1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-Link) چیست و چگونه کار میکند؟

سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-Link) چیست و چگونه کار میکند؟

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست و چگونه کار میکند؟
2 فروردین 1401
  • 0

احتمالا در هنگام خواندن مشخصات فنی بسیاری از خودرو ها به عبارت "سیستم تعلیق مولتی لینک" یا " سیستم تعلیق اتصال چندگانه" برخورد کرده اید. اما سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟ تعلیق مولتی لینک چگونه عمل می کند؟ مزایا و معایب سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی سیستم تعلیق مولتی لینک بپردازیم و عملکرد آن را تشریح کنیم سپس مزایا و معایب آن را بیان می کنیم و به سوالات متداول درباره سیستم تعلیق مولتی لینک پاسخ می دهیم.

 

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟

به زبان ساده، به هر سیستم تعلیقی که از 3 بازو یا بیشتر تشکیل شده باشد سیستم تعلیق مولتی لینک گفته می شود. این بازو ها طول های مساوی ندارد و ممکن است زوایای آن ها نیز با هم متفاوت باشد. به طور معمول یک سیستم تعلیق مولتی لینک به حداقل 3 بازوی جانبی (طبق و لینک ها) و یک بازوی طولی (مندل) احتیاج دارد تا در جای خود قرار بگیرد. این لینک ها که معمولا توسط رابط های بوشی به یکدیگر متصل اند چرخ را در جای خود قرار می دهند و از حرکات اضافی آن جلوگیری می کنند. تعلیق مولتی لینک می تواند در قسمت جلو یا عقب خودرو قرار بگیرد اما استفاده آن در قسمت عقب بسیار مرسوم تر بوده و معمولا تعلیق جلوی خودرو ها از نوع مک فرسون یا دبل ویشبون (دو جناقی) طراحی می شود.

 

سیستم تعلیق چند میله ای (1).jpg

 

سیستم تعلیق مولتی لینک برای اولین بار در دهه 60 میلادی روی مرسدس بنز C111 معرفی شد. اما فراگیر شدن آن به دهه 80 میلادی برمیگردد که شروع آن با نسل اول بنز C-Class اتاق W201 و E-Class با اتاق معروف W124 (بنز کپل) بود. اکنون این سیستم تعلیق کاملا در صنعت خودرو سازی جا افتاده و تقریبا در تمام خودرو های غیر اقتصادی به طور گسترده استفاده می شود.

 

سیستم تعلیق چند میله ای (2).jpg

 

سیستم تعلیق مولتی لینک چگونه عمل می کند؟

سیستم تعلیق مولتی لینک یک سیستم مستقل با چند لینک مختلف است که وظیفه دارد تکان های چرخ را از 6 جهت (جلو و عقب، چپ و راست، بالا و پایین) کنترل کند و به هر چرخ اجازه می دهد تا بدون درگیر کردن سایر چرخ ها به تنهایی در مواجه شدن با پستی و بلندی ها نوسان کند که این مسئله باعث می شود تا خودرویی که از تعلیق مولتی لینک استفاده می کند سواری، هندلینگ و تعادل بهتری را تجربه کند.

 

سیستم تعلیق چند میله ای (3).jpg

 

مزایا و معایب سیستم تعلیق مولتی لینک

خودرو های مجهز به سیستم تعلیق مولتی لینک مزایای زیادی در مقایسه با خودرو هایی که از اکسل یکپارچه یا نیمه مستقل استفاده می کنند دارند. در خودروی مجهز به سیستم تعلیق مولتی لینک، به علت منتقل نشدن عرضی ضربه در ناهمواری ها، سواری نرم تر است و تکان های کمتری در کابین خودرو حس می شود. همچنین به علت فضای بیشتر برای زاویه گرفتن چرخ ها و عدم اتصال مستقیم دو چرخ، هندلینگ خودرو در سر پیچ ها و فرمان دادن های ناگهانی بسیار بهتر بوده و در موج های اتوبانی و به خصوص پیچ هایی که آسفالت آن ها موج و دست انداز دارد، تعلیق مولتی لینک واکنش های بسیار بهتری نسبت به اکسل های یکپارچه و نیمه مستقل دارد و در سرعت های بالا خودرو خیلی دیرتر تعادل خود را از دست می دهد.

سیستم تعلیق مولتی لینک به صورت تکنیکی هیچ ایرادی ندارد و عملکرد آن نسبت به تعلیق های یکپارچه و نیمه مستقل برتری صد در صدی دارد. تنها ایرادی که می توان از این نوع تعلیق ها گرفت عمر کمتر و هزینه های تعمیرات بسیار بالاتر نسبت به تعلیق های یکپارچه به سبب استفاده از بوش های متعدد در لینک ها و میل موجگیر ها است.

 

منبع car.ir


نظرات