فولکس واگن ID.4 پرو

Pureپرو
کشور
آلمان آلمان
شرکت خدمات دهنده
پرستوی آبی ارگ
نوع عرضه
وارداتی
قیمت کارخانه
تعیین نشده
قیمت بازار
تعیین نشده

مزایای فولکس واگن ID.4 پرو

  • امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر از نسخه پیور
  • قدرت موتور بیشتز از نسخه پیور
  • باتری بزرگ و رنج پیمایش 600 کیلومتری

معایب فولکس واگن ID.4 پرو

  • تیراژ عرضه پایین تر از نسخه پیور
  • خدمات پس از فروش محدودتر خودروسازان راین نسبت به دیگر عرضه کننده ها
این خودرو از پیشرانه برقی 202 اسب بخاری و 310 نیوتن متری بر روی محور عقب بهره می گیرد و شتاب صفر تا صد آن 9 ثانیه اعلام شده است.
ظرفیت پک باتری مدل پرو 84.6 و مدل پیور 55.7 کیلووات و رنج پیمایش آن ها نیز به ترتیب 400 و 600 کیلومتر اعلام شده است.
مهمترین تفاوت این خودروها، ظرفیت باتری و البته برخی امکانات رفاهی است، شارژر وایرلس، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، گرمکن، سردکن و ماساژور صندلی های جلو از مهمترین تفاوت های این دو خودرو هستند.

مشخصات فنی فولکس واگن ID.4 پرو

160 KM/H
حداکثر سرعت
9 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
کراس اور
حجم موتور
سی سی
نوع موتور
الکتریکی
نوع جعبه دنده
انتقال قدرت مستقیم
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلJ Segment
وزن2156 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو235/55R19
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب235/55R19
مشخصات فنی موتور
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مجموع توان موتور برقی202 اسب بخار
مجموع گشتاور موتور برقی310 نیوتن متر
ظرفیت باتری موتور برقی84.6
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)1
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهدنده فرمانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور عقب دیفرانسیل عقب
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروز ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبکاسه ای
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
نوع سیستم فرمانفرمان کمکی برقی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت160 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9 ثانیه
استاندارد آلایندگییورو 6
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP5
رنج پیمایش (CLTC)600

امکانات رفاهی فولکس واگن ID.4 پرو

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد، راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای
سیستم های پایداری و کمک رانندهکنترل پایداری ESP، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HHC
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و ورود و استارت بدون کلید
نوع غربیلکغربیلک فرمان 3 شاخه با روکش چرمی و کلید های کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل، دارای گرمکن فرمان و قابلیت تنظیم در 4 جهت
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه دوگانه خودکار با دریچه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی و تصویریداری 7 عدد بلندگو
سیستمهای مولتی مدیادارای صفحه نمایش لمسی 12 اینچی مولتی مدیا، دارای دستیار صوتی، WiFi و GPS، دارای صفحه کیلومتر دیجیتالی، دارای دوربین 360 درجه و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو
سیستم صندلیهای جلوتنظیم برقی صندلی های جلو در 12 جهت، ، دارای شارژر وایرلس، صندلی های جلو دارای گرمکن، سردکن و ماساژور، صندلی های جلو دارای ماساژور
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی تاشو برقی و آیینه وسط الکتروکرومیک
سیستم شیشه هادارای سنسور باران، شیشه های جانبی برقی دارای آنتی ترپ
سیستم های سقفسقف پانارومیک بازشو
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلو LED هوشمند با تکنولوژی IQ.Light، دارای چراغ روشنایی در روز و سنسور نور، دارای لوگوی نورانی
سیستم روشنایی عقبچراغ های عقب LED با تکنولوژی IQ.Light، دارای لوگوی نورانی، دارای قابلیت شخصی سازی انیمیشن چراغ عقب،
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک جلو و عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد و ترمز پارک برقی، سیستم پیشگیری از تصادف در جلو، سیستم دستیار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری در هنگام برخورد، دارای سیستم پارک خودکار

فولکس‌واگن ID.4 یک کراس‌اوور تمام‌برقی است که بر پایه پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی گروه فولکس‌واگن (MEB) توسعه یافته و نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. هدف فولکس‌واگن از تولید این مدل، ورود گسترده به بازار خودروهای برقی و ارائه محصولی با قیمت قابل‌دسترس‌تر نسبت به تسلا و سایر رقبا بود؛ به همین دلیل ID.4 با شعار «خودرویی برای میلیون‌ها نفر، نه میلیونرها» به بازار عرضه شد.

ورود ID.4 به ایران ابتدا با نسخه ID.4 Pure توسط ماموت خودرو انجام شد و پس از آن، شرکت خودروسازان راین نسخه‌های مجهزتر Pure+ و Pro را وارد بازار کرد.

1 (7).webp

مشخصات فنی فولکس‌واگن ID.4 Pro

تفاوت اصلی میان تیپ‌های مختلف ID.4 به ظرفیت باتری و میزان پیمایش آن‌ها برمی‌گردد. نسخه پایه یعنی ID.4 Pure به باتری ۵۵.۷ کیلووات‌ساعتی مجهز است که با یک بار شارژ کامل، حدود ۴۰۰ کیلومتر پیمایش ارائه می‌دهد (چرخه WLTP). این برد برای استفاده روزمره و رانندگی شهری کاملاً کافی است و معمولاً با یک تا دو بار شارژ در هفته، تمام نیازهای یک راننده شهری را پوشش می‌دهد.

اما نسخه‌های Pure+ و Pro از باتری بزرگ‌تری با ظرفیت ۸۴.۸ کیلووات‌ساعت استفاده می‌کنند. این افزایش ظرفیت، برد پیمایش را به ۶۰۱ کیلومتر با یک شارژ کامل می‌رساند؛ رقمی که ID.4 را از یک خودروی شهری به گزینه‌ای مناسب برای سفرهای بین‌شهری بدون نیاز به شارژ میان‌راه تبدیل می‌کند. به‌عنوان نمونه، می‌توان مسیر تهران تا اصفهان را بدون شارژ دوباره طی کرد و همچنان انرژی ذخیره داشت.

2 (7).webp

در کنار باتری، تفاوت مهم دیگر در قدرت موتور الکتریکی است. هر سه تیپ ID.4 تک‌موتوره و دیفرانسیل عقب (RWD) هستند، اما توان خروجی موتور میان نسخه‌ها متفاوت است. نسخه Pure به موتور الکتریکی با توان ۵۵.۷ کیلووات مجهز شده و شتاب صفر تا صد را در حدود ۱۰ ثانیه ثبت می‌کند؛ عملکردی که برای استفاده‌های روزمره و رانندگی شهری کاملاً کافی است.

در مقابل، نسخه‌های Pure+ و Pro از موتور قدرتمندتر ۱۵۰ کیلوواتی (۲۰۱ اسب بخار) بهره می‌برند و شتاب صفر تا صد را به ۸.۵ ثانیه کاهش می‌دهند. این افزایش توان، شخصیت این دو تیپ را کاملاً متفاوت کرده و شتاب‌گیری سریع و خطی موتور برقی، حس چابکی و عکس‌العمل آنی را در رانندگی فراهم می‌کند.

گشتاور در هر سه نسخه عدد یکسان ۳۱۰ نیوتن‌متر است، بنابراین شروع حرکت در همه مدل‌ها مشابه بوده و تفاوت اصلی در سرعت‌های بالاتر و شتاب ثانویه دیده می‌شود. حداکثر سرعت نیز در نسخه‌های Pure، Pure+ و Pro به صورت الکترونیکی روی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

طراحی ظاهری فولکس‌واگن ID.4 پرو

طراحی بیرونی ID.4 در هر سه تیپ Pure، Pure+ و Pro یکسان است و با همان سبک مینیمال و تمیز فولکس‌واگن شناخته می‌شود. حذف جلوپنجره‌ی سنتی و استفاده از خطوط نرم و حجم‌دهی‌های ساده، ظاهر یک کراس‌اوور کاملاً مدرن و الکتریکی را ایجاد کرده است؛ طراحی‌ای که بدون اغراق و جلوه‌گری، چشم‌نواز و هماهنگ به نظر می‌رسد.

تفاوت اصلی در نسخه‌های مجهزتر دیده می‌شود: تیپ‌های Pure+ و Pro به سیستم روشنایی پیشرفته فولکس‌واگن یعنی IQ.Light Matrix LED مجهز هستند؛ همان فناوری‌ای که پیش‌تر روی فولکس‌واگن آیدی یونیکس نیز استفاده شده بود.

امکانات رفاهی و ایمنی فولکس‌واگن ID.4 پرو

ID.4 همیشه در میان خودروهای برقی به کم‌آپشن بودن مشهور بود، اما در نسخه Pro، ورق کاملاً برگشته است. این نسخه برخلاف تصور اولیه، با سطح امکانات رفاهی و سامانه‌های ایمنی پیشرفته وارد کشور شده و در بسیاری از بخش‌ها چیزی از رقبای چینی پرآپشن کم ندارد.

در بخش راحتی و امکانات داخلی، ID.4 Pro به تجهیزاتی مانند نمایشگر ۱۲ اینچی مالتی‌مدیا، سقف پاناروما، صندلی‌های برقی جلو با تنظیم ۸ جهته، گرمکن صندلی‌های جلو، نورپردازی کابین با شخصی سازی در 30 رنگ، شارژر وایرلس، چهار پورت USB-C، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه هوا برای سرنشینان عقب و صندلی‌های عقب تاشو مجهز است.

در بخش ایمنی و کمک‌راننده نیز ID.4 Pro لیست کاملی از سامانه‌های فعال حفاظتی ارائه می‌دهد. این خودرو به شش کیسه هوا (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، هشدار بین خطوط، تشخیص تابلوهای ترافیکی، سیستم پایش خستگی راننده و سیستم جلوگیری از برخورد چندگانه مجهز شده است. همچنین وجود سیستم رانندگی نیمه‌خودران سطح ۲، دوربین ۳۶۰ درجه، پارک خودکار، تنظیم خودکار زاویه آینه در دنده عقب، کرنر لایت و امکان شخصی‌سازی انیمیشن چراغ عقب، سطح امکانات این خودرو را به سطحی فراتر از انتظار برای یک فولکس‌واگن می‌رساند.

در مجموع، نسخه Pro که توسط خودروسازان راین عرضه شده، دیگر یک «فولکس‌واگن کم‌آپشن» نیست؛ بلکه یکی از کامل‌ترین پکیج‌های رفاهی و ایمنی در میان خودروهای برقی بازار ایران را ارائه می‌دهد.

3 (4).webp

رقبا و جمع‌بندی فولکس‌واگن ID.4 Pro

ID.4 Pro در بازاری وارد شده که بخش خودروهای برقی هنوز در ایران نوپاست، اما به سرعت در حال رشد است. از نظر سگمنت و کاربری، رقبای مستقیم این خودرو شامل هوندا ens1، آئودی q4 e-tron، تویوتا BZ4X، فونیکس fx برقی، اسکای‌ول ET5 هستند؛ محصولاتی که بیشتر با امکانات زیاد و قیمت پایین‌تر شناخته می‌شوند. اما ID.4 برخلاف رقبای چینی، برگ برنده‌ی متفاوتی دارد: هویت فولکس‌واگن و کیفیت ساخت اروپایی.

نکته مهم این نسخه، ترکیب برد پیمایش بالاتر از نسخه پیرو با امکانات ایمنی و رفاهی پیشرفته است. بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای برقی در ایران همیشه با این نگرانی روبه‌رو بودند که «ماشین برقی فقط برای شهر خوبه و نمیشه باهاش سفر رفت». اما ID.4 Pro این ذهنیت را کاملاً تغییر می‌دهد. برد پیمایش بالا باعث می‌شود بسیاری از سفرهای بین‌شهری بدون شارژ میان‌راه انجام شود و از نظر تجربه استفاده، به یک کراس‌اوور خانوادگی کاملاً قابل اعتماد نزدیک شود.

از طرف دیگر، سطح امکانات رفاهی و تکنولوژی‌های ایمنی در این نسخه دقیقاً همان چیزی است که از یک خودروی برقی مدرن انتظار می‌رود  و حتی بیش از انتظار. وجود سیستم‌های رانندگی نیمه‌خودکار سطح ۲، دوربین ۳۶۰ درجه، پارک خودکار و رادارهای ایمنی متعدد، ID.4 Pro را از تصویر «فولکس کم‌آپشن» خارج کرده و آن را به یکی از کامل‌ترین گزینه‌ها در میان خودروهای برقی بازار ایران تبدیل کرده است.

در بخش خدمات پس از فروش، خودروسازان راین که نسخه Pro و Pure+ را وارد کرده، اعلام کرده برنامه‌ای ویژه برای پشتیبانی خودروهای برقی در شبکه خدمات خود دارد. با این حال، از آنجا که ماموت خودرو واردکننده رسمی محصولات فولکس‌واگن در ایران است و نسخه Pure را نیز عرضه می‌کند، قطعاً انتظار می‌رود در بخش خدمات پس از فروش و زنجیره تأمین قطعات پیشتازتر و قابل‌اعتمادتر باشد.

در نهایت، ID.4 Pro انتخابی است برای افرادی که می‌خواهند بدون چشم‌پوشی از کیفیت ساخت، ایمنی و امکانات رفاهی، وارد دنیای خودروهای تمام‌برقی شوند خودرویی که علاوه بر استفاده شهری، برخلاف بسیاری از برقی‌ها برای سفر هم مناسب است.

نظرات کاربران

نظر شما در مورد فولکس واگن ID.4 پرو چیست؟