میتسوبیشی لنسر تیپ 4

1600تیپ 4
کشور
ژاپن ژاپن
شرکت خدمات دهنده
آرین موتور پویا
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
توقف فروش
قیمت بازار
تعیین نشده

مزایای میتسوبیشی لنسر تیپ 4

  • استهلاک بسیار پایین
  • هندلینگ قوی
  • سواری نرم و راحت

معایب میتسوبیشی لنسر تیپ 4

  • شتاب اولیه ضعیف
  • بازار خرید و فروش نه چندان پرروق
  • حذف سیستم صوتی راکفورد و بال عقب در مدل های فیس لیفت

مشخصات فنی میتسوبیشی لنسر تیپ 4

192 KM/H
حداکثر سرعت
11.5 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1800 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
مصرف سوخت ترکیبی
6.6 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1350 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو215/R18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب215/45R18
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)176 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)77.7 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک59 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت192 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین)8.6 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)5.5 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP5
امکانات رفاهی میتسوبیشی لنسر تیپ 4
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی (2عدد ایربگ جلو دو مرحله ای، راننده و سرنشین جلو-2عدد ایربگ جانبی-2عدد ایربگ پرده ای-1عدد ایربگ زانویی راننده)
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی ، ریموت کنترل اخطار دهنده ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکترو هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت
نوع غربیلک3 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 4 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی حرفه ای Rockford Fosgate همراه با صفحه نمایش ، رادیو MW/FM ، قابلیت پخش MP3 و CD ، مجهز به 9 اسپیکر (2 اسپیکر جلو، 2 اسپیکر دوکاناله عقب همراه با 2 تیوتر، 1 ساب ووفر و 2 تیوتر جلو)
سیستمهای مولتی مدیامجهز به بلوتوث جهت مکالمات تلفنی و سوئیچ کنترل هندزفری بر روی غربیلک فرمان ، پورت USB
سیستم صندلیهای جلوصندلی­ها با ظرفیت 5 سرنشین با روکش چرم ، مجهز به گرمکن صندلی های جلو ، تنظیم برقی صندلی راننده ،
سیستم صندلیهای عقبصندلی­های تاشوی عقب
سیستم آیینه هاآئینه های جانبی همرنگ با بدنه ، تنظیم برقی آئینه ­های جانبی ، مجهز به گرمکن
سیستم شیشه هاشیشه بالابرهای عقب و جلو برقی
سیستم های سقفسانروف با تنظیم الکتریکی
سیستم روشنایی جلوچراغ­های جلو زنون، مجهز به سیستم گردش اتومانیک چراغ های جلو با توجه به گردش فرمان (AFS)، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ های جلو، شوینده چراغ های جلو
سیستم روشنایی عقبمجهز به چراغ ترمز روی درب صندوق عقب (LED)
سنسورهای پیش فعالروشن و خاموش شدن چراغهای جلو متناسب با نور محیط
سیستم های کمک رانندگیسنسور دنده عقب و دوربین دید عقب ، کروز کنترل

میتسوبیشی لنسر تیپ 4 بخریم؟

اگر به دنبال خرید یک خودروی یک خودروی ژاپنی اصیل با ظاهری جذاب، هندلینگ بسیار خوب، ایمنی بالا، کیفیت ساخت ممناسب و استهلاک کم هستید، میتسوبیشی لنسر تیپ 4 گزینه ای ایده آل برای شماست.
با این حال به خاطر داشته باشید که لنسر تیپ 4 شتابگیری اولیه مناسبی ندارد و بازار خرید و فروش آن نیز چندان پررونق نیست.

مدتی پس از آغاز واردات لنسر تیپ 2 به بازار ایران در سال 2014، آرین موتور موفق به کسب جواز واردات این خودرو با موتور 1.8 لیتری هم شد. لنسر 1.8 لیتری با سطح امکانات بالاتر وارد بازار ایران شد و تیپ 4 نام گرفت. این خودرو در سال 2015 تغییرات اندکی را تجربه کرد و سپس در سال 2016 دچار یک فیس لیفت شد و واردات مدل فیس لیفت آن نیز تا سال 2018 ادامه یافت. در این صفحه به معرفی کامل مدل 2014 خواهیم پرداخت و سپس به توضیح تفاوت های کامل مدل های مختلف میتسوبیشی لنسر تیپ 4 با یکدیگر را توضیح می دهیم.

 

10.webp

 

طراحی ظاهری لنسر تیپ 4

طراحی لنسر تیپ 4 یکی از خاص ترین و ماندگار ترین طرح های دوره معاصر صنعت خودرو سازی است و از این حیث در کنار خودرویی مانند BMW E46 قرار می گیرد. این خاص بودن ناشی از تلفیق شدن چهره اسپرت و زیبا با سادگی است. حضور پر رنگ این چهره در بازی های کامپیوتری و سینما (البته در نسخه اوولوشن) نیر ماندگاری را برای این چهره به ارمغان آورده. نمای جلوی لنسر تیپ 4 خشن و عصبانی است؛ چراغ های لنز دار اخمالو و کشیده، سپر بلند و جلو پنجره ذوزنقه ای بزرگ عواملی هستند که این خشم را در چهره لنسر نشان می دهند.

 

مشخصات فنی میتسوبیشی لنسر تیپ 4.webp

 

نمای کناری لنسر تیپ 4 مقداری ساده تر، اما جذاب و هماهنگ با طرح کلی بدنه است. یک خط از روی گلگیر جلو تا منتهی الیه چراغ عقب رفته و یک خط دیگر هم در زیر درب ها گلگیر جلو را به عقب متصل کرده است. رینگ های 18 اینچی تاثیر زیادی روی حجیم شدن نمای کناری گذاشته اند. همچنین رکاب بلند و نسبت زیاد بدنه به شیشه نیز عوامل دیگری هستند که به جذابیت نمای کناری لنسر افزوده اند.

 

تفاوت های لنسر 2014، 2015 و 2016 تا 2018.webp

 

نمای عقبی لنسر تیپ 4 هم خشن و در عین حال ساده و به دور از حجم های اغراق آمیز است؛ چراغ های عقب به صورت دو تکه از کنار گلگیر عقب تا میان صندوق کشیده شده اند. گرافیک داخلیشان هم متفاوت است و چراغ مه شکن و دنده عقب بدون حفظ قرینگی در دو سمت خودرو هستند. بال بلندی که روی صندوق قرار دارد نمای عقب را عضلانی تر کرده و دوربین دنده عقب نیز زیر لوگوی میتسوبیشی قرار گرفته است.

 

لنسر تیپ 4 در بازار.webp

 

کابین و فضای داخلی لنسر تیپ 4

طراحی کابین لنسر تیپ 4 ساده، زیبا و با کیفیت به نظر می رسد. داشبورد و رودری های خودرو از جنس پلاستیک هستند و در فرمان، صندلی ها، رودری ها و کنسول میانی نیز از چرم دوزی استفاده شده. تمامی متریال استفاده شده در داخل خودرو کیفیت بسیار مطلوبی دارند و در کارکرد های بالای صد هزار کیلومتر هم نه سر و صدایی در کابین شنیده می شود و نه اثری از افت کیفیت چرم ها به چشم می خورد. روی داشبورد یک مانیتور 6.4 اینچی مزین به لوگوی Rockford Fosgate خودنمایی می کند. این نوشته کوچک بالای مانیتور احتمالا هیجان انگیز ترین بخش کابین لنسر تیپ 4 است؛ زیرا که امکان استفاده از تمام اسپیکر ها، آمپلی فایر و ساب ووفر برند Rockford آمریکا را در اختیارتان قرار می دهد تا هنگام رانندگی از گوش سپردن به موسیقی با کیفیت لذت ببرید.

 

1500 copy 2.webp

 

فرمان 3 شاخه لنسر طراحی ارگونومیک و راحتی دارد و کلید های مربوط به سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل روی آن قرار دارند، شیفتر های پشت فرمان نیز بر خلاف اکثریت خودرو ها به صورت ثابت نصب شده اند و هنگام چرخاندن فرمان حرکت نمی کنند. روی کنسول میانی داشبورد کلید های فلاشر، غیر فعال کردن ایربگ ها و نمایشگر هشدار نبستن کمربند ایمنی به چشم می خورد. زیر آنها نیز پنل تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو است که به صورت دایره ای طراحی شده و متناسب با ذات اسپرت خودرو است. 

صندلی های لنسر تیپ 4 بسیار راحت هستند و سرنشین را به خوبی در بر می گیرند. به علت فاصله محوری 2634 میلی متری، بر خلاف مزدا 3 لنسر فضای پای مناسبی در اختیار سرنشینان ردیف عقب خود قرار می دهد و افراد بلند قامت به راحتی می توانند در ردیف عقب این خودرو بنشینند.

 

5.webp

 

مشخصات فنی لنسر تیپ 4

زیر کاپوت لنسر تیپ 4 یک موتور 1.8 لیتری SOHC با کد 4J10 وجود دارد. این موتور 140 اسب بخار قدرت در 6000 دور دقیقه و 176 نیوتون متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی توسط یک گیربکس CVT که 6 دنده مجازی هم دارد به چرخ های جلو منتقل می شوند. این گیربکس در حالت D عملکردی مشابه همه گیربکس های CVT رایج دارد و ضریب دنده آن متغیر است اما هنگام قرار دادن لیور دنده روی حالت M، گیربکس لنسر 6 ضریب دنده را به صورت مجازی شبیه سازی می کند تا بتوانیم مانند گیربکس های اتوماتیک معمولی دنده ها را تعویض کنیم. این قوای فنی می تواند لنسر 1350 کیلوگرمی را در 11 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

مصرف سوخت لنسر تیپ 4 نیز به علت استفاده از گیربکس CVT بسیار مناسب است و در رانندگی ترکیبی شهر و جاده، تنها 6.5 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر پیمایش مصرف می کند که در مقایسه با رقبا، در میان بهترین ها است. لنسر تیپ 4 در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد.

همچنین سیستم فرمان آن نیز از نوع کمک الکتریکی حساس به سرعت (EPS) است. این مجموعه سواری نرم، هندلینگ قوی و ترمز گیری قابل اطمینانی را برای لنسر تیپ 4 به ارمغان می آورند. همچنین سیستم های کمکی ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) نیز بر روی این خودرو نصب شده اند. 

 

6.webp

 

ایمنی لنسر تیپ 4

ایمنی لنسر تیپ 4 در سطح بالایی قرار دارد؛ 7 ایربگ برای سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده که شامل ایربگ های راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده ای سرنشینان جلو و عقب و زانویی راننده است. این خودرو همچنین در تست تصادف توانسته حداکثر امتیازات، یعنی 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کند. لنسر علاوه بر سیستم های کمکی ترمز که پیشتر اشاره شد، از سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل کنترل هرزگردی TCL و سیستم کنترل پایداری ASC نیز بهره می برد که تجربه رانندگی را بسیار ایمن تر می کنند. سیستم های ورود و استارت بدون کلید و ایموبلایزر نیز وظیفه محافظت از خودرو در برابر سرقت را بر عهده دارند.

 

3.webp

 

امکانات رفاهی لنسر تیپ 4

امکانات رفاهی میتسوبیشی لنسر تیپ 4 نیز در سگمنت خود تقریبا کامل است و ضعف خاصی در این ماشین مشاهده نمی شود. سانروف دو حالته، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور های پارک عقب و دوربین دنده عقب، سیستم صوتی راکفورد مجهز به مانیتور و ساب ووفر با قابلیت کنترل از طریق کلید های روی فرمان، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کیلس استارتر، چراغ های جلو Bi-Xenon با تنظیم خودکار ارتفاع نور، چراغ روشنایی در پیچ ها (Corner Light)، سنسور نور برای روشن شدن خودکار چراغ ها، سنسور باران و برف پاکن اتوماتیک، صفحه کیلومتر رنگی سوپر ویژن، کامپیوتر سفری و سیستم شستشوی چراغ های جلو، لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.

 

1.webp

 

تجربه رانندگی با لنسر تیپ 4

غنی و توانمند، اما سرسنگین و بی ادعا. لنسر تیپ 4 نه به پرشوری و هیجان انگیزی خودرویی مانند مزدا 3 نیو است و نه ظاهر اغراق آمیز و کابین پر زرق و برق الانترا را دارد؛ اما آنچه را که بلد است، به بهترین نحو در اختیار راننده می گذارد. ورود به کابین لنسر تیپ 4 و نشستن روی صندلی های نرم و راحت آن که بدن راننده را کاملا در بر می گیرند قطعا برای هر کسی که دوست دار این خودرو است لحظه ای هیجان انگیز خواهد بود. با وجود اینکه لنسر تیپ 4 ورود و استارت بدون کلید دارد، اما استارتش دکمه ای نیست و مانند خودرو های پورشه باید با چرخاندن یک ضامن موتور آن را روشن کنیم.

با انجام این کار، موتور در نرمی و سکوت استارت می خورد و صفحه کیلومتر رنگی سوپر ویژن روشن می شود. هنگام شروع حرکت، کندی ذاتی گیربکس CVT به چشم می آید. اما با مقداری بالاتر رفتن سرعت این کندی کم کم از بین می رود و جای خود را به عکس العمل های نسبتا خوب می دهد. با اینکه لنسر تیپ 4 شتاب صفر تا صد 11 ثانیه ای دارد، به علت عملکرد خاص گیربکس CVT در لحظات اولیه شتاب گیری تا زمانی که دور موتور هنوز بالا نرفته مقداری تنبل به نظر می رسد.

 

تجربه رانندگی با لنسر تیپ 4.webp

 

برای کاهش این کندی اولیه می توان از حالت تیپ ترونیک گیربکس استفاده کرد؛  با این کار گیربکس 6 دنده مجازی را شبیه سازی می کند و تا حدودی احساس رانندگی با یک گیربکس اتوماتیک معمولی را به راننده منتقل می کند. شیفتر های پشت فرمان لنسر ابعاد بزرگی دارند و از نوع ثابت هستند که با چرخاندن فرمان در جای خود باقی می مانند. این موضوع از نگاه شخصی نگارنده، نکته مثبت و لذت بخشی است و تعویض دنده در سر پیچ ها را راحت تر می کند.

سواری خودرو کاملا نرم و ساکت است و حتی لاستیک های فاق 45 نیز نتوانسته اند خدشه ای به عملکرد سیستم تعلیق فوق العاده این خودرو وارد کنند. قدرتمند بودن این سیستم تعلیق زمانی بیشتر به چشم می آید که وقتی سرعت خود را بالا می بریم، متوجه می شویم که سواری نرم خودرو کوچکترین خللی به پایداری آن وارد نکرده است. لنسر تیپ 4 هندلینگ فوق العاده ای دارد که به ندرت در این کلاس و حتی سگمنت های بالاتر یافت می شود.

با این خودرو می توان به نرمی و سبکی از هر پیچی با سرعت بالا عبور کرد و فرمان برقی حساس به سرعت آن هم هیچ وقت در تعویض لاین های پیاپی شما را نا امید نخواهد کرد. سیستم صوتی قدرتمند راکفورد فازگیت لنسر تیپ 4 نیز آپشن جذاب دیگری است که در هیچ خودروی هم رده ای یافت نمی شود و گوش سپردن به موسیقی با کیفیت در حال پخش با این سیستم صوتی، لذت رانندگی با لنسر را دو چندان می کند.

 

7.webp

 

تفاوت های لنسر 2014، 2015 و 2016 تا 2018

لنسر تیپ 4 در سال های مختلف وارداتش به ایران تغییرات مختلفی در زمینه امکانات رفاهی و ظاهر خودرو داشت؛ در این بخش تفاوت های موجود میان مدل های مختلف این خودرو را بیان می کنیم.

لنسر تیپ 4 مدل 2014: کامل ترین لنسر موجود در ایران از نظر امکانات رفاهی است و آپشن هایی مانند سیستم صوتی راکفورد و کیلس استارتر را دارد. در بخش ظاهر نیز این مدل جلو پنجره ذوزنقه ای کوچک دارد، راهنما های جانبی روی گلگیر نصب شده اند و بال عقب روی صندوق خودرو به چشم می خورد.

لنسر تیپ 4 مدل 2015: کیلس استارتر از روی این خودرو حذف شده و جای خود را به استارت سوییچی داده است. سپر جلوی آن شبیه به سپر لنسر Ralliart است و جلو پنجره بزرگی دارد. راهنما های جانبی از روی گلگیر به آینه ها منتقل شده اند. بال عقب نیز همچنان پابرجاست.

 

1.webp

 

لنسر تیپ 4 مدل 2016 - 17 - 18: در سال 2016 یک فیس لیفت روی این خودرو انجام شد و لنسر تیپ 4 با تغییراتی جدید وارد بازار ایران شد. در کابین کنسول میانی داشبورد تغییراتی جزئی کرد، استارت خودرو همچنان سوییچی باقی ماند و سیستم صوتی راکفورد نیز از روی خودرو حذف شد. البته قابل ذکر است که اسپیکر های این مدل از لنسر های تیپ 4 همچنان راکفورد است اما متفاوت با سیستم صوتی قبلی است و دیگر خبری از ساب ووفر هم نیست و کیفیت صدا تفاوت فاحشی با لنسر های تیپ 4 قبل از فیس لیفت دارد.

در بخش ظاهری سپر جلوی خودرو تغییر کرده و چهره لنسر مقداری از آن حالت عصبانی خارج شده است. رینگ های 18 اینچی با طرحی جدید روی خودرو نصب شده اند و در کمال تعجب بال عقب نیز از روی خودرو حذف شده که تاثیر منفی ای روی نمای کناری و جانبی خودرو گذاشته است. (توصیه می شود اگر مالک لنسر فیس لیفت هستید حتما اقدام به نصب بال عقب کنید.)

 

2.webp

 

لنسر تیپ 4 در بازار؛ قیمت و رقبا

شاید اگر لنسر با پیشرانه 2.0 یا 2.4 لیتری و گیربکسی غیر از CVT وارد بازار ایران می شد، تبدیل به خودرویی غیر قابل دستیابی در مقایسه با رقبا میشد. اما با توجه به عرضه این خودرو با موتور 1.8 لیتری و گیربکس CVT در بازار، اوضاع مقداری متفاوت پیش رفت.

لنسر تیپ 4 رقیبانی مانند مزدا 3 نیو، تویوتا کرولا، ام جی 6، کیا سراتو و هیوندای الانترا دارد. اگر عاشقان این خودرو را از لیست خریداران بالقوه آن کنار بگذاریم، این خودرو مناسب برای افرادی است که خودرویی با کیفیت و با دوام برای استفاده طولانی می خواند و سواری نرم، هندلینگ قوی، کابین جادار، امکانات رفاهی کامل و مصرف سوخت پایین برای ایشان اهمیت دارد. اما در سوی دیگر شتاب ضعیف تر نسبت به رقبایی مانند مزدا 3، محدود بودن نمایندگی ها برای خدمات پس از فروش، لوازم یدکی گران قیمت و بازار دست دوم محدود تر از رقبای کره ای، نقاط ضعف قابل ذکر این خودرو هستند.

 

9.webp

گالری ویدیوها
نحوه ساخت آخرین نسخه لنسر اِولوشن
بررسی میتسوبیشی لنسر در ایران
نظرات کاربران
omid
omid
1 تیر 1398
سلام من کلا اولین باری که میتسوبیشی رو سوار شدم عاشقش شدم و اولین مدلی که سوارش شدم مدل ۱۹۹۲ بود بعد از اون الان یه ۲۰۱۸ گرفتم بالا دستش نیومده به نظر من سرعت ر