لاماری ایما هیبریدی، دومین تیپ از کراس اور لاماری است که پس از منتفی شدن عرضه لاماری ایما X به بازار ایران عرضه خواهد شد. این خودرو یک کراس اور HEV است؛ به این معنی که توانایی حرکت روی حالت تمام الکتریکی را دارد اما مجهز به پلاگین شارژ مستقیم با برق شهری نیست. با توجه به تاکید وزارت صمت بر واردات خودرو های برقی و هیبریدی، احتمال می رود که لاماری ایما HEV در ابعادی گسترده تر از حد انتظار وارد بازار ایران شود.
این خودرو در واپسین روزهای دی ماه 1402 رسما توسط آرین پارس موتور رونمایی شد و اعلام شد قرار است به صورت مونتاژی راهی بازار ایران شود.
مشخصات فنی لاماری ایما هیبریدی
لاماری ایما HEV از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو استفاده می کند که در کنار یک موتور برقی قرار گرفته است. این دو پیشرانه در مجموع 174 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 300 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 3500 دور در دقیقه تولید می کنند. توان تولیدی این موتور ها نیز از طریق یک گیربکس DHT به چرخ های جلو منتقل می شود.
لاماری هیبرید در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA مجهزند.
لاماری ایما HEV باک 55 لیتری دارد و وزن این خودرو نیز 1700 کیلوگرم اعلام شده. کراس اور هیبریدی لاماری از استاندارد آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند و مطابق اعلام سازنده، مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
ایمنی لاماری ایما هیبریدی
لاماری ایما هیبریدی به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده تا خیال سرنشینان را در حوادث رانندگی تا حدودی راحت کند.
در زمینه سیستم های کمک رانندگی نیز لاماری ایما هیبرید به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، رادار هشدار انحراف از بین خطوط، سیستم هشدار عبور ترافیک عقب، سیستم کمکی تغییر لاین، سیستم هشدار باز شدن درب ها، رادار نقطه کور و سیستم هشدار تصادف از جلو مجهز است.
امکانات رفاهی لاماری ایما هیبریدی
لاماری ایما هیبریدی از نظر آپشن ها و امکانات رفاهی نیز خودروی کاملی محسوب می شود؛ مواردی نظیر شیشه بالابر های اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی مموری دار، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده برقی 10 جهته مجهز به گرمکن، سردکن و ماساژور، صندلی شاگرد برقی 4 جهته مجهز به گرمکن، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، سنسور نور، سنسور باران، درایو مود، فرمان برقی 3 حالته، کروز کنترل، کول باکس، درب صندوق برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست امکانات لاماری هیبریدی را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری لاماری ایما هیبریدی
از آنجایی که لاماری ایما هیبرید تنها یک فیس لیفت است و تغییر نسلی صورت نگرفته، تغییرات ظاهری آن نیز بنیادی نیست و تنها به مواردی مانند تغییر سپر ها و رینگ ها خلاصه می شود.
در نمای جلو یک سپر جدید روی لاماری ایما هیبریدی قرار گرفته که به علت حجم پردازی اغراق آمیز جلوپنجره، چهره این خودرو را بسیار تهاجمی تر کرده است.
در نمای کناری تغییرات به رینگ های با طرح جدید و افزوده شدن زه های پلاستیکی زیر درب خلاصه می شود که با نواری کرومی تزئین شده اند.
در نمای عقب، باز هم شاهد عوض شدن سپر لاماری ایما HEV هستیم. سپر عقب جدید مانند سپر جلو حجیم تر شده و طراحی اغراق آمیزی دارد. یک دیفیوزر بزرگ مشکی رنگ در قسمت پایینی سپر قرار گرفته که محل نصب پلاک در وسط آن قرار دارد. بخش پایینی دیفیوزر اما همرنگ بدنه است.
دیگر ویژگی جالب طراحی عقب لاماری ایما هیبریدی، ونت های خروجی هوا است که پایین تر از چراغ های عقب دیده می شوند. البته شایان ذکر است که این دریچه های هوا فقط برای حفظ ظاهر آن جا قرار گرفته اند و کارایی فنی ندارند!
کابین و فضای داخلی لاماری ایما هیبریدی
کابین لاماری ایما هیبریدی تغییر خاصی نسبت به نسخه بنزینی نداشته و کارخانه سازنده از همان داشبورد قبلی روی محصول خود استفاده کرده است. اما با نگاهی دقیق تر، می توان متوجه تغییراتی نظیر صندلی های اسپرت تر با چرم دوزی جدید، طرح گرافیکی جدید اطراف دسته دنده و همچنین آپشن های بیشتر موجود در کابین شد!
لاماری ایما هیبریدی در بازار، قیمت و رقبا
لاماری ایما هیبریدی با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودرویی نظیر تیگو 8 پرو E پلاس و احتمالا سایر خودرو های هیبریدی که در آینده معرفی می شوند خواهد شد. این خودرو با طراحی جذاب و امکانات کامل می تواند تبدیل به گزینه ای برای خرید تبدیل شود. با این حال، خودرویی نظیر تیگو 8 هیبریدی از نظر قوای فنی نسبت به نماینده لاماری برتری دارد. در نهایت احتمالا نحوه عرضه این دو خودرو و خدمات پس از فروش آن ها تعیین کننده مقدار فروش خواهد بود.
این ماشین خیلی خوبیه شبی دوگانه سوز میمونه خارجیا بنزین و برقی استفاده میکنن ولی ایرانی کپسول گاز CNG و بنزینی استفاده میکنیم