ورود
طرح بزرگ اسقاط و نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده کشور پس از سالها توقف، از امروز با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) رسماً آغاز میشود.
این طرح که به گفته مسئولان «یکی از مهمترین برنامههای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت» است، قرار است ناوگان فرسوده موتورسیکلتهای بنزینی و بخشی از وسایل نقلیه برقی قدیمی را بهتدریج از چرخه تردد خارج کند.

محمدصادق حاتمی، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل ایدرو، اعلام کرد بر اساس آخرین آمار، از حدود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در حال تردد در کشور، بیش از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده یا در مرز فرسودگی هستند.
تنها در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده تردد میکند؛ وضعیتی که سهم بزرگی در آلودگی هوای کلانشهرها دارد.
حاتمی توضیح داد که موتورسیکلتهای انژکتوری با بیش از ۶ سال کارکرد و برقیهای بالای ۱۵ سال، فرسوده محسوب میشوند.
به گفته رئیس ستاد نوسازی، این موتورسیکلتهای فرسوده سالانه ۳ میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند و از نظر آلایندگی معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی سواری و وانت آلودگی تولید میکنند. همین موضوع ضرورت اجرای فوری طرح نوسازی را نشان میدهد.
از سال ۱۳۸۴ تاکنون عملاً روند اسقاط موتور عملی نشده و انباشت فعلی نتیجه تولید و واردات بدون خروج از چرخه مصرف است.
ساتاد نوسازی اعلام کرد که سامانهها از ابتدای سال ۱۴۰۴ آماده شدهاند و اکنون مرحله جایگزینی رسماً فعال شده است.
طبق تفاهمنامههای امضا شده با ۱۳ نهاد مختلف، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴:
بهجای موتورسیکلتهای فرسوده تحویل شود.
حاتمی اعلام کرد:
از روز شنبه هفته آینده تمام مالکان موتورسیکلتهای فرسوده میتوانند در طرح شرکت کنند.
در حال حاضر نیز بیش از ۱۲ هزار نفر در سامانه ثبتنام کردهاند.
او تأکید کرد که افراد دارای موتورسیکلت کمتر از شش سال کارکرد نیز میتوانند در طرح حضور داشته باشند، اما مشمول دریافت تسهیلات نیستند.
برای نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده، تسهیلات و کمکهای مالی قابل توجهی در نظر گرفته شده است:
برای موتورسیکلت بنزینی جدید:
برای جایگزینی با موتورسیکلت برقی:
طرح بهصورت کلید به کلید اجرا میشود؛ یعنی مالک پس از تحویل موتورسیکلت فرسوده، بلافاصله موتورسیکلت جدید دریافت میکند.
رئیس ستاد نوسازی تأکید کرد که ثبتنام کاملاً رایگان است و فقط از طریق سامانه رسمی: nnhk.ir انجام میشود.
او هشدار داد که هرگونه پیام یا سایت دیگر در این حوزه جعلی است.
در مرحله اول، تمرکز طرح بر تهران، اصفهان، شیراز و سایر کلانشهرها خواهد بود، اما در ادامه تمامی دارندگان موتورسیکلت در سراسر کشور میتوانند وارد طرح شوند.
حاتمی گفت فقط در تهران، جایگزینی موتورهای فرسوده میتواند میلیونها دلار صرفهجویی انرژی ایجاد کند.
او افزود که تولیدکنندگان داخلی در کنار ستاد نوسازی مستقر شدهاند تا فرایند بازدید، انتخاب مدل و ثبتنام در یک مجموعه بهصورت هماهنگ انجام شود.




