1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تجربه رانندگی با "آسا" اتاق جدید(ASA B50F)

تجربه رانندگی با "آسا" اتاق جدید(ASA B50F)

7 مهر 1393
  • 24

سدان‌های خانوادگی در بین چینی‌ها سهم قابل توجهی از بازار خودرو‌های اقتصادی را در اختیار دارند چرا که خودروسازان وطنی خلأ‌های بسیاری در بخش فنی‌، امکانات و طراحی ظاهری را رها کرده‌اند و چینی‌ها با استفاده از فرصت به دنبال پر کردن آنها در ایران هستند‌. شرکت بهمن‌خودرو بعد از عرضه موفقیت‌آمیز پیکاپ کاپرا در دومین گام از همکاری با خودروسازان چینی و با اتکا به شبکه خدمات پس از فروش قابل اطمینان نخستین خودروساز چین را برای حضور در ایران برگزیده است‌. FAW یا First Automobile Works شریک جدید گروه بهمن است که مهم‌ترین نقطه اشتراک آن با سابقه گروه خودروسازی بهمن بهره‌گیری از پلت‌فرم‌های مشترک با محصولات مزداست.

نخستین محصول از این برند در کلاس سدان‌های خانوادگی Besturn B50 (آسا) نام دارد که در تعداد محدود با پیشرانه 1.6 لیتری روانه بازار شد اما بهمن موتور در راستای بهبود شرایط این محصول در بازار ایران تصمیم گرفت مدل جدید این خودرو با چهره‌ای تغییر یافته‌، پیشرانه 1.8 لیتری جدید و قدرتمند و همچنین امکانات بیشتر را روانه بازار کند. این محصول جدید مانند مدل قبلی بر پایه پلت‌فرم نسل گذشته مزدا 6 بنا شده است و از این جهت همچنان هم‌مسیر با سنت‌های گره‌خورده بهمن‌خودرو با مزداست. مدل جدید این خودرو B50F (آسا) نام دارد و به زودی توسط بهمن‌خودرو روانه خیابان‌های کشور می‌شود اما پیش از آنکه مشتریان بخواهند برای خرید این سدان جدید تصمیم بگیرند ما تصمیم گرفتیم تا ملاقاتی از نمای نزدیک با این خودرو جدید ترتیب دهیم و یافته‌هایمان از B50F را با شما به اشتراک بگذاریم.

آسا-نمای کلی

خودرویی با پلت‌فرم ساخت فورد

شرکت خودروسازی Besturn یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی FAW چین است‌. عمده تولیدات این کمپانی 8 ساله بر پایه پلت‌فرم نسل گذشته مزدا 6 بنا شده‌اند‌. این پلت‌فرم توسط کمپانی فورد طراحی شده است و با کد CD3 شناخته می‌شود‌. از جمله دیگر خودرو‌های مهمی که مانند محصولات Besturn بر پایه این پلت‌فرم طراحی شده‌اند نیز می‌توان به فورد فیوژن و فورد Edge اشاره کرد‌. از اصلی‌ترین محصولات Besturn می‌توان به مدل‌های B70‌ ،‌B50 و B90 به عنوان سدان‌های متوسط و بزرگ شهری و همچنین شاسی‌بلند X80 اشاره کرد‌.

آسا-نمای داخل

کپی‌‌ اما چشم‌نواز

در اولین ملاقات با این تازه‌وارد چینی‌، حس رضایت نسبی از طراحی ظاهری آن به تیم تست خودرو امروز القا شد و به خوبی پیشرفت روزافزون صنعت خودروسازی چشم‌بادامی‌ها به نظرمان آمد؛ خودرویی که کمی محتاطانه و با درس از گذشته و نیم‌نگاهی به آینده طراحی شده بود؛ طرحی که از شتاب‌زدگی و بزرگ‌نمایی‌های بی‌دلیل کره‌ای‌ها در امان مانده است‌؛ خودرویی آرام و به نسبت شیک‌. در کلاس خودرو‌های سایز متوسط که فاصله دو محور آنها بین 2667 و 2794 میلیمتر است‌، طول 2675 میلیمتری B50 به نظر مناسب و کارآمد می‌آید‌. اما قابلیت‌های حرکتی این خودرو با این میزان طول محور و محور متحرک جلو را باید به زمان تست رانندگی موکول کنیم‌. قطع به یقین‌، با توجه به وجود نداشتن زیر‌ساخت‌های هنری، رفتار‌شناسی جامعه هدف و اطلاعات پایه، در خصوص طراحی خارجی و داخلی در خودرو‌های چینی، به‌راحتی می‌توان رگه‌های کپی از خودرو‌های مختلف را در آن جست‌وجو کرد‌. الهام‌هایی که در چراغ‌های جلو و عقب می‌توان به BMW سری 5 نسبت داد اما در نهایت این گردآوری چشم‌نواز است. خطوط کناری به خوبی و بدون اغراق از چراغ‌های جلو بدنه و چراغ‌های عقب ادامه پیدا کرده است‌. برخلاف برخی خودرو‌های چینی‌، آسا یا B50F به نظر می‌رسد مراحل طراحی خارجی را به اتمام رسانده و تبدیل به نمونه‌ای کامل شده است. آسا این طراحی را مدیون همکاری با شرکت طراحی ایتالیایی Italdesign است که با در نظر گرفتن پایه طراحی این تازه‌وارد چینی در سال 2008‌، می‌توان نمره قابل قبولی به طراحی خارجی آن داد‌.

دکمه تنظیمات

لوکس و مدرن‌تر از آن چیزی که انتظارش را دارید

درب خودرو را باز کردیم و نیم‌نگاهی به داخل خودرو انداختیم‌. قاطعانه می‌توان گفت کیفیت و زیبایی داخلی خودرو در کلاس خود و در مقایسه با خودرو‌های چینی خیره‌کننده است‌. داشبورد و روی در‌ها و کنسول‌های میانی با پلاستیک نرمی از جنس مرغوب ساخته شده‌.

نمای موتور

چرا آسا بخریم‌؟

شاید اولین و مهم‌ترین چالشی که هر کمپانی و تولیدکننده هر محصولی با آن روبه‌رو می‌شود‌، تعیین جایگاه منحصر‌به‌فرد آن در بازار است. حالا خود را به‌جای یک مشتری بگذاریم. شما بودجه‌ای بین ٧٠ تا ٨٠ میلیون دارید و به دنبال یک سواری خانوادگی هستید که از تکنولوژی‌های روز بی‌بهره نباشد و حاضر نیستید ریسک خرید خودرو دست دوم را به‌جان بخرید. سری به بازار خودرو‌های کره‌ای می‌زنید. نهایت توان شما خرید خودروهای کوچک شهری مانند کیا پیکانتو و آی 20 و‌... است که قطعا برای آن دسته از مشتریانی که خودرویی با رنج کاربردی بالا‌، از مسافرت‌های برون‌شهری گرفته تا خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قطعا این گزینه‌هاحذف خواهند شد. ناگزیر به سدان‌های چینی موجود در بازار می‌رسیم که جای پای خود را کم کم میان مردم ایران باز کرده‌اند. اما کیفیت و خدمات پس از فروش یک معضل همیشگی بوده و هست. اما آسا (B50F) این مشکل را کمتر از سایر رقبای خود دارد. به علت وجود قطعات و تکنولوژی‌های مشترک زیاد با خودرو‌های مزدا ٣ موجود در بازار و تجربه شرکت بهمن موتور در این حوزه‌، عمده نگرانی در این مورد نیز مرتفع می‌شود. از طرفی کیفیت ساخت قطعات تزئینی و داخلی این خودرو نیز نه‌تنها در مقایسه با رقبای چینی خود بالاتر است، بلکه حتی امکان دست و پنجه نرم‌کردن با رقیبان کره‌ای را دارد.

سرعت سنج

حس خودرو‌های کره‌ای را تجربه کنید

بهتر است از اطلاعاتی که شاید با کمی گشت و گذار در اینترنت قابل دریافت است، گذشته و به تجربیات ملموس از برخوردی نزدیک با آسا یا Besturn B50F بپردازیم‌. با ورود به محوطه بهمن موتور‌، آماده تست شدیم‌. گروه تست خودرو امروز با تحویل خودرو شروع به کار کرد‌. لحظه ورود به خودرو به اتفاق تمامی گروه از کیفیت و تریم داخلی مناسب و زیبای خودرو تعریف کرده و متفق‌القول بودیم‌. فضای داخلی بسیار صمیمی و جادار طراحی شده است. هر 4 سرنشین سوار بر خودرو از فضای پا و سر راضی بودند‌. با روشن‌کردن خودرو موتور آرام 1.8 لیتری با 16 سوپاپ شروع به حرکت کردیم‌. با توجه به ارتقای این موتور از 1.6 لیتر 8 سوپاپ با این موتور‌، قدرتی معادل 142 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و 173 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه در اختیارمان قرار داشت که حرکتی روان و مطمئن را نصیب‌مان می‌کرد و به لطف سیستم تهویه اتوماتیک مجهز به سنسور خورشید، با توجه به حرارت تابستانی و شدت نور خورشید‌، همواره هوای داخل کابین مطبوع و خنک بود و حتی سرنشیان عقب نیز از آن بی‌بهره نبودند‌. ابتدا صندلی خودرو را با کنترل‌کننده‌های برقی که فقط مختص به راننده است، تنظیم کردیم و با تعویض دنده ازN بهD و فعال‌کردن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ژاپنی حرکت آغاز شد‌. رانندگی در جاده نامناسب مخصوص و قدیم تهران فرصت خوبی بود تا سیستم تعلیق آسا که در جلو از سیستم طبق دوبل به همراه میل موج‌گیر و فنر لول و در عقب از چند بازو E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول بهره می‌برد را به چالش بکشیم‌. با توجه به وجود 4 رینگ آلومینیومی 16 اینچی و عرض 205 لاستیک‌ها‌، خودرو تکان‌های آزار‌دهنده‌ای را به سر‌نشینان منتقل نمی‌کرد و همه سرنشینان راضی بودند‌.

با توجه به ترافیک نسبی تا محل تست پر فشار روی خودرو‌، فرصت مناسبی دست داد تا کمی با تکنولوژی استفاده شده در خودرو آشنا شویم‌. در ابتدا سیستم صوتی خوش‌سیمای این خودرو با 6 بلندگو برایمان جالب بود که صدایی مناسب با توجه به سیستم عایق‌بندی خودرو فراهم می‌کرد و وجود ورودی‌های AUX و USB و بلوتوث‌، راه‌های زیادی برای پخش موزیک وجود داشت‌. با ورود به اتوبان و محدودیت سرعت از سیستم تثبیت‌کننده سرعت خودرو(کروز کنترل) استفاده کردیم تا توان خود را برای تست‌های پر‌هیجان‌تر ذخیره کنیم‌. در همین حال با توجه به تماس‌های مکرر تصمیم گرفتیم با متصل‌کردن تلفن همراه خود به سیستم بلوتوث خودرو از آن نیز استفاده کنیم‌. از ویژگی‌های جالب خودرو در این کلاس و قیمت می‌توان به سنسور‌هایی همچون‌، سنسور دنده عقب با امکان نمایش محدوده‌های خطر روی آینه وسط خودرو و سیستم کنترل میزان فشار باد لاستیک‌ها (‌TPMS‌) اشاره کرد‌.

و حالا تست‌!

به منطقه تست رسیده و موقعیت صندلی و خودرو را با خاموش‌کردن سیستم کنترل کشش (TCS) آغاز کردیم‌. دنده را در حالت تیپ ترونیک گذاشتیم و شروع جنگ‌. خودرو با تعویض دنده‌ها یکی پس از دیگری نیروی مناسب را در اختیار ما می‌گذاشت اما تاخیر نسبی و عدم توان مناسب در دنده 2 و 3 کمی به چشم می‌آمد‌‌. خودرو با توجه به طول دو محور نسبتا زیاد خود از پس حرکت‌های مارپیچ نیز به خوبی بر‌می‌آمد و تنها بیش‌فرمانی قابل پیش‌بینی برایمان اتفاق می‌افتاد و با توزیع وزن مناسب‌، کم‌فرمانی را به حداقل رسانده بود‌. همین بالانس وزن‌، به خودرو در مسیر‌های لغزنده نیز کمک می‌کرد تا کنترل و اصلاح به شدت آسان‌تر‌، ممکن شود‌. سیستم ترمز‌گیری هم با توجه به تجهیز تمامی چرخ‌ها به ترمز‌های دیسکی و سیستم‌های ABS ,EBD و TCS از عملکرد کاملا مناسبی برخوردار بود و خودرو را در شرایط اضطراری‌ که در طول تست دو بار ایجاد شد، به خوبی حمایت می‌کرد.

آسا-نمای عقب

آسا-نمای چرخ



نظرات

  • محسن محسن (14 مرداد 1396 ساعت 12:07)

    اقایون داداشم یه مثل قدیمی میگه هرچی پول بدی آش میخوری.نسبت به قیمتش چطور ماشینیه؟
    امکانات نسبت به قیمت مناسبه.
    بین سراتو .مزدا مدل پایین و بسترن موندم چی بخرم

  • محمد مهدی محمد مهدی (8 آبان 1395 ساعت 10:05)

    من ک کاملا راضی ام...
    بهترین ماشین تو رده ی خودش
    شتابش فوق العادست...نرمیش فوق العادست...جادار و بی سر وصدا...
    و صدای موتور و اگزوز تو دور های بالا شنیدنی..
    ولی دو تا مشکل داره
    ارتفاع نسبتا پایین ولی از مزدا 3 و کمری بالاتر...
    صدای موتور خیلی زیاده از بیرون (البته ماشین من اینطوره شایئ بقیه نباشه)

  • آرتور آرتور (8 مهر 1394 ساعت 04:36)

    ماشین خوبی نیست. چون بین وزن ماشین و حجم موتور رابطه خنده داری وجود داره. البته با این که ماشین خوبی نیست از آشغالهای ایران خودرو و سایپا بهتره

    رضا خفن رضا خفن (7 فروردین 1395 ساعت 11:37)

    آرتور جان رابطش خنده در نیست
    سمند هم همین رابطه وزن و حجم موتور رو داره دلاور

    مسلم مسلم (21 آبان 1395 ساعت 15:07)

    این مطلب واسه موتور 1600 کاملا صحیحه ولی موتور 1800 نه.

  • صابرا صابرا (30 فروردین 1394 ساعت 09:56)

    سلام به دوستان عزیز. من از ماشینم راضییم و بهتون پیشنهاد میکنم تست بکنید وبعد قضاوت. تعلیقو گیربکسش عالیه. موتورش معمولی هست صداش واقعن دل نشینه. دو اگزوز سایلنت. شتاب نسبتن خوبی داره. ظاهر بیرون چراغ های جلو کپی مزدا6 و طراحی گلگیرها مشابه مزدا3 دیدم. کیفیت و طراحی داخلی و کابین رو خیلی دوس دارم. ارتفاع خودرو کم هست چون پلت فرم مزدا 6 هستش. من تا حالا هیچ مشکلی با این موضوع نداشتم. امکاناتش قابل قبوله با توجه به قیمت. گارانتی دو ساله داره یا 60هزار کیلومتر. 4هزار کیلومتر سفر منو از انتخابم مطمئن کرد.

  • اینفورماتسیون اینفورماتسیون (3 دی 1393 ساعت 01:27)

    آقایون خانومها جهت اطلاعتون باید بگم فقط یه عقب مونده ذهنی لنسر ژاپنی رو ول میکنه آشغال چینی رو میخره اونم از بهمن شتر خدمت شما عرض کنم این خودرو یک گاری به تمام معناست تعلیق بسیار پر سرو صدا و غیر قابل تعمیر . هیچ مدرکی بر ژاپنی بودن گریبکسش نیست . تریم داخلیش از مواد باز یافتی هست . این خودرو فقط برای ایران تولید میشه و هرگز در هیچ جای دنیا حتی تو آفریقا هم اجازه تولید نداره چون آلاینده است . پر مصرفه و از لحاظ الکترونیکی بسیار آسیب پذیره . خدمات مزدا کلک (یدک) هم که هرکس صابونش به تنش خورده خبر داره چه خبره . تمام

    رضا خفن رضا خفن (7 فروردین 1395 ساعت 11:35)

    دانشمند عزیز مقایسه بسیار اشتباهی انجام دادی
    این دو خودرو در دو سگمنت قرار میگیرن و قیمتشون هم بسیار متفاوته
    حرفت مثل این میمونه که پراید هاچبک رو با سمند سورن مقایسه کنی.

  • کامی ماشین کامی ماشین (12 آذر 1393 ساعت 10:20)

    سلام دوستان می خوام بخرمش اما تردید دارم از طرفی ماشین های کره ای هم در زمانی نچندان دور مثل این چینی ها. بودند اما الان حرفی برای گفتن دارن بعضی ها همش میگن این اشغال های چینی اما من اینطور فکر نمیکنم لطفا راهنمایی کنید

  • پسرتنها پسرتنها (9 مهر 1393 ساعت 18:22)

    سازنده هاش عشق سوبارو فورد بودن آرم اونا رو هم تغییر دادن

  • لادیزایران لادیزایران (9 مهر 1393 ساعت 17:27)

    گرچه گروه بهمن و کرمان خودرو خدمات پس از فروش مورد رضایت مشتری را ارایه میدهند ولی الان که تحریمها برداشته شده بهتر است با همان شرکای قبلیشون قرارداد ببندند
    اگر خودروسازهای داخلی از این خواب بیدار نشوند بازار داخلی را هم از دست میدهند

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (8 مهر 1393 ساعت 22:52)

    متاسفم که ماشین چینی میاد

  • اسکالید اسکالید (8 مهر 1393 ساعت 14:44)

    کلا این ماشینایی که چراغای عقبشون یکیش مه شکنه و یکیش چراغ دنده عقب خیلی رو مخمن
    مثل این چینیه یا تندر

    رضا خفن رضا خفن (7 فروردین 1395 ساعت 11:38)

    موافقم

    مسلم مسلم (21 آبان 1395 ساعت 15:10)

    و مزدا3؟

  • دیستور دیستور (8 مهر 1393 ساعت 10:21)

    منم سوار شدم از چینی های دیگه بهتره ولی میتسوبیشی لنسر کجا این کجا واقعا میتسوبیشی بازار خودروهای 80 میلیونی رو فلج کرده با کیفیت زیبایی و دوامش

  • فوجی فوجی (7 مهر 1393 ساعت 17:54)

    بدک نیست....

  • حسین معمار حسین معمار (7 مهر 1393 ساعت 17:32)

    خب زیر 70 که نیست..
    من اگه انقدر پول داشتم یکم پول میزاشتم روش تا 80 یا 85 یه ام جی یا سراتو 2012 میخریدم که شرف داره به این...

  • تنبور تنبور (7 مهر 1393 ساعت 15:17)

    طراحی بدنش که بد نیست قسمت فنی رو باید فهمید که معلومه......

  • اریا رحمانی اریا رحمانی (7 مهر 1393 ساعت 12:26)

    پدر این چین بسوزه

  • سعید هاشمی سعید هاشمی (7 مهر 1393 ساعت 12:21)

    ماشین خوبیه ولی مشکل اینجاست که من سه سال پیش یه وام 10 میلیونی باید میگرفتم تا پرشیا رو با مزدا 3 عوض کنم، ولی الان باید یه پرشیای دیگه رو بذارم روی پرشیای خودم، 10 تومن هم وام بگیرم تا این چینی رو بخرم! بابا یکی به داد ما برسه! چه گناهی کردیم که ریال بی ارزش در میاریم و دلار باید پول بدیم؟! تازه دو برابر قیمت واقعی

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (7 مهر 1393 ساعت 14:14)

    دوست من ، ما باید تلاش کنیم تا ارزش ریالمونو بالا ببریم و به قله های رفیع پیروزی برسیم تا بتوانیم در دنیا بهترین باشیم ولی روشش مهمه که منم نمیدونم... اگه کسی روش و فرمولشو میدونه به ما هم بگه ثواب داره.

    دومینیک تورتو دومینیک تورتو (7 مهر 1393 ساعت 19:36)

    ما بد بختیم دوست من. خوشبخت اون عراقیه که یه مثقال عقل تو کله اش نیست و هنوز فرق گلاب به روتون خر رو با ماشین نمی دونه ولی 120 میلیون تومن ایرانی میده و یه لندکروزر میخره.70 تومن میده و اپتیما -سوناتا-ix35-اسپورتیج- و و و و ........... میخره ولی ما با 120 تومن یه ویتارای تقریبا تمیز میخریم یا یه جیلی ایکس 7 بی کیفیت.70 تومن میدیم و یه جیلی ام سمال(امگرند) چینی میخریم . ولش کن بابا .چرا الکی موی خودمونو سفید کنیم. همون پژو و پراید خودمونو سوار شیم و بمیریم از همه چی بهتره.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (7 مهر 1393 ساعت 12:20)

    از نظر طراحی بدنه خیلی زیبا و جوان پسنده.