اخیرا نسخه هایی از رانا پلاس سقف شیشه ای با موتور TU5 پلاس و گیربکس جدید با قیمت حدودا 300 میلیون تومانی وارد بازار کشور شده اند.
این محصول جدید ایران خودرو نسبت به نسخه قبلی خود تفاوت هایی دارد که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم و سایر آن تفاوت ها را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.
موتور استفاده شده در این خودروها، نمونه ارتقا یافته همان موتور TU5 آشنای پژو 206 تیپ 5 است که ایران خودرو آن را با نام TU5 پلاس معرفی میکند.
اما نکته جالب توجه اینجاست که TU5 پلاس همان موتور EC5 پژو است، با نام گذاری ایرانیزه به سبک ایران خودرو؛ در واقع این دو موتور به هیچ وجه تفاوت فنی خاصی با یکدیگر ندارند؛ پژو با معرفی این موتور سعی داشت علاوه بر بهبود آلایندگی؛ قدرت، گشتاور و عمر مفید آن را نیز بهبود دهد.
موتور جدید رانا پلاس سقف شیشه ای توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را دارد در حالی که در مدل های قبلی، این اعداد به ترتیب 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر بودند، این افزایش اندک قدرت، با اضافه شدن سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا CVVT، بهبود اتاقک احتراق و اضافه شدن پمپ روغن متغیر به موتور قبلی حاصل شده است.
تجهیز پیشرانه tu5 پلاس به پمپ روغن با تکنولوژی میزان روغن خروجی متغیر به این موتور کمک می کند در مواقع غیر ضروری کنترل فشار روغن را افزایش داده که این موضوع، افزایش بهره وری موتور و کاهش مصرف سوخت خودرو را در پی دارد.
تغییر مهم دیگری که این خودرو نسبت به نسخه قبلی دارد اضافه شده گیربکس 6 دنده دستی جدبد به جای گیربکس 5 دنده است. به گفته ایران خودرو، جعبه دنده جدید رانا پلاس سقف شیشه ای با حدود 95 درصد داخلی سازی و با همکاری مشترک 85 سازنده گیربکس خودروکشور به تولید رسیده است؛ رانا پلاس پانوراما با استفاده از جعبه دنده جدید، رانندگی نرم تر و مصرف سوخت پایین تری برای راننده خواهد داشت، البته به شرط اینکه دنده ها نرم و بدون مشکل جا رفته و از گیربکس جدید، از نظر استهلاک و تعداد خرابی ها هم امیدوار کننده ظاهر شود.
در ادامه باید اضافه کنیم که خودروی رانا پلاس پانوراما مثل خودروهای تارا و پژو 207 با فرمان برقی عرضه می شود. در ادامه این گزارش می توانید در جدول زیر مقایسه کلی این دو خودرو را مشاهده نمایید.
کد کلاس خودرو | 61015 | 61503 |
نوع موتور | TU5 | TU5P |
حجم موتور (cc) | 1587 | 1587 |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | 144 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه |
نسبت تراكم | 10.5 | 10.5 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزين بدون سرب با اكتان 95 |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه اي | پاشش چند نقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12 | 12 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي | دستي 6 سرعته |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.5 | 5.5 |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 6.9 | 6.88 |
طول خودرو (mm) | 4292 | 4292 |
عرض خودرو(mm) | 1684 | 1684 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1453 | 1453 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2445 | 2445 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1164 | 1164 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 | 50 |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) | 400 | 400 |
در انتهای این مطلب باید عنوان کرد که این خودرو نسبت به نسخه قبلی خود از لحاظ ظاهری و داخل اتاق تفاوتی نداشته است و امکانات و آپشن های آن هم مشابه نسخه قبلی خود می باشد.