هوندا آکورد (Honda Accord)، سدان محبوب و پرفروش ژاپنی است که اکنون با طراحی پیچیده، پیشرانههای جدید و فناوریهای بهروز، وارد دهمین نسل خود شده است. در این نسخه از پلتفرم آلومینیومی استفاده شده که موجب سبکتر شدن خودرو در عین بزرگتر شدن ابعاد آن میشود. قابل ذکر است که در نسل جدید، دیگر نسخه کوپه برای این مدل تولید نخواهد شد.
هوندا آکورد 2018 به ویژه در مدل تورینگ با چراغهای LED به محصولات آکورا بیشتر شبیه شده است. فاصله محوری نسل جدید این سدان ژاپنی نسبت به قبل، 55 میلیمتر بیشتر شده اما طول کلی آن 10 میلیمتر کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، به دلیل افزایش 10 میلیمتری عرض و کاهش 15 میلیمتری ارتفاع، استایل نسل جدید آکورد اسپورتتر از نسلهای قبلی آن شده است. وزن خودرو نیز به لطف استفاده از آلومینیوم و فولاد با مقاومت بسیار بالا در شاسی، بین 50 تا 80 کیلوگرم بسته به هر تیپ، سبکتر شده است.
در طراحی هوندا آکورد 2018 میتوان نشانههایی از مدل کلاریتی را مشاهده کرد. جلوپنجره برجسته در نمای جلویی خودرو دیده میشود و در زیر آن نیز یک ورودی هوای بزرگ قرار گرفته است. کاپوت عضلانی، سقف اسپورتتر و لچکیهای منحصربهفرد پس از پنجرههای جانبی عقب از دیگر نکاتی است که در طراحی خودرو به چشم میخورد. در قسمت عقب خودرو نیز چراغهای LED، اسپویلر یکپارچه با درب صندوق عقب و سر اگزوزهای دوگانه کرومی به کار رفته است.
همانطور که گفته شد، فاصله محوری نسخه جدید آکورد نسبت به قبل بیشتر شده و همین موضوع باعث بیشتر شدن فضای داخلی خودرو شده است. اکنون فضای پای سرنشینان عقب به میزان 51 میلیمتر بیشتر شده و علاوه بر آن، صندلیهای جلو نیز در مکان پایینتری نصب شده تا فضای زانو و شانههای سرنشینان جلو نیز افزایش پیدا کند. ستونهای A بیست درصد باریکتر از قبل شدهاند و این مساله موجب بهبود دید بیرونی خود میشود. فضای صندوق بار نیز در نسخههای مجهز به پیشرانه درونسوز به میزان 28 لیتر و در نسخه هیبریدی به میزان 90 لیتر نسبت به نسلهای پیشین بیشتر شده است. علت افزایش 90 لیتری حجم صندوق بار در نسخه هیبریدی، قرار گرفتن باتریها در کف صندوق است.
پیشرانههای هوندا آکورد 2018 به کلی تغییر پیدا کردهاند. اکنون در تیپ پایه، یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با قدرت 192 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتن متر، جای موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 185 اسب بخار را گرفته است. این موتور با گیربکس CVT عرضه میشود اما یک نمونه 6 سرعته دستی نیز برای تیپ اسپورت ارائه شده است. همچنین به جای موتور 3.5 لیتری وی 6 تنفس طبیعی با قدرت 278 اسب بخار در نسل قبلی، یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربو با قدرت 252 اسب بخار و گشتاور 370 نیوتن متر در اختیار رانندگان قرار میگیرد. این موتور به همراه گیربکس 10 سرعته اتوماتیک جدید عرضه میشود و در تیپ اسپورت نیز گیربکس 6 سرعته دستی قابل سفارش است.
شرکت خودروسازی هوندا هنوز مشخصات دقیق نسخه هیبریدی آکورد 2018 را اعلام نکرده اما پیشبینی میشود که این نسخه به پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر به همراه دو موتور الکتریکی مجهز شود. به احتمال زیاد در آینده نزدیک و وقتی به زمان عرضه خودرو نزدیکتر شویم، این خودروساز ژاپنی مشخصات کامل نسخه هیبریدی را نیز اعلام خواهد کرد.
مهمترین تغییرات در هوندا آکورد 2018 به فناوریهای به کار رفته در آن مربوط میشود. پکیج استاندارد حسگرهای هوندا برای این خودرو ارائه شده که ویژگیهایی مانند ترمز جلوگیری از برخورد، هشدار خروج از خطوط و کروز کنترل تطبیقی را در اختیار قرار میدهد. صفحه آمپر خودرو نیز از نوع تمام دیجیتالی به همراه یک نمایشگر 7 اینچی بوده و سیستم اطلاعات و سرگرمی هم به یک صفحه نمایش 8 اینچی جدید مجهز شده است. مدل تورینگ آکورد نیز دارای یک نمایشگر سربالای 6 اینچی و کمک فنرهای تطبیقی بوده و خوشبختانه برای تنظیم و کنترل صدای سیستم صوتی، هنوز هم کنترلکنندههای فیزیکی در نظر گرفته شده است.
در کابین هوندا آکورد 2018 هم شاهد طراحی پیشرفته با استفاده از متریال با کیفیت بالا هستیم. محل قرارگیری دستها با مواد نرم پوشیده شده و صندلیها نیز به منظور حمایت بیشتر از بدن دارای لبههای بلندتری شده است. گرمکن و تهویه هم برای تمامی صندلیها قابل سفارش خواهد بود. از دیگر ویژگیهای برجسته فضای داخلی نسل جدید آکورد میتوان به اینترنت وای فای 4G و شارژر بیسیم تلفن همراه اشاره کرد.
نسل جدید هوندا آکورد از پاییز امسال در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه میشود و قیمت قطعی و مصرف سوخت دقیق آن نیز در همان نزدیکیها به صورت رسمی مشخص خواهد شد. باید دید آیا مدل 2018 هوندا آکورد میتواند اصلیترین رقیب خود یعنی نسل جدید تویوتا کمری را شکست دهد یا خیر؟