شرکت شتابران خودرو پس از عرضه موفق تانک 300، حالا آماده است تا محصولی بزرگتر، لوکستر و قدرتمندتر را وارد بازار ایران کند. این خودرو که با نام تانک 500 HEV شناخته میشود، یکی از جدیدترین محصولات برند تانک (Tank) است و در سال جاری از طریق سامانه جانبازان روانه بازار خواهد شد.
برند تانک زیرمجموعهای از یکی از خودروسازان مطرح چین بهشمار میرود که تمرکز اصلی آن تولید خودروهای دو دیفرانسیل، آفرودی و نیمهلوکس است. این برند تاکنون مدلهای مختلفی شامل تانک 300، 400، 500 و 700 را معرفی کرده و در بازارهای مختلفی مثل چین، استرالیا و آفریقای جنوبی حضور دارد. تانک 300 ارزانترین محصول این خانواده است، درحالیکه تانک 500 با ابعادی نزدیک به تویوتا لندکروزر و پیشرانه قدرتمند با قابلیت های آفرودی، یکی از گزینههای لوکس و کامل در کلاس شاسیبلندهای بزرگ به شمار میرود.
تانک 500 هیبریدی، ترکیبی از طراحی جسورانه، پیشرانهای پیشرفته و امکانات رفاهی متنوع را ارائه میدهد و به عنوان رقیبی جدی برای شاسیبلندهای کارکرده در بازار ایران مطرح است. همچنین، فروش جهانی محصولات برند تانک از مرز 500 هزار دستگاه گذشته و تانک 500 تنها در مدت 32 ماه به فروش 100 هزار دستگاهی رسیده که نشان از موفقیت تجاری و استقبال خوب بازار دارد.
تانک 500 در نسخه وارداتی به ایران، به یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژ VGT با فناوری هیبریدی مجهز شده که توان چشمگیر 346 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 648 نیوتنمتر را تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک (AWD)، به هر چهار چرخ منتقل میشود.
توربوشارژ VGT یا Variable Geometry Turbocharger بهمعنای توربوشارژ با هندسه متغیر است؛ سیستمی که بهجای پرههای ثابت، از پرههای متحرک استفاده میکند و میتواند بسته به دور موتور، زاویه این پرهها را تغییر دهد. در دورهای پایین، پرهها با تنگ کردن مسیر عبور گازهای خروجی، باعث افزایش سریعتر فشار توربو و کاهش لگ میشوند. در دورهای بالا هم با باز شدن پرهها، عبور گاز آسانتر میشود و توربو دچار خفگی نخواهد شد. این فناوری پیشرفته که عملکرد موتور را در بازههای مختلف دور بهینه میکند، پیشتر در خودروی مکسوس استار اچ نیز استفاده شده است.
با وجود وزن 2.6 تنی، تانک 500 شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در حدود 7.9 ثانیه ثبت میکند. مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود 7.5 لیتر در صد کیلومتر است و حداکثر سرعت آن به 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده که برای یک SUV آفرودی هیبرید کاملاً مناسب بهنظر میرسد.
این خودرو از شاسی مستقل بهره میبرد که در کنار سیستم تعلیق دوبل جناغی در محور جلو و مولتیلینک در عقب، هم عملکرد آفرودی خوبی دارد و هم راحتی سواری در مسیرهای شهری و جادهای را حفظ میکند. همچنین قفل دیفرانسیل در محورهای جلو و عقب به همراه سیستم چهارچرخ محرک، عبور از مسیرهای دشوار را برای راننده آسانتر میکند.
فاصله کف خودرو تا سطح زمین 224 میلیمتر است و زوایای ورود و خروج 29.6 و 24 درجهای نیز نشان میدهد که تانک 500 بهراحتی میتواند از مسیرهای ناهموار، شیبدار و پرمانع عبور کند. این مشخصات در کنار ابعاد بزرگ و قوای محرکه قدرتمند، تانک 500 را به گزینهای جدی برای علاقهمندان به سفرهای آفرودی و مسیرهای خارج جاده تبدیل کرده است.
تانک 500 از همان نگاه اول، چهرهای پرابهت و عضلانی به نمایش میگذارد. جلوپنجرهی بزرگ کرومی با خطوط افقی و نشان برجستهی T، بههمراه چراغهای LED هوشمند و طراحی تیز بدنه، این شاسیبلند را به یکی از خاصترین خودروهای بازار تبدیل کرده است. کاپوت برجسته، گلگیرهای متورم و سپر فلزی همرنگ بدنه، بهوضوح تاکیدی بر شخصیت آفرودی و خشن این خودرو دارند.
در نمای جانبی، ابعاد بزرگ تانک 500 کاملاً خودنمایی میکند. فرم کلی بدنه سنگین و مکعبی است، حجمدهی مناسب در پایین درها، رکابها و گلگیرهای همرنگ با بدنه، ظاهری یکدست و چشمنواز ایجاد کردهاند. این خودرو با رینگهای 20 یا 19 اینچی عرضه میشود که سادگی طراحی در کنار ابعاد بزرگ آن، حس ابهت و پایداری را تقویت میکند.
در بخش عقب، زاپاس بهصورت روی درب صندوق نصب شده و درب بهسمت راست باز میشود؛ این موضوع در کنار جایگذاری اجزای درب صندوق از جمله دستگیره، پلاک و چراغها کاربران را یاد تویوتا پرادوهای بازار ایران میاندازد. البته در برخی بازارها، نسخهای از تانک 500 با زاپاس داخل صندوق (نسخه بیزنس ورژن) نیز عرضه شده، اما مدل وارداتی به ایران همانند تانک 300 از طراحی کلاسیک زاپاس پشت بهره میبرد.
با این حال، در کنار تمام این جذابیتها و ویژگی های منحصر به فرد نمیتوان از طراحی نسبتاً قدیمی تانک 500 چشمپوشی کرد. فرم کلی چراغها، حالت جلوپنجره و نحوه ترکیب اجزای بدنه بیشتر یادآور شاسیبلندهای لوکس دهه گذشته است و در مقایسه با نسل جدید رقبای جهانی خود، این موضوع بهوضوح به چشم میآید. بنابراین اگرچه طراحی تانک 500 همچنان جذاب و باوقار است، اما از نظر نوآوری بصری، چندان جلوتر از زمان خود نیست.
ابعاد تانک 500 با زاپاس پشت شامل طول 5078 میلیمتر، عرض 1934 میلیمتر، ارتفاع 1905 میلیمتر و فاصله محوری 2850 میلیمتر است؛ یعنی چیزی حدود ۵۰ سانتیمتر بلندتر از لندکروزر سری ۳۰۰، هرچند در عرض و ارتفاع حدود ۵ سانتیمتر کوچکتر است.
طراحی داخلی و کابین تانک 500
در نگاه اول، داشبورد پهن و طراحی لایهلایهی تانک 500 حس انسجام و فضای باز را بهخوبی منتقل میکند. نمایشگر لمسی 14.6 اینچی در مرکز کنسول جلو، با طراحی داخلی هماهنگ است و در موقعیتی قرار گرفته که کار با آن برای راننده و سرنشین جلو آسان باشد. پشت فرمان نیز یک نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی قرار دارد که اطلاعاتی مانند میزان شارژ باتری و وضعیت سیستم هیبرید را با وضوح بالا و گرافیکی کارآمد نمایش میدهد.
ترکیب متریال داخلی، از جمله تریم چند رنگ و استفاده از طرح چوب روی داشبورد و رودریها، بههمراه طراحی کلاسیک کنسول میانی، حس استفاده از یک خودروی لوکس را القا میکند. همچنین مانند تانک 300، یک ساعت عقربهای جذاب در میانه کنسول جلو دیده میشود که امضای طراحی این خانواده محسوب میشود.
فضای ردیف اول و دوم بسیار جادار است و به لطف فاصله محوری 2850 میلیمتری، سرنشینان از راحتی قابل توجهی برخوردارند. در ردیف دوم، زاویه پشتی صندلیها قابل تنظیم است تا راحتی بیشتری فراهم شود. ردیف سوم نیز از دو صندلی مجزای برقی تشکیل شده که با فشردن یک دکمه قابل تنظیم است و باز و بسته میشوند. تانک 500 در مجموع یک خودروی 7 نفره محسوب میشود که برای خانوادههای پرجمعیت یا استفاده در سفرهای گروهی گزینهای مناسب به شمار میرود.
در بخش بار، این خودرو با فضای 795 لیتری، ظرفیت مناسبی برای حمل وسایل سفر و بارهای حجیم ارائه میدهد. امکان خواباندن صندلیهای ردیف دوم و سوم، انعطافپذیری خوبی در استفاده از فضای صندوق عقب ایجاد کرده و تانک 500 را به خودرویی کاربردی برای مسیرهای طولانی و پرچمدار سفرهای خانوادگی تبدیل میکند.
امکانات ایمنی تانک 500
تانک 500 از نظر ایمنی، به سطح قابل قبولی از تجهیزات پایه و برخی فناوریهای روز مجهز است. این شاسیبلند در تستهای تصادف موسسه A-NCAP در سال 2024 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده و از این نظر، عملکرد مناسبی در حفاظت از سرنشینان دارد. وجود 6 ایربگ شامل ایربگهای جلو، جانبی جلو و پردهای، حداقلهای لازم را در این بخش فراهم کرده است.
در بخش سیستمهای کمکراننده، تانک 500 به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کمک حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، هشدار باز بودن درها، و هشدار برخورد با ترافیک پشتی مجهز شده است. دوربین دید 360 درجه و رادار تشخیص خطوط نیز در این خودرو دیده میشوند که برای رانندگی راحتتر در مسیرهای مختلف کاربردی هستند.
کروز کنترل تطبیقی (ACC)، دستیار حرکت در ترافیک (TJA) و سیستم تشخیص تابلوهای محدودیت سرعت از دیگر امکانات ایمنی این خودرو محسوب میشوند. ضمن اینکه سیستم کرال کنترل (CCO) و دوربین 360 درجه نیز رانندگی در مسیرهای آفرودی یا ترافیکی را سادهتر و ایمنتر میکنند.
تانک 500 در بخش امکانات رفاهی، فراتر از یک SUV آفرودی معمولی ظاهر شده و لیست قابل توجهی از تجهیزات کاربردی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد. امکاناتی مثل سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرمکن و سردکن برای صندلیهای جلو و عقب، ماساژور صندلیهای جلو، کولباکس، سانروف پانورامیک و سیستم پارک خودکار، سطح رفاهی بالایی را فراهم کردهاند.
رکاب جانبی با قابلیت جمع شدن اتوماتیک هنگام باز و بسته شدن دربها، نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ، سیستم صوتی اینفینیتی با 12 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک سهنقطهای، روکش چرمی صندلیها و نمایشگر بزرگ 14.6 اینچی سیستم چندرسانهای از دیگر امکانات قابل توجه این خودرو هستند.
کلاستر دیجیتال کامل به همراه هدآپ دیسپلی، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت با حافظه و صندلی سرنشین جلو در 6 جهت نیز به رانندگی راحتتر کمک میکنند. در مجموع، تانک 500 در زمینه رفاه سرنشینان، چه در شهر و چه در مسیرهای خارج از جاده، امکاناتی قابل قبول و متناسب با جایگاه خود ارائه میدهد.
تانک 500 در بازار، رقبا و جمعبندی
در سالهای اخیر، تعداد SUVهای آفرودی وارد شده به بازار ایران چندان زیاد نبوده است. خودروهایی مانند تانک 300، مانیان ترا، سوزوکی جیمنی، دایون Y5 و Y7 و یوآز پاتریوت از معدود گزینههای قابل خرید در این سگمنت محسوب میشوند. با این حال، تانک 500 در مقایسه با این رقبا، خودرویی بهمراتب لوکستر و مجهزتر است و طبیعتاً در جایگاه قیمتی بالاتری قرار میگیرد.
در بازار خودروهای صفرکیلومتر، هاوال H9 که گفته میشود احتمال دارد توسط بهمن موتور وارد شود، میتواند بهعنوان نزدیکترین رقیب تانک 500 مطرح باشد؛ هرچند عرضه رسمی آن هنوز قطعی نشده است.
در سمت دیگر، بازار خودروهای کارکرده نیز رقبایی جدی برای تانک 500 دارد. لندکروزر سری 100 و 200، پرادوهای شش سیلندر نسل سوم و چهارم و میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم از جمله گزینههایی هستند که اگرچه عمر بیشتری دارند، اما از نظر کیفیت، دوام فنی و اعتبار برند در بازار ایران جایگاه محکمی دارند. انتخاب میان این خودروها و تانک 500 بستگی به سلیقه و نیاز خریدار، همچنین وضعیت خدمات پس از فروش و قیمت نهایی تانک 500 خواهد داشت.
با توجه به عرضه محدود این شاسیبلند از طریق سامانه جانبازان، انتظار میرود در بازار آزاد با قیمتی بسیار بالا عرضه شود؛ بهویژه در شرایطی که همچنان خلا شاسیبلندهای باکیفیت آفرودی در بازار ایران احساس میشود. هرچند درباره تلاش ایرانخودرو برای مونتاژ تانک 500 مطرح شده، اما هنوز هیچ خبر رسمیای در این زمینه منتشر نشده است.
در مجموع، تانک 500 ترکیبی از طراحی پرجزییات، امکانات سطح بالا، قوای محرکه قدرتمند هیبریدی و توانمندیهای آفرودی است که میتواند جایگاه متفاوتی در بازار ایران پیدا کند؛ به شرطی که قیمتگذاری منطقی و دسترسی به خدمات پس از فروش آن تضمین شود.