1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. بررسی سمند در ونزوئلا ‏

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

26 آبان 1393
  • 5
  • 27830

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

در سال 2006 سمند وارد ونزوئلا شد. سمند در حال حاضر خودروی ملی ایران است جایگزین پیکان شد. پیکان با اینکه بیشتر یک نسخه ‏بروز شده از هیلمن هانتر بود ولی گرایش مدرنی در صنعت خودرو ایران ایجاد کرد.‏

طراحی سمند از نو به این منظور آغاز شد که ضعفهای پیکان مانند مصرف بالا، فضای کابین تنگ، ایمنی پایین و ظاهر از مد افتاده را جبران ‏کند. سمند بر اساس پلت فرم 405 با طراحی متفاوت داخلی و بیرونی شکل گرفت.‏

سمند در سه نوع کلی عرضه می شود که شامل مدل پایه ‏EL، مدل ‏STD‏ و مدل ‏LX‏ است که بر اساس نوع بازار موتورها و گیربکسهای ‏متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شده است.‏

 

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

امکانات

نوع استاندارد سمند امکانات خوبی دارد که عبارتند از:‏

ایرکاندیشن با دریچه مخصوص برای عقب، ‏MP3‎‏ پلیر، آنتن برقی، شیشه های برقی، قفل مرکزی، سیستم هشداردهنده هوشمند، چراغ های ‏مه شکن، فرمان تلسکوپی، چرخهای آلومینیومی و ترمز ‏ABS‏ که دو مورد آخر مخصوص مدل ‏LX‏ هستند.‏

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

راننده می تواند ارتفاع صندلی خود را تنظیم کند، هر دو سرنشین جلو (راننده و سرنشین کناری) می توانند گودی کمر را تنظیم کنند و در ‏مدل ‏LX‏ پشتی صندلی به صورت برقی تنظیم می شود. برای خودرویی که حدود 16 هزار دلار در ونزوئلا قیمت دارد این امکانات بد نیست.‏

موتور و گیربکس

سمند با سه نوع موتور عرضه می شود که دو نوع اول برگرفته از پژو هستند و نوع سوم طرح بومی ایرانیان است. موتور اولی 1.8 لیتر 8 ‏سوپاپ‎ XU7JP‏ با‎ 100‎‏ اسب قدرت می باشد که روانی و گشتاور خوبی دارد، نوع دوم موتور 1.6 لیتر 16 سوپاپ ‏TU5JP4‎‏ با 110 اسب ‏قدرت می باشد که عطش دور گرفتن دارد و موتور سوم ‏EF7‎‏ می باشد که 1.7 لیتر حجم و 115 اسب قدرت دارد. موتور ‏TU5‎‏ در ایران و ‏دیگر کشورهای خاورمیانه با گیربکس اتوماتیک هم عرضه می شود.‏

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

شتاب و مصرف

در ونزوئلا سمند مدت کوتاهی با موتور 1.6 لیتر عرضه شد و پس از آن موتور 1.8 جایگزین آن شد. پس از رانندگی با هر دوی آنها موتور ‏‏1.6 را ترجیح می دهم. با موتور 1.6 سمند شتاب و قدرت سبقت گیری خوبی دارد و می تواند راحت به سرعت 160 کیلومتر دست یابد. در ‏صورتی که جاده باز باشد به راحتی می توانید به سرعت حدود 190 کیلومتر نیز دست یابید و بسته به اینکه چقدر سریع رانندگی کنید بین ‏‏7.14 تا 7.69 لیتر در 100 کیلومتر بنزین در سیکل ترکیبی مصرف می کند.‏

فضای کابین و صندوق عقب

داخل سمند بسیار جادار است. فضای پای صندلی عقب بسیار خوب است. حجم صندوق عقب به اندازه ای است که می توانید در حدی خوراکی و نوشیدنی با آن حمل کنید که هنگام سفر به ساحل دریا، 4 تا 6 بار متوالی به خورد تمام سرنشینان خودرو بدهید! در مجموع فضای صندوق ‏عقب برای خانواده هایی که کودکان خردسال دارند بسیار مناسب است.‏

هندلینگ و سواری

هندلینگ سمند بسیار قابل پیش بینی است. سیستم تعلیق مقداری خشک است ولی چون ناهمواریها را جذب می کند مشکلی با آن ندارم. ‏تعادل سمند خوب است و در جاده های پر پیچ و خم چسبندگی خوبی داشته و هنگامی که در بزرگراه کامیون ها از کنار آن رد می شوند باد ‏حاصل از آنها سمند را از مسیرش منحرف نمی کند. حتی با وجودی که به خاطر شرایط کشورهای جهان سوم ارتفاع سمند را بالا برده اند، در ‏سرعتهای بالا نیز تعادل بسیار خوبی دارد. اگر هنگام عبور از پیچها خشونت به خرج دهید کم فرمانی در سمند قابل پیش بینی است. ایرانی ها ‏به جز در مرحله کالیبره نهایی در تنظیمات سیستم تعلیق پژو که شامل فنربندی مستقل به همراه بازوهای ‏L‏ و مک فرسون در جلو و نیمه ‏مستقل در عقب با همراه 3 میله پیچشی است دخالتی نکردند.‏

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

ترمزها

ترمزهای سمند حتی بدون ‏ABS‏ قدرت خوبی دارند و حس خوبی از وضعیت چرخها هنگام ترمز به راننده القا می کنند. در مدلهایی که مجهز ‏به ‏ABS‏ هستند حس پدال ترمز فرقی نمی کند فقط در مواقع مورد نیاز ‏ABS‏ وارد مدار شده و خودرو را در حالتی ایمن متوقف می کنند. ‏

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

کیفیت کابین

داخل کابین سمند در قسمتهای داشبورد، کاور ستون ها و صندلی ها جنس پلاستیک مناسبی به کار رفته که ظاهر خوبی دارد. جنس داشبورد ‏نرم است و مقدار زیادی پلاستیک طرح چوب در آن به کار رفته است. همه چیز در کابین بی نقص نیست. مثلا قسمت تماس ستون ‏A‏ و ‏داشبورد معمولا شکافی وجود دارد که می توانست بهتر از این باشد. طراحی داشبورد و پنل درها (با توجه به اینکه در سال 2000 طراحی شده ‏اند) نسبت به رقبا قدیمی به نظر می رسند اما این مسئله در سورن که نمونه جدیدتر سمند است مورد بررسی قرار گرفته است.‏

بررسی سمند در ونزوئلا ‏

ایرانی ها در عرضه سمند به عنوان خودروی ملی کشور خودشان کار شایسته ای انجام دادند. سایز مناسب، مصرف سوخت کم با موتور ‏TU5‎‏ و ‏سبک طراحی نسبتا مدرن از ویژگیهای بارز آن هستند. در ونزوئلا سمند واقعا ارزش خوبی در برابر مبلغ پرداختی دارد. در بازار این کشور هیچ ‏خودرویی در این رنج قیمت این سطح امکانات و راحتی را ندارد.‏




نظرات

  • حامد حامد (19 شهریور 1395 ساعت 04:13)

    اونایی که میگن سمند ماشین خوبی نیست یا ماشین سوارنیستن یا ماشین شناس.من سمند تاکسی دارم ef7.تاحالا300هزارکیلومتر راه رفته هنوز دست به موتورش نزدم.من واقعا راضی ام

  • آفرین آفرین (26 آبان 1393 ساعت 15:57)

    این مطالب این باور را به انسان میدهد که سمند ارسالی به خارج از کشور از جای دیگری ارسال می شود چون این ماشینی که ما در ایران می بینیم و سوار میشویم زمین تا اسمان با مشخصات ارائه شده فرق می کند شاید مرع همسایه غازه , راستی قیمتش را ننوشتین چقدر به آنها می دهند

  • متریکس متریکس (26 آبان 1393 ساعت 14:39)

    ایران بهترین سمند ها رو با بهترین کیفیت رو صادر میکنه این سمندی که الان ایران داره صادر میکنه دیزلی ان. ولی سمند های داخل ایران همشون از نظر کیفیت خیلی پایینن

  • ام جی کینگ ام جی کینگ (26 آبان 1393 ساعت 11:41)

    سمندم بررسی میخواد!؟؟....قیمتو چرا نمیگن؟! ها... زیر 10 میلیونه اونجا.....ماشینهای خارجیو ده برابر قیمت بهمون میدن..ماشینهای به اصطلاح مال خودمونم 10 برابر قیمت...واقعا خنده داره....یکم فک کنید!

  • مرگن مرگن (26 آبان 1393 ساعت 10:30)

    یا سمندی که به اونا میدن فرق داره یا خیلی بدبختند.
    با یه سمند خریدیم (من نه خانواده)از همون اول مشکل داشت آخر فروختیم یه ۲۰۶ گرفتیم اصلا خوب نبود رفتیم ۲۰۶ مدل ۸۳ گرفتیم عالی عالی.