کی ام سی K7، یک خودروی کراس متوسط محصول شرکت JAC کشور چین است که در بازار های جهانی با نام جک S7 و یا Jiayue X7 شناخته می شود. در ایران اما شرکت کرمان موتور که به عنوان نمایندگی محصولات سواری جک شناخته می شود ترجیح داد تا این محصول را تحت برند KMC و با نام کی ام سی کی 7 عرضه کند. با این حال این خودرو در بازار ایران با نام جک K7 نیز مشهور است.
کی ام سی K7 یک کراس اور خانوادگی، اما شهری و دیفرانسیل جلو بوده و همانند رقبای خود، فاقد قابلیت های خارج از جاده ای است. این خودرو از سال 1400 روی خط تولید کرمان موتور قرار گرفته و تولید آن تا کنون ادامه دارد.
مشخصات فنی کی ام سی K7
کی ام سی K7 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت در 4850 دور در دقیقه و 251 نیوتن متر گشتاور از 1500 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی موتور نیز از طریق یک گیربکس 6 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو منتقل می شود تا K7 بتواند شتاب 0 تا 100 را طی 12 ثانیه طی کند. قابل ذکر است که مجموعه موتور و گیربکس KMC K7 با جک S5 نیوفیس و KMC J7 نیز یکسان است.
جک K7 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به امکاناتی از قبیل سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهز اند.
کراس اور متوسط کرمان موتور 1735 کیلوگرم وزن داشته و به صورت میانگین 8.6 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی مصرف می کند. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 پیروی می کند و حجم باک آن نیز 64 لیتر اعلام شده است.
ایمنی کی ام سی K7
کی ام سی K7 به 4 ایربگ برای سرنشینان جلو و جانبی های جلو مجهز است. با این حال، این خودرو در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و ایمنی نامشخصی در حوادث رانندگی دارد.
جک K7 در زمینه سیستم های کمک رانندگی نیز به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC نیز مجهز است.
امکانات رفاهی کی ام سی K7
کی ام سی K7 در زمینه امکانات رفاهی نیز خودرویی نسبتا کامل است و توانایی رقابت و با مدعین اصلی بازار در این سگمنت را دارد.
از جمله امکانات شاخص KMC K7 می توان به مواردی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، صندلی راننده برقی با مموری، گرمکن صندلی هایی جلو، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های جلو LED، آینه الکتروکرومیک، کروز کنترل، درب صندوق برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.3 اینچی، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، اتوهلد و سنسور TPMS اشاره کرد.
طراحی ظاهری کی ام سی K7
از نظر ظاهری اصلا با یک طراحی محافظه کارانهای روبرو نیستیم و کمپانی جک از ترندهای طراحی روز دنیا در این خودرو استفاده کرده است. در نمای جلوی این خودرو شاهد ظاهری خشن و کمی ناموزون هستیم. اولین موردی که از نمای جلوی این کراس اوور چینی به چشم میخورد طراحی جدید چراغها و جلوپنجره بزرگ خودرو است.
جلوپنجره این خودرو طراحی بسیار بزرگ و پهنی دارد و درون آن از طراحیهای کهکشانی و غیره خبری نیست و با خطوط عمودی کرومی تزئین شده که شبیه به دهان کوسه به نظر میرسد. چراغهای جلو به صورت دو تکه طراحی شده و در قسمت بالا تنها یک خط نسبتا بزرگ قرار گرفته که داخل آن نیز چراغهای روز و راهنما تعبیه شدهاند و گرافیک روشن شدن چراغهای راهنما نیز حالت جذابی دارد. قسمت اصلی چراغها نیز به همراه مهشکنهای خودرو نیز روی قسمت سپر در دو طرف خودرو قرار گرفتهاند.
با اینکه این خودرو طراحی بروزی دارد اما ضعف این مدل طراحی علاوه بر زشت بودن در بسیاری از خودروها، باعث میشود تا سطح آسیب پذیری خودرو بالا رفته و حتی در برخوردهای کوچک نیز چراغهای اصلی خودرو آسیب جدی ببیند و شدت خسارت بالا رود. کاپوت این خودرو نیز با خطوط برجسته زیادی طراحی شده که نمای جلوی کی ام سی K7 را عضلانیتر کردهاند.
به بخش جانبی خودرو که میرسیم طراحی سادهای را شاهد هستیم که البته هماهنگی خوبی با سایر بخشهای خودرو دارد. یک خط نسبتا عمیق و برجسته از انتهای چراغ عقب خودرو شروع شده و با گذشتن از بالای دستگیره دربها تا روی گلگیر جلو کشیده شده است. شیشه دربهای خودرو اندازه مناسبی دارند و دور تا دور شیشههای جلو نیز یک خط کرومی کشیده شده است. رینگها طراحی مناسبی دارند و با ظاهر کلی خودرو هماهنگی خوبی دارند اما جا داشت تا سایز رینگ ها بزرگتر باشند تا نمای جانبی خودرو زیباتر شود.
قسمت عقب کی ام سی K7 نیز طراحی بروزی دارد. چراغها همانند اکثر خودروهای جدید بازار بهم پیوسته طراحی شدهاند که میان آنها نیز لوگوی KMC قرار گرفته است. همچنین چراغهای عقب به صورت دو تکه طراحی شدهاند اما قسمت اصلی چراغها به علت اینکه اندازه درب صندوق تقریبا با عرض خودرو یکی شده، روی درب صندوق قرار گرفتهاند.
شیشه عقب نیز اندازه و زاویه مناسبی دارد و میدان دید خوبی را به راننده میدهد. وسط درب صندوق نیز محل نصب پلاک تعبیه شده است. در قسمت سپر خودرو علاوه بر چراغهای دنده عقب و مهشکن شاهد چراغهای راهنما و ترمز نیز هستیم که در زمانهایی که درب صندوق باز است این چراغهای روی سپر روشن میشوند. قسمت مشکی رنگ سپر نیز میزبان یک دیفیوزر ساده کرومی به همراه چهار خروجی اگزوز متاسفانه غیر واقعی و فریب دهنده است.
موردی که در بیرون این خودرو بسیار به چشم میخورد ضعف های مونتاژی بسیار زیاد مانند درزهای بزرگ و نامتقارن است که برای یک خودرو در این رده قیمتی یک ضعف بزرگ و برای شرکت کرمان موتور یک سابقه بد محسوب میشود.
کابین و فضای داخلی کی ام سی K7
داخل کابین جک K7 نیز طراحی بروز و هماهنگ است. کابین ارگونومی مناسبی دارد و قسمت کنسول وسط و بخش لیور دنده نیز نسبتا به خودروهای دیگر کمی بالاتر آمده و زیر آن نیز یک فضای نسبتا بزرگ برای قرار دادن وسایل تعبیه شده است. در بخش داشبورد میانی خودرو یک صفحه نمایش بزرگ لمسی در بالاترین قسمت قرار گرفته و در زیر آن نیز دریچههای تهویه مطبوع خودرو تعبیه شدهاند که دور تا دور آنها با خطوط کرومی تزئین شده است. دکمه فلاشر نیز میان دریچههای تهویه مطبوع قرار گرفته است.
چند دکمه نیز در زیر دریچهها قرار دارد و سیستم کنترل تهویه مطبوع نیز به صورت لمسی از روی صفحه نمایش خودرو قابل تنظیم میباشد.
لیور دنده به صورت دکمه ای طراحی شده و همچنین کنسول میانی خودرو نیز بسیار بزرگ و جادار است. غربیلک فرمان جک K7 به صورت 3 شاخه با خطوط کرومی طراحی شده که برخلاف رقبای این خودرو D کات نیست اما ظاهر مناسبی دارد. صفحه کیلومتر شمار خودرو به صورت کاملا دیجیتال طراحی شده که گرافیک و خوانایی قابل قبولی دارد. همچنین متریال داخل کابین نیز بسیار معمولی است که برای یک خودرو در این رده قیمتی نکته منفی محسوب می شود.
فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب است و صندلیهای جلوی خودرو نیز دربرگیرندگی خوبی دارند و در مسافتهای طولانی خصوصا برای راننده خسته کننده نیستند. همچنین به خاطر فاصله دو محور مناسب این خودرو فضای پا برای سرنشینان عقب مناسب و فضای سر نیز قابل قبول است.
کی ام سی K7 در بازار؛ قیمت و رقبا
کی ام سی K7 یک کراس اور متوسط خانوادگی است که در بازار ایران در مقابل رقبایی نظیر فونیکس تیگو 7 پرو، فیدلیتی پرایم و فردا T5 قرار می گیرد. به علت داشتن تیراژ پایین تر نسبت به رقبا، K7 نتوانسته فروش قابل قبولی را تجربه کند و به همین علت بازار ضعیف تری نسبت به فیدلیتی و تیگو 7 پرو دارد.
چه ماشین حقی است ججججججوووووووننننننننن
جووووووووووووووون چه عشقییییییییییییییی