1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. گروه بهمن: بنز و BMW هم در برابر تحریم امروز خودروسازی ایران می شکنند

گروه بهمن: بنز و BMW هم در برابر تحریم امروز خودروسازی ایران می شکنند

21 تیر 1398
  • 4

عضو هیات مدیره گروه بهمن با تاکید بر مدل موفق خصوصی سازی در این گروه خودروسازی گفت: چنانچه شرکت های بنز و BMW هم می خواستند با تحریم مشابه امروز صنعت خودروسازی ایران مقابله و مقاومت کنند به طور حتم کمرشان در یک یا دو ماه می شکست.

مرتضی شفیعی، با بیان این مطلب گفت: صنعت خودروسازی کشور در شرایطی قرار دارد که حتی شرکای قبلی این صنعت پاسخ ایمیل های ما را نمی دهند و امکان خرید قطعه و قطعات از خارج کشور فراهم نیست و اما، خوب یا بد، در این سال ها مدیریت در بحران را آموخته ایم.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی بیشتر از داخل ضربه خورده است تا خارج از کشور، به موضوع خصوصی سازی در گروه بهمن پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه هنوز دیدگاه خصوصی ‌سازی در کشور شکل نگرفته است چراکه با شعار ضد انحصار، بخش خصوصی را به ورطه نابودی کشانده ایم.

file_26371.jpg
عضو هیات مدیره گروه بهمن با توجه به اینکه هر زمان بحث برندسازی در دستور کار برخی شرکت ها قرار گرفته است موضوع انحصار نیز مطرح می شود درحالیکه در مبارزه با انحصار افراط کرده ایم، متذکر شد: در حال حاضر و در برخی قطعات خودرو شاهد حضور 10 تولیدکننده داخلی هستیم و به طور حتم وجود این تعداد تولید کننده برای تولید یک قطعه اقتصادی نیست.

شفیعی ادامه داد: به عنوان نمونه هم اکنون سالانه کمتر از 20 هزار خودرو سنگین در کشور تولید می گردد و این تعداد در 20 شرکت خودروسازی سنگین و تجاری داخلی انجام می شود که بدون شک این روند و مسیر، اقتصادی و قابل رقابت برای تولیدکنندگان نیست.

عضو هیات مدیره گروه بهمن افزایش تعداد شرکت های قطعه سازی و خودروسازی با هدف جلوگیری از انحصار را نادرست خواند و بیان کرد: این استراتژی تنها و تنها منجر به خروج تولید از مقیاس اقتصادی شده است چراکه یک خودروسازی برای تولید رقابتی در بازار امروز، سالانه باید یک میلیون دستگاه خودرو تولید داشته باشد تا پس از آن شاهد طراحی و برندسازی و ... باشیم.

وی در خصوص برخی اقدامات گروه بهمن پس از خصوصی شدن متذکر شد: بهترین خرید و مذاکره با طرف خارجی در صنعت خودروسازی و عرضه محصول در سریع ترین زمان ممکن را در زمان فعالیت 3 ساله این گروه شاهد بودیم و چنانچه تحریم ها اتفاق نمی افتاد بطور حتم تیراژ تولید 100 هزار دستگاه محصول سواری این خودروسازی محقق می شد.

شفیعی با تاکید بر اینکه در این سه سال خصوصی شدن گروه بهمن بیشترین وقت ما یا بهتر بگویم بخش خصوصی برای اثبات خود هزینه و صرف شده است، تصریح کرد: همانطور که می دانیم در سایر کشورها برای سرمایه‌گذار و بخش خصوصی فرش قرمز پهن می‌کنند و متاسفانه در کشور ما یک دیدگاه منفی و کنترلی برای برخورد با سرمایه گذاران وجود دارد.

به گفته عضو هیات مدیره گروه بهمن، در حال حاضر تمام خودروهای سواری و سنگین این گروه خودروسازی جز محصول وانت، دارای 4 ستاره کیفی است و این موضوع نشان می دهد بخش خصوصی عاقل و دارای اهلیت، به دنبال افزایش کیفیت، بهره وری، فروش و سودآوری می باشد.

 slider.jpg

وی یادآور شد: پس از خصوصی سازی در گروه بهمن، تمام املاک و دارای هایی فعال و راکد بررسی و تصمیم گرفته شد تا ملک های راکد فروخته شود و همچنین از فعالیت در حوزه های غیر مرتبط مانند پتروشیمی، سرمایه گذاری و ... نیز خارج شدیم و درآمد حاصل از این فروش و خروج ها وارد بخش تولید شد.

شفیعی با توجه به اینکه پس از خصوصی سازی، حدود هفت محصول جدید به سبد تولیدات گروه بهمن اضافه شد و برنامه بود تا شاهد تولید و عرضه 13 محصول جدید در این گروه خودروسازی باشیم، اضافه کرد: تولید خودرو در بخش سواری و وانت تا پنج برابر افزایش یافت و در حوزه خودروهای تجاری نیز سهم بازار ما به ۵۵ درصد رسید و با آغاز دور جدید تحریم ها، سهم تولیدات جاری خود را با هدف بقای شرکت ها کاهش داده ایم.

عضو هیات مدیره گروه بهمن با اشاره به اینکه هنوز در این گروه با چهار هزار پرسنل به رغم مشکلات تحریم و کاهش تولید هیچ گونه تعدیل نیرو صورت نگرفته است، گفت: اصل سهامداران در گروه بهمن ادامه تولید و نگهداری اشتغال کشور و حتی ادامه توسعه است و هنوز توسعه در این گروه در جریان است و این نگاه ملی و حفظ اشتغال باید تشویق گردد و نه آنکه از سوی غافلان سنگ در جلوی پای آنها انداخته شود.

وی یادآور شد: بخش خصوصی گروه بهمن همیشه به دنبال حمایت از ذی نفعان است چرا که به اعتقاد این مجموعه تمام ذی نفعان همچون کارکنان، سهامداران، تامین کنندگان و مشتریان همگی باید به سود و منفعت دست یابند.

شفیعی در پایان با بیان اینکه مالکیت و مدیریت دو موضوع به هم نزدیک است، خاطرنشان کرد: برای موفقیت خصوصی سازی، واگذاری ها باید با روی کار آمدن اشخاص حقیقی شکل بگیرد و انجام شود چرا که در غیر این صورت ورود تعاونی ها و سایر نهادها و ... همان مدیریت دولتی را رقم می زند و موفقیتی برای آن خصوصی سازی متصور نمی توان بود.



نظرات

  • ششش ششش (21 تیر 1398 ساعت 19:12)

    تابوت متحرک سرهم کردن به تحریم چه ربطی داره

  • alireza alireza (21 تیر 1398 ساعت 15:51)

    شما اگه مشتری مدار بودین و به فکر چپاول جیب مشتری نبودین که خودروی هاوال به مشتری میدادین...نه اینکه برین ماشین رو توی بازار آزاد بفروشین

  • محسن محسن (21 تیر 1398 ساعت 14:42)

    خودرو سازها پدر مردم‌ را در آوردند .بااین خودروهای کیفیت پائین وقیمت بالا.چند سال چرا خودرو در ست حسابی درست نمیکنند.دستشون باخودرو سازهای خارجی یکی.میترسند از تجارتشون با خارجیها کم بشه.

  • معصومی معصومی (21 تیر 1398 ساعت 10:09)

    بله خصوصی سازی کنید کارگرهاروبریزید بیرون املاک روتغییرکاربری بدید بفروشید تعطیل کنید اگه راست میگید همون شرکت به کارگرها سهام بدید هم مدیریت شخصی میشه هم نیروها بهترکارمیکنند