عرضه سمند با موتور دیزلی

15 دی 13936:11
8 دقیقه


عرضه سمند با موتور دیزلی

میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ درصد، کاهش ۴۰ درصدی آلایندگی های خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینه های نگهداری و شتابگیری مناسب، از مهم ترین مزایای قوای محرکه دیزل است.

 عرضه سمند با موتور دیزلی

میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ درصد، کاهش ۴۰ درصدی آلایندگی های خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینه های نگهداری و شتابگیری مناسب، از مهم ترین مزایای قوای محرکه دیزل است.

بررسی های جامع در مورد طراحی و تولید موتور دیزل، از اواسط سال ۸۶ و طراحی آن از تیر ماه ۸۷ در شرکت تحقیقات و طراحی موتور ایران خودرو- ایپکو- آغاز شد. بیش از ۱۵۰ کارشناس و متخصص ایرانی و ۱۸۵ سازنده داخلی و خارجی، در این فرایند همکاری داشته اند.

موتور دیزل ایران خودرو در پروژه ای به نام ای اف دی و بر پایه موتورهای ملی پایه گاز سوزی ای اف ۷ طراحی شده و بیش از نیمی از قطعات موتور تازه است. با توجه به برنامه ریزی نهادهای مسئول در تأمین سوخت گازوییل مناسب برای این موتور، تولید انبوه آن بر روی خودروها، از سال ۹۳ آغاز می گردد.

موتور ملی دیزل با قدرت ۱۲۰ اسب بخار، در هر صد کیلومتر، پنج لیتر گازوئیل مصرف می کند و مصرف کم و قدرت و دوام بالا نسبت به موتورهای بنزینی، آن را برای مصرف کننده اقتصادی تر می کند.

استاندار آلایندگی موتور ملی دیزل، یورو ۵ و حجم آن یک و نیم لیتر و تمام قطعات این موتور ساخت داخل است.

کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو در ایران و جهان، طراحی و تولید موتور دیزل را یک اتفاق بسیار مهم و نشان دهنده نوعی بلوغ در این بخش به شمار می آورند.

آنان موتور دیزل سواری ایران خودرو را گامی در جهت خود کفایی صنعتی می دانند و به آن امیدوارند.

طراحی و تولید موتور دیزل سواری، از نشانه های پیشرو بودن ایران خودرو در توسعه فناوری ها در ایران است. در ایجاد بسترهای لازم و توسعه هر فناوری، نهادها و سازمان های مختلفی دخیل می باشند که در این میان ایران خودرو در ایفای نقش خود از سایرین جلوتر است. از سوی دیگر بهره گیری از سوخت دیزل رویکرد جهانی به شمار می رود و توسعه فناوری دیزل در ایران، همگامی ایران خودور با صنایع خودرو سازی جهانی را آشکار می کند. در عین حال، گرانی سوخت و لزوم تدوین برنامه سبد سوختی متنوع، حرکت ایران خودرو را در این خصوص معنادارتر می کند.

همکاری صنعت و دانشگاه

با تولید اولین نمونه موتور سواری دیزلی، ایران خودرو در حوزه موتور در بین کشورهای خاورمیانه و کشورهای اسلامی در بالاترین سطح قرار گرفت و با عرضه سوخت مناسب و استاندارد، ایران در تولید خودروهای دیزلی به خودکفایی می رسد. همچنان که در طراحی و تولید موتور ملی پایه گاز سوز، اتفاق افتاد، در طراحی و تولید موتور دیزل، همکاری تنگاتنگ دانشگاه و صنعت چشمگیر است. این موتور جزو خانواده موتور ملی ایران خودرو با رویکرد استفاده از قطعات مشترک میان موتورهای ایران خودرو طراحی شده است.

به منظور کاهش هزینه های توسعه و سرمایه گذاری خطوط تولید، موتور دیزل(EFD) بر پایه موتور پایه گاز سوز۷ EF طراحی و سعی شده از خطوط تولید انبوه موجود و بعضی از قطعات مشترک با موتور۷ EF استفاده شود. این موتور از نظر فنی بر روی خودروهای کلاس سی و دی موجود قابلیت نصب دارد.

بومی سازی فناوری موتورهای دیزل، افزودن موتور دیزل به سبد خانواده موتور ملی و حداکثر استفاده از دانش فنی طراحی و توسعه موتورهای احتراقی کسب شده در داخل کشور، مهم ترین الزامات مالکیت معنوی قوای محرکه دیزل، به شمار می رود. به طور متوسط بیش از ۲۵ درصد قوای محرکه خودروهای سواری موجود در دنیا از نوع دیزل است و در کشورهای اروپایی این سهم به ۵۵ درصد رسیده و بر اساس پیش بینی ها، متوسط سهم این نوع قوای محرکه در دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳۵ درصد خواهد رسید.

اجرای سبد سوخت

موتور دیزل اولین حرکت ایران خودرو در راه اجرای سیاست های سوختی کلان کشور است. گسترش خانواده موتور ملی (گاز سوز، بنزینی و دیزلی)و توسعه موتورهای کم مصرف، مهم ترین برنامه راهبردی ایران خودرو در قوای محرکه به شمار می رود و ایران خودرو برنامه طراحی و توسعه قوای محرکه دیزل سواری با برند داخل را در جهت تداوم همین مسیر در دستور کار خود قرار داد.

بکارگیری موتورهای دیزل بر روی خودورهای سواری، دارای مزایای قابل توجهی است و بر خلاف تصویر ذهنی بسیاری از اشخاص، موتور دیزل نه تنها آلوده تر از موتور بنزینی نیست، بلکه میزان آلاینده های خروجی آن به مراتب کمتر است.

در سال های قبل در چندین گزارش توجیهی از سوی وزارت نفت و وزارت صنایع و به خصوص خودروسازها، لزوم بکارگیری این نوع قوای محرکه در خودروهای سواری و تنوع سبد سوختی از دو منبع بنزینی و گاز به سه منبع بنزینی، گازوئیل و گاز، مشخص و حتی مجوز لازم از مجلس شورای اسلامی برای شماره گذاری این نوع خودور اخذ و در بودجه سال ۸۶ منظور شد.

محدودیت های قانونی که از سال ها پیش در موتورهای دیزل وضع شد و نبود سوخت مناسب در کشور، توسعه خودروهای دیزل در ایران را ناممکن ساخت. لذا طراحی هدف تنوع بخشی سبد سوختی کشور در بخش خودروهای سواری صورت گرفته است. همانند موتور ای اف ۷ تولید موتور دیزل نیز، ضمن ایجاد فرصتهای تازه در تولید قطعات موتور و پرورش نیروی انسانی متخصص و ارتقای سازندگان قطعات خودرویی و زنجیره تامین در کشور تاثیر گذار خواهد بود.

سهم روز افزون دیزل

میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ درصد، کاهش ۴۰ درصدی آلایندگی های خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینه های نگهداری و شتابگیری مناسب، از مهم ترین مزایای قوای محرکه دیزل است.

با عرضه موتور دیزل سواری، ایران خودرو در بخش خودروهای دیزلی بازار داخلی، نقش اول را ایفا می کند که ضمن تقویت مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی، توسعه تنوع محصولات و تامین بخش بزرگ تری از نیاز بازار را در پی دارد. کسب دانش طراحی و توسعه فناوری دیزل از نتایج طراحی و تولید موتور ملی دیزل است و براساس برنامه کلان، خانواده سمند با موتور ای اف دی تولید خواهند شد.

نصب موتور ملی دیزل بر روی سمند

 عرضه سمند با موتور دیزلی

مرحله اول آزمون های موتور دیزل ملی با ۲۰ دستگاه موتور و پنج دستگاه سمند ال ایکس انجام شد و در مرحله دوم ۴۰ نمونه دیگر که هم اکنون در کارگاهای ایپکو در حال تولید است، مورد آزمون قرار می گیرد. در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید تاکید مهندس یکه زارع مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو آهنگ پیشرفت کار موتور ملی دیزل شتاب گرفت و با توجه به این موضوع انجام تغییرات خودرویی مورد نیاز، تولید انبوه این موتور بر روی محصولات آغاز می گردد. ایران خودرو با عرضه سواری مجهز به موتور دیزل ملی، گام بلندی را در تکمیل سبد محصولات برداشته و با روند جاری صنعت خودروی جهانی همگام خواهد شد.