ورود

تویوتا هایلندر که در برخی بازارها مانند ژاپن و استرالیا با نام تویوتا کلاگر (Toyota Kluger) شناخته میشود، یک شاسیبلند میانسایز است که از سال ۲۰۰۰ توسط شرکت تویوتا تولید میشود. این خودرو در واقع نسخهی شهریتر تویوتا 4Runner محسوب میشود؛ مدلی که بر پایه پلتفرم وانتها و خودروهای آفرودی ساخته شده بود.
هایلندر در ابتدای عرضه با استقبال بالایی مواجه شد و خیلی زود به یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای تویوتا تبدیل گردید. با این حال، از سال ۲۰۰۶، با گسترش محبوبیت مدل کوچکتر تویوتا راو۴، نقش هایلندر در بازار جهانی تا حدودی تغییر کرد و تمرکز آن بر خانوادهها و استفادههای جادهای قرار گرفت.

مدل فعلی، نسل چهارم تویوتا هایلندر است که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این نسل بر پایه پلتفرم جدید TNGA-K توسعه یافته و از نظر طراحی، فناوری و ایمنی نسبت به نسلهای پیشین پیشرفت چشمگیری دارد.
نسخهای که در سالهای اخیر به ایران وارد شده، مانند بسیاری از مدلهای تویوتا در بازار چین، توسط جوینتونچر GAC Toyota تولید و مونتاژ میشود.
در ایران شرکت ماهان صنعت پارس (ایرتویا) بهعنوان نماینده رسمی واردات و خدمات محصولات تویوتا و لکسوس، این کراساوور هفتنفره را بهصورت محدود و ویژه برای جانبازان ۷۰ درصد وارد کرده است.
تویوتا هایلندر نسل چهارم از یک پیشرانه هیبریدی سهگانه بهره میبرد که شامل یک موتور بنزینی و دو موتور برقی است. موتور بنزینی از نوع چهار سیلندر خطی ۲.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ DOHC بوده و به سیستمهای زمانبندی متغیر هوشمند سوپاپها VVT-i و VVT-iE مجهز است. این موتور 186 اسببخار قدرت و 236 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.

در کنار آن، یک موتور برقی بر روی محور جلو با توان ۱۸۰ اسببخار و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور و موتور برقی دوم در محور عقب با توان ۵۴ اسببخار و ۱۲۱ نیوتنمتر گشتاور قرار گرفتهاند. این ترکیب نیروی مورد نیاز خودرو را از طریق گیربکس E-CVT (انتقال پیوسته الکترونیکی) به چرخها منتقل میکند و عملکردی نرم و کممصرف ارائه میدهد.

هایلندر با وزن حدود ۲۰۳۵ کیلوگرم و باک سوخت ۶۵ لیتری عرضه میشود. در بخش تعلیق، محور جلو به سیستم مکفرسون مستقل و محور عقب به سیستم تعلیق مستقل دو جناغی مجهز است که تعادل مناسبی میان نرمی سواری و پایداری فراهم میکند.
این سیستم که در برخی از مدلهای جدید راو۴ نیز استفاده میشود، یکی از پیشرفتهترین فناوریهای محرک تویوتاست. در ساختار E-Four، موتور بنزینی و موتور برقی جلو، چرخهای جلو را به حرکت درمیآورند و یک موتور برقی مستقل روی محور عقب وظیفه تأمین نیروی اضافی را بر عهده دارد. هر زمان خودرو به کشش بیشتری نیاز داشته باشد – برای مثال در مسیرهای لغزنده، بارانی یا کوهستانی – این موتور عقب بدون وجود میلگاردان مکانیکی وارد مدار میشود.

مزایای سیستم AWD-i شامل راندمان بالاتر مصرف سوخت، پایداری بهتر در مسیرهای لغزنده، واکنش سریعتر دینامیکی و حذف شفت مکانیکی برای کاهش وزن و افزایش بهرهوری است. این سیستم بهصورت دائم فعال نیست و در سرعتهای یکنواخت یا مسیرهای خشک، خودرو صرفاً با دیفرانسیل جلو حرکت میکند تا مصرف سوخت کاهش یابد.
تویوتا هایلندر در بخش رفاهی به امکانات کاملی مانند کیلس استارت، شیشههای برقی با پوشش ضدآب، مهزدای شیشه جلو، رابط صوتی و دو پورت USB در ردیفهای جلو و عقب، تهویه مطبوع خودکار سهمنطقهای با دریچههای مستقل، ترمز پارک برقی و سیستم اتوهولد مجهز است.
از دیگر امکانات قابلتوجه این خودرو میتوان به صفحهنمایش لمسی مرکزی با کیفیت بالا، سیستم نمایش چندصفحهای، سیستم صوتی شش بلندگو، فیلتر هوای کابین CN95 با تصفیه هوشمند PM2.5 و نمایش وضعیت آلودگی هوا، گرمکن صندلیهای جلو، سقف پانوراما، نوربالای اتوماتیک، تریم داخلی چرمی، صندلیهای برقی جلو، حالت رانندگی تریل مود، کلاستر دیجیتال، سیستم کیپلین، حالتهای مختلف رانندگی و تعویض دنده تیپترونیک مصنوعی اشاره کرد.

این خودرو به هفت کیسه هوای SRS شامل کیسه هوای دو سرنشینان جلو، ایربگ زانویی راننده، ایربگ جانبی جلو و کیسه هوای پردهای مجهز است.

در بخش سیستمهای کمکی، تویوتا هایلندر به سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر (TPWS)، ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمک ترمز (BA)، کنترل پایداری (VDIM)، کنترل کشش (TRC) و کمک شروع حرکت در سربالایی (HAC) مجهز است. همچنین، فناوریهای ایمنی پیشرفتهای مانند رادار هشدار تصادف جلو، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، تشخیص تابلوهای رانندگی و کروز کنترل تطبیقی هوشمند نیز در قالب بسته Toyota Safety Sense در این خودرو بهکار رفتهاند.
همچنین تعدادی از نسخههای تویوتا هایلندر بهصورت شخصی وارد کشور شدهاند که در برخی موارد از نظر امکانات، نسبت به نمونههای رسمی موجود در بازار، سطح تجهیزاتی بالاتری دارند. در مقابل، تعداد انگشتشماری از نسخههای لوآپشن این خودرو نیز بهصورت جانبازی وارد کشور شدهاند که از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینتری قرار میگیرند.
تویوتا هایلندر نسل چهارم یکی از بزرگترین محصولات تویوتا در ایران محسوب میشود و ابعاد قابل توجهی دارد؛ طول آن ۴۹۶۵ میلیمتر، عرض ۱۹۳۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۷۵۰ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن ۲۸۵۰ میلیمتر اندازهگیری شده است. این ابعاد در مقایسه با لندکروزر سری ۳۰۰ تقریباً یکسان است و نشاندهنده جایگاه هایلندر به عنوان یک کراساوور میانسایز بزرگ خانوادگی است.

در نمای جلو، هایلندر طراحی تهاجمی و قدرتمندی دارد. جلوپنجره با بیرون زدگی به سمت سپر، نگاهها را به خود جلب میکند و حس استحکام و اطمینان را منتقل میکند. در نمای جانبی، خطوط بدنه کاملاً بازتابدهنده اندازه بزرگ خودرو هستند؛ به ویژه خط پایین دربها که به بالای گلگیر عقب میرسد، جلوهای زیبا و متوازن به ماشین داده است. رینگهای ۲۰ اینچی نیز با ابعاد بزرگ خودرو هماهنگی خوبی دارند و ظاهر آن را کامل میکنند.

نمای عقب هایلندر با چراغهای افقی و سپر حجیم طراحی شده است که حس استحکام و پهنای بدنه را تقویت میکند. حجمدهی مناسب سپر عقب و چراغها، ترکیب کلی طراحی عقب را متوازن و جذاب کرده و هماهنگی مناسبی با ابعاد کلی خودرو ایجاد میکند.
همانطور که از محصولات تویوتا انتظار میرود، در کابین هایلندر از متریالی با کیفیت و خوشساخت استفاده شده که حس استحکام و لوکس بودن را به سرنشین منتقل میکند. داشبورد خودرو به صورت چند لایه و با طراحی مدرن ساخته شده و تمرکز ویژهای بر نظم و دسترسی آسان به تجهیزات راننده و سرنشینان دارد.

یکی از ویژگیهای متمایز کابین، سیستم تنظیمات تهویه بالای دریچههای کولر است که نسبت به بسیاری از خودروها در این کلاس متفاوت و کاربردی طراحی شده است. فضای داخلی خودرو نیز جادار است و با ظرفیت هفت نفر، به راحتی مناسب سفرهای خانوادگی و مسیرهای طولانی محسوب میشود.
هایلندر با طراحی جادار، ظرفیت هفت نفره و ترکیبی از امکانات رفاهی و ایمنی کامل، یکی از گزینههای شاخص شاسیبلندهای خانوادگی میانسایز است و توانسته در بازار رقابتی جایگاه قابل توجهی پیدا کند. در این کلاس، رقابت با برخی شاسیبلندهای چینی نیز جریان دارد، اما اصلیترین رقیب این خودرو در بازار، نیسان پتفایندر است که از نظر ابعاد، ظرفیت سرنشین و امکانات رفاهی، بیشترین شباهت را به هایلندر دارد و مقایسه بین این دو خودرو معمولاً در اولویت خریداران قرار میگیرد.
با توجه به مجموعه امکانات، طراحی کابین و بدنه، سیستم هیبریدی پیشرفته و تجهیزات ایمنی کامل، هایلندر تجربهای مطمئن و کاربردی برای خانوادهها فراهم میکند و توانسته تعادل مناسبی بین راحتی، عملکرد و ایمنی برقرار کند.