رنو کولیوس یا رنو کولئوس یک کراس اور متوسط ساخت کمپانی رنو است که تاکنون 2 نسل از آن به بازار های جهانی معرفی شده. عمده تولید این خودرو در کارخانه رنو-سامسونگ کره جنوبی انجام می شود. کولیوس نخستین بار به عنوان یک مدل مفهومی در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2000 به نمایش درآمد، مورد جالب توجه در مورد این کراس اور رنو، اشتراکات فراوان آن با نیسان X-Trail، کراس اور خانوادگی نیسان است.
نسل اول رنو کولیوس در سال 2006 معرفی شد و از سال 2007 رسما وارد بازار های مختلف شد، دومین نسل رنو کولئوس نیز 9 سال بعد در سال 2016 به بازار های جهانی معرفی شد.
نسل اول این خودرو روی پلتفرم C مشترک رنو نیسان توسعه یافته بود و 2 موتور بنزینی و یک موتور دیزلی ساخت نیسان برای آن در نظر گرفته شده بود. کولیوس نسل اول در طول حیات خود، دو فیس لیفت دریافت کرد و سپس در سال 2016 جای خود را به کولیوس نسل دوم داد.
پای نسل اول رنو کولیوس به ایران هم باز شد؛ در سال 2013 نگین خودرو، نماینده وقت رنو اقدام به وارد کردن فیس لیفت دوم کولیوس اتاق قدیم به ایران کرد.
این خودرو از موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی نیسان و گیربکس CVT بهره می برد اما به علت بازاریابی و خدمات پس از فروش ضعیف هیچ گاه نتوانست موفقیت رقبای کره ای و ژاپنی خود را در بازار تکرار کند.
نسل دوم رنو کولئوس از سال 2016 به بازار های جهانی معرفی شد. این نسل از کولیوس که روی پلتفرم جدیدی توسعه یافته، خودروی بزرگتری از نسل قبلی است. این خودرو از سال 2017 توسط نگین خودرو به ایران آمد و با وجود این که از همان موتور 2.5 لیتری نیسان با کد QR25 استفاده می کرد، این بار توانست به موفقیت چشمگیری در بازار برسد و در این راه رقبای خوشنامی مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راو 4 و میتسوبیشی اوتلندر را کنار زد. یکی از دلایل اصلی موفقیت نسل دوم کولیوس در بازار ایران را می توان موفقیت رنو تالیسمان دانست؛ سدان رنو به علت توانایی های دینامیکی مناسب و همچنین چهره بسیار جذاب به سرعت در بازار ایران محبوب شد. کولیوس نیز از همان زبان طراحی استفاده می کرد و به علت همین طراحی جذاب خیلی زود جای خود را در بازار باز کرد. قیمت گذاری مناسب تر نسبت به رقبایی نظیر سورنتو، راو 4 و اوتلندر نیز مزید بر علت شد تا کولیوس جدید فروش بسیار خوبی را تجربه کند. اما در سال 2018، ممنوعیت واردات خودرو باعث بریده شدن پای این کراس اور محبوب رنو از بازار ایران شد.
اکنون در اواخر سال 1401، با آزادسازی واردات خودرو زمزمه هایی از ورود نسخه فیس لیفت کولیوس نسل دوم به گوش می رسد. اما این بار نه توسط نگین خودرو بلکه توسط عاملیتی جدید. کولیوس فیس لیفت جدید تغییرات محسوسی نداشته و رنو تنها به انجام تغییرات جزئی در چهره و کابین خودرو بسنده کرده است. هنوز مشخص نیست کولیوس فیس لیفت با چه مشخصاتی به ایران وارد می شود اما به توجه به سقف قیمتی 20 هزار دلاری برای واردات، احتمالا شاهد ورود نسخه 2 لیتری این خودرو با امکانات رفاهی کمتری نسبت به مدل های 2017 و 2018 خواهیم بود.