ورود

لاماری هیرکانی جدیدترین محصول آرین پارس موتور در خانواده لاماری است؛ برندی که طی چند سال گذشته با عرضه مدلهای مختلفی مانند لاماری ایما، ایما هیبرید، اکو و اخیراً لاماری نئو، به یکی از نامهای شناخته شده در ایران تبدیل شده است.
هیرکانی در واقع نسخهای ریبجشده از خودروی Kaiyi X7 Pro است که با تغییراتی در ظاهر، نام و برخی جزئیات فنی، بهصورت مونتاژی توسط آرین پارس موتور تولید خواهد شد. انتخاب نام «هیرکانی» اشارهای به جنگلهای ثبتشده ایران در فهرست جهانی یونسکو دارد و نوعی پیوند میان هویت ایرانی برند و ریشه چینی محصول ایجاد میکند.

هدف از تولید لاماری هیرکانی، گسترش سبد محصولات لاماری و حضور در بازاری است که کراساوورهای سایز متوسط چینی مانند فیدلیتی پرستیژ، تیگو ۷ پرومکس، تیگو 8 پرو و... در آن نقش اصلی را بازی میکنند. آرین موتور با این خودرو به دنبال محصولی کاملتر از ایما در ردهای بالاتر از نظر ابعاد، طراحی و سطح تجهیزات است تا مخاطبانی را که به دنبال ترکیب ظاهر مدرن و کیفیت قابلقبول هستند، جذب کند.
لاماری هیرکانی از پلتفرمی مشترک با کایی X7 پرو استفاده میکند و در نسخههای فعلی، به پیشرانهای 1.6 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر مجهز است که توانایی تولید حدود 183 اسب بخار قدرت و 275 نیوتنمتر گشتاور دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود. چنین ترکیبی در بسیاری از خودروهای رقیب در بازار ایران مورد استفاده قرار گرفته و کارایی مناسبی در عملکرد روزمره از خود نشان داده است.

سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب از نوع مولتیلینک است که تعادل مناسبی بین راحتی و پایداری ایجاد میکند. فرمان برقی با حساسیت متغیر، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و سیستمهای کمکی ترمز ABS و EBD نیز بهصورت استاندارد در تمامی نسخهها در نظر گرفته شدهاند.
شتاب صفر تا صد این خودرو در محدوده ۹ تا ۹.۵ ثانیه تخمین زده میشود که برای خودرویی با وزن نزدیک به ۱.۶ تُن قابلقبول است. مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده که نسبت به توان تولیدی و ابعاد خودرو عدد مناسبی محسوب میشود.

لاماری هیرکانی فهرست قابلتوجهی از امکانات رفاهی را ارائه میکند؛ این خودرو با امکاناتی چون ورود بدون کلید و استارت دکمهای، فرمان D کات ا روکش چرمی، صفحه نمایش مرکزی لمسی و کلاستر دیجیتال، صندلیهای جلو با تنظیم برقی، گرمکن و تهویه، سقف پانوراما، نورپردازی کابین، شارژر وایرلس، آینه وسط بدون قاب، تهویه مطبوع دو کاناله با دریچههای ردیف عقب، گرمکن فرمان، دوربین 360 درجه، اپل کارپلی و اندروید اتو بدون سیم، شارژر وایرلس، درب صندوق برقی و... ارایه می شود تا از این نظر به خوبی توان رقابت با رقبایس پر شمار خود را داشته باشد.
در بخش ایمنی، لاماری هیرکانی عملکردی در حد استانداردهای روز خودروهای چینی بازار دارد. وجود ۶ کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل هرزگردی (TCS)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی (HHC/HDC)، ترمز پارک برقی با اتوهولد و دوربین ۳۶۰ درجه برخی از امکانات ایمنی این خودرو هستند.

طراحی بیرونی لاماری هیرکانی به وضوح از زبان طراحی جدید برند Kaiyi الهام گرفته اما با تغییراتی در جزئیات جلوپنجره و نشان لاماری، چهرهای خاصتر پیدا کرده است. در نمای جلو، چراغهای باریک LED با طرح چندسطحی و دیلایتهای یکپارچه چهرهای تهاجمی ایجاد کردهاند. جلوپنجره بزرگ با فرم مثلثی معکوس و خطوط کرومی در کنارهها نیز حس پویایی خودرو را تقویت میکند.
در نمای جانبی، خطوط حجمدار روی درب ها و رکابهای برآمده به افزایش حس عضلانی خودرو کمک کرده و فرم سقف با شیب ملایم به سمت عقب و اسپویلر بالای درِ صندوق، حالتی اسپرت به خودرو میدهد. چراغهای عقب بهصورت پیوسته طراحی شدهاند و سپر عقب با دو خروجی تزئینی اگزوز کامل میشود.

رینگهای 20 اینچی آلومینیومی دو رنگ نیز چهره خودرو را مدرنتر کردهاند و نسبت به لاماری ایما، جلوهی لوکستری دارند.
فضای داخلی هیرکانی ترکیبی از طراحی مینیمال و استفاده از فناوریهای مدرن است. نمایشگر مرکزی بزرگ و یکپارچه با صفحه ابزار دیجیتال ادغام شده، استفاده از تریم کرومی و متریال چرمی روی داشبورد، در کنار نورپردازی محیطی چندرنگ، حس کیفیت بالاتری نسبت به ایما ایجاد کرده است.
فرمان D شکل، دکمههای روی کنسول میانی، دستهدنده الکترونیکی و طراحی ساده خطوط، نشان میدهد که هیرکانی با هدف جذب سلیقه جوانان و کاربران آشنا با فناوری ساخته شده است. صندلیهای عقب فضای کافی برای سه نفر فراهم میکنند و کف نسبتاً صاف کابین باعث راحتی سرنشین وسط میشود. حجم صندوق بار در حدود 546 لیتر برآورد میشود که با تا شدن صندلی های عقب به بیش از 1500 لیتر می رسد که برای یک کراساوور خانوادگی مناسب است.

لاماری هیرکانی در بازار ایران با رقبای سرسختی روبهروست. از جمله فونیکس تیگو ۷ پرومکس، هایما ۸S، فیدلیتی پرستیژ و... که همگی در بازه قیمتی مشابه و با ویژگیهای فنی نزدیک عرضه میشوند. مزیت اصلی هیرکانی احتمالاً در طراحی تازهتر، زبان بصری جسورانه، و خدمات پس از فروش آرین پارس موتور خواهد بود؛ شرکتی که با تجربه موفق لاماری ایما و شبکه خدمات خود، جایگاه قابل اعتمادی در ذهن مشتریان پیدا کرده است.
با این حال، چالش اصلی این خودرو قیمتگذاری نهایی و سطح واقعی آپشنها در نسخه تولید داخل خواهد بود. در صورت عرضه با قیمتی رقابتی و حفظ کیفیت مونتاژ، لاماری هیرکانی میتواند یکی از گزینههای محبوب خریداران در کلاس کراساوورهای سایز متوسط چینی شود. اما اگر فاصله قیمتی آن با محصولات قدرتمندتر زیاد شود یا تنوع تیپها محدود بماند، ممکن است در رقابت با محصولات دیگر کار سختی داشته باشد.
در مجموع، هیرکانی را میتوان تلاشی جدی از سوی آرین موتور برای تثبیت برند لاماری دانست؛ محصولی که اگر با پشتیبانی درست و عرضه منظم همراه باشد، میتواند فصل تازهای در مسیر توسعه این برند ایرانی-چینی رقم بزند.