سایپا شاهین سدان جدید و جمع و جور شهری گروه خودرو سازی سایپا است که برای اولین بار در سال 1397 در نمایشگاه خودروی شیراز از آن رونمایی شد. این خودروی زیبا ابتدا با نام رهام (پروژه SP100) معرفی شد و در زمستان 1398 به پیشنهاد یکی از فعالان محیط زیست و با نیت حمایت از پرنده شاهین ایرانی در حال انقراض و با موافقت سیدجواد سلیمانی مدیرعامل آن زمان سایپا به رهام به شاهین تغییر نام یافت.
سایپا شاهین از پلتفرم B تویوتا، نسل قبلی تویوتا یاریس یعنی تویوتا بلتا و ولکس سی30 بهره میبرد و شباهت بسیاری به برلیانس H230 دارد. شرکت سایپا قصد دارد توسط یک شرکت چینی سایر محصولات خود را برروی پلتفرم X300 توسعه دهد. پیشرانه این خودرو همان پیشرانه تقویت شده تیبا است که مجهز به توربوشارژ شده و تغییراتی در میل لنگ و آلیاژموتور آن ایجاد شده است.
طراحی ظاهری
این خودروی جدید سایپا طراحی ظاهری زیبا و قابل قبولی دارد که ترکیب آن با جدید بودنش در بازار موجب جلب توجه می شود.
در نمای جلو آن یک طراحی حجیم با خطوط نرم دارد که به زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند. ارتفاع زیاد دماغه خودرو، فرم چراغ ها و جلوپنجره بزرگ به جذابیت هرچه بیشتر این نما می افزایند.
این طراحی سیال در نمای کناری نیز دیده می شود و خطوط بالا و پایین درب ها به نرمی از جلو به عقب خودرو کشیده شده اند. تنها ایراد این نمای احتمالا رینگ های 15 اینچی است که برای ابعاد بدنه کوچک هستند و به غیر از آن، ارتفاع عقب نیز بیشتر از چیزی است که باید باشد و به نمای کناری شاهین فرمی خرگوشی شکل داده است.
در نمای عقب خودروی زیبای سایپا خطوط نرم جای خود را به خطوط تیز تری داده اند و فرم طراحی چراغ های و درب صندوق به کلی متفاوت و ناهماهنگ با طراحی جلو است. البته با این وجود طراحی عقب شاهین نیز زیباست و چراغ های دو تکه با طرح گرافیکی خاص خودشان به خصوص در شب چهره زیبایی برای شاهین فراهم می سازند.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین شاهین قابل قبول است و مانند ظاهر، می توان به اینجا نیز امتیاز قابل قبول داد. اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال این خودروی جدید سایپاست.
کیفیت متریال کابین این خودرو با وجود قیمت بسیار بیشتر، تفاوت چندانی با محصولاتی از قبیل ساینا و تیبا ندارد و در تمامی نقاط آن از پلاستیک های خشک با کیفیت نازل استفاده شده است. فرمان این خودرو از نوع 3 شاخه است که روی آن کلید های اینترفیس قرار گرفته اند اما اثری از کروز کنترل نیست.
کنسول میانی داشبورد محل قرار گیری یک مانیتور است که سیستم مولتی مدیا و ناوبری خودرو از طریق آن قابل دستیابی اند و کیفیت خوبی نیز دارد. پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع قرار دارد که اتوماتیک اما تک منطقه ای است. فضای پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب شاهین کاملا مناسب بوده و از خودرویی مانند دنا جادار تر است. اما متاسفانه صندلی های ردیف عقب زیر آرنجی ندارند و تنها یک جا لیوانی پشت کنسول وسط برای ردیف عقب در نظر گرفته شده، هیچ مکانیزمی هم برای دسترسی سرنشینان ردیف عقب به داخل صندوق عقب خودرو وجود ندارد.
مشخصات فنی
همانطور که در ابتدا گفتیم شاهین از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری 8 سوپاپ توربو بهره می برد که در واقع نسخه توربو شارژر همان موتور M15 همیشگی سایپا است که با کد M15TC معرفی می شود. این موتور توانایی تولید حداکثر 110 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 178 نیوتون متر گشتاور از 2500 دور در دقیقه را دارد.
این نیرو توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و شاهین را طی 12.5 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رساند. شاهین در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های دیسکی بهره می برد.
این ترمز از حمایت سیستم های کمکی مانند ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) بهره می برد. مصرف سوخت شاهین به صورت رسمی توسط سایپا اعلام نشده اما این خودروی 1260 کیلوگرمی احتمالا مصرف سوختی در حدود 9 لیتر بنزین در یک سیکل ترکیبی شهری و جاده را تجربه می کند.
امکانات ایمنی و رفاهی
این خودروی جدید 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد. همچنین طبق اعلام سایپا این خودرو موفق به کسب 3 ستاره ایمنی شده است. اما متاسفانه حتی با وجود منتشر شدن فیلم های تست تصادف این خودرو در شعبه اسپانیای موسسته تست تصادف اروپا (euroNcap) هیچ گاه نتایج رسمی آن توسط سایپا منتشر نشد تا صحت آن ها در هاله ای از ابهام باقی بماند. جدا از این ها، امروزه خودرو هایی که فاقد سیستم کنترل پایداری ESP هستند موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ نخواهند شد. اما به هر صورت با توجه به یکسان بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس 2006 و همچنین پاس کردن استاندارد های ECE توسط شاهین در تست تصادف مذکور، می توان اطمینان داشت که شاهین ایمنی بهتری نسبت به سایر خودرو های داخلی دارد. اما همچنان نبود سیستم کنترل پایداری برای این خودرو نقطه ضعف قابل توجهی است.
امکانات رفاهی شاهین در سطح قابل قبولی هستند، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، صندلی راننده 6 جهته دستی، سنسور نور، دی لایت، دوربین دنده عقب و سیستم ISOFIX از آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.
تجربه رانندگی با شاهین
اگر تصور شما از شاهین یک خودروی ساخت سایپا شبیه به ساینا و تیبا است کاملا آن را فراموش کنید! شاهین با بهره بردن از پلتفرم تویوتا یاریس تجربه سواری کاملا متفاوتی را برای شما رقم می زند. هنگام قرار گرفتن پشت فرمان شاهین با راحتی قابل قبولی از طرف صندلی مواجه خواهید شد. البته اگر خیلی قد بلند باشید ممکن است مقداری کار سخت شود زیرا صندلی شاهین تا حد زیادی به عقب نمی رود و از سوی دیگر نبود فرمان تلسکوپی نیز باعث می شود تا سخت تر بتوانید موقعیت ایده آل خود پشت فرمان را پیدا کنید. اگر موفق شوید موقعیت ایده آل را خود را پیدا کنید، با فشردن دکمه استارت موتور به نرمی روشن می شود. با شروع حرکت متوجه برخی رفتار های عجیب پدال گاز خواهید شد که مربوط به برنامه ریزی نادرست ECU است و با انجام ریمپ قابل حل خواهد بود.
این مساله به قدری پر رنگ است که می توان به راحتی گفت تمام مالکین شاهین، با ریمپ کردن خودرو سطح بالاتری از کیفیت رانندگی با آن را تجربه خواهند کرد.
پدال کلاچ کاملا نرم است و گیربکس نیز کاملا نرم، و البته قرص و سرحال رفتار می کند تا حس خوبی به راننده منتقل شود.
سواری شاهین نرم و بی صدا است و روی چاله های شهری اتاق ماشین احساس محکم بودن به سرنشینان می دهد و از سر و صدا های عجیب خانواده پژو و احساس ول بودن ساینا و کوییک در این خودرو خبری نیست. فرمان خودرو نیز نرم بوده و واکنش قابل قبولی نسبت به فرامین راننده دارد. با بالا رفتن سرعت، زیاد بودن صدای موتور در کابین کاملا احساس می شود، اما در طرف مقابل پایداری و هندلینگ خودرو در این سرعت ها کاملا مناسب است و حس اطمینان خوبی به راننده منتقل می کند. ترمز های شاهین نیز به خوبی پاسخ نیازهای راننده را می دهد و در تست انجام شده توسط تیم car.ir، ترمزهای سایپا شاهین برای متوقف کردن خودرو از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به مسافتی در حدود 48 متر نیاز دارند. با انجام یک تست شتاب، به عدد 12.5 برای شتاب صفر تا صد شاهین رسیدیم که قابل قبول است و می توانید اطمینان داشته باشید که گشتاور زیاد این خودرو به خوبی از پس تمامی نیاز های شما بر خواهد آمد. شاید تنها نکته منفی هنگام رانندگی با شاهین، حس ارزان بودن و بی کیفیتی متریال خودرو است که در تک تک اجزای کابین دیده می شود!
شاهین در بازار
با داشتن نگاه کلی به بازار خودرو و قیمت های روز، متوجه می شویم که شاهین در بازار خودرو هایی مانند پژو پارس LX و دنا معمولی را به عنوان رقیب قیمتی مقابل خود دارد که هر دوی این خودرو ها از پلتفرم قدیمی و نا امن پژو 405 استفاده می کنند و در مقابل شاهین با پلتفرم جدید تر و امنیت بیشتر حرف چندانی برای گفتن ندارند. همچنین موتور توربو شارژ شاهین شتاب و کشش بهتری برای راننده فراهم می کند و از سوی دیگر فضای داخل کابین و امکانات رفاهی شاهین نیز نسبت به دنا و پارس برتری دارد. اما در طرف مقابل، پارس و دنا فضای صندوق بزرگتر و کیفیت متریال بهتری دارند و با توجه به تنفس طبیعی بودن پیشرانه هایشان، حساسیت های نگهداری از یک پیشرانه توربو را ندارند.
تارا دنده ای، محصول جدید ایران خودرو نیز رقیب هم کلاس شاهین است اما به سبب اختلاف قیمت موجود میان آن ها، رقیب قیمتی شاهین محسوب نخواهد شد.
در اینکه سایپا و ایران خودرو دزدن که شکی نیست(ایران خودرو بیشتر) ولی اینم در نظر بگیرید که این ماشینا در زمان تحریم ساخته شدن و برای صنعت خودرو سازی پیشرفت به حساب میان که قطعا بخاطر مدیریت سایپا و ایرانخودرو نیست بخاطر تلاش جوونای کشوره
ماشین خوبیه اما قیمتش نسبت به ارزشش اصلا منصفانه نیست . کجای این ۹۰۰میلیون می ارزه آخه با پول این میشه جکs5و هایما خرید با موتور و بدنه مقاوم تر نسبت ب این .من نمیدونم سایپا پیش خودش چی فکر می کنه ،یکم دیگه بهش آپشن اضافه می کرد پیش خودش میگفت لابد بی ام و سری ۷ رو ساختم .اعتماد ب نفس اینارو اگه من داشتم با قاشق و چنگال ب دشمن حمله میکردم . واقعا مایه تاسفه
خدا عقلتون بده ماشین با موتور تیبا و امکانات پایه چینی عالیه!!!! یا فکر میکنی قیمتش ۹۰۰میشهـ.. اینا همش بازار گرمی خودروسازه از خدا بی خبر برای مردم ناچار ماست