1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. کوییک

کوییک

  • کلاس بدنههاچ بک
  • کلاس اتومبیلB Segment , S Segment
  • تعداد نسل ها (بازار ایران)1 نسل
  • سال های تولید1397 - اکنون
درباره سایپا کوییک

کوییک یک خودروی هاچ‌بک شهری سگمنت B است که توسط گروه خودروسازی سایپا تولید و به بازار ایران عرضه می‌شود.

خودروی کوییک در ابتدا در سال 1395 با نام پروژه 212 به عنوان نسخه هاچ‌بک خودروی ساینا روی پلتفرم X200 سایپا معرفی شد. رونمایی رسمی از این خودرو نیز در اسفند ماه همان سال با حضور وزیر صمت و رئیس مجلس وقت انجام شد.

 

نام گذاری کوییک

ابتدا سایپا محصول جدید خود را با نام پروژه 212 می‌شناخت و قرار بود این خودرو ساینا هاچ‌بک نام‌گذاری شود. با این حال، مسئولین پروژه تصمیم گرفتند برای این محصول نام منحصر به فردی انتخاب کنند و به همین علت، خودروی جدید سایپا کوییک نام گرفت.

کوییک (Quick) در زمان انگلیسی به معنی چابک است و به همین علت غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نام این خودرو انتقاد کرد و آن را غیرقانونی نامید. با این حال، سایپا از املای Quik برای محصول خود استفاده کرده که نام دو روستا در هرمزگان و کردستان است. همچنین مدیرعامل وقت سایپا نیز به درستی به این نکته اشاره داشت که کوییک نامی ایرانی با پیشینه 4 هزار ساله است.

 

تولید و عرضه کوییک

خودروی کوییک برای نخستین بار در مردادماه سال 1396 روی خط تولید سایپا رفت و عرضه آن نیز در اسفندماه همان سال آغاز شد. مدتی بعد سایپا نسخه اتوماتیک کوییک را به بازار عرضه کرد که از گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ کشور بلژیک استفاده می‌کرد. با این حال، بازگشت تحریم‌ها در سال 1397 باعث شد تا تولید این خودرو خیلی زود متوقف شود. سایپا تولید این خودرو را بار دیگر در سال 1399 آغاز کرد.

کوییک هم‌اکنون در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک با تیپ‌های متفاوتی در حال تولید است. برخی از این تیپ‌ها در خط تولید سایپا و برخی دیگر در خط تولید پارس‌خودرو مونتاژ می‌شوند.

 

مشخصات فنی کوییک

نسخه‌های اولیه کوییک (و بیشتر نسخه‌های این خودرو) از موتور M15، ساخت شرکت مگاموتور بهره می‌برند که درواقع نسخه اصلاح شده و حجیم‌تر موتور B3 مزدا (موتور پراید) است. این پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

 

جدول مشخصات موتور M15

نوع موتور

بنزینی خطی

حجم موتور

1503cc

تعداد سیلندر

4

تعداد سوپاپ

8

سیستم سوخت رسانی

MPi

حداکثر قدرت

87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

 

خودروی کوییک در تمامی مدل‌ها مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو به همراه ترمزهای دیسکی خنک شونده است. با این حال، محور عقب این خودرو به سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم و ترمزهای کاسه‌ای مجهز شده است. این خودرو همچنین به صورت استاندارد به ABS و EBD مجهز است.

 

جدول ابعاد و سایر مشخصات کوییک

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

تورشن بیم

ترمزهای جلو

دیسکی خنک شونده

ترمزهای عقب

کاسه‌ای

طول

3989 میلیمتر

عرض

1678 میلیمتر

ارتفاع

1532 میلیمتر

فاصله بین دو محور

2412 میلیمتر

وزن (دنده دستی)

1065 کیلوگرم

وزن (اتوماتیک)

1105 کیلوگرم

تعداد سرنشین

5 نفر

حجم صندوق عقب

225 لیتر

حجم باک

41 لیتر

 

کوییک با موتور M15-GSi

با افزایش سختگیری‌های سازمان استاندارد در خصوص آلایندگی و مصرف سوخت خودروها، سایپا تصمیم گرفت تا با کمک شرکت مگاموتور نسخه جدید و بهینه‌ای از موتور M15 را توسعه دهد. نتیجه این همکاری، تولید موتور M15-GSi بود که روی محصولاتی نظیر اطلس، سهند و برخی تیپ‌های کوییک نصب شده است.

موتور M15-GSi نسخه اصلاح شده موتور M15 قدیمی بوده و تفاوت‌های ساختاری با مدل پایه ندارد. تفاوت اصلی و فاحش میان این دو نسخه به اضافه شدن سیستم VVT-i (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) و هدرز استیل به جای منیفولد دود چدنی است. سایر تفاوت‌های میان این دو نسخه نیز شامل تمامی قطعات داخل موتور و سرسیلندر + کوئل‌ها و سیستم جرقه‌زنی، انژکتورها و سیستم پاشش سوخت، منیفولد هوا با طرح جدید، اویل پمپ و واتر پمپ جدید و کاتالیزور جدید هستند.

موتور M15-GSi با تغییرات ذکر شده اکنون 91 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد. مصرف سوخت این موتور نیز به صورت میانگین 0.5 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش کاهش یافته است. این موتور در حال حاضر استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 را پاس کرده و امکان ارتقا به یورو 6 را نیز دارد.

 

جدول مشخصات کوییک با موتور M15-GSi

نوع موتور

بنزینی خطی

حجم موتور

1497cc

تعداد سیلندر

4

تعداد سوپاپ

8

سیستم سوخت رسانی

MPi

حداکثر قدرت

91 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

137 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

در حال حاضر (شهریور 1403) کوییک GX-L، کوییک GX-H و کوییک GX-R از این پیشرانه استفاده می‌کنند.

 

طراحی ظاهری کوییک

خودروی کوییک به عنوان نسخه هاچ‌بک ساینا و البته نسل جدید تیبا 2 تولید شده و به همین علت شباهت‌های ساختاری بسیار زیادی به این دو خودرو دارد.

نمای جلویی کوییک بسیار شبیه به ساینا است و صرفا سپر و جلوپنجره در این دو خودرو متفاوت هستند تا کوییک چهره اسپرت‌تری به خود بگیرد.

در نمای کناری همان فرم اتاق قدیمی تیبا 2 را مشاهده می‌کنیم که سایپا تلاش کرده تا با ایجاد تغییراتی، آن را مدرن‌تر و اسپرت‌تر جلوه دهد. رینگ‌های خودرو از نوع 14 اینچی هستند (فولادی یا آلومینیومی بسته به تیپ خودرو) و آینه‌های جانبی نیز از نوع گوش‌تیز مشترک با ساینا هستند. زیر درب‌ها و روی رکاب‌ها زه‌های پلاستیکی برای محافظت از بدنه خودرو قرار گرفته‌اند و یک روف‌رک روی سقف نیز نمای کناری خودرو را اسپرت‌تر کرده است. همچنین دستگیره‌های درب نیز اکنون از نوع Easy Open هستند.

در نمای عقب چراغ‌ها از نوع دو تکه بوده و کاملا متفاوت با ساینا هستند. سپر عقب نیز طراحی حجیمی داشته و برای افزایش حالت اسپرت خودرو، یک دیفیوزر نقره ای رنگ به قسمت پایینی سپر اضافه شده است. با این حال، نبود سراگزوز از جذابیت نمای عقب خودرو کاهیده است.

 

کوییک در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف!

خودروی کوییک با طرح‌های ظاهری مختلفی تولید شده؛ از حالت عادی گرفته تا فیس یوزپلنگی، مولتی کالر (سقف و سپر دو رنگ) یا هر دو درکنار هم!

کوییک دنده‌ای، کوییک اتوماتیک و کوییک پلاس اتوماتیک نسخه‌های این خودرو با فیس عادی هستند.

کوییک R، کوییک R پلاس و کوییک R پلاس اتوماتیک نسخه‌هایی از کوییک هستند که به صورت مولتی کالر تولید می‌شوند.

کوییک S، کوییک G و کوییک GX نیز نسخه‌هایی از این خودرو هستند که با خطوط مشکی روی سپر جلو (فیس یوزپلنگ) به بازار عرضه می‌شوند.

اما سایپا برای احترام به تمام سلایق، نسخه‌های ترکیبی را نیز به بازار عرضه کرده است؛ کوییک SR (که با نام کوییک S تیپ R یا کوییک RS نیز شناخته می‌شود) به همراه کوییک GX-R، نسخه‌‌هایی از این خودرو هستند که با سقف دو رنگ و فیس یوزپلنگی تولید شده‌اند.

 

کابین و فضای داخلی کوییک

کابین خودروی کوییک کاملا شبیه به کابین ساینا بوده و سایپا از همان داشبورد و رودری‌ها در این محصول نیز استفاده کرده است. کابین این خودرو طراحی مدرن‌تری نسبت به تیبا دارد (و البته همچنان دمده است) و استفاده از رنگ مشکی بجای خاکستری نیز باعث شده تا کابین این محصول کمتر اقتصادی بنظر برسد.

در مجموع طراحی کابین کوییک را می‌توان قابل قبول ارزیابی کرد. با این حال باید ذکر کرد که کیفیت ساخت و متریال این خودرو بسیار ضعیف هستند.

برخی تیپ‌های کوییک بجای فرمان ساده، از یک فرمان اسپرت D-Cut با پوشش چرمی استفاده می‌کنند. همچنین نسخه‌های فول آپشن‌تر کوییک به مانیتور و یا صندلی‌های چرمی نیز مجهزند. نسخه‌های جدیدتر کوییک که استاندارد 85 گانه را پاس کرده‌اند نیز به صفحه کیلومتری جدید تجهیز شده‌اند که نشانگر تعویض دنده دارد. در نهایت، برخی نسخه‌ها نظیر کوییک R از تودوزی دورنگ مشکی و قرمز بهره‌مند هستند.

 

ایمنی کوییک

خودروی کوییک مجهز به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو است. این خودرو به سیستم ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA مجهز است. همچنین نسخه‌های جدیدتر کوییک به سیستم کنترل پایداری ESC نیز تجهیز شده‌اند.

با این حال، کوییک همچنان از پلتفرم قدیمی X200 استفاده می‌کند که نسخه ارتقا یافته پلتفرم پراید است. با تمام ارتقاها و آپشن‌های افزوده شده، کوییک همچنان خودرویی بسیار سست و ناایمن در حوادث رانندگی بوده و هندلینگ ضعیف و ترمزهای غیرقابل اعتماد آن نیز می‌توانند منجر به حادثه در رانندگی با سرعت‌های بالا شوند.

 

انواع تیپ‌های کوییک

همانطور که می‌دانید خودروی کوییک در تیپ‌های بسیار گسترده و سردرگم کننده‌ای وارد بازار شده و خریداران در هنگام خرید این خودرو به سختی می‌توانند تیپ‌های مختلف این خودرو را از یکدیگر تشخیص دهند.

در این قسمت از مطلب، تلاش داریم تفاوت میان تیپ‌های مختلف کوییک را به صورت ساده بیان کنیم.

کوییک دنده‌ای

نام تیپ

فیس خودرو

سطح آپشن

موتور

کوییک معمولی

عادی

لو آپشن

M15

کوییک R

مولتی کالر

لو آپشن

M15

کوییک R پلاس

مولتی کالر

فول آپشن

M15

کوییک S

یوزپلنگی

لو آپشن

M15

کوییک SR

یوزپلنگی مولتی کالر

لو آپشن

M15

کوییک G (کوییک S آپشنال)

یوزپلنگی

فول آپشن

M15

کوییک GX

GX-L

یوزپلنگی

لو آپشن

M15-GSi

GX-H

یوزپلنگی

فول آپشن

M15-GSi

کوییک GXR

GXR-L

یوزپلنگی مولتی کالر

لو آپشن

M15-GSi

GXR-H

یوزپلنگی مولتی کالر

فول آپشن

M15-GSi



کوییک اتوماتیک

نام تیپ

فیس خودرو

سطح آپشن

موتور

کوییک پلاس اتوماتیک

عادی

فول آپشن

M15

کوییک R پلاس اتوماتیک

مولتی کالر

فول آپشن

M15



قیمت انواع کوییک در بازار

کوییک با انواع تیپ‌ها در بازار ایران عرضه شده که برخی از آن‌ها از خط تولید سایپا خارج شده و برخی دیگر نیز هنوز روی خط تولید قرار دارند. برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت کوییک‌های در حال تولید در بازار ایران، می‌توانید به صفحه قیمت کوییک مراجعه کنید.