ورود
تیسان S05 یکی از محصولات جدید شرکت تیگارد موتور در بازار ایران است که در واقع نسخهای ریبج (Rebadged) از جتور X50 / S05 است که تحت لیسانس و با همکاری شرکت هنگران (Hengrun) تولید و عرضه خواهد شد. این کراساوور شهری با هدف تکمیل سبد محصولات تیگارد در کلاس کراس اور های شهری، نخستین بار در نمایشگاه خودرو اصفهان 1404 به نمایش درآمد.
تیگارد موتور با اعلام رسمیِ استقبال از ورود تیسان S05، تأکید کرده است که این خودرو بهروزتر از نمونههای قدیمیتر در بازار ایران خواهد بود و قرار است با پشتیبانی مناسبی در در شبکه خدمات پس از فروش تیگارد حمایت شود.
اینطور که بنظر می رسد، تیسان S05 برای رقابت مستقیم با مدلهایی مثل هایما S5 پرو، KMC X5، MVM X55 و دیگر کراساوورهای اقتصادی عرضه خواهد شد و میخواهد با نقاط قوتی مانند طراحی بهروزترو امکانات بهت، در بازار ایران نقش آفرینی کند.
تیسان S05 قرار است از همان موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ آشنای چری استفاده کند، پیشرانه ای که بر روی بسیاری از خودروهای دیگر بازار کشور نیز دیده می شود، برای اطلاع از قدرت و گشتاور تولیدی این موتور بر روی تیسان S05، باید تا زمان انتشار کاتالوگ رسمی این خودرو از سوی تیگارد صبر کنیم، اما در منابع مختلف، قدرت خروجی این پیشرانه بین 145 تا 155 اسب بخار و گشتاور آن بین 210 تا 230 نیوتن متر اعلام شده است.
این پیشرانه قدرت خروجی خودر را از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه W-DCT تر به چرخ های جلوی خورد می رساند، انتظار می رود تیسان S05 با وجود بهره مندی از موتور و گیربکس مشابه فیدلیتی نیوپرایم، توانایی های حرکتی بهتری داشته باشد، چرا که با توجه به ابعاد جمع و جور تر بدنه، وزن بسیار کمتری نسبت به فیدلیتی خواهد داشت و تا بتوانیم انتظار شتاب صفر تا صد در محدوده ۸٫۵ تا ۹٫۵ ثانیه را از محصول تازه وارد تیگارد داشته باشیم که با توجه به کلاس خودرو، عدد قابل قبولی به شمار می رود.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در ۸ تا ۹ لیتر در هر صد کیلومتر در شرایط استاندارد اعلام شده، اما با شرایط اقلیمی و مخصوصا کیفیت سوخت ایران، این عدد در شرایط واقعی قطعا متفاوت خواهد بود.
نوع تعلیق جلوی تیسان S05 از نوع مکفرسون و تعلیق عقب این خودرو مولتی لینک است تا این خودرو به تعادل مناسبی میان راحتی و پایداری برسد.
برای اطلاع دقیق از امکانات رفاهی تیسان S05 باید تا زمان انشار کاتالوگ رسمی خودرو توسط تیگارد موتور صبر کنیم، اما با اطلاع از تمرکز این شرکت بر ارتقای سطح امکانات رفاهی نسبت به رقبا، میتوان انتظار وجود مواردی چون سقف پانوراما، سیستم ورود و استارت بدون کلید، شارژر بیسیم تلفن همراه، صندلی راننده با تنظیم برقی، روکش چرمی صندلی ها و گرمکن صندلی های جلو، آینههای جانبی تاشو برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل و... را در این خودرو داشته باشیم، تیسان S05 همچنین از سیستم مالتی مدیا یکپارچه با کلاستر بهره می برد، صفحه نماشی لمسی 10.5اینچی این خودرو از امکاناتی مانند اپل کارپلی و اندروید اتو نیز پشتیبانی می کند.
آنچه پیداست، تیگارد قصد دارد S05 را با امکانات رقابتی عرضه کند تا نظر خریداران را در این بازه قیمتی جلب نماید.
در زمینه امکانات ایمنی نیز باید منتظر اعلام اطلاعات رسمی از سوی تیگارد باشیم، اما شنیده ها در فضای مجازی نشان میدهد تیسان S05 با امکانات ایمنی و کمک رانندگی مناسبی از جمله 4 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سنسور پارک عقب و دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، رادار بین خطوط و سیستم هشدار باز کردن در ها عرضه می شود.
تیسان S05 در طراحی بیرونی خود تلاش کرده چهرهای مدرن و جسورانه ارائه دهد. جلوپنجرهای بزرگ با خطوط کرومی و به هم پیوسته، چراغهای LED باریک و ورودیهای هوایی تزئینی در سپر جلو به آن جلوهای چشمگیر دادهاند.
در نمای جانبی، خط شانهای صاف که از جلو تا عقب امتداد یافته و ریل سقفی، فضاسازی مناسبی برای کاربرد شهری ایجاد میکند. رینگهای آلومینیومی سایز ۱۸ اینچ نیز تناسب مناسبی با ابعاد بدنه خودرو دارند.
نمای عقب نیز با چراغهای LED با طرحی متفاوت و طراحی سپر با ورودی های هاوی فیک در کناره ها، هویت خودرو را به عنوان کراساووری شهری اسپرت تقویت کرده است. وجود اسپویلر و خطوط طراحی باریک در بدنه، حس پویایی بیشتری ایجاد میکند.
فضای داخلی تیسان S05 با محوریت راحتی و تکنولوژی طراحی شده است. داشبورد ساده اما مدرن با تمرکز بر نمایشگر لمسی مرکزی و صفحه آمپر دیجیتال، حس فضای مدرن را منتقل میکند.
ترکیب متریال شامل چرم مصنوعی و پوششهای نرم در نقاط تماس دست، تریم کرومی و مشکی پیانویی در کنسول میانی و رودریها، جلوهای بهتر از خودروهای معمولی همرده فراهم میکند.
فرمان D-Cut خودرو به صورت سه شاخه طراحی شده و کلید های به کار گرفته شده بر روی آن، کیفیت مناسبی دارند، استفاده از لیور دنده الکترونیکی نیز به مردن بودن خودرو کمک کرده و فضای بیشتری در اختیار طراحان قرار داده است.
تیسان S05 وارد بازاری میشود که همواره نیاز به گزینههای میانرده و امکاناتمحور دارد. رقبای اصلی این خودرو را می توان ام وی ام X55 پرو، کی ام سی X5، هایما S5 پرو و.... دانست.
نقاط قوت S05 عبارتند از امکانات بهروزتر، پیشرانه قوی توربو و طراحی نوین، از سوی دیگر مهمترین نقاط ضعف این خودرو را می توان نبود سابقه برند قوی در بازار ایران و خدمات پس از فروش محدود تر نسبت به برخی رقبا دانست.
اگر تیگارد بتواند قیمتگذاری منطقی داشته باشد و تضمین خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مناسب را ارائه کند، S05 میتواند جای خود را در بازار کراساوورهای اقتصادی ایران باز کند.