ورود
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) اعلام کرد که تحقیقات چند ساله خود را در مورد موتورهای VC-Turbo معیوب نیسان به پایان رسانده است. دفتر بررسی نقصهای (ODI) این آژانس دولتی اعلام کرد که متوجه شده نیسان اقدامات لازم را برای اصلاح مشکل قطعات داخلی موتورها انجام داده که طی یک فراخوان گسترده در ماه ژوئن، برطرف شده بود. پس از بازرسی خودروها توسط یک نمایندگی، نیسان اعلام کرد که گارانتی سیستم انتقال قدرت را برای کل خودروهای فراخوان شده به 10 سال و 192 هزار کیلومتر افزایش خواهد داد.
موتور جدید با نسبت تراکم متغیر نیسان در یک فراخوان گسترده بیش از 444 هزار دستگاه خودروی این برند را تحت تاثیر قرار داد. نیسان روگ محبوبترین مدل این برند در ایالات متحده است و در نتیجه، اکثریت خودروهای فراخوان شده (348554 دستگاه) را تشکیل میدهد. نیسان آلتیما و همچنین اینفینیتی QX50 و QX55 نیز در میان مدلهایی هستند که فراخوان میشوند.
طبق گزارش فراخوانی که نیسان در تاریخ 26 ژوئن 2025 به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) ارائه داد، مشکل مربوط به خرابی یاتاقانها است. این گزارش به طور خاص یاتاقان هایی که ممکن است معیوب باشند و باعث آسیب یا خرابی موتور شوند را مشخص کرده است. در نتیجه، نیسان در حال فراخوان مدلهای 2021-2024 روگ و 2019-2020 آلتیما (در مجموع 5685 دستگاه) است. لازم به ذکر است که 84536 دستگاه اینفینیتی QX50 مدل (2019-2022) و 5124 دستگاه QX55 مدل (2022) نیز بخشی از این فراخوان هستند.
موتور VC-Turbo نیسان تنها موتور تولیدی است که میتواند نسبت تراکم خود را تغییر دهد. این موتور به گونهای طراحی شده که گشتاور یا مصرف سوخت را در لحظه بهینه کند و نیسان دو دهه و ۳۰۰ اختراع ثبت شده را صرف کرد تا آن را به واقعیت تبدیل کند. نسخه ۲ لیتری توربوشارژ VC-T ابتدا در اینفینیتی QX50 مدل ۲۰۱۹ ظاهر شد و سپس به نیسان آلتیما منتقل شد. روگ برای مدل ۲۰۲۱ از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو سه سیلندر با تراکم متغیر استفاده کرد و همچنان تنها موتور این SUV جمع و جور است.
نیسان اظهار میکند که خرابی یاتاقانها به تدریج و نه فوراً رخ میدهد، بنابراین رانندگان احتمالاً نشانههایی از خرابی موتور خود خواهند داشت. نیسان میگوید رانندگان ممکن است علاوه بر چراغها و پیامهای هشدار دهنده خودرو، صدای غیرمعمول موتور را بشنوند یا احساس کنند که موتور به سختی کار میکند. در حالت ایدهآل، افرادی که خودروهایی دارند که مشمول فراخوان هستند، قبل از بروز هرگونه آسیب یا خرابی، خودرو را برای رسیدگی به مشکل به نمایندگی موردنظر میبرند.
نمایندگیها، محفظه روغن را از نظر وجود بقایای فلزی خاص بررسی میکنند. اگر چیزی در موتور VC-T پیدا نشود، یک تکنسین واشر کارتل روغن، روغن موتور و ECU خودرو را دوباره برنامهریزی میکند. اگر هیچ اثری از آلودگی در کارتل روغن موتور چهار سیلندر توربو وجود نداشته باشد، فقط روغن موتور نیاز به تعویض دارد. نیسان میگوید اگر آلودگی در جایی که نباید باشد وجود داشته باشد، همه موتورها را به صورت رایگان تعویض خواهد کرد. یک طرح بازپرداخت برای مالکانی که گارانتی آنها منقضی شده نیز در دسترس خواهد بود و تا 15 جولای به نمایندگیها اطلاع داده خواهد شد؛ اطلاعرسانی به مالکان از 25 آگوست 2025 آغاز خواهد شد.