تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ (Toyota Hilux 2016) نسل هشتم تویوتا هایلوکس است که از سال ۲۰۱۵ توسط تویوتا معرفی و به بازار عرضه شد تا جایگزین هایلوکس ویگو شود. تولید تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸ میلادی آغاز شد و تاکنون ۸ نسل از این پیکاپ تولید، و به بازار عرضه شده است. این وانت جان سخت ژاپنی در سال 2016 وارد بازار ایران شد و به علت چهره جذاب تر و کابین لوکس تر از نسل قبلی به سرعت مورد توجه آفرود سواران قرار گرفته و به محبوبیت رسید. اما دیری نپایید که به علت ممنوعیت واردات خودرو، پای این وانت کامپکت نیز از بازار ایران بریده شد تا این خودرو فقط در مدل 2016 در بازار قابل تهیه باشد. بر خلاف نسل قبلی، تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ تنها در یک نسخه یعنی هایلوکس دو کابین بلند دو دیفرانسیل به ایران وارد شد.
مزایا و معایب
+ توانایی آفرود بالا
+ استهلاک پایین و جان سختی
+ طراحی ظاهری و کابین جذاب تر از نسل قبلی
- قیمت بالا
- سواری خشک
- کمبود امکانات رفاهی
بررسی مشخصات فنی تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶
هایلوکس نسل هشتم با پیشرانه و گیربکس های مختلف از جمله موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲ لیتری و ۶ سیلندر ۴ لیتری و پیشرانه های دیزلی ۲.۵ لیتری توربوشارژ و اینتر کولر ۳ لیتری مجهر به گیربکس های ۵ و ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک به بازار های جهانی عرضه شده است.
هایلوکس وارد شده به ایران مجهز به یک پیشرانه ۲.۷ لیتری با قدرت ۱۶۴ اسب بخار و مشترک با تویوتا پرادو است. این توان تولید شده از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی یا 6 دنده اتوماتیک AT به هر 4 چرخ خودرو منتقل می شود. البته قابل ذکر است که با توجه به پارت تایم 4WD بودن هایلوکس، این خودرو به طور پیش فرض نیرو را به چرخ های عقب منتقل کرده و در صورتی که راننده حالت رانندگی را روی دنده کمک قرار دهد نیرو به هر 2 دیفرانسیل خودرو منتقل خواهد شد. با وجود اینکه این خودرو به کمک سبک و سنگین مجهز است اما خبری از قفل دیفرانسیل مکانیکی یا الکترونیکی یا حتی دیفرانسیل لغزش محدود در این خودرو نیست.
مشخصات کلی
ابعاد، وزن و ظرفیت ها
بررسی امکانات رفاهی و ایمنی
این پیکاپ ژاپنی به 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو مجهز است (که در نسخه فول یک ایربگ زانویی راننده نیز به آن اضافه می شود). همچنین این خودرو موفق به کسب تنها 3 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و ایمنی آن ایده آل ارزیابی نمی شود. هرچند بعدا تویوتا با انجام اصلاحاتی موفق شد تا 5 ستاره کامل را بدست آورد، اما ریوو های موجود در بازار ایران همگی از نسخه 3 ستاره هستند.
هایلوکس نسل هشت از لحاظ امکانات رفاهی چندان دست پری ندارد؛ هرچند برای یک پیکاپ آفرودی امکانات رفاهی در اولویت نیستند اما وقتی قیمت بالا و عجیب این خودرو در بازار ایران را در نظر بگیریم، این ضعف امکانات کاملا مشهود خواهد شد. شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای ردیف عقب، مانیتور 7 اینچی، سنسور نور و کول باکس تنها آپشن هایی هستند که در این پیکاپ گران قیمت تویوتا قابل دستیابی اند.
امکانات رفاهی و آپشن ها
طراحی ظاهری
به طور کلی مدتی است که تویوتا دست از طراحی های محافظه کارانه و خسته کننده خود کشیده و به طراحی های سنت شکنانه و حجیم تر روی آورده است. هایلوکس جدید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نسبت به نسل قبلی طراحی جذاب تری دارد. ریوو با چراغ های کشیده تر، جلو پنجره بزرگ، بدنه عضلانی و قامت بلند خود، بسیار تهاجمی تر از ویگو است.
طراحی کابین
اوضاع در کابین نیز به همین صورت است؛ در نگاه اول طراحی کابین هایلوکس 2016 نسبت به هایلوکس ویگو پیشرفت مناسبی داشته و کاملا مدرن تر است. طراحی چند وجهی داشبورد در ترکیب با تودوزی مشکی و قرمز فضای بسیار خوبی را در اتاق این وانت گران قیمت بوجود آورده. البته زمانی که وارد جزئیات شویم، فقط ضعف شدید آپشن ها زیبایی کابین را کاهش می دهند… هایلوکس جدید حتی از روکش چرمی فرمان هم برخوردار نیست!
جمع بندی
در بازار امروز، با توجه به قوانین ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500cc و سپس ممنوعیت کلی واردات خودرو، هایلوکس ریوو قیمت بسیار گزافی دارد که به مذاق بسیاری از مشتریان خوش نخواهد آمد. اما به هر صورت با توجه به اینکه آفرودر های قدرتمند تر و آپشنال تری نظیر تویوتا لندکروز و تویوتا پرادو قیمت بیشتر و سال ساخت پایین تری از هایلوکس دارند، تویوتا هایلوکس 2016 همچنان به عنوان یک خودروی آفرودی نسبتا کم سن و سال بازار خرید و فروش خوبی دارد. این خودرو مناسب افرادی است که به دنبال یک خودروی آفرودی قدرتمند و جان سخت با طراحی جدید هستند اما توانایی هزینه کردن برای مدل های قدرتمندتر تویوتا را ندارند.