مزدا 3 نیو تیپ 4 1389-1398

کشور
ژاپن ژاپن
شرکت خدمات دهنده
بهمن یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
نامشخص
قیمت بازار
نامشخص
مشخصات فنی مزدا 3 نیو تیپ 4
210 KM/H
حداکثر سرعت
9.2 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1999 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
7.6 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1310 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55R16
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)147.4 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)187 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)74 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک55 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9.2 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین)8.4 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)6.4 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی36 ماه یا 60 هزار کیلومتر
امکانات رفاهی مزدا 3 نیو تیپ 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل : 2 عدد برای راننده و سرنشین,2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA و DSC
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، سیستم قفل دوبله ، سیستم ضد سرقت و دزدگیر ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت به همراه روکش فرمان چرمی
نوع غربیلکسه شاخه اسپرت با طراحی جدید و روکش چرم
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در 2 دمای متفاوت برای هر خروجی
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان ، دارای 6 بلند گو
سیستمهای مولتی مدیاکامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده ، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای داخل و خارج خودرو
سیستم صندلیهای جلوسیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت برقی به همراه گرمکن صندلی های جلو . وقابلیت تنظیم دما در 5 دمای متفاوت ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی و 3 عدد پشت سری قابل تنظیم
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی با قابلیت جمع شونده خودکار ، به همراه چراغ راهنما بر روی آیینه و گرمکن ، آیینه وسط با حسگر کاهش دهنده شدت نور
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک درب راننده
سیستم های سقفسانروف
سیستم روشنایی جلوچراغ Bi-Xenon به همراه قابلیت اتوماتیک روشن و خاموش شدن و مه شکن ، تنظیم کاملا اتوماتیک با افق ، چرخش همزمان چراغها داخل پیچ به همراه شیشه شوی چراغهای جلو
سیستم روشنایی عقبچراغهای عقب LED به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور باران
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل ، کامپیوتر سفر

مزدا ۳ نیو تیپ ۴ ، در سال 2012 نسخه ای جدید از نسل دوم مزدا 3 به بازار های جهانی عرضه شد که شامل تغییراتی در ظاهر، شاسی، و قوای فنی این خودرو بود. در اواخر سال 91 گروه بهمن نیز این نسخه فیس لیفت مزدا 3 را با نام "مزدا تری نیو تیپ 3 FL" جایگزین تیپ 3 کرد و تولید آن تا سال 98 ادامه داشت. این خودرو اکنون در بازار با نام "تیپ 4" شناخته می شود.

 

طراحی ظاهری

ظاهر ماشین مزدا 3 نیو تیپ 4 نسبت به تیپ 3 دستخوش تغییرات اندکی شده که تاثیر زیادی بر روی نمای کلی خودرو نداشته اند اما با اندکی دقت می توان آن ها را مشاهده کرد.

در قسمت جلوی خودرو سپر اندکی تغییر فرم داده، مه شکن های مستطیلی جای خود را به نمونه ای گرد داده اند و چراغ شور نیز باریک تر شده است.

تغییرات در نمای کناری تنها به اندکی بالاتر رفتن ارتفاع خودرو و عوض شدن رینگ ها با مدل جدید خلاصه می شود که البته سایز آن ها همان سایز 16 اینچی قبلی است.

در بخش عقبی، دیگر شاهد عدم قرینگی میان چراغ های مه شکن و دنده عقب نیستیم؛ چراغ مه شکن به قسمت پایینی سپر عقب منتقل شده و جای قبلی خود را به چراغ دنده عقب داده است.

 

مزدا تیری مزدا 3 نیو تیپ 4 در ساحل شنی.webp

 

کابین و فضای داخلی

در کابین نیز مانند طراحی خارجی، کلیات ثابت مانده و تغییرات ایجاد شده تنها در جزئیات هستند. در مزدا۳ نیو تیپ 3، تریم غالب کنسول میانی داشبورد نقره ای با تزئینات مشکی بود، اما در تیپ 4 رنگ غالب کنسول میانی و پنل پخش به مشکی تغییر کرده و تزئینات کروم و مشکی پیانویی به آن اضافه شده اند. سر دنده تغییر کرده و قاب دور آن مشکی پیانویی شده، رنگ صفحه کیلومتر نیز آبی یخی شده و برای ایجاد هارمونی بیشتر، رنگ پس زمینه مانیتور های بالای داشبورد نیز با صفحه کیلومتر هماهنگ شده اند.

 

صندلی های ردیف جلو مزدا 3 تیپ 4 نیو عکس ماشین مزدا تری.webp

 

مشخصات مزدا ۳ نیو

پیشرانه 2 لیتری مزدا ۳ جدید FL در بازار های جهانی دستخوش تغییراتی مانند تغییر سیستم سوخت رسانی به GDi شده، 157 اسب بخار توان و 201 نیوتون متر گشتاور تولید می کند و با نام اسکای اکتیو شناخته می شود. اما در ایران گروه بهمن از همان موتور 148 بخاری و 187 نیوتون متری سابق استفاده کرده که سوخت رسانی آن به صورت MPi انجام می شود. گیربکس 5 دنده قبلی نیز مانند موتور پابرجاست و خبری از گیربکس جدید 6 دنده اسکای اکتیو نیست. تنها تغییر بوجود آمده در بخش فنی خودرو، عوض شدن پلتفرم با شاسی اسکای اکتیو است که موجب کاهش 70 کیلویی وزن خودرو و اندکی بالا رفتن ارتفاع از سطح زمین شده است. این تغییر به این معنی است که گیر کردن های گاه و بی گاه کف خودرو هنگام رانندگی یا ظرفیت کامل در مزدا 3 نیو تیپ 3، دیگر به ندرت در تیپ 4 مشاهده می شود.

 

موتور مزدا 3 مزداتری.webp

 

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات رفاهی ماشین مزدا 3 نیو تیپ 4 برای سگمنتی که این خودرو در آن قرار دارد تقریبا کامل و بی نقص است و کمبود های اندکی که در تیپ 3 وجود داشت نیز اینجا رفع شده اند. علاوه بر تمام امکانات تیپ 3، در مزدا ۳نیو تیپ 4 صندلی برقی راننده و آینه الکتروکرومیک اضافه شده اند. از سال 96 نیز یک مانیتور جایگزین پخش MP3 قبلی شده است.

 

داشبرد و فرمان مزدا 3 نیو تیپ 4.webp

 

مزدا 3 نیو تیپ 4 در بازار

در زمان تهیه این مقاله (بهمن 1400)، مزدا سه نیو تیپ 4 صفر کیلومتر مدل 98 قیمتی در حدود 1 میلیارد و 250 میلیون تومان دارد. نمونه های کارکرده این خودرو نیز در بازه قیمتی 750 میلیون الی 1 میلیارد و 100 میلیون تومان قابل تهیه هستند که نشان از حباب قیمتی زیاد نمونه های صفر کیلومتر دارد. مزدا 3 نیو تیپ 4 در این بازه قیمتی رقبایی مانند سراتو YD، الانترا، ام جی 6 نیو، لنسر تیپ 4 و کرولا را مقابل خود می بیند.

مزدا 3 نیو تیپ 4 ظاهر زیبا، امکانات رفاهی کامل، سواری مناسب، هندلینگ قوی و لذت رانندگی بالایی را به مالک خود ارائه می کند. و با وجود قدیمی تر بودن در مقابل رقبایش، توانایی های دینامیکی بالای آن همچنان می تواند برگ برنده ای مهم برای انتخاب این خودرو باشد.

گالری ویدیوها
مقایسه و بررسی فنی کیا سراتو و مزدا3
شتاب مزدا3 جدید
آریزو 6 GT یا مزدا 3؟ سامورایی پیر در مقابل چینی پر ادعا!