1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. شاهین
  5. اتوماتیک (1397-1401)

سایپا شاهین اتوماتیک 1397-1401

Saipa Shahin CVT 1397-1401

تیپ ها
  • 344,580,000 (تومان)
  • 359,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
اتوماتیک
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1497 سی سی
بنزینی دارای توربو
4
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
بیشتر

معرفی خودروسایپا شاهین اتوماتیک 1397-1401

شاهین اتوماتیک برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مشهد در تابستان ۱۴۰۱ معرفی شد تا نسخه ارتقا یافته شاهین دنده ای یا همان رهام سابق باشد. شاهین اولین محصول سایپا بود که برروی پلتفرم SP100 تولید شد و آغازگر تولید خودروهای دیگری بر روی این پلتفرم نظیر آریا و اطلس شد. این خودرو ابتدا در سال ۱۳۹۷ با گیربکس دستی معرفی و به بازار عرضه شد، سپس در سال ۱۴۰۱ باگیربکس اتوماتیک CVT معرفی و به بازار عرضه خواهد شد.

 

مزایا و معایب

+ کابین و صندوق جادار
+ سواری نرم
+ ایمنی بالاتر از سایر محصولات سایپا

 

- کیفیت ساخت پایین
- شتاب ضعیف
- گیربکس CVT
- غیر قابل اعتماد بودن
- حساسیت به بنزین و روغن

- موتور ۸ سوپاپ

 

مشخصات فنی شاهین CVT

ابتدا قرار بود شاهین اتومات با موتور و گیربکس برلیانس H۳۳۰ عرضه شود. اما پس از قطع همکاری سایپا و برلیانس، پروژه شاهین اتومات متوقف و تنها تیپ دنده ای این خودرو با موتور M15T به بازار عرضه شد. نسخه اتوماتیک شاهین نیز به همان موتور M15T با 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور مجهز است. اما این بار یک گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ برای این خودرو در نظر گرفته شده که احتمالا تفاوت های جزئی با گیربکس کوییک و ساینا اتوماتیک خواهد داشت. هم اکنون این خودرو با موتور M15 توربوشارژ به بازار عرضه میشود.

 

مشخصات موتور

حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
نوع موتور بنزینی توربو شارژ
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ  ۸
آرایش قرار گیری سیلندر خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی  110 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی 178 نیوتون متر در 2500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی  72 اسب بخار بر لیتر

 

مشخصات گیربکس

نوع جعبه دنده اتوماتیک CVT
تعداد دنده 6
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

مشخصات سیستم ترمز

سیستم ترمز دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

 

مشخصات سیستم تعلیق و فرمان

تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب میله ای پیچشی
سیستم فرمان برقی

 

عملکرد خودرو

حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 13 ثانیه
استاندارد آلایندگی یورو 5

 

امکانات ایمنی و رفاهی شاهین اتوماتیک

بر اساس ادعای سایپا، شاهین موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از شعبه اسپانیا یورو انکپ شده. اما با توجه به اینکه هیچ گاه نتایج دقیق و فیلم تست تصادف شاهین از سوی سایپا منتشر نشد، ایمنی این خودرو همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. مورد جالب توجه در مورد ایمنی شاهین اما، اظهارات مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت است که در تابستان سال 1401 و در آستانه آغاز نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران به کسب 3 ستاره ایمنی یورو انکپ توسط شاهین در حالی که خودرو تست شده از 6 کیسه هوا بهره می برده پرده برداشت، موضوعی که می تواند ادعاهای پیشین سایپا را زیر سوال ببرد.

به طور کلی با توجه به مشترک بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس، بعید است فرزند سایپا دچار ضعف امنیتی جدی باشد. خصوصا اگر قصد مقایسه ایمنی این خودرو با دیگر خودروهای وطنی را داشته باشید،  احتمالا سایپا نسخه اتوماتیک شاهین را به سیستم کنترل پایداری ESP نیز مجهز خواهد کرد که فقدان آن در تیپ دنده ای مشهود بود.

 

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا دو عدد، راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه ای، سیستم باز شدن خودکار درب ها هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب ها در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستمهای مولتی مدیا رادیو پخش دارای usb و aux
سیستم صندلیهای جلو صندلی ها دارای روکش چرم، با تنظیم کننده ارتفاع و کورس / کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
سیستم صندلیهای عقب دارای سیستم ایزوفیکس(نصب آسان صندلی کودک)
سیستم آیینه ها مجهز به آینه های جانبی برقی با قابلیت باز و بسته شدن برقی
سیستم شیشه ها دارای شیشه های برقی جانبی و گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل
سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعال دارای سنسور دنده عقب، سیستم پايش فشار باد تاير TPMS
سیستم های کمک رانندگی دارای سیستم نشانگر تعویض دنده و دوربین دنده عقب

 

بررسی طراحی ظاهری

طراحی ظاهر شاهین اتوماتیک به طور کلی مشابه شاهین دنده ای خواهد بود. اما برخی تفاوت های کوچک از جمله تزئینات کرومی دستگیره های درب و رینگ های 16 اینچی تفاوت های میان این دو تیپ را تشکیل خواهد داد. در کابین نیز مواردی مانند لیور دنده گیربکس اتوماتیک، کلید های کروز کنترل و احتمالا تریم داخلی متفاوت باعث تمایز تیپ اتوماتیک خواهد بود.

 

شاهین اتوماتیک سفید در نمایشگاه خودرو مشهد.webp


مشخصات بدنه و ابعاد

کلاس بدنه سدان
کلاس اتومبیل C Segment
تعداد فضای سرنشینان 5
طول ۴۴۴۶ میلیمتر
عرض ۱۷۷۱ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص 1260 کیلوگرم
ظرفیت صندوق عقب ۴۲۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۷ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ
ابعاد و نوع لاستیک ها 185/65R15

 

 

بررسی کابین 

طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دنده ای و چه در نسخه اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است . اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست.

کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا  و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل در آن نیست.

 

کابین شاهین اتوماتیک.webp

 

مقایسه شاهین دنده ای و اتوماتیک

شاهین اتومات تفاوت چندانی با شاهین دنده ای نداشته و تنها به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده و برخی جزئیات ظاهری آن تغییر کرده اند. نسخه اتوماتیک شاهین به یک جلو پنجره ساده خطی مجهز است. همچنین رینگ های این خودرو به رنگ مشکی درآمده، روی گلگیر آن یک برچسب CVT مشاهده می شود و در عقب خودرو نیز اسم شاهین با فونت فارسی نوشته شده است. تغییراتی در داخل کابین خودرو نیز مشاهده می شود؛ شاهین اتوماتیک نسخه رونمایی شده در مشهد از تریم دو رنگ مشکی و کرم استفاده می کند و روکش های صندلی نیز طرح متفاوتی دارند.

 

شاهین اتوماتیک در بازار

شاهین اتومات پس از عرضه در بازار در مقابل رقبایی همچون تارا اتوماتیک و فردا 511 قرار خواهد گرفت. قوای حرکتی شاهین با موتور TU5P و گیربکس 6 دنده احتمالا مشابه با تارا خواهد بود و عملکردی بهتر از نماینده فردا موتورز ارائه خواهد کرد. اما در صورت عرضه این خودرو با موتور M15T، شرایط مقداری متفاوت خواهد بود.

در زمینه امکانات رفاهی نیز همچنان سدان ایران خودرو خودروی برتر این بازه قیمتی خواهد بود، اما ممکن است شاهین اتوماتیک با قیمت تمام شده کمتر از تارا و همچنین با طراحی ظاهری بهتر، بخشی از مشتریان را به سوی خود جذب کند. این خودرو مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر اتوماتیک با فضای کابین و صندوق جادار بوده و ایمنی بالاتر نسبت به خودرو های داخلی برای ایشان اهمیت دارد.

گالری سایپا شاهین اتوماتیک 1397-1401

نظرات کاربران
  • علی رضا حلاج 29 مرداد 1400 ساعت 09:28

    با سلام میخواستم راجع به قیمت ماشین به پرسم

  • محمد 19 مرداد 1400 ساعت 16:48

    با سلام گشتاور طبق آخرین آپدیت ایسیو 178 شتاب 13 و حداکثر سرعت 195 الی 200 میباشد تهویه اتومات کیلس استارتر و دارای سانروف و صندلی چرم میباشد شاهین S و G نداریم و فعلا فقط در یک تیپ ( همان G ) عرضه میشود لطفا اصلاح کنید

  • محمد 19 مرداد 1400 ساعت 16:41

    طبق تجربه سواری خودم ، ماشین بسیار نرمی است. کابین و صندلی عقبش جاداره ، فرمون بسیار بسیار نرمه ، جنس داشبورد یکم تو ذوق میزنه ولی بی کیفیتم نیست و متوسطه مثل بقیه ماشینای ایرانی . شتاب اولیش خیلی خوبه و تو سربالایی و سبقت به لطف گشتاور خوبش کم نمیاره . تست صفر تا صدی که خودم گرفتم حدود ۱۲ الی ۱۳ ثانیس رسانه اسب بخار هم حدود ۱۳ گرفت . در کل من که نسبت به ماشینای ایرانی که قبلا سوار شدم مثل تیپ ۵ ، ای اف سون دوگانه و ال نود از این بیشتر راضی بودم در مجموع. هرچند ایرادات ریز و مونتاژی دیده میشه که باید اصلاح بشه و سایپا هم فراخوان زده ولی در کل راضیم. برعکس بعضی تخریبایی که تو صفحات مجازی صورت میگیره ماشین خوبیه خدایی

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو سایپا شاهین اتوماتیک 1397-1401
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل C Segment
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R15
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1497 سی سی
  • نوع موتور بنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 110 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 178 نیوتون متر در 2500 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 72 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 47 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
  • تعداد دنده (جلو) 6
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی
  • نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی الکتریکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 13 ثانیه
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد، راننده و سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه ای، سیستم باز شدن خودکار درب ها هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب ها در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع دستی
  • سیستمهای مولتی مدیا رادیو پخش دارای usb و aux
  • سیستم صندلیهای جلو صندلی ها دارای روکش چرم، با تنظیم کننده ارتفاع و کورس / کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
  • سیستم صندلیهای عقب دارای سیستم ایزوفیکس(نصب آسان صندلی کودک)
  • سیستم آیینه ها مجهز به آینه های جانبی برقی با قابلیت باز و بسته شدن برقی
  • سیستم شیشه ها دارای شیشه های برقی جانبی و گرمکن شیشه عقب
  • سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب
  • سنسورهای پیش فعال دارای سنسور دنده عقب، سیستم پايش فشار باد تاير TPMS
  • سیستم های کمک رانندگی دارای سیستم نشانگر تعویض دنده و دوربین دنده عقب
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • علی رضا حلاج علی رضا حلاج (29 مرداد 1400 ساعت 09:28)

    با سلام میخواستم راجع به قیمت ماشین به پرسم

    .................. .................. (16 فروردین 1401 ساعت 16:43)

    قیمت نمایندگی:
    343,793,000
    (تومان)
    قیمت بازار:
    344,000,000
    (تومان)
    ایناها قیمتو نوشته دیگه

  • محمد محمد (19 مرداد 1400 ساعت 16:48)

    با سلام
    گشتاور طبق آخرین آپدیت ایسیو 178
    شتاب 13
    و حداکثر سرعت 195 الی 200 میباشد
    تهویه اتومات
    کیلس استارتر
    و دارای سانروف و صندلی چرم میباشد
    شاهین S و G نداریم و فعلا فقط در یک تیپ ( همان G ) عرضه میشود
    لطفا اصلاح کنید

  • محمد محمد (19 مرداد 1400 ساعت 16:41)

    طبق تجربه سواری خودم ، ماشین بسیار نرمی است. کابین و صندلی عقبش جاداره ، فرمون بسیار بسیار نرمه ، جنس داشبورد یکم تو ذوق میزنه ولی بی کیفیتم نیست و متوسطه مثل بقیه ماشینای ایرانی .
    شتاب اولیش خیلی خوبه و تو سربالایی و سبقت به لطف گشتاور خوبش کم نمیاره . تست صفر تا صدی که خودم گرفتم حدود ۱۲ الی ۱۳ ثانیس رسانه اسب بخار هم حدود ۱۳ گرفت . در کل من که نسبت به ماشینای ایرانی که قبلا سوار شدم مثل تیپ ۵ ، ای اف سون دوگانه و ال نود از این بیشتر راضی بودم در مجموع. هرچند ایرادات ریز و مونتاژی دیده میشه که باید اصلاح بشه و سایپا هم فراخوان زده ولی در کل راضیم. برعکس بعضی تخریبایی که تو صفحات مجازی صورت میگیره ماشین خوبیه خدایی

  • امیر حسین امیر حسین (26 اردیبهشت 1400 ساعت 23:16)

    سلام
    تو قرعه کشی برنده شدم
    کسی خریداره؟

    علی علی (16 خرداد 1400 ساعت 16:58)

    سلام
    قیمت؟

    امیر حسین نصیری امیر حسین نصیری (22 خرداد 1400 ساعت 15:21)

    سلام چه ماشینی؟

  • ابراهیم ابراهیم (12 بهمن 1399 ساعت 09:12)

    سلام.
    ماشین شاهین اتواتیک کی به بازار میاد ؟
    از مشخصات فنی و قیمت خودرو توضیح بدین

  • روح اله روح اله (30 آذر 1399 ساعت 14:32)

    با سلام
    از مديريت محترم سايپا خواهشمند است در صورت امكان خط توليد برليانس را به گروه خودرو سازي سايپا و پارس خودرو بر گرداند اين ماشين از هر نظر كه فكر وشو كنيد براي مصرف كننده مرغوب به صرفه است اللخصوص مصرف سوخت .
    با تشكر

  • قادر قادر (20 آبان 1399 ساعت 09:18)

    دنده اوتومات نیست اپشینی که ویدیو نیشون میده اون ماشین نیست

  • کاربر سایت کاربر سایت (4 شهریور 1399 ساعت 01:45)

    باسلام... این انصاف نیست که قبل از ثبت نام و واریز وجه هیچ اطلاعی در مورد تیپ و آپشنها داده نشه... حداقل این امکانو فراهم کنیدتا بتونیم باپرداخت ی مابه التفاوت به آپشنهای دلخواهمون برسیم... امکان انتخاب تیپ وتغییرات رو لطفا فراهم کنید.... با تشکر و منتظر پاسخ منطقی شما هستیم... باتشکر

  • حاج اکبر حاج اکبر (31 مرداد 1399 ساعت 16:14)

    ای کاش در بلاد کفر ماشین می خریدیم چراکه هم بانک داریشون اسلامیه و هم از کار و لوازم ماشینشون ********** نمیکنن. و با قیمت واقعی به مشتری معامله می‌کنند.
    خدا حافظشون باشه و درد و بلای اونا توسر سایپا و ایران خودرو.

  • علی علی (27 مرداد 1399 ساعت 20:16)

    ********** چرا همون اول نگفتین***** حالا که پولا گرفتین میین شاهین اس هیچی نداره *****************

  • رضا رضا (24 مرداد 1399 ساعت 13:46)

    دزدان بزرگ، ایران خودرو و سایپا
    تا زمانی که میریم صف میشینیم و پول واریز می کنیم برای ماشینی که نه معلومه چی هست، واقعا کی تحویل میدن، اصلا چرا باید یک سال بعد تحویل بدهند همینه.

  • مهرداد مهرداد (23 مرداد 1399 ساعت 19:38)

    دوستان همین حرقها رو توکانال های تلگرامی بذارید شاید صدای مارویکی شنید

  • علی علی (21 مرداد 1399 ساعت 00:00)

    واقعا که شما ۸۰ هزار نفری که برای این شاهین ثبت نام کرده اند مسخره کردید چرا بعد از این که مردم ثبت نام می کنن با این شرایط قشنگی که خودتان گفتید پول مردم بد بخت را اول می گیری؟ بعد میگی ۲ تیپه یا خودتان را خر حساب می کنید یا این ۸۰ هزار نفری که برای این شاهین ثبت نام کرده اند

  • At1360@ At1360@ (20 مرداد 1399 ساعت 23:54)

    خودتان را مسخره کردید یا اون ۸۰ هزار نفری که باید از شما ماشین بخرن چرا اول این مزخرفات را نمی گویید
    دیگه تیپ جی از کجا اومد هیف که مردم به شما اعتماد می کنن واقعا برای مدیر شرکت سایپا متاسف

  • ... ... (18 مرداد 1399 ساعت 01:59)

    سلام چرا مردم از ابهام اپشن و نوع موتور و از همه مهمتر قیمت در نمیارین باید هممون تکلیفمون بدونیم این همه ابهام کار جالبی نیست پولمون دادیم مضحکه همه شدیم که پول واسه موتور پراید...دادین

  • یک گول خورده یک گول خورده (16 مرداد 1399 ساعت 01:41)

    لعنت به من که این همه پول دادم واسه این ماشین که موتورش همون پراید سه بار ارتقا دادن بعد توربو گذاشتن روش با ۸ تا سوپاپ آخه این چطور میشه وااااقعا مسخره است تازه این بس نبود حالام اومدن سانروف و سیستم مولتی مدیا و دوربین عقبشو برداشتین آخه نامردی تا چقدر لعنتیا آخه شما مدیران سایپا و ایرانخودرو چقدر حرص و طمع سود بیشتر دارین که اینقدر براتون مهم نیست که با جان و مال و شعور مردم ملتتون دارین خیانت میکنین

    امیر حسین امیر حسین (2 آبان 1399 ساعت 23:49)

    الان که دیگه اپشناش اوکی شد

  • دشمن دشمن (15 مرداد 1399 ساعت 04:13)

    *****************شما اول پیش فروش کردین بعد اومدین مشخصات ماشین دادین بیرون