1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. فرمان دی کات چیست و چه تفاوتی با فرمان معمولی دارد؟

فرمان دی کات چیست و چه تفاوتی با فرمان معمولی دارد؟

28 اسفند 1400
  • 0

احتمالا در هنگام خواندن مشخصات فنی برخی خودرو ها با کلمه فرمان D کات مواجه شده باشید و یا روی برخی از خودرو ها فرمان هایی را دیده باشید که کاملا گرد نیستند.

اما سوال اینجاست که فرمان D کات چیست و چه فوایدی دارد؟ با ادامه این مقاله کوتاه همراه باشید.

 

فرمان D کات چیست؟ 

به طور کلی به هر غربیلک فرمانی که قسمت زیرین آن تخت باشد D کات می گویند.

فرمان D کات همانطور که از اسمش پیداست فرم کلی مانند حرف D انگلیسی دارد و دایره ای شکل نیست.

 

فرمان دی کات.jpg

 

فرمان D کات چه مزایایی دارد؟

شاید اولین نکته مثبتی که در فرمان D به چشم می آید فرم زیبا و اسپرت تر آن نسبت به فرمان دایره ای شکل کلاسیک است. از مدت ها پیش فرمان های D شکل بر روی خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت استفاده می شدند اما اکنون چند سالی است که استفاده از آن ها در خودرو های اقتصادی و شهری نیز باب شده. دیدن یک فرمان D کات در یک خودروی شهری می تواند حس بسیار خوبی به راننده آن منتقل کند و تجربه ای اسپرت تر از رانندگی به او بدهد.

 

خودرویی با فرمان دی کات.jpg

 

دومین مزیت بزرگ فرمان D کات بزرگ تر شدن فضا برای قرار گیری پا های راننده است. یکی از مشکلاتی که بسیاری از رانندگان با آن درگیر هستند فضای حدفاصل صندلی تا زیر غربیلک فرمان است که ران های پا در آنجا قرار می گیرند؛ اگر برای راحتی بیشتر دست ها ارتفاع فرمان را پایین آوریم یا برای راحتی بیشتر نشیمن ارتفاع صندلی را افزایش دهیم ممکن است ران ها با فرمان برخورد کنند و فضای تنگ ایجاد شده موجب آزار رساندن به راننده در رانندگی شود. فرمان D کات به راحتی این مشکل را حل نموده و با حذف کردن قوس قسمت پایینی غربیلک فرمان، فضای بیشتری را برای حرکت آزادانه پا ها فراهم می کند. این فضا به خصوص برای افراد سنگین وزن تر می تواند بسیار مفید باشد.

به عنوان آخرین مزیت، فرمان D کات برای رانندگی های طولانی به خصوص در بزرگراه ها که راننده احتیاجی به استفاده زیاد از فرمان خودرو ندارد نیز مناسب است. فرمان های کلاسیک دایره ای شکل در چنین مواقعی استراحتگاه مناسبی برای دست ندارند و در دراز مدت باعث خستگی راننده می شوند اما در فرمان D کات، قسمت صاف پایینی فرمان می تواند به استراحتگاه مناسبی برای قرار دادن دست ها تبدیل شود. البته که نگارنده مقاله توصیه می کند که تا جای ممکن فرمان خود را با استایل 9:15 در دست بگیرید تا تسلط بیشتری به خودروی خود داشته باشید.

 

منبع car.ir


نظرات