1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. مقایسه h30 کراس با ۲۰۷ اتوماتیک

مقایسه h30 کراس با ۲۰۷ اتوماتیک

مقایسه کامل h30 کراس با ۲۰۷ ایران خودرو +‌تصاویر
22 آبان 1400
  • 2

اگر این روزها قصد خرید یک خودروی هاچبک یا هاچبک کراس در محدوده 400 میلیون تومان را دارید احتمالا در انتخاب بین دانگ فنگ اچ سی کراس و پژو 207 اتوماتیک مردد خواهید شد، در این مقاله سعی میکنیم با مقایسه H30 کراس با 207، تمام تفاوت های این دو محصول ایران خودرو را بیان کنیم تا با اطلاع از تفاوت های 207 و اچ سی کراس، اشراف بهتری به نقاط ضعف و قوت هر دو خودرو بدست آورید.
آنچه در این مطلب بیان شده:
تفاوت 207 و h30 کراس
مقایسه موتور h30 کراس و 207
تفاوت گیربکس 207 و h30 کراس
مقایسه طراحی پژو 207 و H30 کراس
مقایسه کابین و امکانات رفاهی 207 و h30 کراس

13.webp

 

معرفی پژو 207

207 ایران خودرو در واقع فیس لیفت پژو 206 با نام 206+ است که در ایران با نام 207 عرضه شد، شباهت این خودرو با پژو 206 آنقدر زیاد است که بسیاری در نگاه اول این دو خودرو را از هم تشخیص نمی دهند! با این حال 207 ایران خودرو با همان تفاوت های محدود ظاهری نسبت به 206 موفق شده جای خود را در دل بسیاری از مخاطبین باز کند و تبدیل به یکی از محبوب ترین محصولات آبی های جاده مخصوص شود.

02.webp

معرفی دانگ فنگ H30 کراس

H30 کراس را می‌توان محصولی چینی – فرانسوی شرکت ایران‌خودرو دانست، این خودرو محصول دانگ فنگ چین است که با مشارکت پژو با استفاده از پیشرانه TU5 این شرکت ساخته شده است.

این شرکت چینی برای اولین بار در سال 2011 میلادی از اچ سی کراس رونمایی و آن را در همان سال به بازار عرضه کرد. ایران خودرو نیز در سال 95، یعنی همزمان با تولید مجدد پژو 207 پای h30 کراس را به بازار ایران باز کرد تا به نوعی برای محصول خود رقیب تراشی کرده باشد.

03.webp

مقایسه طراحی پژو 207 و H30 کراس

یکی از مهمترین معیارهای خریداران خودرو در بازار ایران، طراحی و ویژگی های ظاهری خودروهاست، در مقایسه طراحی پژو 207 و h30 کراس تفاوت فاحشی در سبک طراحی دو خودرو مشاهده می‌کنیم، اصل طراحی 207 در واقع همان طراحی پژو 206 است که با استفاده از چراغ های متورم و کشیده، کاپوت کوتاه، ورودی هوای بزرگ سپر و لوگوی شیر بزرگ پژو جذاب تر شده است، همچنین گرافیک چراغ ها هم در 207 فیس لیفت شده توسط ایران خودرو زیباتر شده تا 207 با وجود قدیمی بودن سبک طراحی، همچنان یکی از خودروهای زیبای بازار به حساب بیاید، در سمت مقابل اما فرم بدنه H30 کراس به‌گونه‌ای است که کمتر خودرویی را در دنیا می‌توانید بیابید که تا این حد از بلاتکلیفی در فرم بدنه رنج ببرد در کل این خودرو طراحی نسبتا قدیمی و کسل کننده ای دارد و با لقب اسپرت که ایران خودرو در تبلیغات به آن نسبت میداد فاصله ای معنا دار دارد!

04.webp

در نمای روبرو طراحان با استفاده از قطعات نقره ای رنگ در جلو پنجره و سپر تلاش خود را در خلق تصویری جذاب به کار بسته اند، اما در حقیقت، چراغ های بزرگ و کاپوت دراز خودرو جایی برای جذابیت نمای جلو آن باقی نگذاشته اند!

این موضوع در نمای جانبی و عقبی خودرو هم تکرار شده و سایز بزرگ چراغ های عقب، قطعات پلاستیکی مشکی رنگ پایین درب ها و روی گلگیر و همینطور سایز کوچک و محل قرار گیری تایرهای خودرو که بیش از حد از لبه بیرونی گلگیر فاصله دارند، عواملی هستند که باعث شده اند h30 کراس در بحث زیبایی در مقابل 207 حرفی برای گفتن نداشته باشد.

05.webp

مقایسه کابین و امکانات رفاهی 207 و h30 کراس

بر خلاف طراحی بیرونی، اچ سی کراس در داخل کابین حرف های بسیاری برای گفتن در مقابل 207 دارد، طراحی کابین هردو خودرو نسبتا منسوخ و قدیمی است و متریال به کار رفته در آنها نیز جای انتقاد زیادی دارد، در داشبورد و رودری های هر دو شاهد استفاده مشمئز کننده ای از پلاستیک های خشک و بی کیفیت هستیم که باعث شده کابین هر دو خودرو در طولانی مدت صداهای آزار دهنده ای تولید کنند، البته باید به برتری نسبی کیفیت مونتاز قطعات H30 اشاره کنیم، اما برتری قاطع اچ سی کراس در مقایسه با 207، فضای کابین این خودرو است، طراحان پژو در زمان ساخت 206 و 207، ردیف عقب این خودروها را برای بازی کودکان، یا سوار کردن افرادی که کلا پا ندارند در نظر گرفته اند در سمت مقابل اما، اچ سی کراس به شکل سخاوتمندانه ای فضای پا و سر به سرنشینان هر دو ردیف خودرو اختصاص داده است.

06.webp

در مقایسه امکانات رفاهی 207 و H30 کراس، هیچ کدام آپشن عجیب و غریبی برای سرنشینان در نظر نگرفته اند، هردو دارای 2 ایربگ و سیستم تهویه خودکار، سیستم مولتی مدیا و دوریبن عقب، سنسور دنده عقب، آیینه و شیشه های برقی هستند، تنها تفاوت آپشنی دو خودرو، کروز کنترل و سانروف است که اولی در 207 و دومی در H30 کراس وجود دارد.

14.webp

در مورد ارگونومی و چیدمان ادوات اما، برتری نسبی به 207 تعلق می گیرد، چیدمان کلید ها و فرم داشبورد در 207، بروز تر بوده و دسترسی راننده به آنها نیز ساده تر است، در h30 کراس اما مانیتور مولتی مدیا، کلیدهای تهویه و کلید فلاشر، هر سه در ارتفاع پایینی قرار کرفته اند که احتمالا در ابتدا راننده را دچار مشکل می کنند.

11.webp

  • مقایسه موتور 207 و H30 کراس

موتور پژو 207 و H30 هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و هر دو خودرو از موتور معروف TU5 پژو که در ابتدا فقط بر روی پژو 206 تیپ 5 عرضه می شد بهره می برند، این موتور 1600 سی سی توانایی تولید 104 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد و پس از پژو 206، بر روی پژو 405، پژو 207، 206 صندوق دار، h30 کراس، و پژو پارس نیز نصب شد و حتی این روزها ایران خودرو نمونه بروز شده آن را بر روی جدیدترین محصول خود یعنی تارا نصب می کند.

در مقایسه فنی 207 و h30 کراس با وجود پیشرانه یکسان، پژو 207 به دلیل وزن کمتر، شتاب بهتر و مصرف سوخت مناسب تری به راننده هدیه میکند.

09.webp

  • تفاوت گیربکس 207 و h30 کراس  

بزرگترین تفاوت فنی h30 کراس و 207، به گیربکس این دو خودرو مربوط می شود، در پژو 207 شاهد همان گیربکس AL4 همیشگی پژو هستیم، گیربکسی که بر روی پژو 206،207، 206 صندوق دار، پارس اتوماتیک، مگان ، سیتروئن c5، پژو 407، و تندر 90 اتوماتیک نیز نصب شده و به نوعی نقطه ضعف بزرگ تمام این خودروها نیز محسوب می شود، هنگام راندن خودرویی با گیربکس AL4 احتمال اینکه با اتفاقات ناگواری چون داغ کردن و تقه زدن گیربکس مواجه نشوید بسیار پایین است، این مشکل در خودروهای 206 و 207، از بقیه خودروهای با گیربکس AL4 نیز پر رنگ تر است!

در سمت مقابل اما h30 کراس از یک گیربکس 4 دنده آیسین بهره می برد، بر خلاف 207 عملکرد گیربکس آیسین H30 کراس نرم و بدون تقه است و خبری از تاخیر در تعویض دنده ها نیست، گیربکس هر دو خودرو حالت های اسپرت و برفی را نیز دارند؛ در 207 امکان قرار دادن دنده در حالت تیپ ترونیک نیز وجود دارد، اما در h30 کراس گیربکس حالت استپ گیت دارد که راننده تنها امکان محدود کردن تعویض دنده ها به 1-2و 3 را دارد.

10.webp

مقایسه تجربه سواری با اچ سی کراس و پژو 207

با نشستن پشت فرمان اچ سی کراس در ابتدا از فضای مناسب کابین شگفت خواهید شد، فضایی که تقریبا از تمام رقبای همکلاس این خودرو جادار تر نشان می دهد، صندلی های خودرو نیز اندازه و نرمی مناسبی دارند، اما متاسفانه برخلاف 207 پشت سری ها جلو و عقب نمی روند، وضعیت دید راننده هم زیاد جالب نیست، موردی که با وجود آیینه های جانبی مناسب و دوربین عقب تا حدی مرتفع می شود، اما با وجود کاپو طویل اچ سی کراس، راننده هرگز تسلط حداکثری به جلوی خودرو بدست نمی آورد!

07.webp

 با چرخاندن سوییچ و روشن کردن خودرو، متوجه برتری نسبی عایق های اچ سی کراس نسب به 207 خواهید شد، مورد قابل ذکر دیگر، ارگونومی نامناسب کلیدهای قرار گرفته بر روی کنسول میانی خودرو است که زده برای کار کردن با آنها نیاز به خم شدن و نگاه کردن به پایین اجتناب ناپذیر است، با شروع حرکت، عملکرد نرم و بی نقص پدال گاز و جعبه دنده جلب توجه می کند، اما اضافه وزن تقریبا 200 کیلوگرمی H30 کراس نسبت به 207 در مواقع شتاب گیری به خوبی خود را نشان می دهد و وانایی های حرکتی این خودرو به وضوح از پژو 207 ضعیف تر است، اما همین وزن بیشتر باعث شده اچ سی کراس در سرعت های بالا و در پیچ و موج های جاده، حس اطمینان بیشتری نسبت به 207 به راننده و سرنشینان القا کند و در چاله های بی شمار خیابان ها نیز نرم تر از آن باشد.

12.webp

نشستن پشت فرمان پژو 207 در دسته تجربه های رانندگی آسان تلقی می شود. ابعاد جمع و جور، دماغه کوچک و شیشه های بزرگ خودرو خصوصا در ردیف جلو دید خوبی را برای راننده ایجاد می کنند. فرمان به نرمی عمل می کند و موقعیت قرار گیری راننده به نحوی است که کار با پدال ها و دسته دنده به راحتی صورت می گیرد. با راه افتادن از حالت سکون، متوجه شتاب نسبتا کند اولیه خواهید بود که البته در این کلاس خودرو، امری قابل قبول است و چه بسا همین عملکرد نچندان عالی پژو 207 در مقابل رقبا خصوصا H30 کراس، برتری نیز داشته باشد.
با پر شدن دنده ها، شرایط بهتر خواهد شد و 207 نشان می دهد در شتاب گیری دنده 3 و 4 عملکرد مطلوب تری دارد.

08.webp

پژو 207 در دسته خودرو های نرم قرار نمی گیرد؛ اما سواری آن غیر قابل تحمل نیست و ترکیب رینگ های کوچک 14 اینچی با فاق 65 در کنار صندلی های خشک، باعث می شود سرنشین سواری روان اما پر تکان را تجربه کند. 

با ورود به پیچ، ابتدا حس مبهمی از فرمان پذیری خودرو برای راننده ایجاد می شود. خودرو کشش پیچیدن با سرعت بالا را از خود نشان می دهد، اما بواسطه سیستم تعلیق نیمه مستقل، ناهمواری های راه به شدت پایداری محور عقب را تحت تاثیر قرار داده و از اعتماد راننده برای افزایش سرعت می کاهند. فرمان حس لختی ارائه داده و تقسیم وزن نچندان متعادل در فرمان های ناگهانی کاملا حس ناپایداری را منتقل می کنند. به طور کلی در عین حس سواری اسپرتی که از 207 دریافت می کنید، باید حساب شده و آگاه با فرمان آن رفتار کنید تا خودرو از مسیر خارج نشود.

ترمزگیری از نکات قوت پژو 207 است. عملکرد پدال مناسب است و حساسیت آن نه به گونه ایست که کوچک ترین تماس با پدال شتاب منفی زیادی برای سرنشین ایجاد کند و نه آنقدر پایین است که حس چوب شدن القا شود. سیستم EBD به خوبی عمل می کند و نیروی ترمز با میزان مناسب بین چرخ ها تقسیم شده تا حس هراس در ترمزگیری حین تغییر مسیر به حداقل خود برسد. وزن سبک خودرو در سرعت های بالا به خوبی خود را نشان داده و راننده را برای تغییر مسیر با چالش روبرو می کند.

به طور کلی، نکات مثبت سواری پژو 207 در شهر، در رانندگی بین شهری و در سرعت های بالاتر به نکات ضعف آن تبدیل خواهند شد و به راننده یاداوری می کنند که این خودرو برای رانندگی شهری طراحی و تنظیم شده است.

01.webp

سخن آخر برای انتخاب بین اچ سی کراس و 207!

اگر بخواهیم در پایان مقایسه اچ سی کراس و 207 به یک نتیجه گیری مناسب برسیم، باید گفت 207 با ظاهر جوان پسند و مناسب تر انتخاب بهتری برای جوانان اهل هیجان است، اما اچ سی کراس برای استفاده برای یک خانواده 4 نفره گزینه برتری است، البته باید نیم نگاهی هم به بازار دست دوم بهتر 207 و قیمت قطعات مناسب تر آن داشته باشید، در سمت مقابل با خرید اچ سی کراس از شر ایرادات برقی گاه و بیگاه 207 که این سالها افت کیفیت بلای جانش شده خلاص خواهید شد، البته برای خرید در این رنج قیمت، پیشنهاد میکنیم که به خرید رنو ساندرو اتوماتیک نیز فکر کنید، رقیبی که اگرچه ظاهر دلربایی ندارد، اما از نظر کیفیت ساخت و استهلاک یک سروگردن بالاتر از 207 و اچ سی کراس قرار می گیرد، به نوعی ساندرو تمام مزایای هر دو خودرو را تا حد زیادی در خود جای داده است!

در پایان از آقایان سینا سلطانی مالک 207 و علی رضایی مالک اچ سی کراس بابت همکاری با تیم car.ir و در اختیار گذاشتن خودروهایشان جهت بررسی تشکر می‌نماییم.



نظرات

  • احسان احسان (2 آذر 1400 ساعت 08:09)

    هرچند h30 هم زیاد کیفیت نداره و رفیق خود من تو مدت گارانتی کلا مجبور به تعویض گیربکس شد! اما شما به هیچ وجه داشبرد و قطعات ضایعاتی 207 رو با H30 مقایسه نمیتونی بکنی ! 207 تقریبا دنیای ایراده: قطعات بی کیفیت طراحی قدیمی اتاق کوچیک سر و صدای زیاد به صدا افتادن اتاق بعد یه سال موتور با استهلاک بالا واقعا ایران خودرو و سایپا هر چی بدن اشغاله

  • محمد طاها محمد طاها (26 آبان 1400 ساعت 22:58)

    عالی بود لذت بردم