1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. ایران خودرو
  4. تارا

تارا ایران خودرو

  • کلاس بدنهسدان
  • کلاس اتومبیل
  • تعداد نسل ها (بازار ایران)1 نسل
  • سال های تولید1399 - اکنون
درباره ایران خودرو تارا

تارا TARA، یک خودروی سدان کلاس B است که توسط کمپانی ایران خودرو بر پایه پژو 301 ساخته شده است.در ابتدا بنا بود که ایران خودرو و پژو طی همکاری های مشترک اقدام به مونتاژ پژو 301 در ایران کنند و در همین راستا شرکت ایکاپ تاسیس شد. اما با شدت گرفتن تحریم ها و رفتن پژو از ایران، ایران خودرو پروژه ای جدید به نام خودروی تارا را شروع کرد.
تارا دنده ای برای اولین بار در اوایل سال 1400 به بازار عرضه شد و با چند ماه تاخیر تیپ اتوماتیک آن نیز اواخر سال 1400 به بازار راه یافت. تارا نخستین محصول تولیدی ایران خودرو است که سیستم کنترل پایداری ESP مجهز شده است و از این رو تولید این خودرو را می توان گامی مهم در راستای تولید خودرو های ایمن تر توسط این خودروساز دانست.


طراحی ظاهری

ماشین تارا که در ابتدا با نام پروژه K132 شناخته می شد روی پلتفرم پژو 301 طراحی و ساخته شده اما طراحی ظاهری متفاوتی از 301 دارد.
از همان ابتدای رونمایی این سدان جادار ایران خودرو نقدهای کارشناسان و منتقدان خودرو به طراحی ظاهری این خودرو آغاز شد. بسیاری معتقدند که استفاده از خطوط تند و تیز و اشکال و حجم های هندسی هجومی در بدنه این سدان کوچک خانوادگی با فرم بدنه ملایم کمی زشت بنظر میرسد و کج سلیقه گی در طراحی این ماشین ایرانی خودنمایی میکند.

البته ناگفته نماند که محدودیت های اقتصادی در فرآیند تولید برخی از قطعات این خودرو مانند سپر، چراغ های عقب و جلو، و جلوپنجره باعث شده که طراحان این خودرو با محدودیت های بسیاری در طراحی قسمت عقب و جلوی خودرو مواجه شوند و همین دلیل استفاده از خطوط و اشکال هندسی ساده و بی سلیقه ماشین تارا می باشد.

با وجود عدم هماهنگی قسمت عقب و جلوی این خودرو با پروفیل جانبی میتوان گفت این خودرو در مقایسه با محصولات قدیمی موجود در بازار ایران خودرو مثل انواع تندر 90، سمن و پژو پرشیا بسیار مدرن تر است و می تواند تا حدودی نیازهای مشتریان ایران را که با بازار خودروی کم تنوع مواجه هستند برطرف کند. اما این خودرو در مقایسه با خودروهای روز دنیا حرفی برای گفتن ندارد.

نمای ظاهری این خودرو نشان میدهد که طراحان آن تلاش کرده اند که ظاهر این خودرو را به خودروهای خوش نامی مثل پورشه، میتسوبیشی گالانت، هدای آزرا و خودروهای دوج نزدیک کنند، اما این خودرو نتوانسته هیچ جذابیتی را در نمای ظاهری از خود به نمایش بگذارد. 


طراحی کابین

بر خلاف تلاش زیاد طراحان خودروی تارا برای تمایز بدنه آن از پژو 301، در قسمت کابین خودرو این اتفاق نیفتاده است و همه چیز در کابین دقیقا همان چیزیست که در کابین این خودروی فرانسوی مشاهده می شود. هر چند این کپی کاری تا حدی حس متمایز بودن را از این خودرو میگیرد، اما در مقابل استفاده از یک کابینی که ارگونومی خوبی دارد و امتحان خود را پس داده حس خوبی به سرنشنان و راننده منتقل میکند.

این خودرو یکی از جادار ترین کابین های کلاس c است و با وجود فاصله کمتر دومحور از دنا پلاس فضای سر و پای مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد. فضای صندوق عقب تارا نسبت به سایر سدان های کلاس c بزرگتر است و ظرفیت گنجایش 600 لیتر بار را در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد که این فضا میتواند به لطف صندلی های تاشوی ردیف عقب این خودرو افزایش بیابد.

امکانات و آپشن ها

ماشین تارا یکی از جدیدترین محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است و به همین دلیل به امکانات و آپشن های قابل قبولی مجهز شده است. امکاناتی از قبیل:

+ سیستم کمک حرکت در سربالایی و سراشیبی
+ ترمز کمکی
+ سیستم پایداری الکترونیکی ESP
+ سیستم کنترل کشش
+ مانیتور لمسی
+ سنسور دنده عقب
+ کروز کنترل
+ سیستم کنترل فشار باد تایرها 
و .... از جمله امکاناتهی هستند که در هر دو تیپ دنده ای و تارا اتوماتیک وجود دارند.

 

تفاوت تارا اتومات و دنده ای

تارا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده ای خود امکانات و آپشن های بیشتر و بروزتری دارد که عبارتند از : 
+ سنسور باران و نور
+ سیستم توزیع نیروی ترمز
+ اتولایت
+ دوربین دنده عقب
+ سیستم ورود و استارت بدون کلید
+ سانروف
+ دوربین دنده عقب
+ آینه های جانبی تاشو
+ روکش چرمی صندلی ها
+ رینگ های 16 اینچی آلومینیومی
+ صندلی های جلو برقی
+ ایربگ جانبی
 
سیستم صوتی این خودرو از نوع مالتی مدیا با صفحه نمایشگر 7 اینچی است که دارای پورت USB، میرورینگ و مجهز به بلندگو برروی داشبرد و طاقچه عقب است.

مشخصات فنی تارا

ماشین تارا ایرانخودرو از یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با کد TU5P بهره می برد که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و گشتاور 144 نیوتون بر متر را دارد که در فرانسه به EC5 معروف است. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های محور جلو منتقل میشود و نسخه اتوماتیک آن مجهز به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است.
بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت سازنده شتاب صفر تا 100 تارا دنده ای 12.5 ثانیه است و حداکثر سرعت آن به 190 کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو در حالت ترکیبی در هز 100 کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف میکند که جزو خودروهای کم مصرف بازار ایران محسوب میشود. 

ابعاد و ظرفیت ها

طول = 4519 میلیمتر
عرض = 1748 میلیمتر
ارتفاع = 1466 میلیمتر
فاصله بین محور عقب و جلو = 2652 میلیمتر
وزن خالص 1170 - 1190 کیلوگرم
تعداد سرنشین = 5 نفر
ظرفیت صندوق عقب = 640 لیتر
قطر رینگ = 15 - 16 اینچ

رنگ های تارا 

شرکت ایران خودرو تارا را در رنگ های متنوعی با پوشش نانو سرامیک به مشتریان خود عرضه میکند که به شرح زیر است:
1- نقره ای تیتانیوم
2- قهوه ای کادرو
3- سرمه ای متال
4- قهوه ای روشن
5- قرمز ونیزی 

پوشش نانو سرامیک نوعی پوشش مایع است که تمام سطع رنگ خودرو را میپوشاند و از آن در مقابل گردوخاک، اکسیداسیون، باران های اسیدی، نور خورشید، ضربه سنگ ریزه ها و فضولات پرندگان محافظت میکند.

سوالات متداول

در حال حاضر دو مدل خودروی تارا در بازار وجود دارد. یکی از این مدل ها مجهز به گیربکس اتوماتیک و دیگری گیربکس معمولی است.
از معایب خودروی تارا میتوان به کیفیت پایین متریال کابین و ساخت قطعات این خودرو اشاره کرد.