واکنش یک کارشناس صنعت خودرو به طرح ساماندهی بازار خودرو

1 خرداد 13989:11
3 دقیقه


واکنش یک کارشناس صنعت خودرو به طرح ساماندهی بازار خودرو

یک عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است که طرح ساماندهی بازار خودرو که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، با واقعیت‌ها و شرایط فعلی کشور منتاسب نیست.

روز گذشته برخی از مواد طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که برخی از مهم‌ترین بندهای آن در ادامه ذکر شده است. طبق ماده ۴ این طرح واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل، از پرداخت حقوق ورودی معاف خواهد بود.

همچنین طبق ماده ۶ این طرح، شماره‌گذاری خودروها توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد است.

طبق پیشنهادی که به ماده ۶ این طرح الحاق شد نیز شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند. تخلف از این امر جرم محسوب شده و مرتکب به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ۱۳۹۲ محکوم می‌شود.

در این رابطه امیرحسین کاکایی - عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت - با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید آرایش جنگی بگیریم، اظهار کرد: دغدغه واردات خودروی هیبریدی و محیط زیست باید در زمان صلح و شرایط عادی مطرح شود اما در حال حاضر مسئله ما بقای صنعت خودروسازی و ثبات بازار خودرو است.

وی با بیان لزوم افزایش عمق تولید داخل در صنعت خودرو، تصریح کرد: آمریکا قصد دارد درآمد ارزی ما را کاهش دهد و از طرف دیگر صنایع کشور را نیز زمین بزند تا کاهش اشتغال و درآمد منجر به تنش‌های اقتصادی شود.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، تضعیف صنایع کشور در حالی اتفاق افتاده که آمریکا برای واردات کالاهای تجملاتی همچون خودرو به واردکنندگان چراغ سبز نشان داده تا افزایش مصرف‌گرایی منجر به افزایش نیاز به ارز و تورم در جامعه شود.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت همچنین در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی با توجه به نوسانات نرخ ارز و سایر مواد اولیه تولید، امکان قیمت‌گذاری دستوری خودرو وجود ندارد و به همین دلیل شورای رقابت از حوزه قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد، اظهار کرد: تجربه یک سال گذشته نشان می‌دهد که روش قیمت‌گذاری دستوری زیان وحشتناکی به صنعت خودروسازی وارد کرده؛ به طوری که این صنعت از نقدینگی خالی شده است.

به گفته وی قیمت‌گذاری دستوری در شرایط تورمی فعلی حاشیه سود بالایی نسبت به نرخ‌های بازار ایجاد می‌کند که طبق تجربه تنها دلالان از آن سود می‌برند.

کاکایی همچنین اظهار کرد که لزوم تأیید از سوی سازمان ملی استاندارد برای شماره‌گذاری خودروها توسط نیروی انتظامی نیز پیش از این طرح و در حال حاضر نیز انجام می‌شود و نیازی به مصوبه جدید نداشته است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به افزایش قیمت در بخش قطعات یدکی خودرو، تصریح کرد: صحبت‌هایی که اخیراً درباره واردات انواع خودرو و خودروهای دست دوم شنیده می‌شود باور کردنی نیست. اگر این افراد می‌توانند بازار را کنترل کنند بهتر است برای واردات قطعات یدکی که ممنوعیتی نیز برای آن وجود ندارد اقدام کنند.

منبع: ایسنا
نظرات کاربران
مهم نیست
مهم نیست
2 خرداد 1398
جناب آقای کاکائی فرمودید: در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید آرایش جنگی بگیریم. در حال حاضر مسئله ما بقای صنعت خودروسازی و ثبات بازار خودرو است. آمریکا قصد دارد درآمد ارزی ما را کاهش دهد و از طرف دیگر صنایع کشور را نیز زمین بزند. برادر ارجمندم ما هم موافقیم که شرایط جنگی است اما می گوییم همه باید وضعیت جنگی بگیرند (هم مردم و هم خودروسازان). نه آنکه مردم در خط مقدم جنگ باشند و خودروسازان در پشت جبهه مسئول تدارکات بوده و همه را بین خودشان تقسیم کنند و به مردم حاضر در خط مقدم چیزی نرسانند. فرمودید: آمریکا برای واردات کالاهای تجملاتی همچون خودرو به واردکنندگان چراغ سبز نشان داده تا افزایش مصرف‌گرایی منجر به افزایش نیاز به ارز و تورم در جامعه شود. اتفاقا ما هم موافقیم که نباید کالاهای تجملاتی وارد شود چرا که ثروتمندان قدرت خرید کالاهای تجملاتی را همین الان هم دارند. بلکه واردات آنهم به اندازه محدود (تا میزان حذف حباب بازار بجهت تقاضای زیاد) از نوع کالاهای هم کلاس با خودروهای داخلی برای رفع نیاز طبقات متوسط جامعه باید صورت گیرد. هیچ عقل سلیمی حامی واردات افسار گسیخته نیست. امروز مردم خودرو نیاز دارند اما خودروسازان به هزار دلیل ولو موجه بصورت قطره چکانی با قیمتی بالا در حال عرضه اند! فرمودید: تجربه یک سال گذشته نشان می‌دهد که روش قیمت‌گذاری دستوری زیان وحشتناکی به صنعت خودروسازی وارد کرده و حاشیه سود بالایی نسبت به نرخ‌های بازار ایجاد می‌کند که طبق تجربه تنها دلالان از آن سود می‌برند. دوست عزیز! فرمایشتان درست است اگر فقط به قیمت گذاری شورای رقابت بسنده کنیم. بلکه باید بسته سیاستی همه با هم اجرا شود. راه حل این مشکل ایجاد بازار انحصاری برای خودروسازان نیست. بلکه بعد از قیمت گذاری شورای رقابت خودرو باید به میزان مورد نیاز تقاضای بازار با قیمت مصوب عرضه گردد تا مردم از دلالان خریداری نمایند. در صورتیکه عرضه به میزان کافی برای خودروسازان میسر نباشد باید به اندازه اغنای تقاضای مذکور اقدام به ورود خودروهای موردنیاز از خارج برای سطح متوسط جامعه نمایند. سپس به محض آنکه تقاضا به حد توان عرضه خودروسازان رسید ورادات را متوقف یا کنترل نموده و اولویت را به خودروسازان داخلی دهیم. فرمودید: بهتر است بجای انواع خودروهای دست دوم برای واردات قطعات یدکی که ممنوعیتی نیز برای آن وجود ندارد اقدام کنند. اتفاقا ما هم موافقیم که اگر خودروسازان با این تمهید دست از عرضه قطره چکانی بر میدارند این کار اولویت داشته باشد اما دوست عزیز خودروسازان با دپوی واحتکار بیش از 6000 کانتینر قطعات خودرو به مدت چند ماه در بنادر نشان دادند که اراده ای به این کار ندارند. ضمن آنکه اگر تنها 30 درصد قطعات خودرو از خارج وارد می شوند ما چرا شاهد افزایش 80 تا 100 درصدی قیمت خودروها هستیم. خصوصا آنکه صنایع خودروسازی از قهاران دریافت دلارهای 4200 تومانی اند.