ورود

لاماری نئو (Lamari Neo) تازهترین کراساوور شهری برند لاماری است که توسط آرین پارس موتور معرفی شده و در واقع نسخهای ایرانیزهشده از کایی X3 Pro به شمار میرود. این خودرو با هدف پر کردن فاصله قیمتی میان محصولات اقتصادی و کراساوورهای نیمهلوکس بازار ایران وارد میدان شده و قرار است چهرهی جدیدی از کلاس کراساوورهای جمعوجور ارائه دهد. نئو با طراحی جوانپسند، پیشرانه توربوشارژ آشنا و سطح امکانات مناسب، تلاش دارد فرمول موفق ایما را در بازاری کوچکتر تکرار کند.

در بخش فنی، لاماری نئو از همان پیشرانه آشنا و خوشسابقهی گروه چری استفاده میکند؛ یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با فناوری ایرتوواتر اینترکولر که توان ۱۵۶ اسببخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر تولید میکند. این نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با شبیهسازی ۹ دنده مجازی به چرخهای جلو منتقل میشود. این مجموعه فنی پیشتر در خودروهایی مانند امویام X55 پرو و بهمن ریسپکت، آریزو 5 و... هم دیده شده و دوام و هماهنگی خوبی از خود نشان داده است.
شتاب صفر تا صد نئو در حدود ۱۰ تا ۱۱ ثانیه تخمین زده میشود و حداکثر سرعت آن به حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت ترکیبی نیز در حدود ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که برای خودرویی در این ابعاد و وزن، رقم قابل قبولی است.
سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب از نوع تورشن بیم طراحی شده که ترکیبی متداول میان کراساوورهای اقتصادی است. دانسته های ما از ام وی ام x55 نشان می دهد که احتمالا نئو با داشتن هندلینگی قابل قبول، در مسیرهای شهری سواری نرمی ارائه میدهد. البته در پیچهای تند، تمایل به حرکات عرضی در آن دیده خواهد شد. ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، با سامانههای ABS و EBD پشتیبانی میشوند و حس ترمزگیری مطمئنی به راننده میدهند.
لاماری نئو با وجود جایگاه اقتصادیترش نسبت به ایما، از نظر امکانات رفاهی کمکار ظاهر نشده است. فضای داخلی با روکش چرمی، تریم دو رنگ و طراحی مینیمال حس مدرنی را منتقل میکند. در مرکز داشبورد، یک نمایشگر لمسی بزرگ برای سیستم مولتی مدیا که از اپل کارپلی و اندروید اتو بدون سیم پشتیبانی میکند قرار دارد که با پشتآمپر دیجیتال ترکیب شده و نمایی کاملاً بهروز به کابین داده است.

ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سانروف برقی، آینههای جانبی تاشونده با گرمکن، فرمان Dشکل با کلیدهای کنترلی، تهویه مطبوع خودکار و شارژر بیسیم موبایل از امکانات استاندارد نئو هستند. صندلیها از روکش چرمی و گرمکن بهره میبرند و تنظیم برقی برای راننده در نظر گرفته شده است.
در کل، کابین نئو حس جمعوجور بودن را دارد، اما طراحی هوشمندانه باعث شده فضای پا و سر در ردیف عقب برای سرنشینان بزرگسال کافی باشد. صندوق بار نیز حدود ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد و با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بار قابل توجهی در اختیار قرار میدهد.
لاماری نئو از نظر تجهیزات ایمنی نیز به امکاناتی همچون ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) مجهز شده است، همچنین امکاناتی چون کروز کنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد نیز به آسایش راننده کمک خواهد کرد.
سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)، باز شدن قفلها هنگام تصادف و حسگرهای پارک عقب نیز در این خودرو دیده میشوند.
از نظر ساختار بدنه، نئو از فولاد با مقاومت بالا در بخش شاسی و ستونها بهره میبرد و طراحی آن بر اساس استانداردهای تصادف C-NCAP چین صورت گرفته است.
در نگاه اول، لاماری نئو به وضوح در نمای جانبی شباهت بسیاری با پسرعموی خود ام وی ام x55 دارد، اما در نمای جلو و عقب کمی متفاوت ظاهر می شود، جلوپنجره بزرگ ذوزنقهای با طرح شبکهای عمودی، در ترکیب با چراغهای باریک LED جلو، ظاهری پرانرژی و اسپرت به خودرو داده است. چراغهای روشنایی در روز نیز بهصورت خطی طراحی شده و جلوهای جسورانه به نمای جلو بخشیدهاند.
در نمای جانبی، خطوط نرم و سیال بدنه همراه با سقف شیبدار و رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی، چهرهای مدرن و شهری را القا میکنند. قسمت عقب نیز از چراغهای یکپارچه با نوار LED سراسری بهره میبرد که یادآور طراحی لاماری ایما است. طراحی سپر عقب و دیفیوزر دوبخشی نیز حس اسپرتتری را به خودرو القا میکند.

در مجموع، نئو از نظر طراحی بیرونی یکی از جذابترین کراساوورهای اقتصادی بازار به شمار میرود؛ مدرن، جوانپسند و هماهنگ با ترند جهانی.
کابین لاماری نئو با الهام از سبک مینیمال اروپایی طراحی شده و در عین سادگی، کیفیت بصری بالایی دارد. نمایشگر مرکزی لمسی، پشتآمپر دیجیتال و فرمان Dشکل اسپرت مهمترین نقاط تمرکز طراحی داخلی هستند. متریال استفادهشده در داشبورد و رودریها از نوع پلاستیک نرم و با دوخت مصنوعی است که حس کیفیت بالاتری نسبت به برخی رقبا القا میکند.
صندلیها طراحی اسپرتی دارند و ارگونومی مناسبی برای راننده فراهم میکنند. دکمههای فیزیکی به حداقل رسیدهاند و بیشتر عملکردها از طریق نمایشگر کنترل میشوند. هرچند این موضوع ظاهری مدرن به خودرو داده، اما در هنگام رانندگی ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشد.
نورپردازی داخلی ملایم و رنگبندی دوتُنه، حس لوکستری نسبت به قیمت خودرو ایجاد کرده است. با این حال نبود سیستم تهویه دومنطقهای یا حافظه صندلی در نسخههای اولیه، یادآور محدودیت جایگاه قیمتی نئو است.
لاماری نئو در بازار ایران در بازه قیمتی کراساوورهای اقتصادی و متوسط جای میگیرد و با خودروهایی مانند امویام X55 پرو، کی ام سی X5، چانگان CS35 پلاس، تیگارد x35، هایما S5 پرو و... رقابت مستقیم دارد.
برتری اصلی نئو نسبت به بیشتر رقبا، طراحی مدرنترو پشتیبانی خدماتی آرین پارس موتور است. همچنین موتور شناختهشده و گیربکس CVT هماهنگ، خیال خریداران را از نظر فنی راحتتر میکند.
در مقابل، نئو فاقد سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل و برخی از امکانات پیشرفتهتر ایمنی است که ممکن است در مقایسه با خودروهایی مانند FX امتیاز کمتری بگیرد. با این وجود، اگر قیمتگذاری منطقی انجام شود، نئو میتواند یکی از پرفروشترین گزینههای بازار در سال آینده باشد.
به طور کلی لاماری نئو را باید بهعنوان گام تازهای از آرین پارس موتور برای تثبیت برند لاماری در بازار ایران دانست. این خودرو ترکیبی از طراحی بهروز، کابین خوشساخت، پیشرانه قابل اعتماد و امکانات مناسب است که میتواند در میان خریداران شهری جایگاه مطلوبی پیدا کند.
در مجموع نئو، برخلاف ظاهر اقتصادیاش، از بسیاری از کراساوورهای همرده جلوتر است و میتواند ادامهدهندهی مسیر موفقیت لاماری در ایران باشد — به شرط آنکه عرضهی منظم و خدمات پس از فروش گستردهتری برای آن تدارک دیده شود.