مدتی پس از آغاز واردات لنسر تیپ 2 به بازار ایران در سال 2014، آرین موتور موفق به کسب جواز واردات این خودرو با موتور 1.8 لیتری هم شد. لنسر 1.8 لیتری با سطح امکانات بالاتر وارد بازار ایران شد و تیپ 4 نام گرفت. این خودرو در سال 2015 تغییرات اندکی را تجربه کرد و سپس در سال 2016 دچار یک فیس لیفت شد و واردات مدل فیس لیفت آن نیز تا سال 2018 ادامه یافت. در این صفحه به معرفی کامل مدل 2014 خواهیم پرداخت و سپس به توضیح تفاوت های کامل مدل های مختلف میتسوبیشی لنسر تیپ 4 با یکدیگر را توضیح می دهیم.
طراحی ظاهری لنسر تیپ 4
طراحی لنسر تیپ 4 یکی از خاص ترین و ماندگار ترین طرح های دوره معاصر صنعت خودرو سازی است و از این حیث در کنار خودرویی مانند BMW E46 قرار می گیرد. این خاص بودن ناشی از تلفیق شدن چهره اسپرت و زیبا با سادگی است. حضور پر رنگ این چهره در بازی های کامپیوتری و سینما (البته در نسخه اوولوشن) نیر ماندگاری را برای این چهره به ارمغان آورده. نمای جلوی لنسر تیپ 4 خشن و عصبانی است؛ چراغ های لنز دار اخمالو و کشیده، سپر بلند و جلو پنجره ذوزنقه ای بزرگ عواملی هستند که این خشم را در چهره لنسر نشان می دهند.
نمای کناری لنسر تیپ 4 مقداری ساده تر، اما جذاب و هماهنگ با طرح کلی بدنه است. یک خط از روی گلگیر جلو تا منتهی الیه چراغ عقب رفته و یک خط دیگر هم در زیر درب ها گلگیر جلو را به عقب متصل کرده است. رینگ های 18 اینچی تاثیر زیادی روی حجیم شدن نمای کناری گذاشته اند. همچنین رکاب بلند و نسبت زیاد بدنه به شیشه نیز عوامل دیگری هستند که به جذابیت نمای کناری لنسر افزوده اند.
نمای عقبی لنسر تیپ 4 هم خشن و در عین حال ساده و به دور از حجم های اغراق آمیز است؛ چراغ های عقب به صورت دو تکه از کنار گلگیر عقب تا میان صندوق کشیده شده اند. گرافیک داخلیشان هم متفاوت است و چراغ مه شکن و دنده عقب بدون حفظ قرینگی در دو سمت خودرو هستند. بال بلندی که روی صندوق قرار دارد نمای عقب را عضلانی تر کرده و دوربین دنده عقب نیز زیر لوگوی میتسوبیشی قرار گرفته است.
کابین و فضای داخلی لنسر تیپ 4
طراحی کابین لنسر تیپ 4 ساده، زیبا و با کیفیت به نظر می رسد. داشبورد و رودری های خودرو از جنس پلاستیک هستند و در فرمان، صندلی ها، رودری ها و کنسول میانی نیز از چرم دوزی استفاده شده. تمامی متریال استفاده شده در داخل خودرو کیفیت بسیار مطلوبی دارند و در کارکرد های بالای صد هزار کیلومتر هم نه سر و صدایی در کابین شنیده می شود و نه اثری از افت کیفیت چرم ها به چشم می خورد. روی داشبورد یک مانیتور 6.4 اینچی مزین به لوگوی Rockford Fosgate خودنمایی می کند. این نوشته کوچک بالای مانیتور احتمالا هیجان انگیز ترین بخش کابین لنسر تیپ 4 است؛ زیرا که امکان استفاده از تمام اسپیکر ها، آمپلی فایر و ساب ووفر برند Rockford آمریکا را در اختیارتان قرار می دهد تا هنگام رانندگی از گوش سپردن به موسیقی با کیفیت لذت ببرید.
فرمان 3 شاخه لنسر طراحی ارگونومیک و راحتی دارد و کلید های مربوط به سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل روی آن قرار دارند، شیفتر های پشت فرمان نیز بر خلاف اکثریت خودرو ها به صورت ثابت نصب شده اند و هنگام چرخاندن فرمان حرکت نمی کنند. روی کنسول میانی داشبورد کلید های فلاشر، غیر فعال کردن ایربگ ها و نمایشگر هشدار نبستن کمربند ایمنی به چشم می خورد. زیر آنها نیز پنل تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو است که به صورت دایره ای طراحی شده و متناسب با ذات اسپرت خودرو است.
صندلی های لنسر تیپ 4 بسیار راحت هستند و سرنشین را به خوبی در بر می گیرند. به علت فاصله محوری 2634 میلی متری، بر خلاف مزدا 3 لنسر فضای پای مناسبی در اختیار سرنشینان ردیف عقب خود قرار می دهد و افراد بلند قامت به راحتی می توانند در ردیف عقب این خودرو بنشینند.
مشخصات فنی لنسر تیپ 4
زیر کاپوت لنسر تیپ 4 یک موتور 1.8 لیتری SOHC با کد 4J10 وجود دارد. این موتور 140 اسب بخار قدرت در 6000 دور دقیقه و 176 نیوتون متر گشتاور در 4200 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولیدی توسط یک گیربکس CVT که 6 دنده مجازی هم دارد به چرخ های جلو منتقل می شوند. این گیربکس در حالت D عملکردی مشابه همه گیربکس های CVT رایج دارد و ضریب دنده آن متغیر است اما هنگام قرار دادن لیور دنده روی حالت M، گیربکس لنسر 6 ضریب دنده را به صورت مجازی شبیه سازی می کند تا بتوانیم مانند گیربکس های اتوماتیک معمولی دنده ها را تعویض کنیم. این قوای فنی می تواند لنسر 1350 کیلوگرمی را در 11 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
مصرف سوخت لنسر تیپ 4 نیز به علت استفاده از گیربکس CVT بسیار مناسب است و در رانندگی ترکیبی شهر و جاده، تنها 6.5 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر پیمایش مصرف می کند که در مقایسه با رقبا، در میان بهترین ها است. لنسر تیپ 4 در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد.
همچنین سیستم فرمان آن نیز از نوع کمک الکتریکی حساس به سرعت (EPS) است. این مجموعه سواری نرم، هندلینگ قوی و ترمز گیری قابل اطمینانی را برای لنسر تیپ 4 به ارمغان می آورند. همچنین سیستم های کمکی ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) نیز بر روی این خودرو نصب شده اند.
ایمنی لنسر تیپ 4
ایمنی لنسر تیپ 4 در سطح بالایی قرار دارد؛ 7 ایربگ برای سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده که شامل ایربگ های راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده ای سرنشینان جلو و عقب و زانویی راننده است. این خودرو همچنین در تست تصادف توانسته حداکثر امتیازات، یعنی 5 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کند. لنسر علاوه بر سیستم های کمکی ترمز که پیشتر اشاره شد، از سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل کنترل هرزگردی TCL و سیستم کنترل پایداری ASC نیز بهره می برد که تجربه رانندگی را بسیار ایمن تر می کنند. سیستم های ورود و استارت بدون کلید و ایموبلایزر نیز وظیفه محافظت از خودرو در برابر سرقت را بر عهده دارند.
امکانات رفاهی لنسر تیپ 4
امکانات رفاهی میتسوبیشی لنسر تیپ 4 نیز در سگمنت خود تقریبا کامل است و ضعف خاصی در این ماشین مشاهده نمی شود. سانروف دو حالته، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور های پارک عقب و دوربین دنده عقب، سیستم صوتی راکفورد مجهز به مانیتور و ساب ووفر با قابلیت کنترل از طریق کلید های روی فرمان، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کیلس استارتر، چراغ های جلو Bi-Xenon با تنظیم خودکار ارتفاع نور، چراغ روشنایی در پیچ ها (Corner Light)، سنسور نور برای روشن شدن خودکار چراغ ها، سنسور باران و برف پاکن اتوماتیک، صفحه کیلومتر رنگی سوپر ویژن، کامپیوتر سفری و سیستم شستشوی چراغ های جلو، لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.
تجربه رانندگی با لنسر تیپ 4
غنی و توانمند، اما سرسنگین و بی ادعا. لنسر تیپ 4 نه به پرشوری و هیجان انگیزی خودرویی مانند مزدا 3 نیو است و نه ظاهر اغراق آمیز و کابین پر زرق و برق الانترا را دارد؛ اما آنچه را که بلد است، به بهترین نحو در اختیار راننده می گذارد. ورود به کابین لنسر تیپ 4 و نشستن روی صندلی های نرم و راحت آن که بدن راننده را کاملا در بر می گیرند قطعا برای هر کسی که دوست دار این خودرو است لحظه ای هیجان انگیز خواهد بود. با وجود اینکه لنسر تیپ 4 ورود و استارت بدون کلید دارد، اما استارتش دکمه ای نیست و مانند خودرو های پورشه باید با چرخاندن یک ضامن موتور آن را روشن کنیم.
با انجام این کار، موتور در نرمی و سکوت استارت می خورد و صفحه کیلومتر رنگی سوپر ویژن روشن می شود. هنگام شروع حرکت، کندی ذاتی گیربکس CVT به چشم می آید. اما با مقداری بالاتر رفتن سرعت این کندی کم کم از بین می رود و جای خود را به عکس العمل های نسبتا خوب می دهد. با اینکه لنسر تیپ 4 شتاب صفر تا صد 11 ثانیه ای دارد، به علت عملکرد خاص گیربکس CVT در لحظات اولیه شتاب گیری تا زمانی که دور موتور هنوز بالا نرفته مقداری تنبل به نظر می رسد.
برای کاهش این کندی اولیه می توان از حالت تیپ ترونیک گیربکس استفاده کرد؛ با این کار گیربکس 6 دنده مجازی را شبیه سازی می کند و تا حدودی احساس رانندگی با یک گیربکس اتوماتیک معمولی را به راننده منتقل می کند. شیفتر های پشت فرمان لنسر ابعاد بزرگی دارند و از نوع ثابت هستند که با چرخاندن فرمان در جای خود باقی می مانند. این موضوع از نگاه شخصی نگارنده، نکته مثبت و لذت بخشی است و تعویض دنده در سر پیچ ها را راحت تر می کند.
سواری خودرو کاملا نرم و ساکت است و حتی لاستیک های فاق 45 نیز نتوانسته اند خدشه ای به عملکرد سیستم تعلیق فوق العاده این خودرو وارد کنند. قدرتمند بودن این سیستم تعلیق زمانی بیشتر به چشم می آید که وقتی سرعت خود را بالا می بریم، متوجه می شویم که سواری نرم خودرو کوچکترین خللی به پایداری آن وارد نکرده است. لنسر تیپ 4 هندلینگ فوق العاده ای دارد که به ندرت در این کلاس و حتی سگمنت های بالاتر یافت می شود.
با این خودرو می توان به نرمی و سبکی از هر پیچی با سرعت بالا عبور کرد و فرمان برقی حساس به سرعت آن هم هیچ وقت در تعویض لاین های پیاپی شما را نا امید نخواهد کرد. سیستم صوتی قدرتمند راکفورد فازگیت لنسر تیپ 4 نیز آپشن جذاب دیگری است که در هیچ خودروی هم رده ای یافت نمی شود و گوش سپردن به موسیقی با کیفیت در حال پخش با این سیستم صوتی، لذت رانندگی با لنسر را دو چندان می کند.
تفاوت های لنسر 2014، 2015 و 2016 تا 2018
لنسر تیپ 4 در سال های مختلف وارداتش به ایران تغییرات مختلفی در زمینه امکانات رفاهی و ظاهر خودرو داشت؛ در این بخش تفاوت های موجود میان مدل های مختلف این خودرو را بیان می کنیم.
لنسر تیپ 4 مدل 2014: کامل ترین لنسر موجود در ایران از نظر امکانات رفاهی است و آپشن هایی مانند سیستم صوتی راکفورد و کیلس استارتر را دارد. در بخش ظاهر نیز این مدل جلو پنجره ذوزنقه ای کوچک دارد، راهنما های جانبی روی گلگیر نصب شده اند و بال عقب روی صندوق خودرو به چشم می خورد.
لنسر تیپ 4 مدل 2015: کیلس استارتر از روی این خودرو حذف شده و جای خود را به استارت سوییچی داده است. سپر جلوی آن شبیه به سپر لنسر Ralliart است و جلو پنجره بزرگی دارد. راهنما های جانبی از روی گلگیر به آینه ها منتقل شده اند. بال عقب نیز همچنان پابرجاست.
لنسر تیپ 4 مدل 2016 - 17 - 18: در سال 2016 یک فیس لیفت روی این خودرو انجام شد و لنسر تیپ 4 با تغییراتی جدید وارد بازار ایران شد. در کابین کنسول میانی داشبورد تغییراتی جزئی کرد، استارت خودرو همچنان سوییچی باقی ماند و سیستم صوتی راکفورد نیز از روی خودرو حذف شد. البته قابل ذکر است که اسپیکر های این مدل از لنسر های تیپ 4 همچنان راکفورد است اما متفاوت با سیستم صوتی قبلی است و دیگر خبری از ساب ووفر هم نیست و کیفیت صدا تفاوت فاحشی با لنسر های تیپ 4 قبل از فیس لیفت دارد.
در بخش ظاهری سپر جلوی خودرو تغییر کرده و چهره لنسر مقداری از آن حالت عصبانی خارج شده است. رینگ های 18 اینچی با طرحی جدید روی خودرو نصب شده اند و در کمال تعجب بال عقب نیز از روی خودرو حذف شده که تاثیر منفی ای روی نمای کناری و جانبی خودرو گذاشته است. (توصیه می شود اگر مالک لنسر فیس لیفت هستید حتما اقدام به نصب بال عقب کنید.)
لنسر تیپ 4 در بازار؛ قیمت و رقبا
شاید اگر لنسر با پیشرانه 2.0 یا 2.4 لیتری و گیربکسی غیر از CVT وارد بازار ایران می شد، تبدیل به خودرویی غیر قابل دستیابی در مقایسه با رقبا میشد. اما با توجه به عرضه این خودرو با موتور 1.8 لیتری و گیربکس CVT در بازار، اوضاع مقداری متفاوت پیش رفت.
لنسر تیپ 4 رقیبانی مانند مزدا 3 نیو، تویوتا کرولا، ام جی 6، کیا سراتو و هیوندای الانترا دارد. اگر عاشقان این خودرو را از لیست خریداران بالقوه آن کنار بگذاریم، این خودرو مناسب برای افرادی است که خودرویی با کیفیت و با دوام برای استفاده طولانی می خواند و سواری نرم، هندلینگ قوی، کابین جادار، امکانات رفاهی کامل و مصرف سوخت پایین برای ایشان اهمیت دارد. اما در سوی دیگر شتاب ضعیف تر نسبت به رقبایی مانند مزدا 3، محدود بودن نمایندگی ها برای خدمات پس از فروش، لوازم یدکی گران قیمت و بازار دست دوم محدود تر از رقبای کره ای، نقاط ضعف قابل ذکر این خودرو هستند.
سلام من کلا اولین باری که میتسوبیشی رو سوار شدم عاشقش شدم و اولین مدلی که سوارش شدم مدل ۱۹۹۲ بود بعد از اون الان یه ۲۰۱۸ گرفتم بالا دستش نیومده به نظر من سرعت رو توی کاتالوگ ها کم زدن من با مدل ۱۹۹۲ حدود۲۳۰ تا ۱۴۰ تا رفتم ولی با این یکی دلم نیومد خداییش امنیت همچیش عالیه هم اون زمان هم الان
سلام. من حدود 2 سال لنسرو دارم. قبلش ماکسیما داشتم قبل از اون اپتیما ex داشتم... در مقایسه با اونا یه سر و گردن بالاتره... بدون تعصب میگم... هندلینگش درست مثل تلیسمان هستش و حتی بعضی جاها بهتر.... فقط جون میده سر پیچ با سرعت بپیچی ....... چنان ماشینو جمع میکنه تو مسیر که انگار نه انگار پیچیدی... عالیه
سلام ماشین فوق العاده کم مصرف، تو 120 تا سرعت دور موتور نریک 2200 میشه. هندلینگ فوق العاده بالا و.... فوق العاده جادار با امکانات کامل . کروز . شیشه شور . چراغ گردان 7 ایربگو ...