دنا پلاس 1393-1401

کشور
ایران ایران
کارخانه سازنده
---
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
758,642,000 (تومان)
قیمت بازار
962,000,000 (تومان)
مشخصات فنی دنا پلاس
189 KM/H
حداکثر سرعت
12.3 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1645 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
7.7 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1258 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو185/65R15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب185/65R15
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)113 (6000 دور در دقیقه)
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)155 نیوتون متر در 4500-3500 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)67 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک60 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
روغن مناسب برای خودرو10w40 SL
روغن مناسب برای خودرو 210w40 SM
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فروسن
تعلیق عقباکسل نیمه صلب
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت189 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)12.3 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)6.5 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
محدوده گارانتی
محدوده گارانتی2 سال یا 40000 کیلومتر
امکانات رفاهی دنا پلاس
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )4 عدد (راننده و سرنشین و جانبی )
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم کنترل بخار بنزین،قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی،سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریرادیو پخش دیجیتال , موبایل هندزفری, بلندگوی جلو و عقب, تیوتر، آنتن اکتیو , دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان
سیستمهای مولتی مدیادارای مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل های تصویری, تلویزیون ، رهیاب (GPS)
سیستم صندلیهای جلوجابجایی ‏های صندلی‏ راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (8 حرکته)،کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع،پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه
سیستم صندلیهای عقبامکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix)
سیستم آیینه هاطرح جدید آینه‏ های جانبی، آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد
سیستم شیشه هاشیشه بالابرهای جلو و عقب برقی،شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)
سیستم های سقفسانروف دو حالته
سیستم روشنایی جلوچراغ جلو دارای لامپ -LED و نئون و چراغ‌ روز (Day Light) ، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان ، چراغ خطر سوم ، چراغ داخل داشبورد، چراغ‏های سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین
سیستم روشنایی عقبعقب LED طیفی, چراغ مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور دنده عقب
سیستم های کمک رانندگیدوربین دید عقب ، هشداردهنده موانع عقب،سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس )،

دنا پلاس دومین تیپ از خانواده دنا محسوب می شود که برای اولین بار در سال 1395 رونمایی شد. دنا پلاس را می توان یک فیس لیفت مینور نسبت به دنا معمولی دانست که ایران خودرو برای پاسخگویی به نیاز بازار آن را معرفی و عرضه کرد. دناپلاس تاکنون در 3 تیپ شامل دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به بازار عرضه شده است.

 

مزایا و معایب

+ امکانات مناسب

+ فراوانی قطعات

- پلتفرم و پیشرانه قدیمی

- نفوذ صدا به کابین

- کیفیت پایین ساخت

 

مشخصات فنی

در مقایسه دنا و دنا پلاس مشابه یکدیگر هستند. این خودروی سدان مجهز به موتور ملی EF7 شده است. این موتور 4 سیلندر  1/7 لیتری قادر است 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و این قدرت را توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند. 

 

بررسی طراحی ظاهری

همانطور که اشاره شد دنا + از نظر ظاهری دستخوش تغییراتی شده است. در قسمت جلو گرافیک داخلی چراغ های اصلی کاملا تغییر کرده و اکنون در چراغ های دنا پلاس شاهد یک ابرویی مخصوص چراغ های کوچک و یک نوار LED در پایین مخصوص چراغ های روز هستیم. قسمتی از سپر که در دنا معمولی میان جلوپنجره و همرنگ بدنه خودرو بود نیز به رنگ مشکی درآمده است.

 

دنا پلاس.webp

 

در نمای جانبی بیشترین تغییرات نسبت به دنا معمولی رخ داده اند. خطوط بدنه دستخوش تغییراتی شده و همچنین طراحی شیشه ها خصوصا شیشه درب عقب به کل تغییر کرده است. اندازه رینگ ها نسبت به دنا تغییری نکرده اما از طرح های رینگ جدیدی برای این خودرو استفاده شده است. آنتن خودرو به حالت کوسه‌ای تبدیل شده و آینه های جانبی نیز نسبت به دنا تغییر کرده‌اند.

در بخش عقب تنها مواردی که دچار تغییر شده اند  گرافیک داخلی چراغ های اصلی و زه بالای پلاک هستند. این چراغ ها به LED و نئون مجهز شده‌اند و زه بالای پلاک نیز به رنگ کرومی درآمده است. طراحی سپر و صندوق مانند دنا است و ایران خودرو از اعمال تغییرات در این بخش ها خودداری کرده است.

 

بررسی طراحی کابین

در بخش طراحی داشبورد و فضای کابین تفاوت خاصی میان دنا و +dena وجود ندارد اما در بخش امکانات رفاهی دنا پلاس سطح بالاتری نسبت به دنا دارد. این خودرو مجهز به امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم مالتی مدیا، آینه های جانبی برقی با راهنما، شیشه بالابر های برقی ردیف جلو و عقب، سنسور دنده عقب،دوربین دنده عقب، سانروف و تنظیم برقی راننده و سرنشین در 8 جهت شده است.

 

داخل دنا پلاس.webp

خودروهای هم‌رده