رنو مگان، یک خودروی سگمنت C ساخت کمپانی رنو فرانسه است که از سال 1995 روی خط تولید رفته و ساخت آن تاکنون ادامه دارد.
مگان که در واقع ادامه دهنده راه رنو 19 بود، اتاق های مختلفی از جمله سدان، هاچ بک 3 درب، هاچ بک 5 درب، استیشن واگن، کوپه و کانورتیبل دارد و در 4 نسل مختلف تولید شده است.
نسل اول مگان در سال 1995 معرفی شد و تولید آن تا سال 2002 ادامه یافت. این خودرو در آن زمان به بازار ایران راه نیافت اما در بازار اروپا فروش خوبی داشت. مگان 1 در زمان خود موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شد که امتیاز بسیار خوبی به شمار می رفت. این خودرو در چندین بادی استایل از جمله سدان، لیفت بک، کوپه و کانورتیبل به فروش رسید. یک فیس لیفت در سال 1999 نیز موجب شد تا خودروی نه چندان زیبای رنو، مقداری قابل تحمل شود.
نسل دوم مگان که با نام مگان 2 نیز شناخته می شود در سال 2002 معرفی شد تا جایگزین نسل اول این خودرو شود. برخلاف نسل قبلی، مگان 2 خودروی زیبایی نسبت به زمان خود بود و هنوز هم با گذشت سال ها و نشستن گرد پیری روی چهره آن، باز هم می توان گفت که طراحی این خودرو نسبتا زیبا است. مگان 2 در چند بادی استایل مختلف از جمله سدان، هاچ بک، استیشن و کانورتیبل تولید شد. همچنین این خودرو در سال 2006 یک فیس لیفت دریافت کرد و سپس تبدیل به اولین مگانی شد که خاک ایران را لمس می کند.
نخستین محموله مگان 2 های وارد شده به ایران تنوع زیادی داشتند، انواع نسخه های سدان، هاچ بک 5 درب، کانورتیبل و حتی تعدادی بسیار محدود از نسخه قدرتمند RS، هاچ بک 3 درب جذاب و توربوی مگان که شتاب خیره کننده ای داشت همگی به ایران وارد شدند. چند سال بعد، پارس خودرو در سال 1388 اقدام به مونتاژ کردن نسخه سدان این خودرو در دو نسخه کرد، رنو مگان 2000 اتوماتیک و رنو مگان 1600 دنده ای! نسخه های 2 لیتری تنها یک تیپ فول آپشن داشتند و با گیربکس 4 دنده اتوماتیک تولید می شدند. اما نسخه های 1.6 در 2 تیپ E1 (لو آپشن) و E2 (میدل آپشن) و با گیربکس 5 دنده دستی عرضه شدند. مگان 2 نهایتا در سال 1392 از خط تولید پارس خودرو خداحافظی کرد.
نسل سوم مگان در سال 2008 روی خط تولید رنو رفت و تولید آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد. در این نسل، رنو اقدام به جداسازی نسخه سدان با سایر بادی استایل های این خودرو کرد و از این رو مگان سدان در سومین نسل خود رنو فلوئنس نام گرفت. حیات مگان نیز با نسخه های هاچ بک، کوپه، استیشن واگن و کانورتیبل ادامه یافت.
این نسل از رنو مگان برای اولین بار در سال 2014 توسط نمایندگی وقت رنو یعنی نگین خودرو با نام رنو اسکالا وارد ایران شد، این شرکت اسکالا را در سه نسخه رنو اسکالا کروک، رنو اسکالا دنده ای و رنو اسکالا اتوماتیک E2 به ایران آورد. رنو اسکالا های مدل 2014 همگی از فیس لیفت اول مگان بودند که در سال 2012 توسط رنو انجام شده بود. اما مدل های 2015 و 2016 اسکالا همگی فیس لیفت دوم رنو را دریافت کردند.
با وجود سابقه بسیار قوی و محبوبیت بالای مگان در ایران، رنو اسکالا یا همان مگان 3 به علت بازاریابی و خدمات پس از فروش ضعیف و قیمت گذاری نادرست نگین خودرو نتوانست در بازار ایران به موفقیت برسد و در نهایت واردات آن به ایران در سال 2016 متوقف شد.
نسل چهارم مگان در سال 2015 معرفی و از سال 2016 روی خط تولید رنو رفت. رنو در این نسل از مگان دوباره نسخه سدان این خودرو را با سایر نسخه های آن ادغام کرد و بار دیگر ورژن سدان این خودرو با همان نام مگان به تولید رسید. رنو در مگان 4 اقدام به طراحی کردن این خودرو با زبان طراحی جدید خود کرد که اکنون در تمامی محصولات این کمپانی دیده می شوند، چراغ های جلو C مانند با چراغ عقب های تقریبا به هم پیوسته.
مگان 4 با طراحی جدید خود به سرعت محبوب شد و فروش خوبی را در بازار های جهانی بدست آورد. با این وجود این خودرو در آن زمان وارد ایران نشد و در سال بعد نیز نگین خودرو امتیاز نمایندگی رنو را از دست داد و سپس واردات خودرو به ایران به طور کلی ممنوع شد.
اما اکنون در سال 1401، با آزادسازی واردات خودرو، زمزمه های ورود مگان 2022 به عنوان یکی از محصولات وارداتی جدید به گوش می رسد. باید منتظر ماند و دید نماینده جدید این برند خوشنام اروپایی کدام شرکت است و آیا می تواند برخلاف نگین خودرو خدمات مناسبی را ارائه دهد یا خیر؟