معرفی ماشین دایون Y5
دایون Y5 اولین محصول خودروسازی ایلیا است که در آبان ماه سال 1400 به بازار کشور معرفی شد، خودرو دایون Y5 یک شاسی بلند فول سایز 7 نفره با وزن نزدیک به 2 تن است.
عرضه این محصول DAYUN Auto از حدود 5 سال قبل آغاز شده است و اکنون در بازار ایران، به عنوان تنها شاسی بلند آفرود چینی کشور برای رقابت با یواز پاتریوت روسی آماده می شود.
ایلیا موتور در سال 1402 نسخه جدیدی از این خودرو را با نام دایون Y7 به بازار عرضه کرده که موتور قدرتمندتری دارد.
برادر دیگر دایون Y5 یعنی پیکاپ V5 نیز چندی پیش توسط ماموت خودرو و با نام مکث کلوت به بازار ایران معرفی شد. Y5 و مکس کلوت اشتراکات فنی فراوانی با یکدیگر دارند و نمای کلی داشبورد و طراحی نمای جلوی آنها نیز کاملا مشابه یکدیگر است.
همانطور که گفتیم Y5 در خط تولید ایلیا موتور مونتاژ می شود، اما فروش و خدمات پس از فروش آن به عهده کیان موتور وارنا، عرضه کننده سابق خودروهای بورگوارد به کشور انجام شده است، البته لازم است به این نکته که کیان موتور و خودروسازی ایلیا هردو از زیرمجموعه های یک هولدینگ هستند نیز اشاره کنیم.
در این مطلب تلاش میکنیم بررسی کاملی از دایون Y5 و به ویژگی های قیمت ، فنی و امکاناتی آن اشاره کنیم.همچنین مشخصات کلی خودرو نیز در فیلم معرفی دایون y5 ذکر کرده ایم.
بررسی طراحی دایون Y5
طراحی دایون Y5 را به طور کلی می توان ساده، کاربردی اما نسبتا منسوخ توصیف کرد، در نمای جلوی خودرو شاهد استفاده از جلوپنجره کرومی بزرگ با نشان دایون هستیم، چراغ های خودرو نیز طراحی خاص و چند ضلعی منحصر به فردی دارند و قسمتی از کروم جلو پنجره تا زیر چراغ های جلو کشیده شده است، در گوشه های خودرو اما سپر پلاستیکی، بیشترین فضای ممکن را اشغال کرده و جزئیات زیادی در این قسمت ها مشاهده نمی شود، در زیر سپر جلو هم یک دیفیوزر به رنگ نقره ای نصب شده تا اندگی از سادگی طرح سپر بکاهد.
نمای جلویی دایون Y5 تقریبا مشابهت کاملی با مکس کلوت دارد.در نمای جانبی، شاهد یک شاسی بلند بزرگ با ساده ترین طذاحی ممکن هستیم و تنها ظراف بدنه، مربوط بعه استفاده از زه های کرومی زیر پنجره و پایین درب های خودرو است، مای جانبی دایون Y5 فاقد جزییات است و تنها زه بدنه را میتوان به عنوان المان شاخص این بخش ذکر کرد. این نما در سادگی مطلق به قسمت عقب خودرو میرسد، جایی که با ظاهری شبیه به شاسیبلندهای قدیمی تویوتا روبرو هستیم.رینگ های 17 اینچی اسپرت به همراه تایر های AT مناسب آفرود نیز در این نما جلب توجه می کنند.
در نمای عقب دایون فرم خاص چراغ ها و قوس عجیب روی درب صندوق، شمارا به یاد شاسی بلند های قدیمی تر توبوتا خواهد انداخت، مطابق بقیه قسمت های خودرو، در این قسمت هم سعی شده با بکارگیری یک خط کرومی، از سادگی نما کاسته شود.
در حقیقت قدیمی بودن طراحی و محافظه کاری طراحان در بیشتر نماهای خودرو به شما یاداوری می شود و دایون Y5 نیز مثل رقیب روسی خود، طراحی کاملا بدور از هیچان و جسارت دارد.موضوعی که در بسیاری از شاسی بلندهای فول سایز موجود در کشور به چشم می خورد.
کابین دایون Y5
دایون Y5 همانند فوتون ساوانا با 3 ردیف صندلی و ظرفیت 7 نفر عرضه شده است، ویژگی که در رقیب مستقیم این خودرو یعنی یواز پاتریوت روس وجود ندارد، البته باید اشاره کنیم ردیف سوم این خودروها، فضای پای بسیار بسیار محدودی دارد و بیشتر مناسب استفاده خردسالان است. اما فضای اختصاص یافته برای ردیف اول و دوم کاملا جوابگوی استفاده 5 نفر فرد بزرگسال بلند قد است، تریم داخلی با دو رنگ مشکی و قهوه ای روشن تزیین شده و قسمت هایی نیز به رنگ مشکی پیانویی طراحی شده است، صندلی ها نیز روکش چرمی دارند.
طراحی کلی داشبورد و فضای داخلی دایون Y5 شباهت بسیاری با مکث کلوت دارد و همانند طراحی بدنه، شاهد سبک نسبتا قدیمی طراحی آن هستیم، اما به نظر می رسد برای ساخت قطعات داخلی Y5 از متریال مرغوب تری استفاده شده، هرچند همچنان این متریال با متریال ایده آل یک شاسی بلند 900 میلیونی تفاوت فاحشی دارد.
استفاده از تریم دو رنگ اما به زیباتر بنظر رسیدن فضای داخلی خودرو کمک کرده است، همچنین کلید های بزرگ روی داشبورد و کنسول نیز با وجود تاثیر منفی در نمای ظاهری، در زمان استفاده کاملا در دسترس و کاربردی خواهند بود.
مشخصات فنی دایون Y5
خودروسازی ایلیا دایون Y5 را با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی با کد k21D4W4 به ایران آورده، موتور دایون Y5 وانایی تولید 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را دارد، این قدرت به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک خودرو به چرخ های عقب و یا هر 4 چرخ آن منتقل می شود.
دایون Y5 همچنین از دنده کمکی با دو حالت کمک سبک و کمک سنگین بهره می برد، برای محور عقب آن نیز از یک دیفرانسیل با لغزش محدود استفاده شده تا این خودرو از نظر سیستم انتقال قدرت، یکی از کامل ترین خودروهای کلاس خود باشد. این موضوع در کنار بهره مندی دایون Y5 از شاسی نردبانی مستقل این خودرو را به یک شاسی بلند واقعی با قابلیت های آفرودی مناسب بدل می کند، موضوعی که در کراس اور های چینی و کره ای بی شمار بازار ایران وجود ندارد.، به همین دلیل خودروسازی ایلیا، اولین محصول خود را با تایرهای آفرودی AT راهی بازار خواهد کرد.
امکانات دایون Y5
خودروسازی ایلیا دایون Y5 را با سطح امکاناتی متوسطی راهی بازار می کند، این امکانات در میان رقبای آفرودر ماشین دایون Y5 قابل قبول بنظر می رسند، اما در مقایسه با دیگر کراس اور های هم قیمت، دایون نمیتواند حرف های زیادی داشته باشد، هرچند که بنظر نگارنده، دنده کمکی و سیستم دو دیفرانسیل به تنهایی به اندازه انبوهی از امکانات رفاهی ارزش دارند!
از جمله تجهیزات DAYUN Y5 میتوان به سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 8 اینچی لمسی، 8 بلندگو، بلوتوث و USB، رهیاب GPS، آینههای تاشو برقی، سانروف، سنسور پارک و دوربین دید عقب، رینگهای 17 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دیجیتالی با دریچه برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، قفل دیفرانسیل عقب و تنظیم برقی صندلی راننده اشاره کرد.
قیمت دایون Y5
آنطور که اعلام شده، دایون Y5 قرار است از زمستان امسال به صورت فروش فوری و با قیمت کمتر از 900 میلیون تومان راهی بازار شود، در حال حاضر تنها رقیب صفر کیلومتر این خودرو را می توان یواز پاتریوت روسی دانست، اما خودروهایی نظیر فوتون ساوانای عظیم خودرو که چند سال پیش تعداد محدودی از آن راهی بازار شد را نیز می توان رقیب دایون Y5 دانست.
امیرصرافی مدیر بازاریابی و تبلیغات کیان موتور هدف این شرکت را تولید و عرضه 6000 دستگاه دایون Y5 تا پایان سال 1401 اعلام کرد، رقمی که در صورت تحقق، سهم بازار مناسب این شرکت از بازار خودروهای شاسی بلند را تضمین می کند.
تجربه سواری با دایون وای 5
در مصوبه ۵۹۴ شورای رقابت که در مورخه ۲۳ مرداد تصویب شده قیمت خودروهای مونتاژی از تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ برابر با قیمتی است که شورای رقابت در مصوبه ۵۶۶ مورخه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ امده است ، یعنی قیمت خودروی y5 میبایست ماکزیمم یک میلیارد و دویست قیمت گذاری شود، این تصمیم لازم الاجراست . دوستان اگر قبل از عید ثبت نام کرده اید و مبلغی را پیش پرداخت نموده اید برای تکمیل وجه ، شرکت ایلیا خودرو موظف به این دستورالعمل است نه قیمت نجومی یک میلیاردو ششصد ، لطفا اطلاع رسانی کنید .
من هم طرح جوانی ثبت نام کردم ۱۵۳۰ازمون گرفتن الان دو ماه واری کردم میگن پایز تحویل میدیم در حالی که قیمت شورای رقابت ۱۱۳۰است
بهمن ماه پارسال ثبت نام دبه کردن و بالا بردن قیمت بعد ۱۱ ماه هنوز تحویل نشده !