1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه فنی تارا دنده ای و دنا پلاس + جدول مشخصات فنی

مقایسه فنی تارا دنده ای و دنا پلاس + جدول مشخصات فنی

22 آبان 1400
  • 1
  • 15818

برای خرید خودرویی اقتصادی و با کیفیت در کلاس سدان های متوسط و کوچک که قوای محرکه و امکانات مناسبی هم داشته باشد گزینه های زیادی در دسترس نداریم. این گزینه ها محدود به انواع دنا پلاس ، تارا و شاهین می شود که به نسبت جدید هستند و امکانات بیشتری نسبت به سدان های قدیمی بازار دارند. اخیرا به مقایسه فنی شاهین سایپا و تارا ایران خودرو پرداختیم که با کلیک بر روی آن می توانید گزارش این مقایسه را مشاهده نمایید. امروز به سراغ دو خودروی هم خانواده از ایران خودرو می رویم که یکی محبوب و دیگری کمی غریبه در بازار خودروی کشور می باشند. دنا پلاس دنده ای در کنار تارا دنده ای که هر دو خودرو در یک کلاس قرار دارند و دارای موتور هایی با تنفس طبیعی و سایز بدنه تقریبا یکسان می باشند. قیمت این خودvو در کارخانه تفاوت محسوسی دارد حدود 100 میلیون تومان ولی در بازار قیمت هایشان تفاوت کمتری دارد حدود 55 میلیون تومان.

 

 

معرفی دنا پلاس دنده ای

دنا پلاس ایرانخودرو – IKCO Dena Plus دو سال پس از عرضه ی دنا معمولی،  یعنی در سال 1395 با سرمایه گذاری 55 میلیارد تومانی ایران خودرو به بازار عرضه شد. دنا پلاس نسخه ی به روز شده ی دنا معمولی می باشد که از طراحی جدید تر و امکانات رفاهی بیشتری برخوردار می باشد. از تغییرات ظاهری آن می توان به طراحی جدید درهای جانبی، چراغ های جدید عقب و جلو، آینه های جدید و آنتن کوسه ای اشاره کرد.

همچنین سانروف، کیسه های هوای جانبی و آینه های تاشو برقی از امکانات برجسته دنا پلاس محسوب می شوند. نسخه ی توربو ی دنا پلاس نیز با جعبه دنده دستی توسط ایران خودرو عرضه شده است و تولید دنا پلاس توربو با جعبه دنده اتوماتیک در این شرکت در سال 1399 آغاز شد. کیفیت ساخت در دنا نکته جالب توجه در این خودرو می باشد. به این ترتیب که دنا معمولی 3 ستاره کیفی دارد ، دنا پلاس 4 ستاره ولی دنا پلاس توربو اتومات 5 ستاره کیفی بدست آورده است.

lzgqkp6imw.jpg

معرفی تارا دنده ای

در سال 99 ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه "k132" رونمایی و بعد نام تارا برا آن گزیده شد. تارا دنده ای  بر اساس پلت فرم پژو 301 طراحی و توسعه یافته و در اولین پیش فروش آن در زمانی انجام شد که هنوز نامی برای این خودرو در نظر گرفته نشده بود. (تیر99)

رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود. از مهمترین حواشی ایجاد شده در مراسم رونمایی از تارار می توان به استارت نخوردن این خودرو و روشن نشدن بخشی از چراغ ممتد در روی صندوق عقب آن اشاره کرد.

Final_DSC7636.jpg

مقایسه فنی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود مشخصات فنی این دو خودرو بسیار به هم نزدیک می باشند. تارا با وزن و همچنین حجم موتور کمتر شتاب کمی بهتر نسبت به دنا پلاس دارد. تارا همچنین با توجه به قدرت موتور و گشتاور کمتر از دنا پلاس انتظار می رود که سرعت نهایی کمتری داشته باشد ولی اینطور نیست و حدود 1 کیلومتر طبق ادعای شرکت سریعتر می باشد. ابعاد هر دو خودرو تقریبا برابر می باشد و تارا دقیقا 4 سانتی متر در طول بدنه کمتر از دنا پلاس می باشد.

خودرو دنا پلاس دنده ای تارا دنده ای
قیمت بازار ( تومان ) 393.000.000 440.000.000
قیمت نمایندگی( تومان ) 224.600.000 315.000.000
کشور تولید کننده ایران ایران
شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو ایساکو
وزن 1258 کیلوگرم

1170 کیلوگرم

تعداد فضای سرنشینان 5 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخ ها 185/65R15 185/65R15
حجم موتور 1646 سی سی 1600 سی سی
نوع موتور بنزین سوز بنزین سوز
تعداد سیلندرها 4 4
تعداد سوپاپ ها 16 16
سیستم سوخت رسانی

انژکتوری با پاشش چند نقطه ای

انژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت
ظرفیت باک بنزین 50 لیتر بنزین 50 لیتر بنزین
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)

115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)

68.65 اسب بخار بر لیتر

68.75 اسب بخار بر لیتر

نوع جعبه دنده

دنده دستی

دنده دستی

تعداد دنده (جلو) 5 5
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

مقایسه امکانات رفاهی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای

نسخه ای که از تارا به بازار عرضه شده است دراری امکانات و آپشن هایی است پیش از این کمتر در محصولات این شرکت دیده بودیم که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استاندارد حفاظت از عابر پياده Pedestrian))
  • كنترل پايداري فعال الكترونيكي (ESC،HBA،(TCS
  • سيستم كمكي حركت در سربالايي (HSA)
  • نشانگر اخطار كاهش فشار باد تاير (TPMS)
  • استفاده از ورق هاي دوفازي (Dual Phase) با استحكام بالا
  • ايزوفيكس
  • سيستم قطع سوخت خودكار

این موارد باعث برتری این خودرو نسبت به دنا پلاسی می شود که امکانات به کار رفته در آن در زمان عرضه نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قابل توجه بود و نه برای امروز.

 

مقایسه ایمنی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای

در بخش ایمنی نیز هر دو خودرو تقریبا مشابه هم هستند. فقط دنا پلاس در برخی از مدل ها با 4 ایربک نسبت به دو ایربکی که در تارا بکاررفته است برتری دارد. سیستم ترمز هم در هر دو خودرو تقریبا یکسان و از نوع دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکس در چرخ های عقب می باشد. اندازه لاستیک ها هم مشابه بوده و هر دو خودرو در کارخانه با لاستیک ایرانی عرضه می شوند. البته باید اضافه کنیم که تارا در این بخش با استفاده از برخی از سیستم های کمکی در ترمز دارای برتری خفیفی است. از نظر ستاره های ایمنی که شرکت های اروپایی در تست های تصادف به خودروها می دهند هنوز آزمایشی روی این خودروها انجام نگرفته است که بشود به مقایسه آنها پرداخته شود.

خودرو دنا پلاس دنده ای تارا دنده ای
نوع سیستم ترمز

ترمز ضد قفل ABS و EBD

دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی دیسکی
نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی

دارای قدرت کمکی برقی

حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت 190 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)

13.5 ثانیه

12.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 7.7 لیتر در 100 کیلومتر 7.06 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 4 یورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )

4 عدد (راننده و سرنشین و جانبی )

دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین

سیستم های پایداری و کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESP

مجهز به سیستم کنترل پایداری / کنترل کشش - سیستم کنترل در سربالایی - آنتی رول ARP

سیستمهای تهویه مطبوع اتوماتيك ، كانال تهويه براي سرنشينان عقب سیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیا

صفحه نمایش 7 اینچی-usb-بلوتوث

دارای مانیتور 10 اینچی به همراه درگاه USB / BlueTooth / AUX و قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند

سیستم صندلیهای جلو صندلي‏ راننده و سرنشين جلو 8 حركته برقي

صندلی جلوی چرمی همراه تنظیمات در 8 حالت به صورت برقی دارای گرمکن

سیستم روشنایی

چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد(چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ‌ روز)، چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشه خوان، سيستم روشنايي ترك خودرو( Follow Me Home) 

مه شکن هاي جلو وعقب، قابليت تنظیم ارتفاع برقي نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغهای همراه در پارکینگ ، چراغ خوش آمد گويي 

مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی

در جمع بندی نهایی باید گفت که تارا به دلیل جدید بودن در بازار خیلی مورد ارزیابی مصرف کنندگان قرار نگرفته است و بازخورد زیادی از مالکان این خودرو در دست نمی باشد ولی دنا پلاس بعد از حدود 4 سال که از عرضه آن می گذرد مقبولیت نسبی خوبی در بین مالکان دارد و بازار دست دوم آن هم خوب و قابل توجه است. در مورد امکانات و آپشن ها تارا کمی برتری دارد ولی با توجه به اینکه پرچدار محصولات ایران خودرو می باشد انتظار بیشتری در مورد آن می رود بخصوص برای صادرات به بازارهای بین المللی. از نظر ایمنی دنا پلاس با در نظر گرفتن 4 ایربک نسبت به دو ایربک تارا جلوتر می باشد ولی نباید فراموش کنیم که تارا هم سیستم های کمکی بیشتری برای ترمز گرفتن دارد. از نظر قدرت موتور و شتاب هر دو خودرو تقریبا یکسان می باشد و نمی توان هیچ کدام را برتر دانست. اگر بخواهیم به طراحی ظاهری و داخل کابین توجه کنیم و امتیاز بدهیم با توجه به ناهمگونی که در نمای عقب تارا وجود دارد ، دنا پلاس ارجحیت دارد.داخل کابین هم در هر دو خودرو قابل قبول می باشد ولی کمی کیفیت قطعات داشبرد می توانست بهتر باشد. از نظر قیمت با توجه به مقایسه ای که انجام گرفت به نظر نمی رسد که تارا ارزش پرداخت حدود 47 میلیون تومان بیشتر را داشته باشد با توجه به اینکه در بعد قوای محرکه هم برتری خاصی ندارد.

 




نظرات

  • علیرضا علیرضا (22 آبان 1400 ساعت 08:04)

    چه خبرتونه
    چه خبرررتووونه؟
    برید تست و بررسی‌های مختلف همین دنا پلاس توربو اتومات رو ببینید تا متوحه بشید پرچمداران ایرانی به قیمت کارخونه هم نمیارزن چه برسه بازار آزاد.
    شرکتی که برای درز کاپوت واشر میذاره به جای اینکه قالب بندی رو درست کنه، تو این بازار انحصاری چقدر برای مشتری ارزش قائله؟!