1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. مزدا
  4. 3
  5. نیو تیپ 3 (1389-1398)

مزدا 3 نیو تیپ 3 1389-1398

Mazda 3 sedan Type 3 1389-1398

تیپ ها
  • توقف تولید
  • توقف تولید
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1999 سی سی
بنزین سوز
4
اتوماتیک تیپ ترونیک
7.6 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودرومزدا 3 نیو تیپ 3 1389-1398

مزدا 3 نیو تیپ 3 ، در سال 2010، کمپانی مزدا نسل دوم سدان کامپکت موفق خود یعنی مزدا 3 را با کد اتاق BL به بازار های جهانی معرفی کرد. در ایران نیز گروه بهمن این خودرو را جایگزین نسل قبلی مزدا 3 کرد و با شروع مونتاژش، این خودرو با نام "مزدا 3 نیو" به بازار داخلی عرضه شد.

 

 

طراحی ظاهری مزدا 3 نیو تیپ 3

ظاهر خودرو از همان خط مشی قبلی پیروی می کند و در نگاه اول، مزدا 3 بودن آن کاملا عیان است. اما دیگر خبری از چهره خشن و دوست داشتنی نسل قبلی در اینجا نیست و مزدا 3 نیو یک خودروی کاملا خوشحال و خندان است که طراحی سیال تری هم دارد. در نمای جلو چراغ ها اندکی از آن حالت جدی خارج شده اند و در گرافیک داخلی آن ها، از یک لنز مجهز به تکنولوژی Bi-Xenon بجای کاسه نور بالا و لنز نور پایین استفاده شده است. سپر جلو نیز یک جلو پنجره بسیار بزرگ به خود می بیند که خوشحال و خندان بودن قیافه این مزدا را به اوج رسانده است.

 

مزدا 3 نیو تیپ 4 در ساحل شنی.webp

 

طراحی کناری مزدا 3 نیو پخته تر، مدرن تر و سیال تر شده است. گلگیر های حجیم تر، خطوط بدنه بیشتر و شیب دار، رینگ های جدید، و حذف زه های کناری نکاتی هستند که نمای کناری خودرو را دستخوش تغییرات کرده اند

طراحی بخش عقبی خودرو نیز کاملا هماهنگ با بقیه اجزای بدنه است. چراغ های عقب با لامپ های LED نمای مدرنی دارند و آن سنت عدم قرینگی میان مه شکن و چراغ دنده عقب که در نسل قبلی مزدا 3 شاهدش بودیم اینجا نیز حفظ شده است. دو چراغ شبرنگ و یک خروجی اگزوز نیز روی سپر عقب به چشم می خورند و خبری هم از دیفیوزر نیست.

 

کابین و فضای داخلی

فضای داخلی مزدا 3 نیو تیپ 3 بسیار مدرن و چشم نواز است و از لحاظ طراحی چند سال از خودرو های هم دوره خود جلوتر است. کیفیت متریال داشبورد و رودری ها پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی داشته و چرم استفاده شده بر روی فرمان و صندلی ها نیز لطافت بیشتری دارند. البته مشکل دوام این چرم ها همچنان پابرجاست و در کارکرد های زیر صد هزار کیلومتر مستهلک می شوند. دو مانیتور روی داشبورد به چشم می خوردند که به سمت راننده زاویه گرفته اند و کارشان نمایش اطلاعات مربوط به سیستم پخش MP3، سیستم تهویه مطبوع و کامپیوتر سفری است. در میان داشبورد نیز پخش خودرو و در زیر آن پنل تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورد. فضای پای ردیف عقب در مزدا 3 نیو کمتر از سایر خودرو های هم کلاس خودش است و ممکن است افراد قد بلند در ردیف عقب آزادی عمل زیادی نداشته باشند.

 

صندلی های ردیف جلو مزدا 3 تیپ 4 نیو.webp

 

مشخصات فنی مزدا 3 نیو تیپ 3

مزدا 3 نیو از همان موتور 2 لیتری که پیشتر روی مزدا 3 دیده بودیم بهره می برد. این موتور 148 اسب بخار توان در 6500 دور در دقیقه و 187 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این نیروی تولیدی به یک گیربکس "5 دنده" جدید منتقل می شود که به "شیفت ترونیک" نیز مجهز است. این گیربکس دنده ها را روی 6500 دور سبک می کند و در صورت تغییر حالت به منوال و استفاده از لیور دنده یا شیفتر های پشت فرمان برای تعویض دستی دنده ها، می توانیم دور موتور را تا مرز کات آف یعنی 7200 دور در دقیقه نیز بالا ببریم. مزدا 3 نیو شتاب اعلامی 9.2 ثانیه ای دارد که البته در شرایط محیطی تهران به عددی بهتر 10.3 دست نیافتیم (مشاهده فیلم تست شتاب مزدا 3 نیو تیپ 3). حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 210 کیلومتر بر ساعت است. با وجود 5 دنده شدن گیربکس، مزدا 3 نیو شتاب گیری اندکی ضعیف تر نسبت به نسل قبلی خود دارد که این اتفاق ناشی از بالا رفتن استاندارد آلایندگی از یورو 4 به یورو 5 است. سیستم تعلیق 3 نیو مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب است و با اصلاحاتی که در تقسیم وزن خودرو به وجود آمده و همچنین اضافه شدن سیستم کنترل پایداری ESP، هندلینگ مزدا 3 نیو پیشرفت کاملا محسوسی نسبت به مزدا 3 داشته است. این خودرو 7.6 لیتر بنزین در یک سیکل ترکیبی با 100 کیلومتر رانندگی مصرف می کند. ترمز های مزدا 3 نیو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی اند که توسط سیستم های ABS و EBD نیز حمایت می شوند.

 

موتور مزدا 3.webp

 

امکانات ایمنی و رفاهی

مزدا 3 نیو 6 کیسه هوا در 8 نقطه دارد که شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای در جلو و عقب می شود. این خودرو همچنین توانسته 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ دریافت کند که تضمینی برای امنیت سرنشینان در تصادفات است. مزدا 3 نیو همچنین از سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای بهره می برد که در ترکیب با ایموبلایزر و قفل دوبل امنیت بسیار بالایی را در برابر سرقت تضمین می کنند. قفل دوبل یک سیستم امنیتی است که با فعال کردن آن درب ها حتی از طریق ضامن های داخل اتاق نیز باز نمی شوند و وجود ریموت کنترل خودرو برای باز کردن درب ها الزامیست.

مزدا 3 نیو از لحاظ امکانات رفاهی خودرویی کاملا غنی است و هر آن چه برای یک تجربه سواری با کیفیت نیاز باشد را در خود دارد؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دو منطقه ای، گرمکن صندلی های جلو با کلید های تنظیم 5 حالته، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی MP3 با کلید های کنترل روی فرمان، کروز کنترل، شیفتر دنده، آینه های جانبی با تاشوندگی برقی و گرمکن، سانروف 2 حالته، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو Bi-Xenon به همراه سیستم گردش چراغ در سر پیچ ها AFS، چراغ شور و فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت لیست بلند و بالای آپشن های مزدا 3 نیو را تشکیل می دهند.

 

داشبرد و فرمان مزدا 3 نیو تیپ 4.webp

 

تجربه رانندگی با مزدا 3 نیو

تک تک اجزای این ماشین برای لذت بردن از رانندگی ساخته شده اند؛ جمله ای که شاید اغراق آمیز بنظر برسد اما قطعا گزاره ای صحیح است. هنگام ورود به مزدا 3 نیو، نشستن روی صندلی اش، در دست گرفتن فرمان زیبای 3 شاخه و روشن کردن موتور قطعا هیجان زده خواهید شد و با دیدن هارمونی رنگی فوق العاده کابین خودرو در شب متوجه می شوید که تجربه رانندگی دلچسبی در انتظارتان است. با شروع حرکت پدال گاز تیز و گیربکس حساس خودرو جلب توجه می کنند. تعلیق مزدا 3 نیو با گذر از روی پستی و بلندی های معمول شهری تا حدودی ضربات را به کابین منتقل می کند و زیاد سواری نرمی را در اختیار ما نمی گذارد. با بالا رفتن سرعت در جاده و اتوبان این نرم نبودن سواری تبدیل به مزیتی قابل توجه می شود، زیرا که هم اکنون هندلینگ و پایداری مثال زدنی خودرو شروع به جلب توجه می کند. فرمان مزدا 3 نیو بسیار دقیق و حساس است و به کوچکترین فرامین راننده با دقت پاسخ می دهد، هندلینگ خودرو در پیچ های جاده ای و لوپ های اتوبانی نیز کاملا قوی بوده و دیگر مشکل Over-Steer شدن که به علت تقسیم وزن نادرست در مزدا 3 نسل قبلی وجود داشت اینجا مشاهده نمی شود. نکته جالب توجهی دیگری که در مزدا 3 نیو به چشم می خورد، شیفتر دنده های متفاوت آن روی فرمان است؛ برعکس پدل شیفتر های معمول مورد استفاده در تمامی خودرو ها که شیفتر مثبت در سمت راست و منفی در سمت چپ است، مزدا 3 نیو در هر طرف فرمان یک دکمه برای معکوس کشیدن و یک پدل برای سبک کردن دنده دارد. این طراحی خاص به راننده اجازه می دهد که هنگام رانندگی با یک دست نیز به راحتی از شیفتر ها استفاده کند و مزایای فراوانی هنگام رانندگی ارائه می کند. خراب شدن چرم صندلی ها و فرمان در کارکرد های نه چندان بالا شاید بارز ترین نکته منفی باشد که هنگام رانندگی با مزدا 3 نیو مشاهده می کنیم.

 

مزدا 3 نیو تیپ 3 در بازار

برای تهیه یک مزدا 3 نیو تیپ 3 کارکرده در بازار امروز باید حدود 550 الی 750 میلیون تومان بسته به مدل و سلامت خودرو هزینه کنیم. در این بازه قیمتی مزدا 3 نیو رقبای قدرتمندی مانند کیا سراتو (مونتاژ و وارداتی)، تویوتا کرولا، رنو فلوئنس، ام جی 6 و یا حتی بی ام و E46 318i را در مقابل خود می بیند. انتخاب از میان این رقبا بستگی به انتظارات خریدار از خودرو دارد. مزدا 3 نیو سواری متعادل، هندلینگ قوی و لذت رانندگی بالایی به خریدار خود ارائه می دهد. از سوی دیگر، هزینه های نگهداری آن بالاتر از سراتو و کرولا است و نرمی و جاداری ام جی 6 را هم ندارد.

گالری مزدا 3 نیو تیپ 3 1389-1398

نظرات کاربران
  • mobasser 15 دی 1399 ساعت 08:47

    خیلی عزیزه ، ببین چقدر این ماشین خوبه که ماشینای جدید ؛ بروز شده ، با آپشنای زیاد ووووو با مزدا تفاوت قیمیت زیادی ندارن اونم فقط بخاطر کیفیت و عالی بودن ماشینه 9 ساله دارم سوار میشم عشقه عشق

  • Kamy 14 دی 1399 ساعت 23:29

    ۱۰ ساله این‌ماشین و دارم و واقعا عالیه. تنها مشکلش ارتفاعشه که یه سری جاها گیر میکنه. ماشین فقط زاپنی.

  • Meraj 11 دی 1397 ساعت 13:16

    می شه مزدا۳ روبا ((شیفتر))رانندگی کنید لطفاََ

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو مزدا 3 نیو تیپ 3 1389-1398
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده بهمن یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل C Segment
  • وزن 1310 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 205/R16
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 205/55R16

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1999 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 147.4 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 187 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 74 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 55 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب اتصال چندگانه ( مولتی لینک )
  • کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
  • کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
  • نوع سیستم فرمان قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 9.2 ثانیه
  • مصرف سوخت شهری(بنزین) 8.4 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) 6.4 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5
  • ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP 5

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی 36 ماه یا 60 هزار کیلومتر

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل : 2 عدد برای راننده و سرنشین,2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب
  • سیستم های پایداری و کمک راننده سیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA و DSC
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، سیستم قفل دوبله ، سیستم ضد سرقت و دزدگیر ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری فرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت
  • نوع غربیلک سه شاخه اسپرت با طراحی جدید و روکش چرم
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در 2 دمای متفاوت برای هر خروجی
  • سیستم صوتی و تصویری سیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان ، دارای 6 بلند گو
  • سیستمهای مولتی مدیا کامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده ، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای خارج خودرو
  • سیستم صندلیهای جلو سیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت به همراه گرمکن صندلی های جلو . وقابلیت تنظیم دما در 5 دمای متفاوت ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه
  • سیستم صندلیهای عقب دارای روکش چرمی و 3 عدد پشت سری قابل تنظیم
  • سیستم آیینه ها آیینه های جانبی تنظیم برقی با قابلیت جمع شوندگی ، به همراه چراغ راهنما بر روی آیینه و گرمکن
  • سیستم شیشه ها شیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک درب راننده
  • سیستم های سقف دارای سانروف دو حالته
  • سیستم روشنایی جلو چراغ زنون با قلبلیت کنترل و مه شکن ، قابلیت چرخش در پیچ ها AFS
  • سیستم روشنایی عقب چراغهای عقب LED به همراه مه شکن
  • سنسورهای پیش فعال مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها ، دارای سنسور نور
  • سیستم های کمک رانندگی کروز کنترل ، کامپیوتر سفر
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • mobasser mobasser (15 دی 1399 ساعت 08:47)

    خیلی عزیزه ، ببین چقدر این ماشین خوبه که ماشینای جدید ؛ بروز شده ، با آپشنای زیاد ووووو با مزدا تفاوت قیمیت زیادی ندارن اونم فقط بخاطر کیفیت و عالی بودن ماشینه
    9 ساله دارم سوار میشم عشقه عشق

  • Kamy Kamy (14 دی 1399 ساعت 23:29)

    ۱۰ ساله این‌ماشین و دارم و واقعا عالیه. تنها مشکلش ارتفاعشه که یه سری جاها گیر میکنه. ماشین فقط زاپنی.

  • Meraj Meraj (11 دی 1397 ساعت 13:16)

    می شه مزدا۳ روبا ((شیفتر))رانندگی کنید لطفاََ

  • کارشناس خودرو کارشناس خودرو (18 اسفند 1395 ساعت 23:24)

    امروزه با توجه به وجود خودروهای متنوع و باکیفیت و با بهره گیری از طراحی های پیشرفته روز که در سایر خودروها موجود و با قیمت مناسب عرضه می شود طوری که عرصه برای مزدا روزبروز تنگتر میشود برای خروج و برون رفت از این حالت شرکت تولیدی دو استراتژی پیش رو دارد یا باید قیمت خود را بشدت کاهش دهد یا اینکه با استفاده از طراحی های جدیدتر و تکنولوژی نوین از سوخت های هیبریدی برق و هیدروژنی استفاده نماید.تا دوباره مورد استقبال عمومی و در صدر قرار گیرد. با تشکر

  • کلوپ تهران کلوپ تهران (1 آذر 1394 ساعت 20:13)

    سلام.

    بچه ها از تهران کسی هست مزدا 3 داشته باشه؟ میخوام یه تست شتاب باهاش بگیرم. ممنون.

  • سورن ای ال ایکس سورن ای ال ایکس (29 دی 1393 ساعت 16:35)

    یعنی دستیش هم هست؟
    خیلی عالی می شه اگه دستیش هم باشه اون حسی که دستی بت می ده اتومات نمی ده

  • دیستور دیستور (17 مرداد 1393 ساعت 02:25)

    ماشین خوبیه تو رنج قیمتش و رقیبش میتسوبیشی لنسر هست که فکر کنم امکانات مزدا بیشتر باشه اپشن هاش

خودروهای هم رده