1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

19 مهر 1395
  • 0
  • 6246

کراس اوور میتسوبیشی ASX که به تعداد اندکی در خیابان‌های شهرهایمان نیز مشاهده می‌شود، خودروی جوانی محسوب می‌شود. سابقه این ماشین به سال 1991 می‌رسد در حالی که چنین سابقه اندکی را نمی‌توان با مشاهیر میتسوبیشی یعنی لنسر به عنوان یک سدان و پاژرو به عنوان یک شاسی بلند مقایسه نمود. اما عمده دلیل این کوتاهی سن را باید به سن اندک خود کراس‌اوورها نسبت داد. خودروهایی که طی دو دهه اخیر بیشتر جای خود را در بازار پیدا نموده‌اند.

کمی که به عقب برویم، در اوایل دهه 90 میلادی و رونق اقتصادی ژاپن، پدر بزرگ ASX را در قبای یک خودروی MOV خواهیم دید. این خودروی، کابینی راحت و جادار برای 4 تا 5 سرنشین و سواری مطلوب داشت. رویکرد میتسوبیشی در این خودرو، توجه به مشتریان جوان با رویکردی تفریحی بود. درب عقب خودرو به صورت کشویی باز می‌شد البته دربی در قسمت عقب سمت راننده درنظر گرفته نشده بود. بنابراین می‌شد این خودرو را یک واگن بلند قد نامید که تجهیزات اسپرتی برای آن درنظر گرفته شده بود و فضای بار مناسبی هم داشت.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

نسل اول با نام RVR نیز شناخته می‌شد. سبک و سیاق MPV یا مینی ون گونه آن تا نسل دوم و سال 2002 حفظ گردید. علاوه بر میتسوبیشی، شریک آن کرایسلر هم این خودرو را در بازار امریکا تحت برندهای دوج و پلیموث به فروش می‌رساند. نسخه اسپرتی این خودرو برگرفته از گالانت VR-4 با موتور 2.0 لیتری توربو با قدرت 228 تا 247 اسب بخار و انتقال نیرو به هر چهار چرخ توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار بود. موتور اصلی هم یک موتور 1.8 لیتری بنزینی یا 2.0 لیتری با تنفس طبیعی بودند.

نسل دوم این خودرو در سال 1997 معرفی گردید. در این نسل درب کشویی عقب حفظ شده بود و چراغ عقب نیز به شکل عمودی درآمده بود. ابعاد خودرو البته تغییر خاصی نکرده بودند. موتورهای 1.8، 2.0 و 2.4 لیتری هم همچنان در این نسل وجود داشتند. تجهیزات این مدل افزایش خوبی یافته بودند. به عنوان مثال تهویه خودکار، کنترل از راه دور آینه‌های جمع شونده، سیستم ورود بدون کلید، سانروف، چرخ‌های آلیاژی، ناوبری و کیت آئرودینامیکی را می‌شد برای این خودرو انتخاب نمود.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

در ابتدای سال 2003، تولید این نسل نیز متوقف شد.

نسل سوم ASX، همان خودرویی است که ما می‌شناسیم. درواقع بعد از یک دوره طولانی RVR مجدداً در سال 2010 احیا شده و البته با نام‌های ASX یا اوتلندر اسپرت بسته به بازار هدف، به فروش می‌رسید. در طراحی این نسخه از کانسپت cX که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2007 به نمایش گذاشته شده بود، الهام گرفته شد. میتسوبیشی در این خودرو از پلتفرم کوچک شده اوتلندر استفاده نمود.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

برای پیشرانه این نسل از موتور 1.8 لیتری بنزینی 140 اسبی و برای انتقال نیرو از گیربکس با ضرایب پیوسته یا CVT استفاده شد تا نهایت راندمان و کارایی مخصوصاً در مصرف سوخت حاصل گردد. در برخی کشورها نظیر مالزی، آمریکای شمالی، استرالیا و چین از موتور 2.0 لیتری 150 اسبی و در اروپا از موتور 1.6 لیتری 117 اسبی برای ASX استفاده می‌شود. میتسوبیشی در این خودرو روی کاهش گازهای آلاینده و مصرف سوخت و همچنین ایمنی بالا مانور داده است. در ادامه همین روند، میتسوبیشی اعلام کرده که نسل بعدی این خودرو به صورت پلاگین هیبریدی خواهد بود.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

ویژگی‌های مثبتی چون سانروف پانوراما، اندازه فضای بار مناسب، فضای جلوی خوب و اقتصادی بودن باعث جلب توجه به این خودرو می‌شوند. از سویی عدم وجود لبه‌های حمایت کننده برای صندلی‌ها، ورود صدای تایرها به داخل کابین، نداشتن خروجی تهویه مخصوص سرنشینان عقب، کیفیت متریال ارزان قیمت داخلی و سیستم چندرسانه‌ای خودرو جزو نکات منفی آن می‌باشند. ابعاد این خودرو با وجود رشد نسبت به MPV های نخستین، همچنان کوچک است و بیشتر یک مینی کراس اوور مخصوصاً با ارتفاع کم به نظر می‌رسد. بنابراین نباید انتظار یک SUV را از آن داشته باشید. این خودرو مورد یورشی از سوی بسیاری از کراس‌اوورهای تازه نفس از شرکت‌های مختلف نظیر مزدا، تویوتا، پژو، نیسان، هوندا و غیره قرار گرفته است. در حال حاضر هم مهمترین رقبای آن مزدا CX-3 و هوندا HR-V و نیسان قشقایی هستند.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

شتاب خودرو مخصوصاً در ترافیک کمی عذاب‌آور است اما در جاده خودرو سر به راه‌تر است و سواری بهتری دارد. این موضوع بیشتر به ذات گیربکس CVT باز می‌گردد. نسخه 2016 که وارد بازار کشورمان می‌شود مجهز به موتور 2.0 لیتری با قدرت 147 اسب بخار است. گیربکس CVT این مدل به گونه‌ای برنامه ریزی شده که یک گیربکس شش سرعته را شبیه‌سازی می‌کند. انتقال نیرو هم به هر دو محور و دو دیفرانسیل صورت می‌گیرد. شتاب صفر تا صد این خودرو 9.5 ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 8.4 لیتر می‌باشد. این خودرو مجهز به 7 ایربگ بوده و دارای 5 ستاره ایمنی از آزمون تست تصادف اروپا است.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

اما این نسل عمری طولانی داشته و تازه سال آینده نسخه فیس‌لیفت آن وارد بازار خواهد شد. هفت سال برای بسیاری از خودروها به معنی یک نسل تلقی می‌شود اما تازه میتسوبیشی با یک فیس‌لیفت می‌خواهد ثابت کند که این سرباز همچنان نای مبارزه دارد. ASX فیس‌لیفت در قسمت چراغ‌ها، جلوپنجره، سپرها و تجهیزات و تریم داخلی تغییر خواهد یافت. چهره خودرو مخصوصاً در جلو با زبان طراحی جدید میتسوبیشی همراه گشته و خشن‌تر و اسپرت تر شده است. این طراحی برگرفته از اوتلندر جدید است. تجهیزات جدیدی چون رینگ‌های 18 اینچی، آنتن بال کوسه‌ای، بالشتک صندلی‌های عقب، آینده کاهش دهنده بازتاب نور، تریم مشکی پیانویی نیز برای نسخه فیس‌لیفت درنظر گرفته شده‌اند. یک موتور توربو دیزل 112 اسبی نیز با حجم 1.6 لیتر قابل انتخاب خواهد بود. در این مدل همچنین فناوری استارت/استاپ جدیدی برای کاهش مصرف سوخت منظور می‌شود.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

در مدل پلاگین هیبریدی آینده شاهد ترکیب یک موتور الکتریکی 120 کیلوواتی و یک موتور 1.1 لیتری توربوی سه سیلندر 100 کیلوواتی خواهیم بود که قدرتی بسیار بالا برای آن به ارمغان خواهد آورد. یک پکیج باتری 14 کیلووات ساعتی نیز برای ذخیره انرژی درنظر گرفته شده است. ما حتی می‌توانیم منتظر یک مدل اسپرت هیجان‌انگیز از این خودرو بر اساس نسخه EVO باشیم زیرا قبلاً میتسوبیشی اعلام کرده بود که بعد از توقف تولید لنسر EVO به سراغ نسخه‌های اسپرت برای کراس‌اوورهای خود خواهد رفت.

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

 میتسوبیشی ASX، از گذشته تا آینده

منابع:
carscoops
caradvice




نظرات