مزدا 3 نیو تیپ 3 1389-1398

کشور
ژاپن ژاپن
شرکت خدمات دهنده
بهمن یدک
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف تولید
قیمت بازار
توقف تولید
مزایای مزدا 3 نیو تیپ 3
  • هندلینگ عالی در کنار گیربکس هوشمند
  • کیفیت ساخت نسبتا بالا
  • حس رانندگی دوست‌داشتنی
  • بازار خرید و فروش داغ
معایب مزدا 3 نیو تیپ 3
  • کیفیت رنگ نه‌چندان خوب
  • فضای کوچک ردیف دوم
  • از سیستم های کمک رانندگی (دوربین ها و سنسور پارک و....) خبری نیست.
  • لوازم یدکی گران قیمت
مشخصات فنی مزدا 3 نیو تیپ 3
210 KM/H
حداکثر سرعت
9.2 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1999 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
7.6 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1310 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55R16
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)147.4 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)187 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)74 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک55 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9.2 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین)8.4 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)6.4 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی36 ماه یا 60 هزار کیلومتر
امکانات رفاهی مزدا 3 نیو تیپ 3
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل : 2 عدد برای راننده و سرنشین,2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA و DSC
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، سیستم قفل دوبله ، سیستم ضد سرقت و دزدگیر ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت
نوع غربیلکسه شاخه اسپرت با طراحی جدید و روکش چرم
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در 2 دمای متفاوت برای هر خروجی
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان ، دارای 6 بلند گو
سیستمهای مولتی مدیاکامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده ، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای خارج خودرو
سیستم صندلیهای جلوسیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت به همراه گرمکن صندلی های جلو . وقابلیت تنظیم دما در 5 دمای متفاوت ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی و 3 عدد پشت سری قابل تنظیم
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تنظیم برقی با قابلیت جمع شوندگی ، به همراه چراغ راهنما بر روی آیینه و گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک درب راننده
سیستم های سقفدارای سانروف دو حالته
سیستم روشنایی جلوچراغ زنون با قلبلیت کنترل و مه شکن ، قابلیت چرخش در پیچ ها AFS
سیستم روشنایی عقبچراغهای عقب LED به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالمجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها ، دارای سنسور نور
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل ، کامپیوتر سفر

مزدا 3 نیو تیپ 3 بخریم؟

در بازه قیمتی مشابه، هیچ خودرویی سواری اسپرت و همزمان باکیفیت مزدا3 را ارائه نمی دهد. در حقیقت شما می توانید با پول آن یک خودروی پر شتاب‌تر بخرید؛ اما یک عملکرد کامل و متعادل از ویژگی های دینامیکی چیزی است که در مزدا3 خواهید داشت. هزینه های نگهداری آن شاید کمی شبیه خودرو های اروپایی باشد و کمی بیشتر از یک سراتو؛ رنگ ضعیفی دارد و بدنه ای که به راحتی صافکاری نمی‌شود. بازار دست دومش حسابی داغ است و به‌راحتی پول می شود.

مزدا 3 نیو تیپ 3 ، در سال 2010، کمپانی مزدا نسل دوم سدان کامپکت موفق خود یعنی مزدا 3 را با کد اتاق BL به بازار های جهانی معرفی کرد. در ایران نیز گروه بهمن این خودرو را جایگزین نسل قبلی مزدا 3 کرد و با شروع مونتاژش، این خودرو با نام "مزدا 3 نیو" به بازار داخلی عرضه شد.

 

طراحی ظاهری مزدا 3 نیو تیپ 3

ظاهر خودرو از همان خط مشی قبلی پیروی می کند و در نگاه اول، مزدا 3 بودن آن کاملا عیان است. اما دیگر خبری از چهره خشن و دوست داشتنی نسل قبلی در اینجا نیست و مزدا 3 نیو یک خودروی کاملا خوشحال و خندان است که طراحی سیال تری هم دارد. در نمای جلو چراغ ها اندکی از آن حالت جدی خارج شده اند و در گرافیک داخلی آن ها، از یک لنز مجهز به تکنولوژی Bi-Xenon بجای کاسه نور بالا و لنز نور پایین استفاده شده است. سپر جلو نیز یک جلو پنجره بسیار بزرگ به خود می بیند که خوشحال و خندان بودن قیافه این مزدا را به اوج رسانده است.

 

مزدا 3 نیو تیپ 4 در ساحل شنی.webp

 

طراحی کناری مزدا 3 نیو پخته تر، مدرن تر و سیال تر شده است. گلگیر های حجیم تر، خطوط بدنه بیشتر و شیب دار، رینگ های جدید، و حذف زه های کناری نکاتی هستند که نمای کناری خودرو را دستخوش تغییرات کرده اند

طراحی بخش عقبی خودرو نیز کاملا هماهنگ با بقیه اجزای بدنه است. چراغ های عقب با لامپ های LED نمای مدرنی دارند و آن سنت عدم قرینگی میان مه شکن و چراغ دنده عقب که در نسل قبلی مزدا 3 شاهدش بودیم اینجا نیز حفظ شده است. دو چراغ شبرنگ و یک خروجی اگزوز نیز روی سپر عقب به چشم می خورند و خبری هم از دیفیوزر نیست.

 

کابین و فضای داخلی

فضای داخلی مزدا 3 نیو تیپ 3 بسیار مدرن و چشم نواز است و از لحاظ طراحی چند سال از خودرو های هم دوره خود جلوتر است. کیفیت متریال داشبورد و رودری ها پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی داشته و چرم استفاده شده بر روی فرمان و صندلی ها نیز لطافت بیشتری دارند. البته مشکل دوام این چرم ها همچنان پابرجاست و در کارکرد های زیر صد هزار کیلومتر مستهلک می شوند. دو مانیتور روی داشبورد به چشم می خوردند که به سمت راننده زاویه گرفته اند و کارشان نمایش اطلاعات مربوط به سیستم پخش MP3، سیستم تهویه مطبوع و کامپیوتر سفری است. در میان داشبورد نیز پخش خودرو و در زیر آن پنل تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورد. فضای پای ردیف عقب در مزدا 3 نیو کمتر از سایر خودرو های هم کلاس خودش است و ممکن است افراد قد بلند در ردیف عقب آزادی عمل زیادی نداشته باشند.

 

صندلی های ردیف جلو مزدا 3 تیپ 4 نیو.webp

 

مشخصات فنی مزدا 3 نیو تیپ 3

مزدا 3 نیو از همان موتور 2 لیتری که پیشتر روی مزدا 3 دیده بودیم بهره می برد. این موتور 148 اسب بخار توان در 6500 دور در دقیقه و 187 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. این نیروی تولیدی به یک گیربکس "5 دنده" جدید منتقل می شود که به "شیفت ترونیک" نیز مجهز است. این گیربکس دنده ها را روی 6500 دور سبک می کند و در صورت تغییر حالت به منوال و استفاده از لیور دنده یا شیفتر های پشت فرمان برای تعویض دستی دنده ها، می توانیم دور موتور را تا مرز کات آف یعنی 7200 دور در دقیقه نیز بالا ببریم. مزدا 3 نیو شتاب اعلامی 9.2 ثانیه ای دارد که البته در شرایط محیطی تهران به عددی بهتر 10.3 دست نیافتیم (مشاهده فیلم تست شتاب مزدا 3 نیو تیپ 3). حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 210 کیلومتر بر ساعت است. با وجود 5 دنده شدن گیربکس، مزدا 3 نیو شتاب گیری اندکی ضعیف تر نسبت به نسل قبلی خود دارد که این اتفاق ناشی از بالا رفتن استاندارد آلایندگی از یورو 4 به یورو 5 است. سیستم تعلیق 3 نیو مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب است و با اصلاحاتی که در تقسیم وزن خودرو به وجود آمده و همچنین اضافه شدن سیستم کنترل پایداری ESP، هندلینگ مزدا 3 نیو پیشرفت کاملا محسوسی نسبت به مزدا 3 داشته است. این خودرو 7.6 لیتر بنزین در یک سیکل ترکیبی با 100 کیلومتر رانندگی مصرف می کند. ترمز های مزدا 3 نیو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی اند که توسط سیستم های ABS و EBD نیز حمایت می شوند.

 

موتور مزدا 3.webp

 

امکانات ایمنی و رفاهی

مزدا 3 نیو 6 کیسه هوا در 8 نقطه دارد که شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای در جلو و عقب می شود. این خودرو همچنین توانسته 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ دریافت کند که تضمینی برای امنیت سرنشینان در تصادفات است. مزدا 3 نیو همچنین از سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای بهره می برد که در ترکیب با ایموبلایزر و قفل دوبل امنیت بسیار بالایی را در برابر سرقت تضمین می کنند. قفل دوبل یک سیستم امنیتی است که با فعال کردن آن درب ها حتی از طریق ضامن های داخل اتاق نیز باز نمی شوند و وجود ریموت کنترل خودرو برای باز کردن درب ها الزامیست.

مزدا 3 نیو از لحاظ امکانات رفاهی خودرویی کاملا غنی است و هر آن چه برای یک تجربه سواری با کیفیت نیاز باشد را در خود دارد؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم دو منطقه ای، گرمکن صندلی های جلو با کلید های تنظیم 5 حالته، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی MP3 با کلید های کنترل روی فرمان، کروز کنترل، شیفتر دنده، آینه های جانبی با تاشوندگی برقی و گرمکن، سانروف 2 حالته، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو Bi-Xenon به همراه سیستم گردش چراغ در سر پیچ ها AFS، چراغ شور و فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت لیست بلند و بالای آپشن های مزدا 3 نیو را تشکیل می دهند.

 

داشبرد و فرمان مزدا 3 نیو تیپ 4.webp

 

تجربه رانندگی با مزدا 3 نیو

تک تک اجزای این ماشین برای لذت بردن از رانندگی ساخته شده اند؛ جمله ای که شاید اغراق آمیز بنظر برسد اما قطعا گزاره ای صحیح است. هنگام ورود به مزدا 3 نیو، نشستن روی صندلی اش، در دست گرفتن فرمان زیبای 3 شاخه و روشن کردن موتور قطعا هیجان زده خواهید شد و با دیدن هارمونی رنگی فوق العاده کابین خودرو در شب متوجه می شوید که تجربه رانندگی دلچسبی در انتظارتان است. با شروع حرکت پدال گاز تیز و گیربکس حساس خودرو جلب توجه می کنند. تعلیق مزدا 3 نیو با گذر از روی پستی و بلندی های معمول شهری تا حدودی ضربات را به کابین منتقل می کند و زیاد سواری نرمی را در اختیار ما نمی گذارد. با بالا رفتن سرعت در جاده و اتوبان این نرم نبودن سواری تبدیل به مزیتی قابل توجه می شود، زیرا که هم اکنون هندلینگ و پایداری مثال زدنی خودرو شروع به جلب توجه می کند. فرمان مزدا 3 نیو بسیار دقیق و حساس است و به کوچکترین فرامین راننده با دقت پاسخ می دهد، هندلینگ خودرو در پیچ های جاده ای و لوپ های اتوبانی نیز کاملا قوی بوده و دیگر مشکل Over-Steer شدن که به علت تقسیم وزن نادرست در مزدا 3 نسل قبلی وجود داشت اینجا مشاهده نمی شود. نکته جالب توجهی دیگری که در مزدا 3 نیو به چشم می خورد، شیفتر دنده های متفاوت آن روی فرمان است؛ برعکس پدل شیفتر های معمول مورد استفاده در تمامی خودرو ها که شیفتر مثبت در سمت راست و منفی در سمت چپ است، مزدا 3 نیو در هر طرف فرمان یک دکمه برای معکوس کشیدن و یک پدل برای سبک کردن دنده دارد. این طراحی خاص به راننده اجازه می دهد که هنگام رانندگی با یک دست نیز به راحتی از شیفتر ها استفاده کند و مزایای فراوانی هنگام رانندگی ارائه می کند. خراب شدن چرم صندلی ها و فرمان در کارکرد های نه چندان بالا شاید بارز ترین نکته منفی باشد که هنگام رانندگی با مزدا 3 نیو مشاهده می کنیم.

 

مزدا 3 نیو تیپ 3 در بازار

در  بازه قیمتی مزدا 3 نیو رقبای قدرتمندی مانند کیا سراتو (مونتاژ و وارداتی)، تویوتا کرولا، رنو فلوئنس، ام جی 6 و یا حتی بی ام و E46 318i را در مقابل خود می بیند. انتخاب از میان این رقبا بستگی به انتظارات خریدار از خودرو دارد. مزدا 3 نیو سواری متعادل، هندلینگ قوی و لذت رانندگی بالایی به خریدار خود ارائه می دهد. از سوی دیگر، هزینه های نگهداری آن بالاتر از سراتو و کرولا است و نرمی و جاداری ام جی 6 را هم ندارد.

گالری ویدیوها
مقایسه و بررسی فنی کیا سراتو و مزدا3
شتاب مزدا3 جدید
نظرات کاربران
عباسی
عباسی
6 آذر 1401
باسلام. راه حل شاسی پایین این خودرو که کفش گیر میکنه بعضی جاهاچیه؟رینگش بزرگ کنیم.فاق لاستیک بزرگتر بندازیم یا فنرش را زیاد کنیم؟ متشکرم