ورود
با دیدن قیمت لیپ موتور T03 شاید به این فکر فرو روید که میتوان خودروهای جادارتر و قویتر انتخاب کرد، اما T03 مشتری خاص خود را دارد. خودرویی با این ابعاد و اندازه با رنج پیمایش عملی 350 کیلومتر میتواند انتخاب فردی باشد که خودروی اول و دوم او برای مسافرتهای خانوادگی و تعطیلات آخر هفته در پارکینگ پارک شده و حالا دنبال خودرویی دم دستی برای جابجایی بدون دغدغه در شهر شلوغ محل زندگی خود است. خودرویی که او را از چالش جای پارک پیدا کردن در خیایانهای شلوغ مرکز شهر دور میکند و فرزی و چابکی آن، باعث میشود آسایش بیشتری برای عبور از مسیرهای تنگ و پرترافیک شهر برایش فراهم شود.
ویدیو بررسی لیپ موتور T03:
شرکت لیپ موتور (Leap motor) در سال ۲۰۱۵ در چین تأسیس شد و خیلی زود توانست نامش را در صنعت خودروهای برقی مطرح کند. این برند جوان بهجای رقابت در بخش خودروهای لوکس، تمرکز خود را روی تولید خودروهای شهری و اقتصادی گذاشته؛ بخشی که بسیاری از خودروسازان بزرگ سالهاست نادیدهاش گرفتهاند. مدیر بینالمللی لیپ موتور، تیانشو شین، در همینباره گفته بود: «خودروسازان بزرگ، بخش خودروهای کوچک شهری را رها کردهاند، در حالی که تقاضا برای ماشینهای کوچک، ساده و ارزان همچنان وجود دارد.»
در میان محصولات این شرکت، T03 جایگاه ویژهای دارد. این هاچبک برقی سگمنت A نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در چین معرفی شد و دو سال بعد راهی بازار اروپا شد. طراحی جمعوجور، قیمت رقابتی و کاربری شهری باعث شد T03 خیلی زود به یکی از محبوبترین محصولات لیپ موتور تبدیل شود.
این خودرو در حال حاضر در چین تولید میشود و مدتی هم خط مونتاژ آن در کارخانه استلانتیس در لهستان فعال بود. گرچه تولید اروپایی T03 متوقف شد، اما حضور آن در بازار اروپا ادامه دارد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که بدانیم گروه استلانتیس (Stellantis) با خرید ۲۰ درصد از سهام لیپ موتور، مسیر گسترش جهانی این برند را هموار کرده و حتی از سال ۲۰۲۴ شرکت مشترکی به نام Leapmotor International را با دفتر مرکزی در آمستردام راهاندازی کرده است.
عملکرد فروش T03 هم نشاندهنده موفقیت آن است؛ فقط در سال ۲۰۲۴ این خودرو توانست بیش از ۶۶ هزار دستگاه در چین بفروشد. این اعداد ثابت میکند که تقاضا برای خودروهای کوچک و برقی همچنان بالاست و بازار محدود به مدلهای گرانقیمت و لوکس نیست.
در ایران نیز مدل T03 توسط شتابران خودرو عرضه میشود؛ شرکتی که پیشتر با محصولاتی چون تانک 300 و مکسوس استار اچ شناخته شده بود. البته پیش از آن، این خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو روی غرفه پارسخودرو هم دیده شد، اما هیچوقت به عرضه رسمی از سوی این شرکت نرسید.
لیپ موتور T03 در بازار جهانی با پیشرانههای مختلفی شامل ۴۰، ۵۵ و ۸۰ کیلووات عرضه میشود، اما نسخهای که به ایران وارد شده، قویترین نمونه آن است. این نسخه از یک موتور برقی ۸۰ کیلوواتی بهره میبرد که معادل ۱۰۸ اسببخار قدرت و ۱۵۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نیرو توسط یک گیربکس تکسرعته به محور جلو منتقل میشود و حداکثر سرعت خودرو به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
انرژی مورد نیاز پیشرانه از یک باتری ۴۱ کیلوواتساعتی تأمین میشود که طبق اعلام رسمی، توانایی پیمایش حدود ۴۰۰ کیلومتر را در چرخه استاندارد دارد. فرایند شارژ نیز با توجه به کلاس قیمتی خودرو، اعداد قابلتوجهی به همراه دارد؛ بهگونهای که رساندن ظرفیت باتری از ۳۰ تا ۸۰ درصد در حالت عادی (AC) تنها ۳.۵ ساعت زمان میبرد و در حالت شارژ سریع (DC) همین میزان شارژ در ۳۶ دقیقه انجام میشود.
لیپ موتور T03 همانطور که از یک خودروی اقتصادی شهری انتظار میرود، بیشتر بر ارائه امکانات کاربردی تمرکز دارد و خبری از تجهیزات لوکس در آن نیست. صندلی راننده در شش جهت و صندلی شاگرد در چهار جهت بهصورت دستی تنظیم میشوند. مالتی مدیا 10 اینچی با اتصال بلوتوث و درگاه USB، امکان تا شدن صندلیهای عقب برای افزایش فضای بار، تنظیم برقی آینههای جانبی، سیستم تهویه مطبوع با تنظیمات دیجیتال، دوربین دندهعقب، کروز کنترل، کلاستر دیجیتال، سنسور پارک عقب و ترمز پارک برقی از جمله امکانات کاربردی این خودرو به شمار میروند.
در عین حال، نبود تجهیزاتی چون سانروف، اپل کارپلی و اندروید اتو، صندلی چرمی با تنظیمات برقی و آینههای جانبی تاشو برقی حس میشود.
در بخش ایمنی، این خودرو تاکنون در هیچ تست تصادف بینالمللی شرکت نکرده است. تجهیزات ایمنی پایه شامل دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (Hill Start Assist) و ترمزهای ABS به همراه EBD هستند. هرچند فهرست امکانات ایمنی محدود به گزینههای ابتدایی است، اما برای یک خودروی کوچک شهری اقتصادی کفایت میکند و با فلسفه طراحی T03 هماهنگی دارد.
لیپموتور T03 از نظر ابعاد، با طول ۳۶۲۰ میلیمتر، عرض ۱۶۵۲ میلیمتر، ارتفاع ۱۵۷۷ میلیمتر و فاصله محوری ۲۴۰۰ میلیمتر ساخته شده است؛ برای درک بهتر، این ابعاد شباهت زیادی به هیوندای i10 دارد و تنها در ارتفاع، به دلیل قرارگیری باتریها در کف خودرو کمی بلندتر است. این ابعاد جمعوجور، T03 را به گزینهای مناسب برای تردد در خیابانهای شلوغ شهری تبدیل کرده است.
زبان طراحی خودرو ساده و مینیمال است، اما همین سادگی حس و حالی دلنشین و جذاب به آن داده است؛ بهطوریکه بسیاری آن را خودرویی گوگولی و باحال توصیف میکنند. چراغهای گرد جلو با حالوهوای کلاسیک کمی یادآور مینی هستند و نمای عقب با چراغهای افقی که توسط یک نوار مشکی به هم متصل شدهاند، جلوهای مدرنتر پیدا کرده است.
در بخش رنگبندی، T03 نسبت به بسیاری از خودروهای بازار تنوع جذابتری دارد. این هاچبک برقی در چهار رنگ سفید، صورتی، سبز روشن و آبی یخی عرضه میشود و در کنار سقف مشکی، تضاد رنگی چشمنوازی را به نمایش میگذارد.
با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که چهره T03 تا حدی تاریخگذشته به نظر میرسد، چراکه طی پنج سال گذشته تغییر محسوسی در طراحی آن صورت نگرفته است.
فضای داخلی لیپموتور T03 ساده اما مدرن طراحی شده است. داشبورد تقریباً هیچ دکمهای ندارد و تنها کلید فلاشر روی آن دیده میشود؛ تمامی تنظیمات سیستم تهویه و امکانات اصلی از طریق نمایشگر ۱۰ اینچی مالتیمدیا کنترل میشوند. خروجیهای تهویه نیز بهصورت یکپارچه و هماهنگ با طراحی کابین جاگذاری شدهاند. جنس متریال بهطور عمده از پلاستیک سخت است، هرچند در بخش میانی رودریها از متریال متفاوتی استفاده شده تا حس خشک بودن بیش از حد کاهش پیدا کند.
صندلیها با روکش پارچهای عرضه میشوند و طراحی آنها با پشت سری یکپارچه جلوهای زیبا دارد. فضای داخلی برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است. " البته نسبت به سگمنت خودرو وگرنه فضای کابین خیلی دوستانس:) "
نکته جالب هماهنگی تریم داخلی با رنگ بدنه است. در نسخههای صورتی، از رنگهای پاستلی در کابین استفاده شده که ماهیت شاد و «گوگولی» خودرو را بیشتر نمایان میکند. در مقابل، مدلهای سبز، آبی و سفید با ترکیب رنگی مشکی طوسی در کابین عرضه میشوند. البته در بازار جهانی امکان سفارش رنگبندیهای متنوعتری هم وجود دارد.
صندوق بار T03 در حالت استاندارد ۲۱۰ لیتر گنجایش دارد و با خواباندن صندلیهای عقب میتوان این ظرفیت را به ۵۰۸ لیتر افزایش داد.
رانندگی با خودرویی در ابعاد و اندازه T03 در شهر مانند پوشیدن لباس و شلوار گرمکن است. از بیرون شاید برخی معتقد باشند خودرویی با این نما خنده دار و نامتعارف است و پرستیژ ندارد؛ اما آنکه پشت فرمان این خودرو مینشیند آسایش راحتی و خاصی را در رانندگی تجربه میکند که وی را نسبت به این موضوع بیتفاوت نگه میدارد.
با خودرویی طرف هستیم که از پژو 207 به عنوان هاچبک شهری عرف بازار، حدود 24 سانتی متر کوتاهتر است. این موضوع اعتماد به نفس شما را در عبور از معابر تنگ شهر، خودرویهای به هم گره خودرو در معابر شلوغ و رانندگی در پارکینگهای کمعرض و تاریک دوچندان میکند. چهار گوشه T03 مثل موم در دستان راننده حس میشود و هیچ چالشی در کنترل خودرو به چشم نمیآید.
ارتفاع بلند سقف و شیشه جلو، کمک میکند کابین بزرگتر از آنچه هست، حس شود و فضای خالی بین پاهای سرنشین جلو و راننده نیز در همین راستا هستند.
پس از ورود به خودرو با ریموت، متوجه خواهید شد که مانند بسیاری از خودروهای برقی دکمهای برای استارت خودرو و وجود ندارد و خودرو روشن و آماده حرکت است؛ با این تفاوت که پس از انتخاب وضعیت دنده از سمت راست فرمان، میبایست از روی صفحه نمایش مرکزی رمز عبور را وارد کنید! مدتی زمان میبرد تا این موضوع برایتان عادی شود.
گفتنیست 3 حالت دنده D، R و N قابل انتخاب هستند و حالت P یا پارک وجود ندارد. با شروع حرکت، بازخورد لخت نیمه اول پدال گاز را متوجه خواهید شد که البته 3 حالت رانندگی استاندارد، اکونومی و اسپرت نیز وضعیت را تغییر میدهند.
شتابگیری خودرو فراتر از آنچه تصور دارید اتفاق میافتد. پس برگزاری یک درگ بین T03 و پژو 2008 متوجه شدیم این خودرو از صفر تا سرعت 110 کیلومتر برساعت پا به پای پژوی 160 اسب بخاری حرکت میکند! این شتابگیری بدون تاخیر اولیه، لذت خاصی در مانورهای شهری ایجاد میکند؛ خودرویی جمع و جور و تودست که حالا بسیار فرز است و در گرمای 40 درجه تابستان تهران با کولر روشن دچار کمترین افت توانی نمیشود و آمپر آبی نیز وجود ندارد که دائما آن را رصد کنید؛ از آنجایی که خودروهای بنزینی این کلاس با پیشرانههای کم حجم همیشه محکوم به "کُند بودن" هستند، مینی کارهای برقی اینجا اولین وجه تمایز خود را نمایان میکنند.
اما در طول رانندگی با این خودرو خوشی حاصل حس چابکی آن بعد رسیدن به سرعت 110 کیلومتر برساعت کم کم رنگ میبازد. جعبه دنده تک سرعته لیپ موتور اجازه رسیدن به سرعتهای بالاتر را نمیدهد و هرچند این حداکثر سرعت برای رانندگی داخل شهر "کافی" تلقی میشود اما گاهی در عمل ما به سرعت بیشتری احتیاج داریم، حتی به غلط!
سیستم تعلیق عملکرد قابل قبول اما نه عالی به نمایش میگذارد. عبور از سرعتگیرها برا سرنشینان پر تکان نیست اما ناهمواریهای از جنس چاله و گودیها چنانچه با سرعت بالا یا در حین شتابگیری طی شوند، صدای "گلوپ گلوپ" کمک فنرها کم کم بلند میشود. صدایی آشنا در خودروهای این کلاس.
موضوع پایداری و فرمانپذیری خودروهای کوچک اندام همیشه مورد بحث است، چرا که وزن پایین درکنار تعلیق نچندان حرفهای میتوانند عوامل ناپایداری خودرو باشند، اما باید بدانیم در حال راندن خودرویی هستیم که علیرغم اندازه کوچکتر از 207، حدود 100 کیلوگرم وزن بیشتری دارد که نتیجه استفاده از باتریهای سنگین وزن است. لیپ T03 پایداری منطقی دارد و سرنشیان دچار هیچ حس ناامنی در سرعت های مطمئن نخواهند بود؛ هرچند شاید از قبل با دیدن ظاهر این خودرو کمی حس ناامنی به آنان دست داده باشد!
لیپموتور T03 در بازار جهانی با رقبایی چون رنو 5 برقی، فیات 500e و بهویژه داچیا اسپرینگ رقابت میکند. در این میان، داچیا اسپرینگ جدیترین رقیب آن به شمار میآید، زیرا درست مانند T03 بر پایه سادگی، اقتصادیبودن و قیمت رقابتی توسعه یافته است.
اما در بازار ایران شرایط متفاوت است. در سگمنت خودروهای برقی شهری کلاس A هنوز محصول دیگری بهطور رسمی عرضه نشده و T03 فعلاً تنها بازیگر این کلاس محسوب میشود. البته اگر مدلی مانند بیوایدی سیگال (BYD Seagull) که پیشتر در نمایشگاههای ایران به نمایش درآمده، وارد بازار شود، میتواند به اصلیترین رقیب T03 تبدیل گردد. تا آن زمان، این هاچبک برقی فرصتی منحصربهفرد برای تثبیت جایگاه خود در ایران دارد.
ویژگیهایی همچون ابعاد جمعوجور، شتابگیری مناسب، فضای داخلی کارآمد نسبت به کلاس خودرو، طراحی خاص و برد حرکتی قابلقبول، در کنار زمان شارژ معقول و رنگبندی متفاوت بدنه، T03 را به گزینهای جذاب برای تردد روزمره شهری تبدیل کرده است؛ خودرویی که میتواند بهعنوان وسیلهای کاربردی در کنار خودروهای اصلی خانواده، نقش ماشین شهری را بهخوبی ایفا کند.