1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. بررسی انواع پژوپارس در ایران

بررسی انواع پژوپارس در ایران

13 اردیبهشت 1401
  • 1
پژو پارس یا همان پرشیا و در مقطعی سفیر را باید فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ دانست که با هدف نزدیک کردن چهره ۴۰۵ به ۴۰۶ تولید شد.

پژو پارس به عنوان یک سدان خانوادگی متوسط، تجربه حضور فعال به مدت دو دهه را در بازار ایران دارد و آن طور که از شواهد و قرائن بر می‌آید، تا مدت های طولانی میهمان بازار بسته، انحصاری و بدون تنوع کشور خواهد بود.

پارس با موتور XU7JP/L3

این نسخه از پژو پارس را می توان یکی از پرتیراژترین واریانت های این سدان ایرانی-فرانسوی دانست. این نسخه در حقیقت از مشخصات فنی کاملاً یکسان با پژو ۴۰۵ بهره می گیرد و همچنان نیز در خطوط تولید آبی های جاده مخصوص قرار دارد.
پژو پارس XU7 دارای یک پیشرانه به حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی ۸ سوپاپ و دارای قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر (از دور موتور ۳۰۰۰) است. وظیفه انتقال قدرت هم در این مدل بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به نام BE3 است.

پژو پارس ELX با موتور XU7J4P/L4

پژو پارس ELX را می بایست یکی از محبوب ترین نسخه های این خودرو در تمام طول حیاتش تا امروز دانست. این مدل، که به موتور زانتیایی نیز در بین مردم معروف بود، دارای یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر بود و یک جعبه دنده ۵ سرعته نیز وظیفه انتقال نیروی تولیدی پیشرانه به جرخ های جلو را بر عهده داشت. پارس ELX علاوه بر بهره مندی از پیشرانه قدرتمند و نسبتاً به‌روز در آن سال ها (اواسط دهه ۸۰)، بخش بزرگی از محبوبیت خود را مدیون امکانات ویژه اش همچون صندلی های تمام برقی جلو با استراحت گاه متحرک زیر زانو، سنسور پارک عقب (در آن سال ها آپشن ویژه ای محسوب می شد)، رینگ های اسپرت ۱۵ اینچی آلومینیومی و… بود.

پژو پارس دوگانه سوز

در برهه ای از دهه ۸۰ و ۹۰، ایران خودرویی ها علاقه وافری به دوگانه سوز کردن محصولات داشتند؛ از روآ گرفته تا باردو و ۴۰۵ و…، در این بین، پژو پارس نیز بی بهره نماند و نوع دوگانه سوز این خودروی محبوب و پرطرف‌دار هم راهی بازار شد. این مدل هم دقیقاً از مشخصات فنی مشابه پژو ۴۰۵ و پارس های معمولی های بهره مند بود، با این تفاوت که قدرت ۱۰۰ اسبی این خودرو در حالت گاز به ۸۳ اسب بخار و گشتاور آن نیز از ۱۵۳ به ۱۳۵ نیوتن متر کاهش می یافت. این خودرو هم اکنون نیز در مدار تولید قرار دارد.

پژو پارس ELX با موتور XUM

ایران خودرویی ها که از شدت محبوبیت پارس ELX خبر داشتند، بار دیکر تصمیم به احیای آن گرفتند، اما این بار به دلیل تحریم ها پیشرانه L4 در دسترس نبود، پس مهندسان شرکت به سراغ تغییراتی در پیشرانه L3 و افزایش حجم آن افتادند. این پیشرانه جدید و ۸ سوپاپ!  XUM  نام گرفت. پیشرانه XUM با حجم دقیق ۱۹۰۵ سی سی قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر بود و از تجهیزات این نسخه می توان به مواردی نظیر ایربگ های جلو، ترمز عقب دیسکی، تهویه اتوماتیک، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو و… اشاره کرد. این نسخه علیرغم بهره مندی از امکانات نسبتاً مناسب، به دلیل معضلات ۸ سوپاپ بودن و مصرف سوخت بالا هرگز نتوانست محبوبیت ELXهای ۱۸۰۰ را تکرار کند و خیلی زود از خطوط تولید کنار گذاشته شد.

پژو پارس LX

پژو پارس LX را پس از نسخه اولیه ELX می توان یکی از محبوب ترین ها و بهترین نمونه های تولیدی پارس تاکنون دانست. این خودرو دقیقاً از همان پیشرانه TU5 معروف بهره می گیرد و چابکی هنگام حرکت به همراه مصرف سوخت پایین و امکانات خوب از مزیت های آن است. ضمن این که، استفاده از داشبورد اصطلاحاً سوناتایی به همراه غربیلک فرمان جدید در این مدل ها، بر محبوبیت پارس در بین مردم نیز افزود، چراکه داشبوردهای قدیمی به شدت رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته بودند.
پبشرانه TU5 مورد استفاده بر روی پارس، درست مانند خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷، قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است.

پژو پارس اتوماتیک

یکی از نسخه های پارس که توقف تولید خورده است، نمونه اتوماتیک آن است. این نسخه مشخصات فنی‌ای دقیقاً مانند نمونه LX دارد، با این تفاوت که گیربکس آن از نوع ۴ سرعته AL4 است.
پارس اتومات به دلیل مشکلات گیربکس و عدم تعویض های دقیق و به موقع هیچ گاه نتوانست به محبوبیت بالایی دست یابد و بالاخره در سال ۹۹ از خط تولید کنار گذاشته شد.

پارس سال و پارس سفارشی با موتور XU7 پلاس

این نسخه، که به تازگی معرفی شده، دارای پیشرانه XU7 بهینه است. این پیشرانه قادر به تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور است و استاندارد آلایندگی آن ارتقا یافته و مصرف سوخت خودرو کاهش داشته است. همچنین این مدل دارای یک نسخه سفارشی است که ترمزهای عقب دیسکی، شیشه های عقب دودی، رینگ های آلومینیومی از تفاوت های آن است.

پژو پارس LX و ELX سفارشی با موتور TU5

این دو نسحه نیز دقیقاً از همان پیشرانه TU5 و جعبه دنده ۵ سرعته دستی بهره می گیرند و تفاوت آن ها در آپشن ها و امکانات‌شان است. از جمله امکانات نمونه LX سفارشی می توان به مواردی همچون ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم تهویه اتومات، رادیو پخش، آینه های کناری تاشو برقی، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو و… اشاره کرد. در نسخه ELX علاوه بر موارد فوق شاهد استفاده از سیستم مالتی مدیا، چراغ های عقب دودی‌، شیشه های عقب دودی، چراغ خطر سوم سقفی، دوربین دنده عقب، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل‌، سنسور نور و باران، جلوآمپر نیمه دیجیتال و دسته راهنمای جدید هستیم.



نظرات

  • مجتبی مجتبی (17 اردیبهشت 1401 ساعت 09:22)

    سلام.
    قشنگ بی برنامگی در تولید مشخصه.
    خوده خودرو ساز هم نفهمیده چی میخواسته و چی تولید کرده.
    قطعات رو میریزن تو دیگ، یه چی درست میشه ، چندتا از امکانات هم این وسط حذف و نصب میشه که تفاوت ایجاد بشه و میدن تحویل، میگن خودرو ملی و جدید به قیمت کهکشانی !