ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
پژو 206 از محصولات ایران خودرو محسوب می شود و حدود 2 دهه از شروع عرضه آن می گذرد. این خودروی هاچبک در کلاس اتومبیل B-segment قرار گرفته و یک هاچبک شهری کوچک و البته اقتصادی محسوب می شود. پژو 206 در سومین گروه پرتیراژ ترین خودرو های داخلی قرار گرفته است.
پژو 206 برای اولین بار در سال 1998 به طور رسمی در کشور فرانسه رونمایی شد و تا سال 2010 نیز تولید می شد. البته نسخه فیس لیفت پژو 206 که 206+ نام داشت تا سال 2012 کماکان روی خط تولید پژو در بعضی از کشورها مانده بود. پژو 206 ابتدا قرار بود تنها جایگزینی برای مدل پرطرفدار 205 شود اما پژو هیچگاه تصور نمی کرد که 206 قرار است تبدیل به یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهایش شود. پژو 206 در فرانسه، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا و آلمان بیشترین فروش را در زمان حیات خود داشت. همچنین این خودروی پرطرفدار در کشورهای انگلستان، برزیل، آرژانتین و ایران نیز مونتاژ می شد. پژو 206 آنقدر بر سر زبان ها افتاده بود که حتی در سال 2006 زمانی که نسل بعدی آن یعنی پژو 207 معرفی شد کماکان در اوج بود و به همین علت نیز استقبال چندانی از 207 نشد.
پژو 206 از سال 1380 در 6 تیپ تولید و عرضه شد و از سال 1391 داخلی سازی بخش فنی نیز بر روی آن اعمال شد. البته چندی بعد از تولید سری اول در سال 80، تنوع این خودرو در عرضه تیپ های متفاوت کمتر شد. تا جایی که بعد از سال 1390، فقط تولید تیپ 2 و تیپ 5 با موتور های TU3 و TU5 ادامه یافت.
سال 1398 دور حذف آپشن توسط ایران خودرو از خودرو ها، از پژو 206 نیز گذر کرد و مواردی مانند ترمز عقب دیسکی و سنسور عقب از این خودرو حذف شدند و سپس به عنوان آپشن اضافه روی تریم های فول تر قرار گرفتند. این اقدام باعث از بین رفتن ترمزگیری خوب، به عنوان یکی از نقاط قوت پژو 206 شد.
سرانجام در در سال 1399 تولید پژو 206 تیپ 5 نیز متوقف شد و تنها تیپ 2 روی خط تولید ماند. اما در سال 1400 ایران خودرو با معرفی تیپ جدید پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای، دوباره تنوع را به مدل های پژو 206 تولیدی خود بازگرداند، اما خیلی زود اعلام کرد که قصد متوقف کردن تولید مدل قدیمی 206، یعنی پژو 206 تیپ 2 را دارد.
مشخصات انواع پژو 206 به همراه تمامی تیپ های این خودرو به شرح زیر می باشد:
پژو 206 تیپ 1 که ساده ترین و ارزان ترین تیپ پژو 206 است در بازه کوتاهی در ایران به فروش رسید. این خودرو از نظر فنی و امکانات رفاهی و ایمنی پایه ترین تیپ پژو 206 محسوب می شود و حتی ایربگ و شیشه بالابر برقی نیز برای این خودرو در نظر گرفته نشده است. پیشرانه TU3 با توانایی تولید 75 اسب بخار قدرت در کنار یک جعبه دنده 5 سرعته دستی از مشخصات پژو 206 تیپ 1 است. فروش این تیپ تنها حدود یک سال پس از عرضه متوقف شد.
پژو 206 تیپ 2، یکی از پر تیراژ ترین تیپ های 206 در ایران!خودرویی که تولید آن تا سال 1400 ادامه داشت. پژو 206 تیپ 2 در اصل نسخه بهبود یافته و بروزرسانی شده تیپ 1 محسوب می شود که از نظر امکانات رفاهی و ایمنی سطح بالاتری نسبت به تیپ 1 دارد. تغییرات این خودرو نسبت به تیپ 1 به داخل کابین خودرو باز میگردد. غربیلک فرمان به حالت 3 شاخه جدید تبدیل شده و در این تیپ شاهد سیستم صوتی جدید و نمایشگر دیجیتالی با قابلیت های بیشتر هستیم. قلب تپنده این تیپ همان پیشرانه TU3 است که می تواند 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور تولید کند. جعبه دنده این خودرو از نوع 5 سرعته دستی است. این تیپ بخاطر قیمت مقرون به صرفه در کنار امکانات رفاهی قابل قبول مورد استقبال زیادی قرار گرفت.
پژو 206 تیپ 3 تلفیقی از تیپ 2 و تیپ 5 پژو 206 است. مشخصات فنی مشترک با پژو 206 تیپ 2 اما امکانات رفاهی در حد پژو 206 تیپ 5! تیپ 3 تا سال 1389 تولید می شد اما با تشدید شدن تحریم ها علیه ایران این خودرو نیز از خط تولید ایران خودرو کنار گذاشته شد. تیپ 3 از امکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، آینه های جانبی برقی و پشت سری صندلی های عقب برخوردار بود. از نظر فنی نیز این خودرو از پیشرانه TU3 به همراه یک جعبه دنده 5 سرعته دستی بهره می برد. اما در اواخر سال 1400 ایران خودرو نسخهای جدید از این تیپ را معرفی نمود که در ادامه به آن می پردازیم.
پژو 206 تیپ 4 نسخهای با عرضه محدود آن هم به صورت SKD (مونتاژ قطعات بر روی خودروی نیمه کامل که از طرف کمپانی مادر) بود که برای جانبازان به کشور وارد شد. این خودرو به امکاناتی نظیر سنسور باران، محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد، ترمز های دیسکی هر چهار چرخ و توری نگهدارنده صندوق عقب مجهز بود. از طرفی سیستم تهویه آن به صورت دستی بود. از نظر مشخصات فنی این خودرو از پیشرانه معروف TU5 بهره می برد. همچنین جعبه دنده این خودرو از نوع 4 سرعته اتوماتیک بدون تیپ ترونیک بود که نیروی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کرد.
پژو 206 تیپ 5 نسخه معروف و پرطرفدار دیگری از خانواده 206 محسوب می شود که تولید آن تا سال 1399 در چند نسخه ادامه داشت. این خودرو پر قدرت ترین تیپ دنده دستی 206 محسوب می شود که به پیشرانه TU5 مجهز شده بود. این پیشرانه توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را داشت. همچنین این قدرت تولید شده توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شد. از امکانات رفاهی این تیپ می توان به آینه های جانبی برقی، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پشت سری صندلی های عقب، شیشه های برقی و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ اشاره کرد. این خودرو به علت شتاب مناسب و قدرت قابل قبول طرفداران زیادی پیدا کرد.
پژو 206 تیپ 6 آخرین و گران ترین تیپ پژو 206 محسوب می شود که از نظر امکانات رفاهی کاملا مشابه با تیپ 5 پژو 206 است. پیشرانه این خودرو مشابه با تیپ 5 است اما جعبه دنده این خودرو از نوع تیپ ترونیک AL4 است. پژو 206 تیپ 6 به علت استهلاک بالای جعبه دنده و شتاب کندی که داشت آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت.
پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای جدیدترین تیپ خانواده 206 محسوب می شود که در سال 1400 توسط ایران خودرو معرفی شد. این خودرو در اصل جایگزینی جدید برای پژو 206 تیپ 2 محسوب می شود. از نظر امکانات رفاهی پژو 206 سقف شیشهای به امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه های برقی، آینه های جانبی برقی، سقف شیشهای، رینگ های آلومینیومی و آنتن اکتیو مجهز شده است. مشخصات فنی این خودرو کاملا مشابه با پژو 206 تیپ 2 است که پیشرانه آن از نوع TU3 با قدرت 75 اسب بخار در کنار یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است.