1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. شاهین
  5. شاهین (1397-1401)

شاهین سایپا

Saipa Shahin G 1397-1401

تیپ ها

اطلاعات کلی شاهین سایپا

  • 344,580,000 (تومان)
  • 375,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1497 سی سی
بنزینی دارای توربو
4
دنده دستی
بیشتر

معرفی خودروشاهین سایپا

شاهین (SHAHIN)، یک خودروی سدان ساخت کمپانی سایپا است که از اوایل سال 1400 وارد بازار ایران شد. این خودرو در ابتدا با نام پروژه رهام شناخته می شد و بنا بود که با موتور 1.65 لیتری برلیانس تولید شود. اما تحریم ها مانع از انجام این فرایند شد و سایپا با تغییر دادن نام این خودرو به شاهین، از موتور 1.5 لیتری M15 مجهز به توربو شارژر برای آن استفاده کرد. شاهین در حال حاضر با یک تیپ تجهیزاتی (G) و گیربکس دنده ای به بازار ایران عرضه می شود.

 

طراحی ظاهری

شاهین طراحی ظاهری زیبا و قابل قبولی دارد که ترکیب آن با جدید بودنش در بازار موجب جلب توجه می شود.

در نمای جلو شاهین یک طراحی حجیم با خطوط نرم دارد که به زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند. ارتفاع زیاد دماغه خودرو، فرم چراغ ها و جلوپنجره بزرگ به جذابیت هرچه بیشتر این نما در شاهین می افزایند.

 

عکس جلوی خودرو شاهین.jpeg

 

این طراحی سیال در نمای کناری نیز دیده می شود و خطوط بالا و پایین درب ها به نرمی از جلو به عقب خودرو کشیده شده اند. تنها ایراد این نمای احتمالا رینگ های 15 اینچی است که برای ابعاد بدنه کوچک هستند و به غیر از آن، ارتفاع عقب نیز بیشتر از چیزی است که باید باشد و به نمای کناری شاهین فرمی خرگوشی شکل داده است.

در نمای عقب شاهین خطوط نرم جای خود را به خطوط تیز تری داده اند و فرم طراحی چراغ های و درب صندوق به کلی متفاوت و ناهماهنگ با طراحی جلو است. البته با این وجود طراحی عقب شاهین نیز زیباست و چراغ های دو تکه با طرح گرافیکی خاص خودشان به خصوص در شب چهره زیبایی برای شاهین فراهم می سازند.

 

عکس عقب شاهین.jpg

 

کابین و فضای داخلی

کابین شاهین طراحی خوبی دارد و مانند ظاهر، می توان به اینجا نیز امتیاز قابل قبول داد. اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد؛ کیفیت متریال افتضاح.

کیفیت متریال شاهین با وجود قیمت بسیار بیشتر تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل نیست. کنسول میانی داشبورد محل قرار گیری یک مانیتور است که سیستم مولتی مدیا و ناوبری خودرو از طریق آن قابل دستیابی اند و کیفیت خوبی نیز دارد. پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع قرار دارد که اتوماتیک اما تک منطقه ای است. فضای پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب شاهین کاملا مناسب بوده و از خودرویی مانند دنا جادار تر است. اما متاسفانه صندلی های ردیف عقب زیر آرنجی ندارند و تنها یک جا لیوانی پشت کنسول وسط برای ردیف عقب در نظر گرفته شده، هیچ مکانیزمی هم برای دسترسی سرنشینان ردیف عقب به داخل صندوق عقب خودرو وجود ندارد.

 

فضای داخلی خودرو شاهین.jpg

 

مشخصات فنی

همانطور که در ابتدا گفتیم شاهین از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری 8 سوپاپ توربو بهره می برد که در واقع نسخه توربو شارژر همان موتور M15 همیشگی سایپا است که با کد M15TC معرفی می شود. این موتور توانایی تولید حداکثر 110 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 178 نیوتون متر گشتاور از 2500 دور در دقیقه را دارد. این نیرو توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و شاهین را طی 12.5 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رساند. شاهین در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های دیسکی بهره می برد. این ترمز از حمایت سیستم های کمکی مانند ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) بهره می برد. مصرف سوخت شاهین به صورت رسمی توسط سایپا اعلام نشده اما این خودروی 1260 کیلوگرمی احتمالا مصرف سوختی در حدود 9 لیتر بنزین در یک سیکل ترکیبی شهری و جاده را تجربه می کند.

 

عکس خودرو شاهین آبی.jpg

 

امکانات ایمنی و رفاهی

شاهین 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد. همچنین طبق اعلام سایپا این خودرو موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده. اما متاسفانه حتی با وجود منتشر شدن فیلم های تست تصادف این خودرو در شعبه اسپانیای موسسته تست تصادف اروپا (euroNcap) هیچ گاه نتایج رسمی آن توسط سایپا منتشر نشد تا صحت آن ها در هاله ای از ابهام باقی بماند. جدا از این ها، امروزه خودرو هایی که فاقد سیستم کنترل پایداری ESP هستند موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ نخواهند شد. اما به هر صورت با توجه به یکسان بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس 2006 و همچنین پاس کردن استاندارد های ECE توسط شاهین در تست تصادف مذکور، می توان اطمینان داشت که شاهین ایمنی بهتری نسبت به سایر خودرو های داخلی دارد. اما همچنان نبود سیستم کنترل پایداری برای این خودرو نقطه ضعف قابل توجهی است.

امکانات رفاهی شاهین در سطح قابل قبولی هستند، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، صندلی راننده 6 جهته دستی، سنسور نور، دی لایت، دوربین دنده عقب و سیستم ISOFIX از آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.

 

تجربه رانندگی با شاهین سایپا.jpg

 

تجربه رانندگی با شاهین

اگر تصور شما از شاهین یک خودروی ساخت سایپا شبیه به ساینا و تیبا است کاملا آن را فراموش کنید! شاهین با بهره بردن از پلتفرم تویوتا یاریس تجربه سواری کاملا متفاوتی را برای شما رقم می زند. هنگام قرار گرفتن پشت فرمان شاهین با راحتی قابل قبولی از طرف صندلی مواجه خواهید شد. البته اگر خیلی قد بلند باشید ممکن است مقداری کار سخت شود زیرا صندلی شاهین تا حد زیادی به عقب نمی رود و از سوی دیگر نبود فرمان تلسکوپی نیز باعث می شود تا سخت تر بتوانید موقعیت ایده آل خود پشت فرمان را پیدا کنید. اگر موفق شوید موقعیت ایده آل را خود را پیدا کنید، با فشردن دکمه استارت موتور به نرمی روشن می شود. با شروع حرکت متوجه برخی رفتار های عجیب پدال گاز خواهید شد که مربوط به برنامه ریزی نادرست ECU است و با انجام ریمپ قابل حل خواهد بود.

این مساله به قدری پر رنگ است که می توان به راحتی گفت تمام مالکین شاهین، با ریمپ کردن خودرو سطح بالاتری از کیفیت رانندگی با آن را تجربه خواهند کرد.

 پدال کلاچ کاملا نرم است و گیربکس نیز کاملا نرم، و البته قرص و سرحال رفتار می کند تا حس خوبی به راننده منتقل شود.

سواری شاهین نرم و بی صدا است و روی چاله های شهری اتاق ماشین احساس محکم بودن به سرنشینان می دهد و از سر و صدا های عجیب خانواده پژو و احساس ول بودن ساینا و کوییک در این خودرو خبری نیست. فرمان خودرو نیز نرم بوده و واکنش قابل قبولی نسبت به فرامین راننده دارد. با بالا رفتن سرعت، زیاد بودن صدای موتور در کابین کاملا احساس می شود، اما در طرف مقابل پایداری و هندلینگ خودرو در این سرعت ها کاملا مناسب است و حس اطمینان خوبی به راننده منتقل می کند. ترمز های شاهین نیز به خوبی پاسخ نیازهای راننده را می دهد و در تست انجام شده توسط تیم car.ir، ترمزهای سایپا شاهین برای متوقف کردن خودرو از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به مسافتی در حدود 48 متر نیاز دارند. با انجام یک تست شتاب، به عدد 12.5 برای شتاب صفر تا صد شاهین رسیدیم که قابل قبول است و می توانید اطمینان داشته باشید که گشتاور زیاد این خودرو به خوبی از پس تمامی نیاز های شما بر خواهد آمد. شاید تنها نکته منفی هنگام رانندگی با شاهین، حس ارزان بودن و بی کیفیتی متریال خودرو است که در تک تک اجزای کابین دیده می شود!

 

قیمت خودرو شاهین در بازار.jpeg

 

شاهین در بازار

با داشتن نگاه کلی به بازار خودرو و قیمت های روز، متوجه می شویم که شاهین در بازار خودرو هایی مانند پژو پارس LX و دنا معمولی را به عنوان رقیب قیمتی مقابل خود دارد که هر دوی این خودرو ها از پلتفرم قدیمی و نا امن پژو 405 استفاده می کنند و در مقابل شاهین با پلتفرم جدید تر و امنیت بیشتر حرف چندانی برای گفتن ندارند. همچنین موتور توربو شارژ شاهین شتاب و کشش بهتری برای راننده فراهم می کند و از سوی دیگر فضای داخل کابین و امکانات رفاهی شاهین نیز نسبت به دنا و پارس برتری دارد. اما در طرف مقابل، پارس و دنا فضای صندوق بزرگتر و کیفیت متریال بهتری دارند و با توجه به تنفس طبیعی بودن پیشرانه هایشان، حساسیت های نگهداری از یک پیشرانه توربو را ندارند.

تارا دنده ای، محصول جدید ایران خودرو نیز رقیب هم کلاس شاهین است اما به سبب اختلاف قیمت موجود میان آن ها، رقیب قیمتی شاهین محسوب نخواهد شد.

گالری شاهین سایپا

مدیا گالری شاهین سایپا

نظرات کاربران
  • armin 19 آذر 1399 ساعت 10:57

    در اینکه سایپا و ایران خودرو دزدن که شکی نیست(ایران خودرو بیشتر) ولی اینم در نظر بگیرید که این ماشینا در زمان تحریم ساخته شدن و برای صنعت خودرو سازی پیشرفت به حساب میان که قطعا بخاطر مدیریت سایپا و ایرانخودرو نیست بخاطر تلاش جوونای کشوره

  • Mohammad 18 آذر 1399 ساعت 19:20

    ماشین خوبیه اما قیمتش نسبت به ارزشش اصلا منصفانه نیست . کجای این ۹۰۰میلیون می ارزه آخه با پول این میشه جکs5و هایما خرید با موتور و بدنه مقاوم تر نسبت ب این .من نمیدونم سایپا پیش خودش چی فکر می کنه ،یکم دیگه بهش آپشن اضافه می کرد پیش خودش میگفت لابد بی ام و سری ۷ رو ساختم .اعتماد ب نفس اینارو اگه من داشتم با قاشق و چنگال ب دشمن حمله میکردم . واقعا مایه تاسفه

  • رضا 17 آذر 1399 ساعت 16:39

    خدا عقلتون بده ماشین با موتور تیبا و امکانات پایه چینی عالیه!!!! یا فکر میکنی قیمتش ۹۰۰میشهـ.. اینا همش بازار گرمی خودروسازه از خدا بی خبر برای مردم ناچار ماست

اضافه کردن نظر

مشخصات فنی شاهین سایپا

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو شاهین سایپا
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده سایپا یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل C Segment
  • وزن 1260 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R15
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1497 سی سی
  • نوع موتور بنزینی دارای توربو
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 8
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 110 اسب بخار
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 178 نیوتون متر
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 72 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 47 لیتر بنزین

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی
  • نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی الکتریکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 13 ثانیه
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد، راننده و سرنشین جلو
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه ای، سیستم باز شدن خودکار درب ها هنگام تصادف، قفل شدن خودکار درب ها در سرعت بالای ده کیلومتر بر ساعت
  • نوع غربیلک دارای کلید های کنترلی فرمان
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری مولتی مدیا با نمايشگر ۷ اينچ دارای سیستم ناوبری
  • سیستم صندلیهای جلو صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس / کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
  • سیستم صندلیهای عقب دارای سیستم ایزوفیکس(نصب آسان صندلی کودک)
  • سیستم آیینه ها مجهز به آینه های جانبی برقی با قابلیت باز و بسته شدن برقی
  • سیستم شیشه ها دارای شیشه های برقی جانبی و گرمکن شیشه عقب
  • سیستم های سقف دارای سانروف
  • سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب
  • سنسورهای پیش فعال دارای سنسور و دوربین دنده عقب
  • سیستم های کمک رانندگی دارای سیستم هشدار تعویض دنده
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه

نظرات کاربران شاهین سایپا

نظر خود را بیان کنید
  • armin armin (19 آذر 1399 ساعت 10:57)

    در اینکه سایپا و ایران خودرو دزدن که شکی نیست(ایران خودرو بیشتر)
    ولی اینم در نظر بگیرید که این ماشینا در زمان تحریم ساخته شدن و برای صنعت خودرو سازی پیشرفت به حساب میان
    که قطعا بخاطر مدیریت سایپا و ایرانخودرو نیست بخاطر تلاش جوونای کشوره

  • Mohammad Mohammad (18 آذر 1399 ساعت 19:20)

    ماشین خوبیه اما قیمتش نسبت به ارزشش اصلا منصفانه نیست . کجای این ۹۰۰میلیون می ارزه آخه با پول این میشه جکs5و هایما خرید با موتور و بدنه مقاوم تر نسبت ب این .من نمیدونم سایپا پیش خودش چی فکر می کنه ،یکم دیگه بهش آپشن اضافه می کرد پیش خودش میگفت لابد بی ام و سری ۷ رو ساختم .اعتماد ب نفس اینارو اگه من داشتم با قاشق و چنگال ب دشمن حمله میکردم . واقعا مایه تاسفه

  • رضا رضا (17 آذر 1399 ساعت 16:39)

    خدا عقلتون بده ماشین با موتور تیبا و امکانات پایه چینی عالیه!!!!
    یا فکر میکنی قیمتش ۹۰۰میشهـ..
    اینا همش بازار گرمی خودروسازه از خدا بی خبر برای مردم ناچار ماست

  • امیر امیر (16 آذر 1399 ساعت 22:38)

    ماشین عالیی هستش جنس بدنه عالی
    ما خودمون درآمدیم آلان قیمتش تو بازار ۹۰۰ میلیون هستش
    و امکانات خوبی داره

  • J-fa J-fa (12 آذر 1399 ساعت 22:51)

    متاسفانه به خاطر اینکه پول بیشتری به جیب بزنند هر روز یک چیزی از ماشین می دزدند، ماشین رو با یک رینگ ساده و با سایز ۱۵ قرار به بازار بدن، ضمنا متریال به کار برده شده داخل ماشین خیلی بی کیفیت است (در حد تیبا)و در حد تبلیغات و پولی که میگیرن نیست.

  • کاربر سایت کاربر سایت (4 آذر 1399 ساعت 15:47)

    خیلی عالیه من یه دونه خریدم خیلی عالیه

  • شاهرخ علی پوری شاهرخ علی پوری (4 آذر 1399 ساعت 00:28)

    قیمت خیلی بالاست ماشین هم وزن پولی که بابت ماشین بدی نیست

  • Kt1245 Kt1245 (3 آذر 1399 ساعت 15:37)

    خواهید دید که در بهترین و با کیفیت ترین حالت ، نهایتا با جک j5 قابل مقایسه است.
    که سگ اون چینی اصل به این چینی تقلبی می ارزه!

  • سروش سروش (3 آذر 1399 ساعت 12:40)

    والا اسب نباشه خر اوله داستان همین ماشین هاست ،قیمت موقع ثبت نام بود ۸۰ الان ۱۳۷ ... کی به کیه

  • سعید سعید (2 آذر 1399 ساعت 19:09)

    مردمو مسخره کردن‌ با این قیمت و موتورتوبو ساینا و بدون سانروف و... 270 میلون تومان لگن مخان قالب کنن

  • یوسفی یوسفی (1 آذر 1399 ساعت 13:16)

    تو بازار انحصاری عجب قیمتی گذاشته ا ند روی شاهین !!!!!
    134میلیون تومان اگه کل قیمتش هم باشه واقعاً اجحافه درحق مردم.

    نهادهای نظارتی باید وارد عمل بشن.

  • رسولی رسولی (1 آذر 1399 ساعت 12:05)

    در مقایسه با محصولات ایران خودرو واقعا غیر عقلانی هست، هم قیمت بالاست هم موتور ضعیف و برای مایی که ثبت نام کردیم هیچ حقوق مشتری ای لحاظ نشده.
    امیدوارم برای کسانی که بودجه ی کمی دارند و نمیتونن نسخه ی فول رو بگیرن موقع تحویل حداقل صندلی داشته باشه. :(

  • احسان احسان (29 آبان 1399 ساعت 01:24)

    چرا قیمتش در مقایسه با محصولات ایران خودرو انقدر گرونه اونم با موتور ساینا بر چه اساسی قیمت گذاری می کنند؟

  • امیرعلی امیرعلی (28 آبان 1399 ساعت 16:49)

    موتور 8 سوپاپ توربو واقعا نوبره ????

  • خرابات خرابات (28 آبان 1399 ساعت 07:58)

    موقع تحویل هم ۱۳۴ تومن دیگه باید بدی. تمام شدش حداقل حداقل ۲۷۰ تومنه

  • هادی هادی (27 آبان 1399 ساعت 01:27)

    تمام شدش حدود 270 خواهد بود عایا ؟ یا این 133/700/000 قیمت نهاییش هست ؟

  • ابوالفضل قره ابوالفضل قره (26 آبان 1399 ساعت 20:19)

    اونایی که رزرو در اومده اسمشون 133 الان میدن و موقع تحویل پول نمیدن پیش فروش این چون نه سود میدن نه چیزی فقط اصراف بدی سود پولتو میدن

  • محمدی محمدی (25 آبان 1399 ساعت 16:11)

    سلام اسم من تو رزرو در اومده..آیا الان 133بدم وقت تحویلم باید پول بدیم یانه

    هادی هادی (27 آبان 1399 ساعت 01:26)

    اسم منم تو رزرو در اومده و جوری که دستگیرم شد به اندازه مبلغ پیش پرداخت بعدا هم باید واریز کنیم و حدود 270 تمام شده این ماشین هست .

    ناشناس ناشناس (22 آذر 1399 ساعت 08:20)

    عزيز من ما هم به اسممون در اومد با پيش پرداخت 80 م ولي الان بايد براي پيش پرداخت دوم 190 م بديم (پيش پرداخت اول 50درصد مبلغ ماشين بود) مطمئن باش كه شما هم براي پيش پرداخت دوم مبلغي بيشتر از اوني كه فكرشو بكني بايد پردخت كني

  • سمیرا سمیرا (25 آبان 1399 ساعت 10:00)

    سلام روز همگی بخیر .. تو طرح رزرو اسمم در اومده. باید 133 الان بریزم و تابستون سال بعد تحویل بگیرم بنظرتون بخزم یا انصراف بدم ؟

    جواد جواد (12 آذر 1399 ساعت 23:00)

    فایده نداره

  • علی اصغر علی اصغر (24 آبان 1399 ساعت 20:52)

    به نظر من جلو پنجره می تونستی زیباتر طرحی بشه

خودروهای هم رده شاهین سایپا