ، در سال 2012 نسخه ای جدید از نسل دوم مزدا 3 به بازار های جهانی عرضه شد که شامل تغییراتی در ظاهر، شاسی، و قوای فنی این خودرو بود. در اواخر سال 91 گروه بهمن نیز این نسخه فیس لیفت مزدا 3 را با نام "مزدا تری نیو تیپ 3 FL" جایگزین تیپ 3 کرد و تولید آن تا سال 98 ادامه داشت. این خودرو اکنون در بازار با نام "تیپ 4" شناخته می شود.
طراحی ظاهری
ظاهر ماشین مزدا 3 نیو تیپ 4 نسبت به تیپ 3 دستخوش تغییرات اندکی شده که تاثیر زیادی بر روی نمای کلی خودرو نداشته اند اما با اندکی دقت می توان آن ها را مشاهده کرد.
در قسمت جلوی خودرو سپر اندکی تغییر فرم داده، مه شکن های مستطیلی جای خود را به نمونه ای گرد داده اند و چراغ شور نیز باریک تر شده است.
تغییرات در نمای کناری تنها به اندکی بالاتر رفتن ارتفاع خودرو و عوض شدن رینگ ها با مدل جدید خلاصه می شود که البته سایز آن ها همان سایز 16 اینچی قبلی است.
در بخش عقبی، دیگر شاهد عدم قرینگی میان چراغ های مه شکن و دنده عقب نیستیم؛ چراغ مه شکن به قسمت پایینی سپر عقب منتقل شده و جای قبلی خود را به چراغ دنده عقب داده است.
کابین و فضای داخلی
در کابین نیز مانند طراحی خارجی، کلیات ثابت مانده و تغییرات ایجاد شده تنها در جزئیات هستند. در مزدا۳ نیو تیپ 3، تریم غالب کنسول میانی داشبورد نقره ای با تزئینات مشکی بود، اما در تیپ 4 رنگ غالب کنسول میانی و پنل پخش به مشکی تغییر کرده و تزئینات کروم و مشکی پیانویی به آن اضافه شده اند. سر دنده تغییر کرده و قاب دور آن مشکی پیانویی شده، رنگ صفحه کیلومتر نیز آبی یخی شده و برای ایجاد هارمونی بیشتر، رنگ پس زمینه مانیتور های بالای داشبورد نیز با صفحه کیلومتر هماهنگ شده اند.
مشخصات مزدا ۳ نیو
پیشرانه 2 لیتری مزدا ۳ جدید FL در بازار های جهانی دستخوش تغییراتی مانند تغییر سیستم سوخت رسانی به GDi شده، 157 اسب بخار توان و 201 نیوتون متر گشتاور تولید می کند و با نام اسکای اکتیو شناخته می شود. اما در ایران گروه بهمن از همان موتور 148 بخاری و 187 نیوتون متری سابق استفاده کرده که سوخت رسانی آن به صورت MPi انجام می شود. گیربکس 5 دنده قبلی نیز مانند موتور پابرجاست و خبری از گیربکس جدید 6 دنده اسکای اکتیو نیست. تنها تغییر بوجود آمده در بخش فنی خودرو، عوض شدن پلتفرم با شاسی اسکای اکتیو است که موجب کاهش 70 کیلویی وزن خودرو و اندکی بالا رفتن ارتفاع از سطح زمین شده است. این تغییر به این معنی است که گیر کردن های گاه و بی گاه کف خودرو هنگام رانندگی یا ظرفیت کامل در مزدا 3 نیو تیپ 3، دیگر به ندرت در تیپ 4 مشاهده می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات رفاهی ماشین مزدا 3 نیو تیپ 4 برای سگمنتی که این خودرو در آن قرار دارد تقریبا کامل و بی نقص است و کمبود های اندکی که در تیپ 3 وجود داشت نیز اینجا رفع شده اند. علاوه بر تمام امکانات تیپ 3، در مزدا ۳نیو تیپ 4 صندلی برقی راننده و آینه الکتروکرومیک اضافه شده اند. از سال 96 نیز یک مانیتور جایگزین پخش MP3 قبلی شده است.
مزدا 3 نیو تیپ 4 در بازار
در زمان تهیه این مقاله (بهمن 1400)، مزدا سه نیو تیپ 4 صفر کیلومتر مدل 98 قیمتی در حدود 1 میلیارد و 250 میلیون تومان دارد. نمونه های کارکرده این خودرو نیز در بازه قیمتی 750 میلیون الی 1 میلیارد و 100 میلیون تومان قابل تهیه هستند که نشان از حباب قیمتی زیاد نمونه های صفر کیلومتر دارد. مزدا 3 نیو تیپ 4 در این بازه قیمتی رقبایی مانند سراتو YD، الانترا، ام جی 6 نیو، لنسر تیپ 4 و کرولا را مقابل خود می بیند.
مزدا 3 نیو تیپ 4 ظاهر زیبا، امکانات رفاهی کامل، سواری مناسب، هندلینگ قوی و لذت رانندگی بالایی را به مالک خود ارائه می کند. و با وجود قدیمی تر بودن در مقابل رقبایش، توانایی های دینامیکی بالای آن همچنان می تواند برگ برنده ای مهم برای انتخاب این خودرو باشد.
ببخشید الان که سال 1403 هنوز بهمن موتور مزدا 3 نیو تیپ 4 میده؟
سلام ببخشید من یه سوزوکی ویتارا اتومات 96 دارم بنظرتون یه مزدا 3 نیو تیپ 4 بردارم یا نه؟
سلام . برای بالاتر رفتن کف ماشین مزدا ۳ نیو میخوام لاستیکها را ۲۱۵،۵۵،۱۶ بندازم . مشکلی پیش نمیاد