1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵

مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بخرم یا تیپ ۵؟
27 مهر 1400
  • 2

پژو 206 تیپ 2 بخریم یا تیپ 5؟ کدام تیپ 206 بهتر است؟ این سوال هاییست که ممکن است به ذهن هر کسی که قصد خرید پژو 206 دارد برسد. از تعداد 206 هایی که در خیابان ها می بینیم، می توان دریافت که این خودرو از پرطرفدار ترین های داخلی محسوب می شود. در بین 6 تیپی که از آن عرضه شده است، پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 پرفروش تر نیز هستند و در زمان خرید، انتخاب بین آن ها بعضا می تواند سخت باشد؛ اما در این مطلب مقایسه ای بین 206 تیپ 2 و 5 خواهیم داشت تا بتوانید با هوشیاری بیشتر به خرید آن ها اقدام کنید. مواردی مثل تفاوت های ظاهری، تفاوت گیربکس، تفاوت موتور ها، تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده و مقایسه مصرف سوخت از مواردی هستند که برای خرید این خودرو باید دانست.

 

در ابتداباید گفت پژو 206 جایگزینی برای پژو 205 محسوب می شود. 

 

مقایسه پژو 205 و 206

 

مدتی پس از عرضه تیپ1، تیپ دو با ارتقا در سیستم برقی با نام مولتی پلکس، جایگزین آن شد. قوای فنی آن ها مشترکا 1.4 لیتری است و با کد TU3 شناخته می شود. در کابین نیز برخی امکانات رفاهی بیشتر مانند شیشه بالابر های برقی ردیف جلو، فرمان با طراحی جدید و صفحه ساعت بزگتر تایپ A با قابلیت های بیشتر اضافه شد.

در موازی آن پژو 206 تیپ 5 به عنوان نسخه کامل تر و قوی تر با پیشرانه 1.6 لیتری با کد TU5 و البته سطح بالاتر امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شد. 

تفاوت موتور 206 تیپ 2 و 5

موتور TU3A دارای 1361 سی سی حجم است، دارای 4 سیلندر ، 8 سوپاپ و از سیلندر و سرسیلندر آلومینیمی برخوردار می باشد. موتور تیپ 2 75 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه قدرت می دهد و گشتاور 118 نیوتن آن در دور 3400 دور بر دقیقه به دست می آید. ھم اکنون از این موتور برای خودروی پژو 206 تیپ 2 استفاده می‌گردد.

 

موتور Tu3 پژو 206

 

اما موتور Tu5 در مقایسه با Tu3، از 2 میل سوپاپ بهره می برد و با ایجاد 4 سوپاپ برای هر سیلندر مجموعا 16 سوپاپ دارد. با وجود ورودی مناسب تر هوا به موتور و خروج دود با سرعت بالاتر شاهد افزایش توان قابل توجه آن نسبت به موتور Tu3 هستیم. این موتور 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور بر دقیقه ایجاد می کند و گشتاور 142 نیوتن متری آن در 4000 دور بر دقیقه به دست می آید.

 

موتور TU5 تیپ 5



تفاوت ظاهری۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ 

تیپ 2 و 5 از نظر ظاهری تقریبا یکسانند و تنها در برخی مدل های تولید شده، قاب رویی آیینه های جانبی در تیپ 5 همرنگ بدنه بود در حالی که تیپ 2 از این مورد ظاهری بی نصیب بود و قاب مشکی رنگ مات و ساده روی آن قرار گرفته بود. البته این مورد را نمی توان به همه ی تیپ دو ها نسبت داد ولی به زبان ساده تر اگر قاب آیینه 206 همرنگ بدنه نباشد، بدون بررسی بیشتر می توان با درصد زیادی گفت که خودروی مذکور تیپ 2 است.

مقایسه مصرف سوخت 206 تیپ 2 و 5

با بررسی اطلاعات کاتالوگی هر 2 تیپ به اختلاف 0.2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی بین تیپ 2 و تیپ 5 میرسیم. در این حالیست که میدانیم این اعداد در تست با شرایط استاندارد به دست آمده و در شرایط نزدیک به واقعیت، ممکن است شرایط متفاوت باشد.

 

مصرف سوخت 206

 

فرض می کنیم میخواهیم یک خیابان سر بالایی مشترک را یکبار با 206 تیپ 2 و یکبار با تیپ 5 بپیماییم. بدیهیست در زمان رانندگی با خودرویی که قدرت و گشتاور کمتری دارد، نیاز است تا با فشار بیشتر به موتور و رانندگی با دنده سنگین تر و دور موتور بالاتر به سرعت دلخواه خود برسیم. فشار بیشتر برابر است با مصرف سوخت بالاتر و این یعنی در شرایط یکسان نباید انتظار مصرف سوخت کمتر تیپ 2 نسبت به تیپ 5 را داشته باشیم و اگر صرفا مصرف سوخت الویت خرید باشد، نمی توان تیپ دو با توجه به موتور کم حجم تر ارجع دانست؛ بلکه در برخی شرایط، شاید تیپ 5 مصرف سوخت مناسب تری را ارائه کند.

 

 

تفاوت گیربکس 206 تیپ 2 و 5

به صورت کلی، تیپ 2 و تیپ 5 هر دو از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده میکنند و از این نظر تفاوتی بین آن ها وجود ندارد؛ ضرایب دنده و ضریب نهایی نیز بسیار شبیه هستند اما در دوره های متفاوت که ایران خودرو از گیربکس های با کد متفاوت بر روی این 2 تیپ استفاده کرده است تفاوت های جزیی دیده می شود. این تغییرات جهت استفاده مناسب تر از راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت لحاظ شده اند در حالی که متاسفانه با کاهش کیفیت آلیاژ و مونتاژ در نمونه های تولید شده جدید تر، انواع خرابی شامل زوزه، تقه در هنگام تعویض، سخت جا رفتن دنده و عمر کمتر صفحه کلاج در مدل های جدیدتر تولیدشده بیشتر دیده می شود و در هر دو تیپ در مقایسه با مدل های قدیمی شایع تر است.



تفاوت آپشن های تیپ 2 و تیپ 5

همانطور که انتظار می رود 206 تیپ پنج سطح بالاتری از امکانات را نسبت به تیپ دو پوشش می دهد. تفاوت داشبرد تیپ 2 و تیپ 5 نیز مرتبط با همین موضوع است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با نشانگر دیجیتال در تیپ 5 ارائه شده در حالی که تیپ 2 تهویه مطبوع با کنترل دستی دارد. تنظیم آیینه ها نیز در تیپ 5 به صورت برقی صورت می گیرد و در تیپ 2، باید دستی آنها را تنظیم کنید. شیشه بالابرها در ردیف عقب تیپ 5 به صورت برقی و در تیپ 2 به صورت دستی عمل می کنند طبیعاتا فاقد قفل کودک نیز هستند. در مدل های تولید شده قبل از سال 89، تیپ 2 فاقد کیسه های هوا بوده و این امکان پس از اجباری شدن نصب کیسه هوا توسط اداره استاندارد کیفی در سال 89 به این تیپ اضافه شده؛ در حالی که تیپ 5 از ابتدای عرضه به 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین مجهز بوده است. پشت سری ردیف دوم صندلی ها نیز تنها در تیپ پنج یافت می شود.

 

پنل کولر 206

تنظیم برقی آیینه تیپ 5

قاب آیینه پژو 206

 

برتری های رفاهی پژو 206 تیپ 5 نسبت به تیپ 2:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دیجیتال
  • تنظیم برقی آیینه های جانبی
  • شیشه بالابر های برقی ردیف دوم
  • کیسه هوای راننده و سرنشین (مدل های ما قبل 89)
  • پشت سری برای سرنشینان ردیف دوم
  • نشانگر دمای بیرون
  • ترمز دیسکی عقب 
  • ضدقفل 4کاناله
  • اسپیکر ردیف عقب 

کیسه هوای پژو 206

 

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده

پس از پر رنگ تر شدن تاثیر تحریم ها بر تامین قطعات خودرو از طرفی، و مشکل خوردن خودروسازان در تحویل خودرو های پیش فروش شده از طرفی دیگر، ایرانخودرو در اواخر سال 1397 اعلام کرد که پژو 206 های تیپ 5 با کلاس ۲۶۸۱۸ با ترمز عقب کاسه ای تحویل مشتریان داده خواهد شد. موارد دیگری مانند سنسور دنده عقب و قابلیت پخش CD نیز از تیپ 5 در این کلاس حذف شدند. از سال 98 که این موارد لحاظ شدند 206 های مجهز به این تجهیزات با نام "فول" و تیپ 5 های فاقد موارد بالا، به عنوان تیپ "ساده" شناخته می شوند.

تفاوت استهلاک تیپ 2 و تیپ 5

همانطور که انتظار می رود این 2 تیپ اشتراکات زیادی در قطعات با یکدیگر دارند؛ بسیاری از قطعات جلوبندی و زیربندی، اکثر قطعات بدنه و حتی بسیاری از قطعات فنی با یکدیگر مشترک هستند؛ اما هر تیپ خرابی های رایج مرتبط با خود را نیز دارد. مثلا تیپ 2 به دلیل موتور ضعیف تر، در استفاده طولانی مدت تحت فشار بیشتری قرار می گیرد و علیرغم آنکه تفاوت رادیاتور تیپ 2 و 5 اساسی نیست، تیپ 2 بسیار بیشتر در معرض سوختن واشر سر سیلندر قرار دارد. با توجه به ترمز های قوی تر تیپ 5، برای تعویض لنت و دیسک این تیپ باید بهای بیشتری بپردازید و همچنین به دلیل پیشرانه قوی تر آن، تفاوت کمی در سیستم انتقال قدرت وجود دارد و تعویض دیسک و صفحه کلاج ممکن هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

 

صفحه کلاج 206

 

نتیجه گیری:
اگر با بودجه ای که برای خرید خودرو در نظر گرفته اید، خرید یک پژو 206 تیپ 5 ممکن باشد، این تیپ گزینه ی مناسب تری برای خرید محسوب می شود؛ چرا که از توان فنی خوبی بهره مند است و مانند تیپ 2، ضعفی در شتابگیری و کشش ندارد. از طرفی این قوای محرکه قوی تر در استهلاک کمتر موتور تاثیرگذار است و از طرف دیگر امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر این خودرو را به خودروی کامل تری برای مصرف کننده تبدیل می کند؛ اما اگر قصد خرید نمونه صفر کیلومتر در بازه قیمتی تیپ 2 دارید، نیاز به نگرانی نیست چرا که 206 تیپ 2 نیز در مقایسه با خودرو های هم رده خود، از ظاهر جذاب تر، ایمنی مناسب و بازار خوبی برخوردار است و می تواند به اندازه ی خود، شما را راضی نگه دارد!

بیشتر بخوانید:

معرفی سیستم الکترونیکی پژو 206

راهنمای کامل خرید پژو 206

شتاب پژو 206 تیپ2 (ویدئو)

شتاب پژو 206 تیپ5 1397 (ایرانیزه) (ویدئو)

راهنمای کامل خرید پژو 206

قیمت روز پژو 206

 

منبع Car.ir


نظرات

  • سعید سعید (28 مهر 1400 ساعت 16:56)

    هیچ کدام فقط پراید سایپا هههههههههههه.

  • رضا خانی رضا خانی (27 مهر 1400 ساعت 12:11)

    فقط تیپ 2