1. خانه
  2. مقالات
  3. توصیه های خرید خودرو
  4. مقایسه دنا و دنا پلاس؛ مقایسه و بررسی انواع تیپ های دنا

مقایسه دنا و دنا پلاس؛ مقایسه و بررسی انواع تیپ های دنا

مقایسه و بررسی انواع دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو
24 آذر 1400
  • 7

در این مقاله از car.ir به مقایسه دنا و دنا پلاس پرداخته ایم. در ادامه به مقایسه طراحی ظاهری این دوخودروی محبوب میپردازیم، سپس مشخصات فنی دنا و دنا پلاس را بررسی کرده و به بررسی کابین و امکانات رفاهی این خودروها میپردازیم. در نهایت ایمنی دنا و دناپلاس را مورد بررسی قرار میدهیم همچنین به تفاوت ها و ویژگی های انواع تیپ های دنا شامل دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو دنده ای و دنا پلاس توربو اتوماتیک می پردازیم و در بخش های مختلف، آن ها را شرح داده و با یکدیگر مقایسه می کنیم.

 

 

ایران‌خودرو در سال 1393 دنا را به عنوان محصول لوکس خود و سومین خودروی ملی  بر پایه پلتفرم سمند ارتقا داد. دنا پلاس نیز نسخه ی ارتقا یافته و کاملتر دنا محسوب می شود که ایران خودرو آن را با هدف جذب مشتریانی که قصد خرید ماشین بروز تر از دنا داشتد به تولید رساند؛ اگر به بدنه دنا یا دنا پلاس توجه کنید شکل کلی بدنه و قسمت هایی از جمله ستون ها، شکل درب ها، شیشه ها و سقف تشابهات فراوانی با سمند دارند و اینکه دنا یک فیس لیفت از سمند محسوب می شود، با نگاهی کلی به بدنه این دو خودرو مشهود است.
دنا پلاس توربو نیز مدتی بعد از دنا پلاس، به عنوان نسخه قوی تر به لحاظ مشخصات فنی، با ظاهر مشابه اما اعمال تغییرات فنی در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک عرضه شد.


مقایسه دنا و دنا پلاس در طراحی ظاهری

 

مقایسه دنا و دنا پلاس

 

در مقایسه دنا و دنا پلاس در قسمت جلو اولین و تنها تفاوت در گرافیک چراغ های جلو دیده می شود. در چراغ های دنا پلاس ابروی بالای چراغ ها اضافه شده و در قسمت زیرین آن نیز نوار LED با کاربری چراغ روز (Daylight) و راهنما قرار گرفته است.

سپر جلو، کاپوت و قسمت فوقانی گلگیرها که در نمای جلو دیده می شوند شامل تغییر خاصی نشده اند و تنها تفاوتی که در نگاه از روبرو به این دو تیپ متوجه خواهید شد، تفاوت طراحی آیینه ها است که در مقایسه طراحی جانبی به آن می پردازیم.


مقایسه دنا و دنا پلاس در نمای جانبی

 

شاید بیشترین تفاوت های ظاهری دنا و دنا پلاس را بتوان در نمای جانبی این دو نسخه یافت. خطوط بدنه دستخوش تغییرات شدند و در نمای جانبی دنا پلاس، یک خط از کنار دهانه چرخ بر روی گلگیر تا گوشه ی چراغ عقب اضافه شده است. دستگیره درب ها از حالت قدیمی درآمده و به شکلی که ایران خودرو آن را "آسان باز شو" نامگذاری می کند طراحی شده است. طراحی شیشه و لچکی درب عقب دستخوش تغییرات شده است و حالا دنا پلاس در نگاه اول به نمای جانبی، شاید تشابهات کمتری با سمند از خود به نمایش بگذارد.
رینگ های 5 پره قدیمی دنا، جای خود را به رینگ های صلیبی داده اند و البته سایز آنها همچنان 15 اینچ است. ایران خودرو اما از رینگ های 16 اینچی جدید بر روی دنا پلاس توربو در هر 2 نسخه دنده دستی و اتوماتیک استفاده می کند. همچنین رینگ 15 اینچی دنا در مدل های تولید جدید جای خود را به رینگ های آهنی به همراه قالپاق داده اند!

آنتن سقف دنای ساده در دنا پلاس به شکل آنتن کوسه ای درآمده و در انتهای سقف قرار گرفته است. آینه های جانبی نیز در دنا پلاس بازطراحی شده اند و با طراحی جدید همچنان به راهنما مجهز هستند.


مقایسه دنا و دنا پلاس در نمای عقب

 

در مقایسه نمای عقب دنا و دنا پلاس چراغ های جدید تنها المان هایی هستند که شامل تغییرات شده اند. چراغ های جدید با LED و نئون تزیین شده اند و شکل جدیدی به خود گرفته اند. در طراحی چراغ های جدید سعی شده است تا مشکل نور بیش از حد چراغ ترمز که در دنا های قدیمی وجود داشت برطرف شود. طراحی سپر و صندوق همانند قبل است و تنها با دقت بیشتر، متوجه وجود زه کرومی بالای پلاک در دنا پلاس خواهید شد که در دنا این زه همرنگ بدنه رنگ آمیزی شده است.

 


مقایسه مشخصات فنی دنا و دنا پلاس

دنا و دنا پلاس هر دو از پیشرانه EF7 که بر روی سمند نیز قرار گرفته است استفاده می کنند. 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و 155 نیوتن متر در 3500 الی 4500 دور بر دقیقه از مشخصات این موتور هستند. این پیشرانه 16 سوپاپ که دقیقا 1645 سی سی حجم دارد، توسط جعبه 5 سرعته دستی نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.
طبق اطلاعات درج شده توسط ایران خودرو، دنا و دنا پلاس تفاوت وزنی ندارند و هر دو 1258 کیلوگرم هستند. به طبع مشخصات و وزن یکسان مصرف سوخت ترکیبی هر دو این خودرو ها 7.43 لیتر در 100 کیلومتر است.

 

مقایسه موتور EF7 و EF7 TC

 

هر دو تیپ به حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت خواهند رسید و شتاب صفر تا صد آن ها 12.03 ثانیه است.

اما دنا پلاس توربو مشخصات فنی دیگری را ارائه می دهد. پیشرانه مجهز به توربو شارژ شده و با کد EF7 TC شناخته می شود.
این پیشرانه با کمک سیستم پرخوران 150 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه و 215 نیوتن متر در 2200 الی 4800 دور بر دقیقه تولید می کند. در تیپ دستی، جعبه دنده 5 سرعته و در تیپ اتوماتیک از یک جعبه دنده 6 سرعته AT مورد استفاده قرار گرفته است. دنا پلاس توربو در تیپ دستی 1334 و در تیپ اتوماتیک 1400 کیلوگرم وزن دارد. این بدان معناست که با توربو شدن این خودرو، افزایش وزن نیز شامل حال آن شده است. 

دنا پلاس توربو دستی قادر است در 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و این نتیجه در دنا پلاس توربو اتوماتیک در 10.5 ثانیه بدست می آید. هر دو تیپ به حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت می رسند.

مصرف سوخت ترکیبی عنوان شده برای تیپ توربو دستی 7.82 و برای توربو اتوماتیک 8.12 لیتر در 100 کیلومتر است.

مشخصات فنی دنا دنا پلاس
حجم موتور 1645 سی سی 1645 سی سی
نوع موتور  EF7 EF7
تعداد سوپاپ 16 16
ظرفیت باک 60 لیتر 60 لیتر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی 7.43 لیتر در 100 کیلومتر 7.43 لیتر در 100 کیلومتر
شتاب 0 تا 100 12.03 ثانیه 12.03 ثانیه
سانروف ندارد سانروف دو حالته
کیسه هوا 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو 4 ایربگ راننده و سرنشین جلو + ایربگ جانبی

 

مقایسه کابین و امکانات رفاهی دنا و دنا پلاس

با مقایسه کابین دنا و دنا پلاس متوجه تفاوت خاصی نخواهید شد. در کابین هردو داشبورد با طراحی مشابه قرار گرفته است و تودوزی صندلی ها از جنس مخمل است. تریم مشکی و دو رنگ مشکی-کرم و همچنین قطعات دکوراتیو طرح چوب در کلاس های مختلف عرضه می شود.

 

کابین دنا و دنا پلاس

 

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال مجزا برای سرنشینان عقب، کلید های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم مالتی مدیا، آینه های جانبی برقی با راهنما، شیشه بالابر های برقی ردیف جلو و عقب و سنسور دنده عقب از امکانات رفاهی مشترک در دنا، دنا پلاس، دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند.
اما دنا پلاس امکاناتی از جمله دوربین دنده عقب، سانروف و تنظیم برقی راننده و سرنشین در 8 جهت را فراتر دارد. تنظیم برقی صندلی های دنا در 6 جهت به صورت برقی تنظیم می شود.

فرمان با روکش چرمی و دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز و تغییر طرح دسته دنده نیز از موارد متفاوت در پلاس توربو و توربو اتوماتیک نسبت به دنا پلاس هستند.

05.webp

 

داشبورد دنا پلاس توربو اتوماتیک


مقایسه ایمنی دنا و دنا پلاس

در ابتدای عرضه دنا پلاس، ایران خودرو 4 کیسه هوا برای این خودرو در نظر گرفت. پس از اجرای تحریم ها، دو کیسه هوای جانبی دنا پلاس حذف شدند و بعد تر تنها در بعضی کلاس های این خودرو عرضه شدند. 

هر دو تیپ دارای ترمز دیسکی در محور جلو هستند اما دنا ساده در کلاس های متفاوت با ترمز دیسکی یا کاسه ای در محور عقب عرضه می شود؛ این در حالیست که دنا پلاس، دنا پلاس توربو دستی و اتوماتیک در تمامی کلاس ها مجهز به ترمز دیسکی محور عقب هستند.
از دیگر امکانات ایمنی هر دو تیپ دنا و دنا پلاس می توان به ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت، كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو 3 نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپي ، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس و سيستم قطع سوخت خودكار اشاره کرد.


کدام تیپ دنا بهتر است؟ دنا یا دنا پلاس؟

 

مقایسه دنا و دناپلاس از عقب


نکته جالب توجهی که وجود دارد، اختلاف ستاره های کیفیت دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو طبق جدول سطوح کیفی است! این در حالیست که این 3 تیپ و خصوصا دنا و دنا پلاس با تشابهات فراوان دارای اختلاف  کیفی در جدول هستند که کمی دور از انتظار به نظر می رسد.

 

جدول مقایسه دنا و دناپلاس

نتیجه گیری


اختلاف قیمت حدود 20 میلیون تومانی دنا و دنا پلاس که در بازار به 40 میلیون تومان می رسد، به ازای ظاهر بروزتر، سانروف، دوربین دنده عقب و 2 جهت برقی بیشتر صندلی پرداخت می شود! تغییرات ظاهری دنا پلاس تا حدی توانسته ظاهر زیباتری از این خودرو به نمایش بگذارد. در حالی که ظاهر دنا شاید خیلی ساده و قدیمی به نظر برسد این اختلاف قیمتی را منطقی تر می کند.

اما خرید دنا پلاس توربو در 2 تیپ دنده دستی و اتوماتیک در بازه قیمتی بیش از 450 میلیون تومان (بازار) شاید نیازمند تامل بیشتری باشد. چرا که امکان انتخاب های فراوانی برای خرید خودرو های خارجی در بازار کارکرده فراهم است و اگر خرید خودروی صفر کیلومتر اولویت نباشد، شاید بتوان انتخاب ارزنده تری در بین آن ها انجام داد. 

 

منبع Car.ir


نظرات

  • علی علی (11 آبان 1401 ساعت 22:51)

    سلام.خیلی ممنون از توضیحات خوبتون که به جزییات دقت بیشتری نمودید.

  • علی علی (28 اردیبهشت 1401 ساعت 17:46)

    ممنون از توضیحات میگن ک این اواخر سانروف دنا پلاس حذف شده صحیحه؟

  • اهورا عمرائی اهورا عمرائی (29 بهمن 1400 ساعت 20:55)

    دنابا دناپلاس خی فرق داره بدنه یدنا یک دسته وصافه اما بدنه ی دنا پلاس قسمت زیر در ها به شکل یک الماس فرو رفته دنا شوتی نیست وکف قاب نیست و قالب های زیادی در بدنه اش فرو رفته دنا پلاس عقبش کمی بالا تر از حالت معمولی است وجلوش کمی پایین تر از حد معمولی است چراغ های عقب و جلو دنا گرافیک ساده و معمولی است ولی چراغ های عقب و جلو دنا پلاس گرافیک چند چراغی هالوژنی وچراغ کوچک وجدید وزیبا تر ازدنا دارد سرعت دنا ١٩0 کیلومتر بر ساعت است ولی سرعت دناپلاس 205 کیلومتر بر ساعت است واین یعنی سرعت دناپلاس 15 کیلومتر بر ساعت از دنای معمولی بیشتر است باتشکر

    یزدان یزدان (31 فروردین 1401 ساعت 22:25)

    احمق اون ۲۰۵ کیلومتر میره برساعت دنا توربو خنگ
    کی از تو نظر خواسته

    شمس شمس (11 آبان 1401 ساعت 22:53)

    داداش ممنون به نکات خوبی توجه کردی .فقط اونی که راجب سرعتش گفتی مال دنا پلاس توربو بودش که احتمالا یه ان حواست پرت شده بود

    محمود محمود (27 اسفند 1401 ساعت 07:23)

    ادب شرط عقل هست در بیان نظرات کسی را سرزنش نکنید همه ایرانی و دلسوز کشورمان هستیم پس با هم مهربان‌تر باشیم

  • میثم راستگو میثم راستگو (24 آذر 1400 ساعت 22:43)

    دستگیره درب ها از حالت قدیمی درآمده و به شکلی که ایران خودرو آن را "آسان باز شو" نامگذاری می کند طراحی شده است!!!!!
    خب نگفتید دستگیره ها درآمده اند کجا رفته اند؟؟؟؟؟؟؟