جتا VS5 یک خودروی کراس اور کامپکت ساخت کمپانی جتا کشور چین است که در واقع تحت مالکیت فولکس واگن قرار داشته و برخی محصولات فولکس را انحصارا برای بازار چین تولید می کند.
جتا در اصل شرکتی است که در سال 2019 طی همکاری مشترکی میان فولکس واگن و شرکت فاو بصورت یک جوینت ونچر در چین تاسیس شده و محصولات خود را با تکنولوژی فولکس برای بازار چین به فروش می رساند. با این حال به نظر می رسد که فولکس-فاو در نظر دارند جتا از حالت انحصاری بازار چین خارج کنند و به تازگی به صادرات محصولات خود می اندیشد. ایران یکی از بازار های مد نظر این شرکت بوده و Jetta VS5 به عنوان کراس اور کامپکت و محبوب این شرکت قرار است به زودی توسط ماموت خودرو که نمایندگی رسمی فولکس واگن را در اختیار دارد وارد ایران شود.
این خودرو از پلتفرم MQB-A1 گروه فولکس استفاده می کند که مشترک با خودروهایی نظیر فولکس واگن تائوس، سئات آتکا و اشکودا کاروگ است.
مشخصات فنی جتا VS5
جتا VS5 از یک موتور 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو TSi متعلق به گروه فولکس بهره می برد که با کد EA211 شناخته می شود. این موتور می تواند حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو خودرو منتقل می کند. شتاب 0 تا 100 جتا VS5 با این مشخصات فنی عددی در حدود 10 ثانیه است.
جتا VS5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
ایمنی جتا VS5
جتا VS5 به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. جتا VS5 به تنهایی مورد تست ایمنی قرار نگرفته، اما به توجه به یکسان بودن این خودرو با فولکس تائوس می توان اعتبار تائوس (5 ستاره ایمنی یورو انکپ) را به حساب VS5 نیز واریز کرد.
نسخه آزمایشی جتا VS5 که برای تست توسط ماموت خودرو در اختیار خبرنگاران قرار گرفت تنها از امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS به همراه کروز کنترل هوشمند بهره می برد و خبری از سایر رادار ها و تجهیزات کمک رانندگی در این خودرو نبود. با این حال با توجه اینکه هنوز مشخص نیست جتا VS5 با چه سطحی از آپشن ها وارد ایران می شود؛ ممکن است در نسخه وارداتی نهایی امکانات بیشتری را در این خودرو مشاهده کنیم.
امکانات رفاهی جتا VS5
به مانند امکانات ایمنی، تجهیزات رفاهی جتا VS5 در ایران نیز همچنان نهایی نشده است. اما نسخه آزمایشی این خودرو به امکاناتی شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای اتوماتیک، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی های جلو، دوربین دنده عقب، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز بود.
طراحی ظاهری جتا VS5
جتا VS5 در واقع همان سئات آتکا است و تفاوت چشمگیری در طراحی آن ها مشاهده نمیشود. این خودرو به هیچ عنوان طراحی شبیه به سایر خودرو های چینی نداشته و بیشتر به یک خودرو اروپایی شباهت دارد. در طراحی بخش جلوی خودرو، چراغها، ترکیب آنها با جلوپنجره، مشبک کردن جلوپنجره و ورودی هوای سپر به طور زیبا و هماهنگ اجرا شدهاند و خودرو از دور احساس اروپایی بودن را القا میکند. کلیه جزئیات به صورت اصولی و بدون اغراق و شلوغی در کنار هم طراحی شدهاند.
نکته مورد توجه این است که طراح از به کار بردن خطوط عمیق و شکسته خودداری کرده است که این کار باعث میشود طراحی خودرو عمر بیشتری داشته باشد. در نمای کناری، همه چیز به طور کامل هماهنگ شده است. ابعاد رینگها کاملاً مناسب ابعاد خودرو هستند و یک خط شخصیت زیبا از چراغهای جلو تا عقب کشیده شده است. در نمای پشتی نیز همه چیز به سبک سئات آتکا اصلی طراحی شده است، اما باید اشاره کرد که قالب چراغهای جلو، مشبک کردن جلوپنجره، قالب و گرافیک چراغهای عقب در جتا VS5 کمی نسبت به سئات آتکا تغییر کرده است. همچنین، لوگوی J در قسمت جلو و عقب نصب شده است که حرف اول نام برند Jetta را نشان میدهد.
کابین و فضای داخلی جتا VS5
با وجود شباهت های فراوان کابین جتا VS5 به سئات آتکا 2023، تفاوتهای جزئی نیز در آن مشاهده میشود. به طور مثال، پوسته و ظاهر کار تقریباً بدون تغییر باقی مانده است، اما مکان نمایشگر مالتیمدیا و دریچههای سیستم تهویه مطبوع تغییر یافته و نشانگرهای پشت فرمان نیز گرافیک متفاوتی نسبت به سئات آتکا دارد. با این حال، هیچ یک از این تغییرات نتوانسته طراحی اروپایی و یا به عبارتی فولکس واگنی جتا VS5 را مخفی کند.
جتا VS5 در بازار؛ قیمت و رقبا
فول ترین نسخه جتا VS5 در بازار چین قیمتی معادل 16 هزار و 800 دلار دارد. انتظار می رود که این خودرو با ورود به بازار ایران به رقابت به کراس اور هایی نظیر فونیکس FX، لاماری ایما و دیگنیتی پرایم بپردازد. با توجه به اینکه جتا VS5 محصولی از گروه فولکس واگن است و از موتور، گیربکس، پلتفرم، طراحی و امکانات ساخت فولکس بهره می برد می تواند ارزش خرید بسیار بالایی برای این خودرو در مقابل رقبای چینی متصور بود.