پارس خودرو - parskhodro - شرکتیست که نخستین بار در سال 1335 با نام شرکت بازرگانی چیپ ایران تاسیس شد و در اولین گام، چیپ ویلیز را در ایران عرضه کرد، بعد از آن نیز خط تولید این محصول نصب و راه اندازی شد و جیپ شهباز توسط این شرکت به بازار عرضه شد.
چیپ ایران در ادامه با عرضه خودروهای آریا، شاهین، مدل های کالسکه ای و کروکی جیپ شهباز و وانت آهو به کار خود ادامه داد.
در سال 52 جنرال موتورز بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرد و نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر داده شد.
شورولت ایران(اپل)در سه مدل2500 و2800سی سی و رویال، بیوک اسکای لارک، کادیلاک سویل، شورلت نوا و وانت شورولت از محصولات شرکت در آن زمان بودند.
پس از وقوع انقلاب اسلامی و قطع رابطه با جنرال موتورز، نام شرکت ابتدا به شرکت خودرو سازی ایران و در دیماه همان سال به پارس خودرو تغییر داده شد.
اولین محصول پارس خودرو پس از انقلاب، جیپ فرماندهی بود که با همکاری ماهیندرای هند تولید شد و در زمان جنگ نیزاین شرکت با تولید جیپ های توپدار، فرماندهی و بیسم دار، نقش ارزنده ای در پشتیبانی موتوری جنگ ایفا کرد.
در سال 65 همکاری پارس خودرو با نیسان با آغاز تولید نیسان پاترول آغاز شد، این همکاری در سالهای آینده با عرضه محصولات پرشماری چون پیکاپ دو کابین، ماکسیما، رونیز، سرانزا و نهایتا تینا ادامه یافت تا پارس خودرو تا مدتها، به عنوان تنها تولید کننده خودروهای نسبتا لوکس در ایران شناخته شود. همکاری پارس خودرو با نیسان تا سالهای 90 و 91 ادامه یافت.
51% سهام پارس خودرو در سال 78 توسط سایپا خریداری شد تا این شرکت رسما به عنوان زیرمجموعه سایپا به فعالیت های خود ادامه دهد.
در سال 83، پارس خودرو که سابقا با تولید رنو pk، همکاری جزئی با رنو فرانسه داشت، با راه اندازی خطوط تولید جدید، همکاری عمیق تری با این خودروساز فرانسوی آغاز کرد تا مگان و تندر 90 به سبد محصولات این شرکت اضافه شوند، بعد ها نیز ساندرو و ساندرو استپ وی به خط تولید پارس خودرو اضافه شدند.
آخرین گام پارس خودرو تا امروز، همکاری با خودروساز چینی برلیانس و تولید خودروهای هاچبک، سواری و کراس این شرکت است که بنظر می رسد با تحریم های سال 97 آمریکا، این همکاری خیلی زود به پایان رسد.