شرکت سایپا سیتروئن، پس از اجرای برجام و به عنوان یک شرکت جوینت ونچر میان سایپا و سیتروئن فرانسه تشکیل شد. پس از اختصاص سایت سایپای کاشان به تولید محصولات این شرکت و سرمایه گذاری سیتروئن برای تولید محصولات جدید در این کارخانه، سیتروئن C3 به عنوان نخستین محصول بر روی خط تولید قرار گرفت و به به بازار عرضه شد.
این شرکت برنامه ای ترتیب داد تا اولین تست درایو این خودرو ویژه خبرنگاران انجام شود. در حاشیه تست درایو امکان بازدید از خط تولید سایپای کاشان نیز فراهم شد.
گزارش بازدید از کارخانه سایپا سیتروئن در کاشان
پس از بازدید از خط تولید نوبت به تست رانندگی سی٣ آن رسید. ٥ خودرو ی تست درایو در اختیار اعضای رسانهها قرار گرفت و سی٣ ها برای به چالش کشیده شدن در مسیری حدودا 500 کیلومتری(کاشان-ابیانه-اصفهان-میمه-کاشان) آماده شدند.
سی٣، نه زشت است و نه زیبا! استفاده از خطوط ملایم جدید و خلاقانه، هماهنگی طراحی در قسمت عقب و جلویی خودرو در کنار استفاده از رنگ متمایز در سقف و قسمت های پلاستیکی بدنه باعث می شود سی٣ در نگاه اول خودرویی متوازن به نظر بیاید و طراحی خاص آن در غالب جذابیت به نظر برسد. جلب توجه مردم در تمام مسیر تست درایو گویای جذابیت بصری این خودرو برای سلیقه ایرانی بود.
با ورود به سی٣ با فضایی دلچسب روبرو خواهید شد.
سبک طراحی خاص بدنه به کابین سی٣ هم سرایت کرده و استفاده از تریم رنگی مشترک با سقف خودرو (قرمز) در داشبورد، دوخت صندلی ها و پس زمینه ی صفحهی سیستم مولتی مدیا، فضایی متعادل و یکپارچه ایجاد کرده است. جنس قطعات به کار گرفته شده در ادوات داخلی درجه یک نیست اما چینش مناسب متریال متفاوت در کنار یکدیگر و دقت مونتاژ بالا باعث رضایت شما از نمای داخلی خواهد شد.
سیتروئن C3 در بخش امکانات رفاهی با داشتن سیستم ورود و استارت خودرو بدون کلید، فرمان تلسکوپی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور و باران، ٦ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و....در سطحی قابل قبول قرار دارد، اما عدم وجود امکاناتی همچون سانروف و گرمکن صندلی نگارنده را به کم کردن نمره از بخش امکانات رفاهی این خودرو ترغیب میکند. البته جالب توجه است که سانروف به طور کل برای خودروی سی٣ در نظر گرفته نشده و تنها امکان سفارش سقف مونروف (سقف یکدست شیشه ای بدون قابلیت باز شدن) بر روی سی٣ های اروپا وجود دارد.
مانیتور ٧ اینچی نمای خوبی را به داشبورد بخشیده و عملکرد آن نیز در صورتی که سخت گیر نباشید، قابل قبول است. سیستم اپل کارپلی و دوربین عقب بر روی مولتی مدیا فعال است و تنظیمات کامل سیستم تهویه مطبوع نیز از این طریق انجام میشود که البته کار کردن با آن خیلی هم باب میل نیست و اکثر مواقع برای تنظیم سیستم تهویه در حین رانندگی مجبور به نگاه کردن به صفحه نمایش خواهید شد.
کیفیت سیستم صوتی نیز با وجود 4 ووفر در درب ها و دو توییتر بر روی داشبورد خودرو مناسب به نظر می رسد.
در همان ابتدای مسیر فرمان بسیار نرم ولی بی حس سی٣ جلب توجه می کند و عبور از مسیر های تنگ شهری را سهلوت می بخشد، هرچند هیچگونه اطلاعاتی از سطح جاده به راننده انتقال نخواهد داد. سی٣ در زمینه ی دید اطراف شباهت زیادی با پژو ٢٠٦ دارد؛ از این نظر که برای بار اول که پشت فرمان آن قرار می گیرید به دلیل دماغه ی رو پایین آن ایده ای برای میزان فاصله ی خود با موانع جلوی خودرو نخواهید داشت. اما پس از مدتی رانندگی با سی٣ دید ذهنی کاملی نسبت به ابعاد آن پیدا خواهید کرد و مشکل دید برای خودرو وجود ندارد.
پس از ورود به آزادراه جعبه دنده را در حالت اسپرت قرار داده و برای مقایسه تصورات خود از یک خودرو سبک ١٦٠ اسب بخاری با واقعیت سی٣ آماده می شویم!
واقعیت آن است که تصور کردن شتاب حدود ٨ ثانیه ای برای خودرویی در این کلاس دور از انتظار است و شما را شگفت زده می کند! اما سی٣ از توانایی حرکتی بینظیری بهره می برد و برای رقابت با خودروهای بسیار گران قیمتتر از خود آماده به نظر میرسد. دنده ها به سرعت پر شده و شتاب گیری تا سرعتهای بالای ٢٠٠ کیلومتر بر ساعت به راحتی انجام میشود.
البته شتاب گیری این خودرو نیز همانند فرمان آن، حس خاصی به راننده و سرنشینان منتقل نمیکند و خودرو بسیار نرم و بیصدا و به مانند خودروهای فول سایز سنگین وزن در زمان کوتاهی به سرعت های بالا میرسد.
گیربکس ٦ سرعته سی٣ که مشترک با پژو ٢٠٠٨ است دنده ها را با سرعت مناسبی تعویض می کند و از هماهنگی خوبی با موتور برخوردار است؛ اما معکوس های درخواستی راننده به خصوص در سرعت های پایین تر، همیشه مورد قبول واقع نخواهد شد که این مورد در معکوس دنده ٢ به ١ کمی آزار دهنده است؛ البته نه برای شتابگیری، بلکه برای کاهش سرعت! چرا که گشتاور ٢٤٠ نیوتنی در ١٤٠٠ دور بر دقیقه در کنار وزن کم سی 3، کاملا و در هر شرایطی پاسخگوی شتاب گیری های ناگهانی خواهد بود.
دیگر نکته قابل ذکر در مورد جعبه دنده سی3 ، ضرایب نسبتا سنگین گیربکس آن است. این ویژگی اگرچه موجب شتاب گیری و کشش فوق العاده خودرو در همه سرعت ها شده، اما در سرعت های بالا نیاز به یک دنده نهایی با ضریب سبک تر برای کاهش دور موتور حس میشد. علاوه بر آن، ضرایب سنگین، احتمالا تاثیر منفی در مصرف سوخت خودرو نیز داشته باشد.
متاسفانه با توجه به کارکرد پایین خودروها (خودروی در اختیار تیم، در زمان تحویل تنها 40 کیلومتر کارکرد داشت) و شرایط خاص و پرفشار در زمان تست، موفق به اندازه گیری قابل استناد و اصولی مصرف سوخت نشدیم. (مصرف سوخت خودروها قبل از انجام سرویس اولیه موتور بالاتر از مصرف عادی است)
در ادامهی مسیر پیش رو در جاده ی پر پیچوخم و ناهموار ابیانه، بستر خوبی برای ایجاد شناخت بهتر از تعلیق و فنر بندی سی٣ فراهم بود. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اکسل نیمه مستقل در عقب در کنار رینگهای ١٦ اینچی با لاستیک ٢٠٥/٥٥ برند میشلین مدل پرایمسی3 سواری نرم و بیصدایی برای سی٣ ایجاد کردهاند، به نحوی که از نظر کیفیت سواری میتوان آن را کمی بیشتر از یک سر و گردن بالاتر از هیوندای آی٢٠ قرار داد. نه تنها هیوندای I20، بلکه از بسیاری سدانهای خانوادگی بازار که این موضوع موجب تعجب ما نیز شده بود! (برای سرنشینان جلو)
علیرغم وارد کردن فشار زیاد به خودرو در گردنه ها و ترمزگیری و شتاب گیری های متعدد، افت توانی در شتاب گیری مشاهده نشد و همچنان خودرو بسیار چابک عمل میکرد. ترمز خودرو به طور کلی حس اطمینان را به راننده القا می کرد در حالی که عملکرد پدال ترمز تیز نبود و تحت فشارهای طولانی، پدال ترمز رفته رفته پایین تر عمل میکرد، اما همچنان نیروی کافی برای کنترل خودرو در دسترس راننده بود و با توجه به استفاده از ترمز دیسکی در هر 4 چرخ خودرو، هیچگاه ناتوانی از سوی ترمزها در کنترل سرعت خودرو احساس نشد.
سی3 در زمینه ی چسبندگی و فرمان پذیری که اِلِمان مهمی برای ما به شمار می رفت، خوب (ولی نه عالی) ظاهر شد.
این خودرو با قوای فنی بسیار خوب انتظارات شما را از سیستم تعلیق بالا میبرد، ولی به اندازه ی توانایی حرکتی خود، چسبنده نیست و در مانورهای ناگهانی باید آمادگی خارج شدن خودرو از مسیر را داشته باشید که البته ESP (سیستم کنترل پایداری) به کنترل خودرو کمک می کند. در مسیرهایی که سطح آسفالت هموار است، پیچ ها با اطمینان قابل قبولی طی میشدند؛ اما اکسل نیمه مستقل باعث می شود تا ناهمواری های سطح پیچ تا حد زیادی پایداری محورعقب خودرو را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین پایداری خودرو در سرعتهای بالا نیز در سطحی پایین تر از حد انتظار بود و تغییر لاین در اتوبانها، نیازمند دقت راننده و پرهیز از حرکات ناگهانی بود.
به طور کل پلتفرم و تعلیق سی3، برای یک خودروی نرم و راحت شهری طراحی شده و با وجود بهبود تعلیق سی3 های بازار ایران(به دلیل موتور قویتر از بازار جهانی)، همچنان نمیتوان سواری سی3 را اسپرت و هیجان انگیز نامید. البته باید توجه داشت با در نظر گرفتن کلاس بدنه سی3 و حضور آن در بازار خودرو های شهری، ویژگی نرم بودن سواری این خودرو اهمیت بیشتری برای مالکان آن خواهد داشت در حالی که چسبندگی آن نیز دور از انتظار نیست و در این زمینه (تعادل در کنار سواری نرم) سی3 در حد متعادل قرار دارد.
پس از ٣ ساعت رانندگی با خودرو، سرنشینان جلو از کیفیت سواری رضایت نسبی داشتند ولی جای خالی تنظیم گودی کمر در صندلی راننده حس میشد.
همچنین موردی که سرنشینان هر ٥ خودروی تست از آن گلایه داشتند عدم وجود دستگیرههای بالای پنجره بود! این مورد خصوصا برای ردیف عقب با صندلی صاف و نیمکت مانند آن، همواره سرنشین عقب را برای حفظ موقعیت خود بر روی صندلی در پیچ ها به دردسرمیاندازد.
در فضای عقب خبری از راحتی صندلی های جلو نیست و تکان های خودرو بیشتر حس میشود. فضا برای پا و سر قابل قبول است ولی عرض کم خودرو، نشستن ٣ سرنشین بزرگسال در قسمت عقب را تقریبا غیر ممکن کرده است. فضای صندوق سی٣ مناسب است و عمق کافی کف آن، استفاده از فضای صندوق عقب را کاربردیتر کرده است.
جمع بندی:
سیتروئن C3، یک هاچبک شهری است که طراحی جذاب، کیفیت و فضای کابین قابل قبول و خصوصا سواری بسیار نرم، آن را به عنوان یکی از بهترین انتخابها در این سگمنت معرفی میکند، اما موتور قدرتمند، برگ برنده دیگر سیتروئن در مقابل رقباست که برتری سی3 را در بازار کامل میکند و میتواند جوانان را نیز به انتخاب این محصول ترغیب کند.
در مقابل اما، c3 نمیتواند یک هاچبک اسپرت محسوب شود و حس سواری و فرمان این خودرو، همچنان سی3 را در کلاس یک خودروی شهری بسیار نرم و آرام اما چابک که میتواند در شتاب گیری، پشت بسیاری از مدعیان گران قیمت را به خاک بمالد قرار می دهد.
به روز رسانی:
پس از تولید 2000 دستگاه از سیتروئن C3، تحریم های خودرویی رسیدن سایپا-سیتروئن به اهداف خود در تولید تیراژ بالا این خودرو را با مشکل مواجه کرد و عرضه ی این خودرو متوقف شد.
سیاپا سیتروئن تنها در مدل 1397 و 1398 عرضه شد.
قیمت سی3 در اولین طرح پیش فروش اعلام شده توسط سایپا سیتروئن، 120 الی 130 میلیون اعلام شد. اما هم اکنون این خودرو در بازار برچسب قیمتی 850 الی 900 میلیونی بر خود دارد.
عدم وجود امکاناتی مثل گرمکن صندلی و سانروف، شک در انتخاب خریداران آپشن پسند ایجاد؛ اینها در حالیست که قوای فنی قدرتمند این خودرو همچنان سایه بزرگی بر روی ضعف های آن انداخته است.
به سبب اهمیت قابلیت های حرکتی سیتروئن سی3 به عنوان برجسته ترین ویژگی این خودرو، شتاب آن را مورد بررسی قرار دادیم:
در ادامه نیز میتوانید دیگر عکس های این خودرو را بازدید نمایید...
سلام لطفا قیمت و شرایط ثبت نامc3 رو بفرستین
دوستانی که اعلام کرده اند این ماشین را داشتم یا دارم این ماشین که هنوز وارد بازار نشده ! شماها فعلا تو پرایدتون بشینید و منتظد مشتری اسنپتان باشید