1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تویوتا فاصله خود را به عنوان بزرگترین خودروساز جهان با فولکس واگن بیشتر کرد

تویوتا فاصله خود را به عنوان بزرگترین خودروساز جهان با فولکس واگن بیشتر کرد

12 بهمن 1400
  • 0

تویوتا سال گذشته پس از انبار کردن قطعات نیمه رسانا در ابتدای بحران کرونا و به حداقل رساندن وقفه در تولید، در صدر فروش خودروهای جهانی قرار گرفت.

تویوتا سال پیش عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی در جهان را - از نظر حجم فروش - برای دومین سال متوالی از آن خود کرد و این کار را در حالی انجام داد که توانست فاصله خود را نسبت به گروه فولکس واگن آلمان نیز افزایش دهد. البته این پایان ماجرا نبود و سال گذشته برای اولین بار پس از 90 سال تویوتا توانست جای جنرال موتورز را در صدر جدول فروش ایالات متحده هم بگیرد.

غول خودروسازی ژاپنی تویوتا گزارش داد که 10.496 میلیون خودرو در سال 2021 فروخته است. این آمار شامل فروش بخش لوکس لکسوس و فروش بخش تخصصی خودروهای کوچک این شرکت، دایهاتسو، نیز می شود.

این آمار یک افزایش 10 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد، هرچند رکورد فروش جهانی سالانه برای این شرکت نبود، چرا که تویوتا اگرچه در ابتدا تحت تأثیر کاهش تولید در اثر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا قرار نگرفت، اما در ادامه شاهد کند شدن روند تولید به همین دلیل بود.

از این تعداد، بیش از 8.3 میلیون خودروی تویوتا در خارج از ژاپن فروخته شد؛ از جمله در استرالیا که تویوتا برای 19 سال متوالی پرفروش ترین شرکت خودروسازی بوده است.

گروه فولکس واگن که مالک برندهایی مانند آئودی، اشکودا، سیت (Seat)، کوپرا (Cupra)، پورشه، لامبورگینی و بنتلی است - مجموعاً 8.882 میلیون خودرو در سال 2021 فروخت که کاهش 4.5 درصدی فروش را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می دهد. این کاهش تولید عمدتا ناشی از کمبود نیمه رساناها و تعطیلی خط مونتاژ به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است.

VW-Group.jpg

این ششمین بار در 10 سال گذشته بود که تویوتا در رده بندی جهانی فروش خودرو، مقام اول را کسب می کند. این شرکت به جز دو سال اخیر یعنی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در یک دوره چهار ساله از 2012 تا 2015 نیز پرفروش ترین برند خودرو در جهان بوده است. نزدیک ترین رقیب تویوتا یعنی فولکس واگن نیز در بازه چهار ساله 2016 تا 2019 در صدر جدول فروش جهانی قرار گرفته است.

غول خودروسازی آمریکایی، جنرال موتورز، که در سال 2008 و پس از کسب رکورد 77 سال صدرنشینی در فروش جهانی، جایگاه خود را به تویوتا واگذار کرد، پس از تعدیل فعالیت های بین المللی خود و تمرکز بر بازار چین (2.9 میلیون فروش در سال ۲۰۲۱) و آمریکای شمالی (2.2 میلیون فروش در سال 2021) دیگر در رقابت برای کسب رتبه برتر فروش در سطح جهان حضور ندارد. این شرکت تنها یک بار در سال 2011 جایگاه اول جهانی را با تولید 9.03 میلیون دستگاه خودرو بالاتر از فولکس واگن (8.36 میلیون) و تویوتا (7.95 میلیون) پس گرفت.

gm.jpg

اکنون به نظر می رسد که نبرد برای مقام اول فروش جهانی در یک دهه آینده یک نبرد دو جانبه بین تویوتا و فولکس واگن باشد که گوی سبقت را در 10 سال گذشته از دیگران ربوده اند. هر دوی این خودروسازان نیز سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای ساخت خودروهای برقی و خودرانی که طی دهه آینده به بازار معرفی خواهند کرد، در نظر گرفته اند. با این حال تویوتا به طور مداوم تاکید کرده است که به ارائه طیف وسیعی از خودروهای هیبریدی، بنزینی و دیزلی نیز ادامه خواهد داد تا نیازهای طیف وسیعی از بخش های بازار را برآورده کند.

تویوتا همچنان برای سه سال متوالی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ پرفروش‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان بوده است، اگرچه در سال 2010 که تویوتا 8.42 میلیون خودرو فروخت، جنرال موتورز نیز فروش8.39 میلیونی را به ثبت رساند. این صعود کوتاه مدت جنرال موتورز عمدتاً تحت تأثیر بازار پررونق فروش خودروهای نو در چین بود. در سال 2010 برای اولین بار، جنرال موتورز خودروهای بیشتری را در چین نسبت به آمریکای شمالی به فروش رساند.

با این حال، امروز، جنرال موتورز سایه ای از روزهای خوب خود است و پنج سال متوالی است که کاهش فروش را در سطح جهانی تجربه کرده است.

منبع درایو


نظرات