ایران خودرو تارا توربو

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
ایساکو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
به زودی
قیمت بازار
ناموجود

مشخصات فنی ایران خودرو تارا توربو

210 KM/H
حداکثر سرعت
9 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1700 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
7.04 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیل 6C Segment
وزن 81305 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان 95
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 10/55R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 11195/55R16
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها 1516
آرایش قرار گیری سیلندرها 16خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور 17موتور جلو
سیستم سوخت رسانی 18انژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 20160 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 21240 نیوتن متر
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 2294.11 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک 6750 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو 905w30 SN
روغن مناسب برای خودرو 2 9310w40 SN
تکنولوژی باتری 103معمولی
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو) 246
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده 25کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) 26موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز 27دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 28دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 29دیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم فرمان 35دارای قدرت کمکی برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت 36210 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 379 ثانیه
استاندارد آلایندگی 41یورو 5
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی 433سال يا 60/000 كيلومتر(هر كدام زودتر فرا برسد)
امکانات رفاهی ایران خودرو تارا توربو
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )4 عدد، کیسه های هوای راننده، سرنشین، و جانبی
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای سیستم کنترل پایداری esp
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای ایموبلایزر، قفل مرکزی و ورود و خروج و استارت بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای فرمان برقی
نوع غربیلکدارای کلید های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریدارای 6 بلندگو(درب جلو، داشبورد و طاقچه عقب)
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، قابلیت میرورلینگ، دراای دوربین دنده عقب
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرم و پارچه،تنظیمات برقی 6 جهته راننده و 4 جهته برای سرنشین، دارای جا موبایلی روی کنسول جلو، دارای چراغ برای آفتابگیر راننده و چراغ خوش امد گویی روی درب، دارای دستگیره سقفی برای سرنشینان، دارای گرمکن صندلی
سیستم صندلیهای عقبدارای سیستم ISOFIX، صندلی های تاشو، دارای زیر آرنجی ردیف عقب
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی راهنمادار با قابلیت تاشوندگی
سیستم شیشه هاشیشه های جلو و عقب برقی، کلید های بالابر شیشه های ردیف جلو بر روی درب، دارای گرمکن شیشه عقب، دارای سنسور باران برای کارکرد خودکار برف‌پاککن
سیستم های سقفدارای سانروف برقی دو حالته، دارای آنتن کوسه ای
سیستم روشنایی جلوچراغهاي نئون جلو، چراغ روز ، مه شكن، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو ، دارای روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعالدارای سنسور دنده عقب، دارای سیستم پایش فشار باد تایر هاTPMS
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل

تارا V4 توربو نسخه جدیدی از خودرو تارا است که برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۴ معرفی شد. این خودرو در ظاهر و امکانات تفاوت خاصی با تارا V4 فعلی ندارد، اما قلب تپنده آن تغییر کرده و حالا پیشرانه توربوشارژ EF7P TC زیر کاپوت آن قرار گرفته است؛ همان موتوری که پیش‌تر روی ری‌را نیز استفاده شده بود. پروژه قبلی ایران‌خودرو برای نصب پیشرانه سه‌سیلندر IK3 فعلاً متوقف شده و قرار است تارا V4 توربو با همین موتور جدید از اواسط سال جاری وارد خط تولید شود تا نسخه‌ای چابک‌تر و قوی‌تر از تارا به بازار عرضه شود.

تارا توربو ایران خودرو - Car.ir

مشخصات فنی تارا V4 جدید

تارا V4 توربو از پیشرانه ۱.۷ لیتری توربوشارژ EF7P TC بهره می‌برد؛ موتوری که پیش‌تر در محصولاتی مانند دنا پلاس جوانان و ری‌را نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و نیرو را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

تارا V4 توربو با وزنی حدود ۱۳۰۵ کیلوگرم، قادر است در مدت زمانی نزدیک به ۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. این مشخصات نشان می‌دهد که تارا توربو حالا رقیب جدی‌تری برای دنا پلاس توربو اتوماتیک محسوب می‌شود؛ خودرویی که سال‌ها در خیابان‌ها و جاده‌های کشور یکه‌تازی کرده و حالا باید با تازه‌وارد پرادعای خانواده ایران‌خودرو روبه‌رو شود.

موتور تارا توربو - Car.ir

سیستم تعلیق تارا V4 توربو همانند نسخه های قبلی در جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در عقب از نوع نیمه‌مستقل با میله پیچشی بهره می برد. ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و ترمزهای عقب دیسکی هستند و با سیستم‌های کمکی مانند ABS، EBD و EBA همراهی می‌شوند. با افزایش توان موتور، انتظار می‌رود در نسخه‌های آینده توان ترمزها نیز بهبود یابد.

عملکرد گیربکس DAE 

در مورد گیربکس ۶ سرعته DAE که پیش تر بر روی نسخه های تنفس طبیعی تارا دیده بودیم نیز باید گفت عملکرد آن در حالت کلی قابل قبول و نسبتاً هوشمند است، اما در برخی موقعیت‌ها ممکن است با رفتارهای ناهماهنگ مواجه شوید. به عنوان مثال، گاهی شاهد معکوس‌گیری‌های غیرضروری یا تأخیر در کاهش دنده‌ها هستیم. همچنین هنگام تعویض وضعیت گیربکس از D به R یا بالعکس، معمولاً تقه محسوسی احساس می‌شود. البته این موارد در بسیاری از نمونه‌ها با به‌روزرسانی نرم‌افزاری قابل اصلاح هستند و در مجموع این گیربکس عملکرد مناسبی دارد.

گیربکس تارا توربو - Car.ir

امکانات رفاهی تارا V4 توربو

تارا V4 توربو امکانات رفاهی کاملی مثل صندلی با روکش چرم و پارچه، صندلی‌های جلو ۶ حالته برقی و گرم‌کن‌دار، صندلی‌های عقب تاشو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، سانروف، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، بازکن قفل درب صندوق از داخل و از راه دور با ریموت، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، زیر آرنجی صندلی‌های عقب، کنسول جلو به همراه جای موبایل و زیرآرنجی، باز شدن در صندوق عقب با حرکت پا (کیک سنسور)، آنتن کوسه‌ای، برف‌پاک‌کن‌های ژله‌ای، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب دینامیک، پایش فشار باد لاستیک‌ها، آینه‌های جانبی برقی تاشونده و راهنما‌دار، آینه داخل الکتروکرومیک، چراغ خوش‌آمدگویی در درهای جلو، سیستم مالتی‌مدیا، غربیلک فرمان چرمی و کلیدهای کنترلی روی فرمان را دارد.

نمای داشبورد تارا توربو - Car.ir

بر اساس خودرویی که در نمایشگاه خودرو شیراز به نمایش گذاشته شد، به نظر می‌رسد ایران‌خودرو سرانجام به یکی از انتقادات رایج مالکان تارا اتوماتیک و خانواده دنا واکنش نشان داده است. حالا امکان تنظیم صندلی‌ها حتی در زمان خاموش بودن خودرو فراهم شده؛ قابلیتی که پیش از این، همواره یکی از نقاط ضعف این محصولات محسوب می‌شد.

امکانات ایمنی تارا V4 توربو

تارا V4 توربو به سامانه‌های ایمنی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TCS) مجهز است و از چهار کیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی جلو بهره می‌برد. با این حال، تاکنون نتایج رسمی تست تصادف این خودرو منتشر نشده و تنها چند ویدیوی غیررسمی از آزمایش‌های محدود آن در دسترس است.

کابین تارا توربو - Car.ir

اما از آن‌جایی که تارا بر پایه پلتفرم مشترک با پژو 301 ساخته شده و پژو 301 موفق به دریافت سه ستاره ایمنی از مؤسسه Euro NCAP شده، برخی آن را از نظر ایمنی در سطح قابل قبولی می‌دانند. اما نکته مهم اینجاست که مشخص نیست آیا ایران‌خودرو در تولید تارا از همان نوع آلیاژها و کیفیت متریالی که پژو در ساخت 301 استفاده کرده، بهره گرفته است یا خیر؟

ضخامت ورقه کم بدنه تارا

یکی از دغدغه‌های مطرح‌شده درباره تارا ضخامت کم ورق بدنه آن است؛ به‌گونه‌ای که حتی با فشار انگشت نیز فرو می‌رود. این مسئله واکنش زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها به دنبال داشت که اکثرا برچسب خودرو نا ایمن بر روی تارا میزدند. با این حال باید توجه داشت که وظیفه اصلی تامین ایمنی در تصادفات بر عهده شاسی و ساختار اصلی اتاق است و ورق بدنه تأثیر مستقیم و چشمگیری در مقاومت کلی خودرو ندارد.

بدنه تارا توربو - Car.ir

در واقع این موضوع زمانی دردسرساز می‌شود که خودرو در تصادف‌های شهری یا برخوردهای سطحی دچار آسیب شود؛ چراکه به‌ دلیل خاصیت کشسانی بالای ورق بدنه نازکی آن باعث می‌شود فرآیند صافکاری سخت‌تر شود و در بسیاری از موارد صافکاران ترجیح می‌دهند قطعه آسیب‌ دیده را به‌طور کامل تعویض کنند.

طراحی ظاهری تارا V4 توربو شارژ

در نسخه جدید تارا V4، طراحی ظاهری همچنان مشابه مدل قبلی باقی مانده و تغییر قابل توجهی ندارد. تنها تفاوت اضافه شدن رنگ قرمز به حرف T در نشان 6AT روی گلگیر جلو است که نشان‌دهنده نسخه توربوشارژ این خودرو می‌باشد.

در نمای جلو جلوپنجره زنبوری شکل داخل قاب کرومی جای گرفته و لوگوی ایران‌خودرو در وسط آن قرار دارد. چراغ‌های مه‌ شکن و روشنایی روز نیز در قاب پلاستیکی پیانویی نصب شده‌اند. طراحی چراغ‌های کشیده تارا قابل قبول است، اما کیفیت نور پایین آن‌ها رضایت‌بخش نیست، در واقع الگوی نوری مناسبی ندارند و انتقادات زیادی از سوی مالکان دریافت کرده است. انتظار می‌رود ایران‌خودرو در تولیدات بعدی، چراغ‌های کاسه‌ای فعلی را با نمونه‌های مجهز به لنز، مشابه پژو ۲۰۷ یا دنا، جایگزین کند تا علاوه بر ارتقای کیفیت نور، نمای جلوی خودرو شیک‌تر و مدرن‌تر شود.

نمای جلو تارا توربو - Car.ir

در نمای جانبی، خطی از گلگیر جلو شروع شده و تا بالای چراغ‌های عقب ادامه پیدا می‌کند. در پایین درها نیز خطی دیگر وجود دارد که به زیبایی ظاهری خودرو افزوده است. آینه‌های جانبی که مشابه نمونه‌های پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 طراحی شده‌اند، دید مناسبی برای راننده فراهم می‌کنند. رینگ‌های ۱۶ اینچی نسخه اتوماتیک که شباهت زیادی به رینگ‌های پژو ۲۰۰۸ دارند، جلوه‌ای جذاب به نمای جانبی خودرو بخشیده‌اند.

رینگ های تارا توربو - Car.ir

در بخش عقب مانند نسخه‌های تارا V1+ و V4، چراغ‌هایی به هم پیوسته با گرافیک جدید و جذاب‌تر نسبت به نسخه‌های قبلی (V1 و V2) به چشم می‌خورند. این طراحی تا حد زیادی نقدهای منفی مربوط به چراغ‌های مثلثی شکل قدیمی که به چراغ های ابرو پیوسته نامیده می شدند را کاهش داده است. به طور کلی تارا V4 در طراحی ظاهری نمره قابل قبولی می‌گیرد، اگرچه طرفداران همچنان نمای جلو را زیباتر از عقب می‌دانند.

طراحی داخلی و کابین تارا V4 جدید

اگرچه ایران‌ خودرو در طراحی داخلی تارا اتوماتیک نوآوری چشمگیری نداشته و از همان داشبورد و رودری‌های پژو ۳۰۱ با تغییرات جزئی استفاده کرده است، اما این طراحی آشنا و ارگونومیک، فضای داخلی را کاربردی و دلپذیر کرده است. در کل کابین تارا اتوماتیک وضعیت مطلوبی دارد و از نظر راحتی و کاربری رضایت‌بخش به نظر می‌رسد.

تارا توربو ایران خودرو - Car.ir

در نخستین ورود به خودرو ممکن است متوجه شوید داشبورد کمی بالاتر از حالت معمول قرار دارد و این موضوع در ابتدا برای برخی کمی غیرمعمول به نظر برسد، به حدی که فکر کنند داشبورد به درستی نصب نشده است! این مسئله ممکن است برای رانندگان تازه‌ کار چالش‌ برانگیز باشد، اما یکی از اعضای تیم CAR.IR که حدود یک سال با این خودرو رانندگی کرده، می‌گوید بعد از چند روز به این موضوع عادت می‌کنید و دیگر متوجهش نخواهید شد. از مزایای این طراحی هم می‌توان به افزایش قابل توجه فضای پای ردیف جلو اشاره کرد که راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کند.

داشبورد تارا مانند بسیاری از خودروهای مونتاژی ایرانی، از پلاستیک خشک ساخته شده است. در بخش میانی آن نمایشگر سیستم مالتی‌مدیا قرار دارد که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند و اتصال آسان‌تر گوشی موبایل و استفاده بهتر از امکانات چندرسانه‌ای را فراهم می‌کند. درست زیر نمایشگر پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع جای گرفته که با وجود طراحی مناسب، اتوماتیک نیست. همچنین در پایین کنسول میانی، فضایی برای قرار دادن تلفن همراه و یک جا لیوانی تعبیه شده که چندان کاربردی نیست.

فرمان سه‌شاخه با طراحی D-کات، ظاهر مناسبی به کابین تارا بخشیده و کلیدهای کنترل سیستم صوتی، محدودکننده سرعت (لیمیتر) و کروز کنترل روی آن قرار دارند. در نسخه‌های اتوماتیک، این فرمان با روکش چرم مصنوعی پوشانده شده که ظاهر و احساس بهتری را برای راننده به همراه دارد.

پشت فرمان تارا توربو - Car.ir

کابین تارا در این کلاس فضای مناسبی دارد و راحتی قابل قبولی ارائه می‌دهد. نسبت به رقبایی مانند دنا پلاس اتوماتیک، به خصوص در بخش فضای پا، برتری محسوسی دارد. البته سرنشینان با قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر ممکن است در ردیف عقب با محدودیت فضای سر روبرو شوند.

صندلی‌های جلو فرم مناسبی دارند و به لطف امکان تنظیم گودی کمر، راحتی خوبی در مسیرهای طولانی فراهم می‌کنند. مانند نسخه‌های قبلی V1 پلاس و V4، کلیدهای شیشه‌ بالابر روی رودری‌ها قرار گرفته‌اند و بخش‌هایی از رودری نیز با چرم مصنوعی پوشیده شده که با تودوزی صندلی‌ها هماهنگ است. در قسمت عقب نیز محفظه‌هایی جهت قرار دادن وسایل در رودری ها در نظر گرفته شده و از طراحی یکسانی با رودری های ردیف جلو بهره مند است.

صندوق عقب با ظرفیت ۶۴۰ لیتر فضای مناسبی برای استفاده‌های روزمره و سفرهای خانوادگی دارد. البته بازوهای درِ صندوق و محل نصب جک‌ها مقداری از فضای مفید را اشغال کرده‌اند.

مشکلات طراحی داشبورد تارا

در عین حال برخی نقاط ضعف نیز در کابین مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال در قسمت سیستم صوتی محل قرارگیری ووفر استیج جلو در بالای داشبورد باعث بازتاب صدا به سمت شیشه جلو شده و کیفیت صوتی را کاهش می‌دهد. همچنین کلید تنظیم آینه‌های جانبی در سمت چپ فرمان قرار گرفته که برای دسترسی به آن راننده باید کمی به جلو خم شود؛ این موضوع به‌خصوص هنگام تنظیم دقیق آینه‌ها کمی دشوار و ناراحت‌کننده است.

کولر ضعیف تارا

ضعف دیگر تارا به سیستم تهویه مربوط می‌شود. عملکرد نامطلوب در توزیع باد خصوصاً برای سرنشینان ردیف دوم باعث نارضایتی برخی مالکان شده است. در حالی که سرمای کولر مناسب است اما پرتاب باد ضعیف بوده و نبود دریچه مستقل برای ردیف عقب موجب می‌شود باد سرد به سختی به آن ناحیه برسد. در چنین شرایطی باید از بالاترین درجه فن استفاده کرد که با افزایش صدای فن و کاهش آسایش سرنشینان جلو همراه است.

تهویه تارا توربو - Car.ir

تارا توربو در بازار و رقبا

در زمان نگارش این مطلب (تیر ۱۴۰۴)، نسخه فعلی تارا اتوماتیک V4 LX با قیمت کارخانه‌ای حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. با توجه به ارتقاءهای انجام‌شده در نسخه توربو از جمله استفاده از پیشرانه جدید، بهبود برخی نواقص، پیش‌بینی می‌شود قیمت نهایی کارخانه‌ای تارا V4 توربو در زمان عرضه حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

در بخش رقبا تارا V4 توربو در محدوده قیمتی خود با گزینه‌های متعددی مواجه است. مهم‌ترین رقیب داخلی آن، دنا پلاس توربوشارژ جوانان محسوب می‌شود که اگرچه هنوز وارد بازار نشده، اما عرضه آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. در میان خودروهای مونتاژی چینی نیز با چشم‌پوشی از تفاوت قیمتی، می‌توان آریزو 5 اسپرت مدیران خودرو را از رقیب بالقوه تارا توربو دانست. با این حال باید دید آیا تارا V4 توربو می‌تواند جایگاهی قابل‌ قبول در میان این رقبا پیدا کند یا نه.

بر اساس اعلام ایران‌خودرو، عرضه رسمی تارا V4 توربو به بازار از آبان‌ماه ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد و تا آن زمان نمی‌توان به‌طور قطعی درباره ارزش خرید آن در مقایسه با رقبا نظر داد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.