ورود
هلدینگ آرین شب گذشته با برگزاری مراسمی متفاوت، دو محصول جدید برند لاماری آرین پارس موتور را معرفی کرد، این مراسم با حضور مدیران ارشد و نمایندگان گروه، اصحاب رسانه و البته نمایندگان شرکای خارجی آرین پارس موتور در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد تا ورود لاماری هیرکانی و لاماری نئو رسما اعلام شود.
در مراسم شب گذشته و پیش از رونمایی رسمی از خودروها، مدیران آرین پارس موتور با اشاره به روند رو به رشد گروه آرین، از ادامه تلاش برای بهبود عملکرد در همه عرصه ها خبر داد، لاماری که نخستین محصول خود با نام لاماری ایما را در سال 1400 معرفی کرد، در 3.5 سال گذشته موفق به فروش بیش از 27 هزار دستگاه از محصولات خود شده است، آرین پارس موتور پس از لاماری ایما، لاماری ایما HEV را نیز وارد کرد و لاماری اکو نیز سومین محصول لاماری بود که در زمستان 1403 معرفی شد و به زودی دور اول عرضه آن در بازار انجام می شود.
اکنون نیز لاماری نئو و هیرکانی، دو محصول جدید لاماری هستند تا لاماری از این ببعد با 5 محصول مختلف در بازار ایران حاضر باشد.
نکته جالب توجه این محصولات اما، معرفی شریک خارجی جدید آرین پارس موتور بود، همه محصولات قبلی این شرکت، از محصولات شرکت دانگ فنگ چین بودند که در ایران با برند لاماری به تولید می رسیدند، اما نئو و هیرکانی، در واقع از محصولات برند کایی که خود از زیرمحموعه های چری است انتخاب شده اند.
معرفی لاماری نئو
نئو، یک کراس اور جمع و جور بسیار آشنا برای بازار ایران است، این خودرو در اصل همان کایی x3 پرو در بازار چین است که خد، نسخه ریبج شده ای از ام وی ام X55 پرو به شمار می رود! این خودرو با تکیه بر قوای فنی توربوشارژ پر قدرت و لیست امکاناتی که از X55 کامل تر بنظر می رسد، قصد دارد رقابت در کلاس کراس اورهای شهری را داغ تر از قبل کند.
مشخصات فنی نئو
طبق کاتالوگ رسمی، لاماری نئو از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ جدید بهره میبرد که توان خروجی 156 اسب بخاری و گشتاور 230 نیوتن متر را تولید می کند، نیروی تولیدی توسط یک گیربکس cvt به چرخهای جلو منتقل میشود؛ با این اغداد و ارقام، می توان انتظار داشت نئو قوای حرکتی نسبتا مناسبی داشته باشد و شتاب گیری آن نیز به عددی در محدوده 10 ثانیه نزدیک خواهد بود.
سیستم تعلیق جلوی مکفرسون در جلو و تورشن بیم در عقب در کنار ترمزهای دیسکی چهار چرخ نیز همان ترکیب آشنای x55 است. مصرف سوخت نئو به صورت ترکیبی 6.7 لیتر اعلام شده، اما در عمل و با بنزین بی کیفیت ایران میتوان انتظار اعلاد بالاتری از این خودرو داشت.
لاماری نئو در بخش امکانات، سطحی فراتر از میانردههای معمولی ارائه میکند:نمایشگر لمسی بزرگ یکپارچه با کلاستر، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، 4 کیسه هوا، شارژر ، گرمکن صندلی های جلو و عقب و... بخشی از امکانات این خودرو هستند، ورود و استارت بدون کلید، قابلیت استارت از راه دور وامکانات اتصال بدون سیم اپل کارپلی و اندروید اتو نیز تجربه استفاده از این خودرو را بهتر خواهد کرد.
معرفی لاماری هیرکانی
دومین محصول لاماری در مراسم شب گذشته، پرچمدار جدید این برند یعنی هیرکانی بود، این خودرو نیز همانند نئو از سری محصولات کایی انتخاب شده است، لاماری نئو در واقع همان کایی x7 در بازار چین است، خودرویی که بر پایه پلتفرم KAIYI i-FA Platform توسعه یافته و میتوان در آن اشتراکاتی با خودروهای آشنای بازار ایران مانند تیگو 7 پرومکس یافت، هیرکانی یک کراس اور خانوادگی 7 نفره است که میخواهد به زودی رقابت خود را در یکی از شلوغ ترین سگمنت های خودرویی کشور آغاز کند.
مشخصات هیرکانی
لاماری هیرکانی به پیشرانهی ۱.۶ لیتری توربوشارژ مجهز است که توان تولید ۱۸۳ اسببخار قدرت و ۲۷۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب مولتیلینک طراحی شده که پایداری بالا و هندلینگ بهتری را در پیچها فراهم میکند. وزن کلی خودرو حدود ۲۱۸۵ کیلوگرم است و با وجود این وزن، مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
از دیگر ویژگیهای فنی این خودرو میتوان به باک ۶۰ لیتری و رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۶ اشاره کرد.
امکانات رفاهی هیرکانی
تجهیزات رفاهی لاماری هیرکانی شامل قابلیت رانندگی با حالتهای Eco، Comfort و Sport، سانروف پانورامیک، مالتی مدیا ۱۴.۶ اینچی با پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay بهصورت بیسیم، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، درب صندوق عقب برقی، سیستم هوشمند ورود بدون کلید (Keyless Entry) و دکمهی استارت، شارژر بیسیم تلفن همراه، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت و صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در ۴ جهت، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و گرمکن صندلیهای ردیف دوم، کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، آینههای جانبی برقی با قابلیت تاشدن برقی، صندلیهای عقب با قابلیت جمعشدن به نسبت ۴۰:۶۰، تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک برای جلو و عقب، کنترل شیب و ارتفاع نور چراغها، صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن خودکار هنگام نزدیک شدن راننده، ترمز پارک برقی همراه با سیستم Auto Hold، سیستم ناوبری (GPS)، قابلیت اتصال Wi-Fi، کنترل برقی شیشهها از طریق ریموت، سنسور باران، خروجی هوای مطبوع برای سرنشینان عقب، ۲ عدد خروجی USB در ردیف جلو و ۲ عدد خروجی USB در ردیف دوم، چراغهای جلو با تکنولوژی LED و مجهز به سیستم Auto Light، چراغ روشنایی در روز (Day Light)، چراغهای داخل کابین با قابلیت انتخاب رنگ و سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل (Follow Me Home) است.
امکانات ایمنی هیرکانی
لاماری هیرکانی از مجموعهای کامل از سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال بهره میبرد. این خودرو به سیستم کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC/ESP)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و کنترل حرکت در سرازیری (HDC) مجهز است تا پایداری خودرو در شرایط مختلف جادهای حفظ شود. همچنین وجود ۶ کیسه هوا برای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای، ایمنی سرنشینان را در تصادفات بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد.