ورود
هنوز نتیجه ای وجود ندارد
تارا ایران خودرو tara iran khodro، یک خودروی سدان کلاس B است که توسط کمپانی ایران خودرو بر پایه پژو 301 ساخته شده است.در ابتدا بنا بود که ایران خودرو و پژو طی همکاری های مشترک اقدام به مونتاژ پژو 301 در ایران کنند و در همین راستا شرکت ایکاپ تاسیس شد. اما با شدت گرفتن تحریم ها و رفتن پژو از ایران، ایران خودرو پروژه ای جدید به نام خودروی تارا را شروع کرد.
تارا دنده ای برای اولین بار در اوایل سال 1400 به بازار عرضه شد و با چند ماه تاخیر تیپ تارا اتوماتیک نیز اواخر سال 1400 به بازار راه یافت. تارا نخستین محصول تولیدی ایران خودرو است که سیستم کنترل پایداری ESP مجهز شده است و از این رو تولید این خودرو را می توان گامی مهم در راستای تولید خودرو های ایمن تر توسط این خودروساز دانست.
+ پیشرانه قوی
+ کابین جادار
+ صندوق عقب جادار
+ ایمنی بالا
- طراحی ناهماهنگ بدنه
- گیربکس بی کیفیت
ماشین تارا ایرانخودرو از یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با کد TU5P بهره می برد که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و گشتاور 144 نیوتون بر متر را دارد که در فرانسه به EC5 معروف است. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های محور جلو منتقل میشود و نسخه اتوماتیک آن مجهز به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است.
بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت سازنده شتاب صفر تا 100 تارا دنده ای 12.5 ثانیه است و حداکثر سرعت آن به 190 کیلومتر بر ساعت میرسد. خودرو تارا در حالت ترکیبی در هز 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف میکند که جزو خودروهای کم مصرف بازار ایران محسوب میشود.
حجم موتور | 1600 سی سی |
تعداد سیلندر | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
حداکثر توان خروجی | 113 اسب بخار در 6000 دور |
ظرفیت باک | 50 لیتر بنزین |
نوع جعبه دنده | دستی - اتوماتیک |
نوع سیستم ترمز | دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.06 لیتر در 100 کیلومتر |
طول | 4519 میلیمتر |
عرض | 1748 میلیمتر |
ارتفاع | 1466 میلیمتر |
فاصله بین محور عقب و جلو | 2652 میلیمتر |
وزن خالص | 1170 - 1190 کیلوگرم |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
ظرفیت صندوق عقب | 640 لیتر |
قطر رینگ | 15 - 16 اینچ |
مدل ماشین تارا که در ابتدا با نام پروژه K132 شناخته می شد روی پلتفرم پژو 301 طراحی و ساخته شده اما طراحی ظاهری متفاوتی از 301 دارد.
از همان ابتدای رونمایی از تارا، این سدان جادار ایران خودرو نقدهای کارشناسان و منتقدان خودرو به طراحی ظاهری این خودرو آغاز شد. بسیاری معتقدند که استفاده از خطوط تند و تیز و اشکال و حجم های هندسی هجومی در بدنه این سدان خانوادگی با فرم بدنه ملایم کمی زشت بنظر میرسد و کج سلیقه گی در طراحی تارا خودنمایی میکند.
البته ناگفته نماند که محدودیت های اقتصادی در فرآیند تولید برخی از قطعات این خودرو مانند سپر، چراغ های عقب و جلو، و جلوپنجره باعث شده که طراحان این خودرو با محدودیت های بسیاری در طراحی قسمت عقب و جلوی خودرو مواجه شوند و همین دلیل استفاده از خطوط و اشکال هندسی ساده و بی سلیقه ماشین تارا می باشد.
با وجود عدم هماهنگی قسمت عقب و جلوی این خودرو با پروفیل جانبی میتوان گفت این خودرو در مقایسه با محصولات قدیمی موجود در بازار ایران خودرو مثل انواع تندر 90، سمن و پژو پرشیا بسیار مدرن تر است و می تواند تا حدودی نیازهای مشتریان ایران را که با بازار خودروی کم تنوع مواجه هستند برطرف کند. اما این خودرو در مقایسه با خودروهای روز دنیا حرفی برای گفتن ندارد.
نمای ظاهری این خودرو نشان میدهد که طراحان آن تلاش کرده اند که ظاهر این خودرو را به خودروهای خوش نامی مثل پورشه، میتسوبیشی گالانت، هدای آزرا و خودروهای دوج نزدیک کنند، اما این خودرو نتوانسته هیچ جذابیتی را در نمای ظاهری از خود به نمایش بگذارد.
بر خلاف تلاش زیاد طراحان خودروی تارا برای تمایز بدنه آن از پژو 301، در قسمت کابین خودرو این اتفاق نیفتاده است و همه چیز در کابین دقیقا همان چیزیست که در کابین این خودروی فرانسوی مشاهده می شود. هر چند این کپی کاری تا حدی حس متمایز بودن را از این خودرو میگیرد، اما در مقابل استفاده از یک کابینی که ارگونومی خوبی دارد و امتحان خود را پس داده حس خوبی به سرنشنان و راننده منتقل میکند.
این خودرو یکی از جادار ترین کابین های کلاس c است و با وجود فاصله کمتر دومحور از دنا پلاس فضای سر و پای مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد. فضای صندوق عقب تارا نسبت به سایر سدان های کلاس c بزرگتر است و ظرفیت گنجایش 600 لیتر بار را در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد که این فضا میتواند به لطف صندلی های تاشوی ردیف عقب این خودرو افزایش بیابد.
ماشین تارا یکی از جدیدترین محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است و به همین دلیل به امکانات و آپشن های قابل قبولی مجهز شده است. امکاناتی از قبیل:
کروز کنترل |
دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی |
دارد |
کنترل کشش |
دارد |
کنترل پایداری |
دارد |
سنسور عقب |
دارد |
سنسور فشار باد تایر |
دارد |
سنسور باران |
دارد |
ترمز ضد قفل |
دارد |
توزیع نیروی ترمز |
دارد |
ترمز کمکی |
دارد |
اتولایت |
دارد |
چراغ روز |
دارد |
نور بالا خودکار |
ندارد |
چراغ بدرقه |
دارد |
مهشکن جلو |
دارد |
مهشکن عقب |
دارد |
چراغ چرخشی |
ندارد |
دکمههای کنترلی فرمان |
دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی |
دارد |
دوربین عقب |
دارد |
کیسه هوا |
دارد |
ورود بدون کلید |
دارد |
استارت بدون کلید |
دارد |
تهویه اتوماتیک |
دارد |
صندلی برقی راننده |
دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو |
دارد |
در برقی صندوق |
دارد |
خروجی ۱۲ ولت |
دارد |
کامپیوتر سفری |
دارد |
ایزوفیکس |
دارد |
آینه بغل برقی |
دارد |
سانروف |
دارد |
تارا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده ای خود امکانات و آپشن های بیشتر و بروزتری دارد که عبارتند از :
+ سنسور باران و نور
+ سیستم توزیع نیروی ترمز
+ اتولایت
+ دوربین دنده عقب
+ سیستم ورود و استارت بدون کلید
+ سانروف
+ دوربین دنده عقب
+ آینه های جانبی تاشو
+ روکش چرمی صندلی ها
+ رینگ های 16 اینچی آلومینیومی
+ صندلی های جلو برقی
+ ایربگ جانبی
سیستم صوتی این خودرو از نوع مالتی مدیا با صفحه نمایشگر 7 اینچی است که دارای پورت USB، میرورینگ و مجهز به بلندگو برروی داشبرد و طاقچه عقب است.
شرکت ایران خودرو تارا را در رنگ های متنوعی با پوشش نانو سرامیک به مشتریان خود عرضه میکند که به شرح زیر است:
1- نقره ای تیتانیوم
2- قهوه ای کادرو
3- سرمه ای متال
4- قهوه ای روشن
5- قرمز ونیزی
پوشش نانو سرامیک نوعی پوشش مایع است که تمام سطع رنگ خودرو را میپوشاند و از آن در مقابل گردوخاک، اکسیداسیون، باران های اسیدی، نور خورشید، ضربه سنگ ریزه ها و فضولات پرندگان محافظت میکند.
جمع بندی
تارا جدیدترین و شاید لوکس ترین محصول ایران خودرو تاکنون بوده که از همان ابتدای رونمایی با وجود انتقاد های فراوان توانست در بازار آشفته خودرو کشور طرفداران قابل توجهی پیدا کند. این خودرو در دو تیپ تاکنون به بازار عرضه شده که برای تیپ دندهای آن رقبایی نظیر شاهین دندهای، دنا توربو دندهای و پژو 207 صندوقدار وجود دارد. همچنین مقابل تیپ اتوماتیک تارا نیز رقبایی نظیر دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین اتوماتیک که بزودی به بازار عرضه خواهد شد و ام وی ام آریزو 5 را در مقابل خود دارد که باید دید چه عکس العملی را از خود نشان می دهد.
تارا یک خودروی سدان کلاس C است که توسط ایران خودرو تولید و به فروش می رسد. از این جهت از نظر خدمات پس از فروش و بازار دست دوم نیز شرایط مساعد و قابل قبولی دارد. این خودرو با داشتن امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول و همچنین فضای کابین بزرگ و جادار انتخابی مناسب برای خانواده های ایرانی است.