ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
پژو 405 یکی از محصولات شرکت فرانسوی پژو است که توانست محبوبیت بالایی را در کشورهایی که عرضه می شد کسب کند. این خودرو از سال 1987 توسط پژو به بازارهای جهانی عرضه شد و تولید آن در اروپا تا سال 1997 ادامه یافت.
همچنین پژو 405 در سال 1988 به عنوان خودروی سال اروپا شناخته شد. پس از آن خودروی پژو 406 به خط تولید پژو اضافه شد و 405 از خط تولید کنار رفت و بازنشسته شد. طراحی پژو405 بر عهده تیم طراحی پینین فارینا ایتالیا بود که در کارنامه خود طراحی برخی مدل های شرکت هایی همچون مازراتی و فراری را دارد.
پژو 405 در سال 1370 پا به جاده های ایران گذاشت و در آن سال ها به لطف هندلینگ مناسب، طراحی خوب و مشخصات فنی قابل قبول در مدت کمی مهرش به دل مردم افتاد. پژو 405 را می توان پدر خودروهای تولیدی ایران خودرو در دهه 80 و 90 شمسی دانست چرا که اکثر سدان هایی که توسط ایران خودرو طی این سالها معرفی شدند بر اساس پلتفرم همین خودرو بودند.
به غیر از انواع تیپ های پژو 405 خودروهایی نظیر پژو RD، روآ، پژو پارس، سمند، سورن، دنا و دنا پلاس خودروهایی بوده و هستند که بر روی پلتفرم 405 به تولید رسیدند. پژو 405 نیز در ایران شامل چند تیپ مختلف از جمله GL، 405 GLi، 405 GLX، 405 GLX TU5، 405 SLX و 405 GLX دوگانه سوز می شوند. همچنین ایران خودرو نسخه استیشن پژو 405 را تحت عنوان 405 استیشن در سال های ابتدایی عرضه 405 به بازار معرفی و عرضه کرد و خیلی زود نیز از خط تولید این شرکت کنار گذاشته شد. لازم به ذکر است که معرفی و بررسی هر تیپ در صفحه مختص به همان تیپ قابل مشاهده می باشد.
پژو 405 از نظر طراحی در همان سال های اولیه خودرویی مدرن و تهاجمی بود که خیلی زود توانست فروش موفقی را در بازارهایی که عرضه شد کسب کند. با اینکه اکنون پس از گذشت بیش از 30 سال از تولد 405 ظاهر آن نسبت به ترند روز طراحی دنیا بسیار ساده و کلاسیک است اما در بازار بسته ایران همچنان طرفداران خود را دارد. با توجه اینکه پژو 405 در برخی تیپ هایش از نظر ظاهری کمی تفاوت دارد اما به طور کلی از نظر طراحی خودرویی هماهنگ و متوازن است.
در نمای جلو شاهد چراغ هایی چهار وجهی، کشیده و بسیار ساده هستیم که چسبیده به جلوپنجره خودرو طراحی شدهاند. جلوپنجره خودرو نیز با استفاده از خطوط افقی طراحی شده است. همچنین سپر خودرو ظاهری بی آلایش و بدون هیچگونه تزیینات دارد.
در نمای جانبی ظاهر مستطیلی شکل خودرو بیش از پیش به چشم می خورد. همچنین در این قسمت خبری از خطوط منحنی و تند و تیز نیست و تنها یک خط عمیق و صاف از بالای چراغ عقب شروع شده و با عبور از بالای دستگیره درب ها تا روی چراغ های جلو کشیده شده است. همچنین وجود زه روی درب ها باعث شده تا کمی از سادگی خودرو کاسته شود. شیشه های جانبی اندازه مناسبی دارند و از این جهت فضای داخل کابین دلگیر نیست و از طرفی دیگر میدان دید سرنشینان خودرو نیز مناسب است.
تنها وجه مشترک نمای عقب با دیگر نماهای خودرو سادگی بیش از حد است. در ای قسمت شاهد خطوط طراحی افقی و موازی با یکدیگر هستیم که بالا و میان چراغ های اصلی قرار دارند. چراغ های عقب مانند چراغ های جلو طراحی چهار ضلعی و مستطیلی شکل دارند. همچنین سپر عقب بدون هیچگونه تزئین خاصی طراحی شده است.
طراحی فضای داخلی و داشبورد پژو 405 از اواسط دهه 90 دگرگون شد. تا قبل از آن پژو 405 داشبوردی بسیار ساده و قدیمی داشت اما از نظر کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و کابین اوضاع متفاوت بود. کابین و داشبورد قدیمی 405 از متریال بسیار با کیفیتی بهره می برد اما رفته رفته این کابین افت کیفیت بسیار زیادی را تجربه کرد.
داشبورد قدیمی 405 شباهت زیادی به داشبورد سیتروئن زانتیا داشت. دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو به صورت مربعی شکل کنار یکدیگر در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفتهاند و زیر آنها نیز یک ساعت دیجیتال به همراه چند دکمه از جمله فلاشر تعبیه شده است. بخش بعدی نیز مختص به سیستم تهویه مطبوع خودرو و پس از آن سیستم پخش خودرو است که با یک درب پلاستیکی پوشش داده شده است. بخش انتهایی داشبورد نیز مختص به زیر سیگاری و فندکی است. تمام این ادوات داخل یک قاب قرار گرفته که با پشت آمپر خودرو یکی شدهاند. همچنین غربیلک فرمان به صورت دو شاخه طراحی شده که ظاهری بسیار خسته کننده و قدیمی دارد و تنها نکته مثبت آن خوانا بودن کامل صفحه کیلومتر شمار خودرو است.
در طراحی داشبورد جدید خبری از آن قاب یکپارچه با پشت آمپر خودرو نیست. دریچه های سیستم تهویه مطبوع به صورت مستطیلی شکل درآمدهاند و پس از انها سیستم پخش خودرو به همراه چند دکمه افقی از جمله فلاشر تعبیه شده است. بخش انتهایی داشبورد نیز میزبان تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو می باشد. لیور دنده، صفحه کیلومتر شمار و غربیلک فرمان باز طراحی شده و خوشبختانه نسبت به طراحی قبلی ظاهری قابل قبول پیدا کردهاند. اما برخلاف طراحی ظاهری، همانطور که اشاره کردیم کیفیت داشبورد و کابین به شدت افت کرده و در این داشبورد جدید شاهد استفاده از پلاستیک خشک در اکثر قطعات کابین هستیم.
فضای کابین پژو 405 به لطف ارتفاع مناسب و فاصله محوری نسبتا زیاد، برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو قابل قبول ارزیابی می شود و به همین خاطر می توان این خودروی سدان سایز متوسط را خودرویی خانوادگی دانست.
مزایا و معایب پژو 405
از جمله نکات مثبت پژو405 می توان به فضای جادار کابین، فراوانی لوازم و قطعات، خدمات پس از فروش مناسب و سیستم تعلیق نه چندان خشک اشاره کرد. در سمت مقابل از نکات منفی این خودرو نیز می توان به مصرف سوخت بالا خصوصا در مدل های قدیمیتر، ظاهری بسیار قدیمی، امکانات رفاهی و ایمنی کم و کیفیت بسیار پایین کابین و داشبورد در مدل های جدیدتر اشاره کرد.