1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. معرفی موسسه یورو انکپ Euro NCAP | هر آنچه باید از تست ایمنی خودرو بدانید

معرفی موسسه یورو انکپ Euro NCAP | هر آنچه باید از تست ایمنی خودرو بدانید

16 فروردین 1401
  • 0

ایمنی یکی از مهمترین موارد در تولید خودروها در سراسر جهان از سال های دور تا به امروز است. همین مورد سبب شده تا به مرور ایمنی خودروهای تولیدی در اکثر کشورهای جهان افزایش پیدا کند و امروزه تبدیل به یکی از معیار های اصلی خریداران خودرو در سراسر دنیا شود. از طرفی ایمنی بالا در خودروها نیز یک اعتبار برای کمپانی سازنده خودرو به حساب می‌آید.

برای سنجش ایمنی خودروها موسسات زیادی تاسیس شدند و در کشورهای مختلف شروع به کار کردند. موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) یکی از معروف ترین و معتبرترین این موسسات است که در ادامه به معرفی این موسسه می‌پردازیم.

 

موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) چیست؟

به احتمال زیاد برای یک بار هم که شده تست تصادف یک خودرو را دیده و نام یورو انکپ را شنیده‌اید. تست هایی که در محیط هایی خاص با نشان ها، عوامل و سرعت های مشخصی انجام می شوند.

موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) یکی از موسسات معتبر دنیا در زمینه تست و بررسی ایمنی خودرو در اروپا است که در سال 1997 تاسیس شده و سالانه ایمنی تعداد زیادی از خودروهایی که در اروپا هستند را بررسی و ارزیابی می کند. این موسسه برای اولین بار در شهر بروکسل بلژیک تاسیس شد. یورو انکپ (Euro NCAP) مخفف عبارت European New Car Assessment Programme به معنی برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپایی است.

 

تست تصادف Euro NCAP.jpg

 

یورو انکپ با چه هدفی تاسیس شد؟

هدف از تاسیس این موسسه بررسی ایمنی خودروهای تولیدی برای بازار اروپا بود که عموم مردم قبل از خرید خودروی مورد نظر خود از ایمنی آن خودرو مطلع شوند.

این موسسه تمامی گزارشات نتایج تست های هر خودرو را با بیانی ساده و واضح به صورت رایگان در وب سایت رسمی خود قرار می دهد.

مهمترین نکته مثبت بوجود آمدن چنین موسساتی ارتقای سطح ایمنی خودروها است که سالانه شاهد رشد ایمنی و امنیت و پایین آمدن نرخ تلفات جانی در تصادفات هستیم.

 

خودروی قرمز رنگ در حال تست تصادف در موسسه یورو انکپ.jpg

 

چه خودروهایی در یورو انکپ مورد بررسی قرار می گیرند؟

همانطور که از نام این موسسه مشخص است خودروهایی که عموما در بازار اروپا به فروش می رسند توسط یورو انکپ بررسی می شوند. البته این نکته را هم باید متذکر شد که تمام خودرو ها امکان تست شدن توسط این شرکت را به علل مختلف از جمله زمان و هزینه خصوصا خودروهایی نظیر سوپر اسپرت‌ها و خودروهای لوکس ندارند. بیشتر خودروهایی که مورد بررسی قرار می گیرند از نظر قیمت و بازار خرید و فروش در سطح مناسبی هستند و در اکثر کشورها نیز حضور دارند. همچنین تمام کلاس های خودرویی نیز در یورو انکپ از جمله سدان، هاچ بک، شاسی بلند، کراس اوور، پیکاپ تراک، کوپه، استیشن و کروک حضور دارند.

 

خودوی مشکی در حال تست تصادف از بغل.jpg

 

تست تصادف های یورو انکپ چگونه است؟

هر خودرویی که وارد این موسسه جهت انجام تست می شود بسته به نوع کلاس آن مورد بررسی های مختلف قرار می گیرد. به هر خودرو پس از اتمام تست یک امتیاز مشخص بسته به میزان ایمنی آن داده می شود و همچنین گزارش کاملی از تست های انجام شده به همراه نتیجه هر تست بر روی سایت موسسه قرار می گیرد. البته هر چند سال نوع تست ها نیز تغییر می کنند.

تست های انجام شده توسط این موسسه عبارت است از:

1-  تست تصادف از جلو

یکی از مهمترین بخش های تست خودرو در یورو انکپ تست تصادف از جلو است. درصد بالایی از تصادفات در خودروها از جلو صورت می گیرد بنابراین این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این تست از دو بخش تشکیل شده است.

بخش اول تست، برخورد خودرو با مانع نرم نام دارد. در این مرحله خودروی مورد تست با سرعت 40 مایل در ساعت (64 کیلومتر در ساعت) به یک مانع منعطف برخورد می کند. این تست در واقع شبیه سازی برخورد خودرو با خودروی هم وزن دیگری است.

 

تست تصادف از روبرو.jpg

 

بخش دوم تست، برخورد خودرو با مانع سخت است. در این تست کل نمای جلوی خودرو با یک مانع ثابت و محکم برخورد می‌کند. همچنین سرعت خودروی مورد تست در این مرحله 50 کیلومتر در ساعت است. این تست می تواند تا درصد زیادی ایمنی سرنشینان جلوی خودرو را مشخص کند.

 

بررسی ایمنی سرنشینان جلو در تست تصادف.jpg

 

2-  برخورد از بغل

تست برخورد از بغل نیز یکی از تست های مهم در خودروها است چرا که طبق آمار منتشر شده حدود یک چهارم از تصادفات جاده‌ای و درون شهری از بغل و کناره خودرو صورت می گیرد. این مرحله از تست خودرو نیز شامل 2 مرحله می شود.

مرحله اول تست برخورد از بغل به این شکل است که مانع متحرکی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت از بغل به سمت راننده برخورد می کند. این تست ایمنی بخش کناری خودرو را مشخص می کند که چه مقدار آسیب به راننده می رسد.

مرحله دوم این تست نیز به این صورت است که خودرو روی یک ریل متحرک به یک جسم میله ای با سرعت حدود 32 کیلومتر در ساعت برخورد می کند.

این تست از سال 2020 با دقت بیشتری انجام می شود و هر نوع آسیب دیدگی سرنشینان خودرو مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار می گیرد.

 

تست تصادف در یورو انکپ.jpg

 

3-  تست استقامت سقف

یکی دیگر از موارد آسیب پذیر در خودروها سقف آنها است. در این تست نسبتا جدید که در سال 2009 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت، خودروی مورد تست باید تا حدود 4 برابر وزن خود را تا بیش از آنکه تقریبا 130 میلی متر دچار فرو رفتگی در سقف بشود، تحمل کند. این تست در موسسه یورو انکپ در بیشتر مواقع به روش پرتاب خودرو و شبیه سازی چپ کردن خودرو صورت می گیرد.

 

تست استقامت سقف در موسسه یورو انکپ Euro NCAP.jpg

 

4-  تست ایمنی سرنشینان خودرو

در این تست دیگر خودرویی مورد تست قرار نمی گیرد بلکه آدمک های مخصوص تست تصادف روی صندلی خودرو قرار می گیرند و با سرعت هایی در حدود 16 و 24 کیلومتر در ساعت به عقب کشیده می شوند.

این تست به جهت ارزیابی و بررسی صندلی های خودرو و پشت سری آنها است. اهمیت این تست به خاطر این است که در بعضی از تصادفات برخلاف اینکه ممکن است خودرو مورد آسیب جدی واقع نشده باشد اما ضربه به صورتی باشد که منجر به پاره شدن نخاع راننده و سرنشینان شود.

 

تست ایمنی سرنشینان خودرو.jpg

 

5-  تست برخورد با عابر پیاده

یکی دیگر از تست های مهم در خودروها تست برخورد با عابر پیاده است. در بسیاری از تصادفاتی که خودرو با عابر پیاده داشته است سبب شده تا آسیب های جدی به عابر پیاده وارد شود و حتی منجر به مرگ عابر پیاده شود. موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) تستی جدا برای بررسی میزان آسیب وارده به عابر پیاده توسط خودرو را دارد. اگر خودرو از طراحی مناسبی بهره‌مند باشد می تواند تا حدود زیادی از رسیدن آسیب های جدی به عابر پیاده جلوگیری کند.

 

تست تصادف با عابر پیاده.jpg

 

6-  تست محافظت از کودک

در این تست بررسی می شود که خودرو چگونه باید یک جای مناسب برای صندلی کودک داشته باشد. آدمک هایی که در این تست ها شرکت داده می شوند دقیقا مطابق با یک کودک 18 ماهه و 3 ساله هستند.

 

تست محافظت از کودک موسسه یورو انکپ.jpg

 

7-  تست امکانات ایمنی در خودروها

از تست های برخوردی که عبور کنیم به بررسی سیستم های ایمنی خودروها نظیر ترمز اظطراری و یا سیستم کنترل پایداری می رسیم.

در این تست سامانه ها و امکانات ایمنی خودروها مورد بررسی قرار می گیرد. عموما در این تست ویژگی هایی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار کمربند، ترمز اضطراری خودکار و سیستم کنترل رانندگی بین خطوط مورد بررسی قرار می گیرند.

برای مثال ترمز اضطراری خودکار در خودرو به این صورت مورد بررسی قرار می گیرد که خودرو هنگامی که با یک سرعت مشخص در حرکت است به مانعی که در جلوی خود قرار دارد می رسد و باید قبل از برخورد خودرو را نگه دارد.

 

تست تصادف دو خودرو.jpg

 

. سطح ایمنی خودروها در یورو انکپ چگونه است؟

بالاترین سطح ایمنی هر خودرو در موسسه یورو انکپ 5 ستاره است. خودروهایی که توسط این موسسه موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی می شوند به عنوان ایمن ترین خودروهای بازار هستند. خودروهایی که 4 ستاره ایمنی را دریافت کنند خودروهای با ایمنی خوب نامیده می شوند. خودروهای 3 ستاره نیز خودروهایی با ایمنی متوسط تا خوب هستند و خودروهایی که 2 ستاره ایمنی دارند خودروهایی با ایمنی کم نامیده می شوند. 1 ستاره ایمنی نیز برای خودروهایی با حداقل ایمنی است.

 

بررسی های ایمنی شامل چند بخش است؟

نتایج بررسی های ایمنی که توسط یورو انکپ منتشر می شوند، سطح ایمنی خودروها را به 4 قسمت اصلی دسته بندی کرده که شامل ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال (Adult Protection)، کودکان (Child Protection)، عابر پیاده (Pedestrian Protection) و تجهیزات ایمنی (Assistance Technology) است.

هر بخش به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد و نتایج آن نیز به صورت تفکیک شده منتشر می شود.

 

کلام آخر

با اینکه اکثر خودروهای روز دنیا توسط یورو انکپ یا سایر موسسات دیگر مورد بررسی قرار می گیرند و ایمنی خودروها توسط این موسسات ارزیابی می شود اما تمامی این تست ها در سرعت های مجاز صورت می گیرد. بنابراین اولین اصل در رانندگی احتیاط و رعایت قوانین حین رانندگی است تا از بروز حوادث جدی جلوگیری شود و در صورت بروز حادثه کمترین صدمه به سرنشینان خودرو و عابران پیاده وارد شود. 

 

تست تصادف در موسسه یورو انکپ.jpg

 

منبع car.ir


نظرات