1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. ایران خودرو
  4. تارا
  5. دنده ای (1399-1401)

تارا دنده ای 1399

Iran Khodro Tara Manual 1399-1401

تیپ ها

اطلاعات کلی تارا دنده ای 1399

  • 293,822,000 (تومان)
  • 464,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1600 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
7.06 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروتارا دنده ای 1399

تارا دنده ای یک خودروی سدان کلاس B است که توسط ایران خودرو طراحی و ساخته شده. این خودرو پلتفرم مشترکی با پژو 301 دارد و در واقع جایگزین 301 در بازار ایران است. ایران خودرو در ابتدا تیپ دنده ای تارا را معرفی و سپس در اوایل سال 1400 به بازار ایران عرضه کرد.

 

طراحی ظاهری

تارا دنده ای با وجود بهره بردن از پلتفرم پژو 301 طراحی ظاهری کاملا متفاوتی با آن دارد و ایران خودرو تلاش کرده تا با طراحی کردن بدنه ای جدید برای تارا دنده ای، ظاهر منحصر به فردی برای این خودرو به وجود بیاورد و در این امر هم موفق شده، اما اگر تصور می کنید نتیجه این تلاش ها مثبت بوده سخت در اشتباه هستید! تارا دنده ای چهره کاملا متفاوتی دارد که در نگاه اول همه چیز در آن ناهماهنگ به نظر می رسد؛ خطوط حجیم و عضلانی و چهره خاص خودرو همراه هیچ تناسبی با ابعاد آن ندارند و از سوی دیگر چراغ های عقب یک تکه نیز در روز جالب و در شب تقریبا غیر قابل تحمل اند.

در نمای جلو تارا دنده ای از چراغ های کشیده کاسه ای بهره می برد که یک جلو پنجره مشکی رنگ با خط های افقی در میان آن ها قرار گرفته اند. متناظر با جلو پنجره، ورودی هوا روی سپر به چشم می خورد که در در اطراف آن چراغ های مه شکن و دی لایت ها نصب شده اند. کاپوت خودرو نیز بسیار حجیم است و چند خط تیز روی آن از عقب به جلو کشیده شده اند.

نمای کناری این خودرو نیز بسیار اغراق آمیز طراحی شده؛ یک خط برجسته از روی چراغ های جلو تا روی چراغ های عقب کشیده شده و در پایین درب ها نیز یک خط به صورت شیب دار طراحی شده و باعث شلوغ شدن نمای کناری شده است. رینگ های تارا دنده ای از نوع فولادی با قالپاق هستند اما طراحی متفاوت باعث شده تا از دور شبیه به رینگ آلومینیومی به نظر برسند.

نمای عقب تارا دنده ای احتمالا متفاوت ترین بخش این خودرو است. طراحان ایران خودرو در این نما از چراغ عقب های یکپارچه استفاده کرده اند که در خودرو های ساخت داخل منحصر به فرد است. البته همانطور که پیشتر گفتیم این منحصر به فرد بودن لزوما خبر خوبی به شمار نمی رود؛ زیرا مانند تمامی اجزای طراحی این خودرو، چراغ های عقب آن نیز برای ابعاد بدنه بزرگ به نظر می رسند. به غیر از این، گرافیک داخلی چراغ های عقب باعث می شود که در شب بجای یک نمای خاص و زیبا با یک فاجعه پرنور طرف باشیم! به هر صورت، اگر ایران خودرو تصمیم بگیرد تا گرافیک داخلی چراغ ها را تغییر دهد پیشرفتی قابل توجه در چهره تارا دنده ای در شب بدست خواهد آمد. از چراغ ها که بگذریم، خطوط حجیم و عضلانی در نمای عقب خودرو نیز به چشم می خورند. روی درب صندوق و بالای سپر عقب عقب تارا دنده ای یک برآمدگی به صورت خطی زیر چراغ عقب کشیده. پایین سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته که مه شکن های عقب را درون خود جای داده است.

 

tara2.jpg

 

کابین و فضای داخلی

برخلاف ظاهر خودرو، کابین تارا دنده ای تفاوت چندانی با پژو 301 ندارد و همین موضوع باعث شده تا طراحی آن منطقی و زیبا به نظر برسد.

ایران خودرو در کابین تارا دنده ای از متریال با جنس پلاستیک خشک و روکش پارچه ای برای صندلی ها استفاده کرده است. غربیلک فرمان تارا دنده ای از نوع 3 شاخه D کات است و روی آن کلید های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارند. صفحه کیلومتر تارا دنده ای نیز زیبا بوده و در میان آن کامپیوتر سفری برای نشان دادن اطلاعات پیمایش و مصرف سوخت قرار گرفته است. در کنسول میانی داشبورد سیستم مولتی مدیا خودرو و پایین تر از آن سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورند. کلید های شیشه بالابر نیز به سبک برخی خودرو های اروپایی در کنسول میانی قرار گرفته اند و یک جا لیوانی در میان آن ها وجود دارد. صندلی راننده تارا دنده ای 6 جهته دستی است و فضای سر و پای قابل قبولی در هر دو ردیف جلو و عقب وجود دارد. صندوق عقب نیز با 640 لیتر حجم بسیار جادار و مناسب است.

 

مشخصات فنی

تارا دنده ای از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری بهره می برد که با کد TU5P یا EC5 شناخته می شود. این موتور توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیروی تولید شده از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود و بر اساس ادعای ایران خودرو تارا دنده ای را طی 12.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. تارا دنده ای در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های دیسکی بهره می برد. این ترمز ها به امکانات کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (EBA) بهره می برند. مصرف سوخت این خودروی 1150 کیلوگرمی نیز 7 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است.

 

 

tara1.jpg

 

امکانات ایمنی و رفاهی

تارا دنده ای در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده اما اگر این خودرو را با پژو 301 یکسان در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم که این خودرو 3 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ دریافت کرده و خودروی بدی در زمینه ایمنی محسوب نمی شود و در واقع از لحاظ ایمنی فاصله معنا داری با سایر خودرو های تولید داخل دارد. تارا دنده ای همچنین از 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو بهره می برد و طبق گفته سازنده ورق های بدنه آن از نوع Dual Phase هستند که استحکام بالایی دارند. همچنین این خودرو با بهره وری از سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HSA) ایمنی ضمن رانندگی را نیز افزایش می دهد.

تارا دنده ای با وجود اینکه تیپ پایه تارا محسوب می شود در زمینه امکانات رفاهی همچنان حرف هایی برای گفتن دارد؛ امکاناتی مانند شیشه بالابر های برقی، آینه جانبی برقی، فرمان برقی EPS مجهز به تلسکوپی و کلید های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم مولتی مدیا، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سنسور TPMS، صندلی راننده با تنظیم 6 حالته دستی و سیستم ISOFIX از امکانات قابل ذکر این خودرو هستند.

 

تارا دنده ای در بازار

هنگامی که نام تارا دنده ای در بازار خودروی ایران شنیده می شود، شاید اولین رقیبی که برای این خودرو به ذهن ما می رسید شاهین، محصول جدید سایپا باشد که با موتور 1.5 لیتری توربو شارژ در مقابل تارا دنده ای قد علم می کند. به غیر شاهین، رقیبان دیگری مانند دنا پلاس، برلیانس H330 و پژو 207 اس دی نیز در بازار مقابل تارا دنده ای صف آرایی می کنند.

این خودرو در مقایسه با رقبای خود ایمنی بهتری دارد و وجود سیستم کنترل پایداری در این خودرو یک مزیت غیر قابل انکار است. طراحی کابین منطقی، فضای صندوق و پای مناسب، آپشن های کاربردی و جدید بودن در بازار مزایای تارا دنده ای هستند. اما از سوی دیگر شاهین شتاب و طراحی بسیار بهتری دارد که ممکن است برای برخی دیگر از خریداران نقطه قوت محسوب شود.

در مجموع، اگر چهره عجیب تارا دنده ای برای شما قابل قبول است و احتیاجی به گشتاور بیشتر شاهین ندارید، تارا دنده ای می تواند یک انتخاب منطقی برای شما در بازار امروز باشد.

گالری تارا دنده ای 1399

مدیا گالری تارا دنده ای 1399

نظرات کاربران
  • علی هزی 27 آذر 1400 ساعت 18:06

    خودرو تارا سلام خودرو من از ناحیه گیربکس و کمک های جلو صدا می دهد به نمایندگی مراجعه کردم از ناحیه کمک درخواست قطعه دادند ولی ازناحیه گیربکس اعلام داشتند که خودروهای تارا همه این مشکل را دارند ودراینده رفع عیب می شود مگر مشتری( محل ازمون خطای ایران خودرو هست) که به دست مشتری ماشین بدهید ومشتری عیبش را پیدا کند پس مسئول فنی واستاداردشما ها چه کارهستند(. حتما باید در فضای مجازی تبلیغ کنیم مردم ما اشتباه کردیم خودرو تارا خریدم شمانخرید این خودرو از سرتاپا درای عیب میباشد) مثل خودرو رانا

  • میثم 20 مهر 1400 ساعت 14:06

    بهتر خیلی حرف های بی معنی نزنیم که دیگران تکرار میکند وما هم تکرار کنیم شرکت ایران خودرو در حال وما همه دیدم ولی نمی خوایم باور کنیم البته تعداد کمی از ما ایران خودرو با تولید تارا که تا ۷۵ درصد داخلی سازی شده و سال های آینده ۹۵ الی ۱۰۰درصد داخلی سازی میشه ایران خودروتارا اول خودرو ایرانی که وارد بازار اروپا میشه و این یک افتخار همینطور خانواده دنا که پرفروش ترین خودرو در ایران و حتا در جمهوری آذربایجان شناخته شده و این افتخار دوم و ایران خودرو ارتقاع روی محصولاتش داشته از جمله رانا پلاس .سورن پلاس . پژو ۲۰۷سقف شیشه .دنا پلاس توربو اتوماتیک . دنا پلاس توربو با گیربکس ۶سرعت . ارتفاع روی محصولات دیگرش هم داره انجام میده از جمله پژو پارس و سمند ایران خودرو ساخت موتور جدید ۳استوانه رو داشت ارتقاع رو موتور و ساخت گیربکس جدید این به نظر شما نشان پیشرفت نیست

  • مهندس 10 تیر 1400 ساعت 15:57

    اگه واقعاً یک خودرو ملی هست، دلال ها رو حذف کنید و تخفیف ویژه داشته باشید. نکته مهمتر اینه که واقعاً در مقایسه با خودروهای خارجی با کیفیت تر باشه محصولی رو میشه بعنوان خودروی ایرانی معرفی کرد که حداقل ٪۹۰ قطعات ساخت خود ایران باشه. خودرویی که کمتر از ٪۹۰ قطعات ساخت ایران باشه، خودروی ایرانی هم نیست. مونتاژ هست.

اضافه کردن نظر

مشخصات فنی تارا دنده ای 1399

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو تارا دنده ای 1399
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل C Segment
  • وزن 1170 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R15
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 185/65R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1600 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 68.75 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 50 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 5w30 SN
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SN

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 12.5 ثانیه
  • مصرف سوخت ترکیبی 7.06 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 5

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دارای ایموبلایزر، قفل مرکزی
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری دارای فرمان برقی
  • نوع غربیلک دارای کلید های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
  • سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک
  • سیستم صوتی و تصویری دارای 6 بلندگو(درب ججلو، داشبورد و طاقچه عقب)
  • سیستمهای مولتی مدیا دارای نمایشگر 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، قابلیت میرورلینگ
  • سیستم صندلیهای جلو دارای روکش پارچه ای، تنظیمات دستی 6 جهته برای راننده و 4 جهته برای سرنشین
  • سیستم صندلیهای عقب دارای سیستم ISOFIX، صندلی های تاشو
  • سیستم آیینه ها آینه های جانبی برقی
  • سیستم شیشه ها شیشه های جلو و عقب برقی، دارای گرمکن شیشه عقب
  • سیستم روشنایی جلو چراغهاي نئون جلو، چراغ روز ، مه شكن، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو
  • سیستم روشنایی عقب دارای مه شکن عقب
  • سنسورهای پیش فعال دارای سنسور دنده عقب، دارای سیستم پایش فشار باد تایر هاTPMS
  • سیستم های کمک رانندگی دارای کروز کنترل
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه

نظرات کاربران تارا دنده ای 1399

نظر خود را بیان کنید
  • علی هزی علی هزی (27 آذر 1400 ساعت 18:06)

    خودرو تارا

    سلام خودرو من از ناحیه گیربکس و کمک های جلو صدا می دهد به نمایندگی مراجعه کردم از ناحیه کمک درخواست قطعه دادند ولی ازناحیه گیربکس اعلام داشتند که خودروهای تارا همه این مشکل را دارند ودراینده رفع عیب می شود مگر مشتری( محل ازمون خطای ایران خودرو هست) که به دست مشتری ماشین بدهید ومشتری عیبش را پیدا کند پس مسئول فنی واستاداردشما ها چه کارهستند(. حتما باید در فضای مجازی تبلیغ کنیم مردم ما اشتباه کردیم خودرو تارا خریدم شمانخرید این خودرو از سرتاپا درای عیب میباشد) مثل خودرو رانا

  • میثم میثم (20 مهر 1400 ساعت 14:06)

    بهتر خیلی حرف های بی معنی نزنیم که دیگران تکرار میکند وما هم تکرار کنیم شرکت ایران خودرو در حال وما همه دیدم ولی نمی خوایم باور کنیم البته تعداد کمی از ما ایران خودرو با تولید تارا که تا ۷۵ درصد داخلی سازی شده و سال های آینده ۹۵ الی ۱۰۰درصد داخلی سازی میشه ایران خودروتارا اول خودرو ایرانی که وارد بازار اروپا میشه و این یک افتخار همینطور خانواده دنا که پرفروش ترین خودرو در ایران و حتا در جمهوری آذربایجان شناخته شده و این افتخار دوم
    و ایران خودرو ارتقاع روی محصولاتش داشته از جمله رانا پلاس .سورن پلاس . پژو ۲۰۷سقف شیشه .دنا پلاس توربو اتوماتیک . دنا پلاس توربو با گیربکس ۶سرعت . ارتفاع روی محصولات دیگرش هم داره انجام میده از جمله پژو پارس و سمند
    ایران خودرو ساخت موتور جدید ۳استوانه رو داشت ارتقاع رو موتور و ساخت گیربکس جدید این به نظر شما نشان پیشرفت نیست

    رحیم رحیم (21 آبان 1400 ساعت 10:51)

    الان منی که دوست دارم همه آپشن های نسخه اتومات (مثل سانروف) رو داشته باشم و نخوام اتومات سوار شم چیکار باید بکنم؟

  • مهندس مهندس (10 تیر 1400 ساعت 15:57)

    اگه واقعاً یک خودرو ملی هست، دلال ها رو حذف کنید و تخفیف ویژه داشته باشید.

    نکته مهمتر اینه که واقعاً در مقایسه با خودروهای خارجی با کیفیت تر باشه

    محصولی رو میشه بعنوان خودروی ایرانی معرفی کرد که حداقل ٪۹۰ قطعات ساخت خود ایران باشه.

    خودرویی که کمتر از ٪۹۰ قطعات ساخت ایران باشه، خودروی ایرانی هم نیست. مونتاژ هست.

    احمد احمد (18 مرداد 1400 ساعت 10:03)

    باشه بهشون میگم.

  • ممد ممد (6 اردیبهشت 1400 ساعت 02:01)

    چرا شتاب اتوماتش بیشتره!!؟؟????????

    Mmm Mmm (3 مرداد 1400 ساعت 12:58)

    بخاطر اینکه هیچ وقت صفر تا صد یه ماشین رو درست تو شرایط صفر نمیسنجن و ی مشت دروغ تحویل میدن

  • احمد ذوقی احمد ذوقی (22 اسفند 1399 ساعت 01:25)

    100 تومن میدم
    ????????????

  • کاربر سایت کاربر سایت (3 اسفند 1399 ساعت 18:54)

    بسیار ماشین خوبی است

    کاربر سایت کاربر سایت (14 اسفند 1399 ساعت 23:41)

    عالی عالی ماشین مگه ازاین بهترم میشه

  • Jam Jam (19 مهر 1399 ساعت 14:08)

    بسیار زشت و بد ترکیب است.

  • ALI ALI (14 مهر 1399 ساعت 11:37)

    صد رحمت به پژو 405 که متوقفش کردین خط تولیدشو ادامه میدادید اپدیتش میکردین به صرفه تر بود