ورود

پارس نوا خودرویی است که مدتها در مسیر ورود به بازار ایران قرار داشت و پس از گذر از مراحل توسعه و آزمایش، در نمایشگاه خودرو تبریز ۱۴۰۴ نسخه نهایی آن رونمایی شد.
مسئولان شرکت اعلام کردهاند که در سال ۱۴۰۵ شاهد حضور این خودرو در خیابانها خواهیم بود. پارس نوا در واقع نسخه ایرانیزه شده رنو لوگان (تندر ۹۰) است؛ خودرویی که سالها محبوبیت ویژهای در بازار ایران داشت و بیش از یک دهه بر خط تولید ایران خودرو و پارس خودرو قرار داشت. با بازگشت تحریمها و خروج رنو از ایران، تولید لوگان متوقف شد و سایپا با توجه به درصد بالای داخلیسازی این مدل در ایران، تصمیم گرفت نسخه ایرانی آن را تحت پروژهای با کد P90 تولید کند.
پیشرانه با دوام و معروف K4M جای خود را به موتور ME16 داده است؛ همان موتوری که پیشتر در شاهین پلاس استفاده شد و در اصل نسخهای بهینهشده از موتور EC5 پژو محسوب میشود. این پیشرانه توان تولید ۱۱۱ اسببخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر را با نسبت تراکم ۱۱ به ۱ دارد و انتقال نیرو همچنان توسط گیربکس دستی پنج سرعته انجام میشود.

سیستم تعلیق نیز مشابه تندر ۹۰ باقی مانده است؛ در محور جلو از نوع مکفرسون مستقل و در محور عقب نیممستقل با فنر پیچشی استفاده شده و ترمزهای جلو از نوع دیسکی و عقب کاسهای هستند.
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، پارس نوا نسبت به تندر ۹۰ تغییرات قابل توجهی دارد. از جمله میتوان به سیستم کنترل پایداری (ESP)، شیشههای دودی عقب، سنسور نور و باران، دوربین دید عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، چراغهای روشنایی روز و فرمان D-شکل با کلیدهای کنترلی اشاره کرد. فرمان پارس نوا برقی است و خبری از فرمان سفت و سنگین تندر 90 نیست.

امکانات پایه همچنان حفظ شدهاند و شامل آینههای جانبی برقی، چهار شیشه برقی، صندلی راننده ششجهته دستی، صندلی شاگرد چهارهجهته دستی و دو کیسه هوا هستند.
در نمای خارجی، تغییرات قابل توجهی نسبت به تندر ۹۰ ایجاد شده است. چراغهای جلو به لنز مجهز شدهاند و در عقب نیز از نئون در چراغها استفاده شده است. هرچند از نگاه کارشناسان هماهنگی کامل خطوط طراحی و جزئیات ظاهری هنوز جای بهبود دارد، اما تغییرات انجام شده جلوهای مدرنتر به خودرو بخشیده است.

فضای داخلی پارس نوا تا حد زیادی مشابه تندر ۹۰ باقی مانده است، اما امکاناتی همچون نمایشگر مالتیمدیا، تهویه دیجیتال، فرمان دیکات و کلاستر جدید به خودرو اضافه شدهاند. صندلیها تغییر چندانی نکردهاند و در بخش متریال داشبورد و قطعات پلاستیکی، نسبت به تندر ۹۰ اصلی کاهش کیفیت دیده میشود، هرچند هنوز برای استفاده روزمره مناسب است.
پارس نوا در بازار ایران با رقابت نسبتا گستردهای روبهرو است و میتوان بسیاری از محصولات داخلی را از جمله سورن پلاس، تارا V1 پلاس، شاهین G، رانا پلاس و دنا پلاس دندهای به عنوان رقبای مستقیم آن در نظر گرفت. هرچند این خودرو در مشخصات فنی و امکانات با برخی از این رقبای همرده شباهت دارد، اما یکی از نقاط قوت آن، استفاده از نام تندر ۹۰ است که هنوز در ذهن مشتریان ایرانی با دوام و موفقیت در بازار گره خورده و میتواند به نوعی باعث جلب توجه و موفقیت اولیه پارس نوا شود.
